Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2003, 17:57
wondersbestaan
wondersbestaan is offline
Ik kreeg net te horen dat een heel goede vriendin van mij een stoma krijgt .

Ze ligt al een tijdje in het ziekenhuis, en nu is daar iets verkeerd gegaan, waardoor haar dikke darm is geknapt. Nu heeft ze voor minstens een half jaar tot een jaar een stoma.....Ik weet wel waar het voor is en wat het inhoudt, maar ik ben eigenlijk benieuwd naar persoonlijke ervaringen. Hoe heb je het kunnen accepteren, hoe ga je er nu mee om, welke beperkingen en problemen heeft het met zich meegebracht, enz? Misschien iemand die er iets over kwijt wil....
Oud 03-01-2003, 18:26
Souris
Souris is offline
ik heb mensen verzorgt met een stoma.(die houden hem voor altijd)
tja en die mensen konden er best goed meeleven.
je moet alleen erg uitkijken voor infecties,dus erg steriel zijn met schoonmaken.
weet wel dat het niet zo smakelijk is om dat zakje te legen.
en je moet natuurlijk goed opletten dat je hem optijd leegt en dat je hem goed op de wond plakt anders gaat het een vieze zooi worden.
Oud 03-01-2003, 18:27
piepkuiken
piepkuiken is offline
wat is een stoma?
Oud 03-01-2003, 18:34
Verwijderd
Mn moeder heeft een stoma, al heel erg lang, omdat ze toen ze een jaar of 19 was een ziekte heeft gehad aan haar dikke darm.

Ze kan er uitstekend mee leven. Ik ken haar niet anders dan met stoma en eigenlijk heb ik haar nog nooit horen klagen. De enige complicaties zijn dat ze een beetje moet opletten met haar kleding omdat je hem anders ziet maar ze ziet er alsnog altijd goed uit hoor! Ze zwemt ook gewoon in badpak enzo, en kan hem dan gewoon verbergen. Als je maar zorgt dat ie dan niet vol zit natuurlijk.

Het legen is ook niet zo'n probleem, ze gaat altijd achterstevoren op de wc zitten en kan em dan zo, zonder problemen legen.

Ze heeft zelfs het voordeel dat zijn nou nooit last heeft van scheten laten

Nou ja, mn moeder gaat er dus mee om alsof het doodnormaal is en voor mij is het dan ook. Het zou mn moeder niet meer zijn zonder stoma als het ware Ze heeft er dus eigenlijk geen beperkingen of problemen mee, en hoe ze het heeft kunnen accepteren? Ze heeft op sterven gelegen, ze was al lang blij dat ze het had overleeft!
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 18:36
wondersbestaan
Citaat:
wat is een stoma?
Stoma
of anus praeternaturalis (afk.: a.p.), door een chirurg gemaakte uitmonding van de darm op de buikwand. Als op de dikke darm een uitgang wordt gemaakt, spreekt men van colostoma, bij de dunne darm van ileostoma.
De uit de stoma komende darminhoud wordt opgevangen in een over de stoma op de buikwand geplakt zakje.
Een ileostoma wordt aangelegd als de gehele dikke darm verwijderd moet worden (bijv. vanwege kanker). Bij een darmafsluiting wordt soms een tijdelijke ileostoma aangelegd. Na behandeling van de afsluiting kan de ileostoma weer opgeheven worden.
Een colostoma wordt bijv. aangelegd bij patiënten bij wie het onderste deel van de dikke darm en de anus moeten worden verwijderd. Als de anus niet wordt verwijderd, is het soms noodzakelijk een tijdelijke colostoma aan te leggen als het achtergebleven deel van de dikke darm niet direct aan de anus gehecht kan worden. Later kan soms de tijdelijke colostoma weer operatief worden opgeheven.
(www.dokterdokter.nl)
Oud 03-01-2003, 22:01
Welmoed
Welmoed is offline
mijn moeder heeft een stoma, voor haar blaas. Ze vind het erg vervelend want het gaat soms lek. En dan weet ze nooit waardoor dat komt zo zat ze laatst in de bioscoop en dan ineen keer gaat het lekker nou dat is hartstikke irritant. Maar het wendt wel.
Ook vind ze het jammer dat ze niet kan zwemmen, dat durft ze eigenlijk niet want toen ze het probeerde ging het stoma los zitten.
Oud 04-01-2003, 13:43
Souris
Souris is offline
Citaat:
Welmoed schreef:
mijn moeder heeft een stoma, voor haar blaas. Ze vind het erg vervelend want het gaat soms lek. En dan weet ze nooit waardoor dat komt zo zat ze laatst in de bioscoop en dan ineen keer gaat het lekker nou dat is hartstikke irritant. Maar het wendt wel.
Ook vind ze het jammer dat ze niet kan zwemmen, dat durft ze eigenlijk niet want toen ze het probeerde ging het stoma los zitten.
is een "stoma voor je blaas" niet een catheter?
Oud 04-01-2003, 14:19
Verwijderd
Mijn tante heeft er een, sinds een paar maanden (twee ofzo). Ze was geopereerd en toen deed de chirurg iets fout, waardoor ze nu voor de rest van haar leven met een stoma loopt... Chirurg wil niet toegeven, getuigen willen zich niet tegen hem keren, heel gezeur allemaal...
Zelf heeft ze er wel wat probleempjes mee, ze voelt zich nogal onzeker, schaamt zich voor het ding en durft daarom veel dingen niet (ze blijft het liefst gewoon thuis zitten). Maar dat lijkt me wel logisch in het begin... Met het schoonmaken heeft ze geen problemen, ze weet hoe het moet (ze heeft het vaker gedaan bij patienten -> ze werkt in het ziekenhuis) en tja...
Ik denk dat je er wat aan moet wennen, natuurlijk is het in het begin vervelend omdat het anders is, maar naarmate het voor jezelf gewoner wordt, zal het net zoiets zijn als voor normale mensen die naar de wc moeten..
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 22:19
Cat
Cat is offline
Citaat:
crazyellow schreef:
ik heb mensen verzorgt met een stoma.(die houden hem voor altijd)
je moet alleen erg uitkijken voor infecties,dus erg steriel zijn met schoonmaken.

is een "stoma voor je blaas" niet een catheter?
Een colostomie of een ileostomie moet enkel "huishoudelijk" worden verzorgt, het hoeft dus niet steriel.

Op je vraag "stoma voor je blaas": er is inderdaad de klasieke blaaskatheter maar bij sommige patienten wordt een stoma voor de blaas oftewel urostomie aangelegd.

Hiermee leren leven is, denk ik, hetzelfde als iedere "verminking" van het lichaam of een ernstige ziekte. De ene persoon is er sneller over dan de andere, maar iedereen die zoiets meemaakt gaat door een soort van rouwproces.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 23:53
Rah Digga
Rah Digga is offline
Ik verzorg iemand met een ileostoma.
Die persoon heeft er niet zoveel last van. Ze heeft het ook
vrij snel geaccepteerd, want voordat ze een stoma kreeg, had
ze eigenlijk altijd buikpijn en dat is nu dus over, plus het
"laxerende dieet" wat ze voorgeschreven had gekregen was
verleden tijd
Het verzorgen is eigenlijk best wel makkelijk,
alleen uitkijken met lange nagels
of scherpe randjes aan je nagels, omdat het nogal snel kan
gaan bloeden.
Er zijn "stomabanden" die je om je middel kunt doen.
Dit houdt de kaasplak (als je een tweedelig systeem gebruikt)
wat beter op z`n plek & het werkt wat verhullend.
Qua beperkingen/problemen: ze mag geen zoete spekjes of
pinda`s hebben omdat die verstopping kunnen veroorzaken
& in de zomer laat haar kaasplak veel sneller los vanwege de
warmte en het zweten.
En medicatie kan alleen nog oraal toegediend worden.
Verder schiet me nu even niets te binnen, maar met een stoma
valt echt heel goed te leven.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 14:18
Qimm
Qimm is offline
gelukkig zijn er tegenwoordig goede systemen die je haast niet ruikt of ziet zitten (moei geen strak shirtje aan gaan doen natuurlijk)
Het is niet leuk en in het begin zal ze zich wel ongemakkelijk voelen. Ze heeft nog best geluk dat het een tijdelijk stoma is.
Ach op een gegeven moment leer je er wel goed mee leven en je kan je er op aan passen!
wens haar er maar veel geluk mee!
Oud 05-01-2003, 19:30
wondersbestaan
Bedankt voor de reacties! In het begin vond ik het wel even schrikken, maar mijn vriendin heeft me ondertussen alles laten zien (hoe het eruit ziet en hoe het werkt enzo) en bovendien gaat ze er heel goed mee om. Heel knap van haar! Het is in het begin wel even moeilijk en het vereist wat aanpassingen, maar dat gaat wel goed komen!

Regels voor berichten