![]() |
||
Citaat:
of anus praeternaturalis (afk.: a.p.), door een chirurg gemaakte uitmonding van de darm op de buikwand. Als op de dikke darm een uitgang wordt gemaakt, spreekt men van colostoma, bij de dunne darm van ileostoma. De uit de stoma komende darminhoud wordt opgevangen in een over de stoma op de buikwand geplakt zakje. Een ileostoma wordt aangelegd als de gehele dikke darm verwijderd moet worden (bijv. vanwege kanker). Bij een darmafsluiting wordt soms een tijdelijke ileostoma aangelegd. Na behandeling van de afsluiting kan de ileostoma weer opgeheven worden. Een colostoma wordt bijv. aangelegd bij patiënten bij wie het onderste deel van de dikke darm en de anus moeten worden verwijderd. Als de anus niet wordt verwijderd, is het soms noodzakelijk een tijdelijke colostoma aan te leggen als het achtergebleven deel van de dikke darm niet direct aan de anus gehecht kan worden. Later kan soms de tijdelijke colostoma weer operatief worden opgeheven. (www.dokterdokter.nl)
|
Verwijderd
|
Mijn tante heeft er een, sinds een paar maanden (twee ofzo). Ze was geopereerd en toen deed de chirurg iets fout, waardoor ze nu voor de rest van haar leven met een stoma loopt... Chirurg wil niet toegeven, getuigen willen zich niet tegen hem keren, heel gezeur allemaal...
Zelf heeft ze er wel wat probleempjes mee, ze voelt zich nogal onzeker, schaamt zich voor het ding en durft daarom veel dingen niet (ze blijft het liefst gewoon thuis zitten). Maar dat lijkt me wel logisch in het begin... Met het schoonmaken heeft ze geen problemen, ze weet hoe het moet (ze heeft het vaker gedaan bij patienten -> ze werkt in het ziekenhuis) en tja... Ik denk dat je er wat aan moet wennen, natuurlijk is het in het begin vervelend omdat het anders is, maar naarmate het voor jezelf gewoner wordt, zal het net zoiets zijn als voor normale mensen die naar de wc moeten.. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Op je vraag "stoma voor je blaas": er is inderdaad de klasieke blaaskatheter maar bij sommige patienten wordt een stoma voor de blaas oftewel urostomie aangelegd. Hiermee leren leven is, denk ik, hetzelfde als iedere "verminking" van het lichaam of een ernstige ziekte. De ene persoon is er sneller over dan de andere, maar iedereen die zoiets meemaakt gaat door een soort van rouwproces. |
![]() |
|
![]() |
Ik verzorg iemand met een ileostoma.
Die persoon heeft er niet zoveel last van. Ze heeft het ook vrij snel geaccepteerd, want voordat ze een stoma kreeg, had ze eigenlijk altijd buikpijn en dat is nu dus over, plus het "laxerende dieet" wat ze voorgeschreven had gekregen was verleden tijd ![]() Het verzorgen is eigenlijk best wel makkelijk, alleen uitkijken met lange nagels of scherpe randjes aan je nagels, omdat het nogal snel kan gaan bloeden. Er zijn "stomabanden" die je om je middel kunt doen. Dit houdt de kaasplak (als je een tweedelig systeem gebruikt) wat beter op z`n plek & het werkt wat verhullend. Qua beperkingen/problemen: ze mag geen zoete spekjes of pinda`s hebben omdat die verstopping kunnen veroorzaken & in de zomer laat haar kaasplak veel sneller los vanwege de warmte en het zweten. En medicatie kan alleen nog oraal toegediend worden. Verder schiet me nu even niets te binnen, maar met een stoma valt echt heel goed te leven. |
![]() |
|
gelukkig zijn er tegenwoordig goede systemen die je haast niet ruikt of ziet zitten (moei geen strak shirtje aan gaan doen natuurlijk)
Het is niet leuk en in het begin zal ze zich wel ongemakkelijk voelen. Ze heeft nog best geluk dat het een tijdelijk stoma is. Ach op een gegeven moment leer je er wel goed mee leven en je kan je er op aan passen! wens haar er maar veel geluk mee!
|
Bedankt voor de reacties! In het begin vond ik het wel even schrikken, maar mijn vriendin heeft me ondertussen alles laten zien (hoe het eruit ziet en hoe het werkt enzo) en bovendien gaat ze er heel goed mee om. Heel knap van haar! Het is in het begin wel even moeilijk en het vereist wat aanpassingen, maar dat gaat wel goed komen!
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Laxeermiddelen Mira Dos Santos | 40 | 06-03-2004 00:36 | |
Psychologie |
Anorexia en boulimia, hoe denken jullie erover? miss-suus | 500 | 25-01-2004 13:44 | |
Lichaam & Gezondheid |
Laxeermiddel LaY-D-14 | 33 | 31-10-2003 21:42 |