Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2002, 19:09
Oen
Oen is offline
ik zoek wat films met een natuurkundig/wiskundig karakter, zoals de film Pi en ik zoek vooral naar een film die gaat over de relativiteitstheorie van Einstein over een tweeling waarbij er een met de snelheid ban het licht rijst en de ander op aarde leeft. Als die snelle, terugkomt op aarde komt hij bij het graf van zijn broer, 100 jaar dood, en hijzelf is nog maar 30 jaar. Het is een film gemaakt door Peter en dan iets russisch.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2002, 19:35
Guesss17
Guesss17 is offline
Dan moet je CUBE kijken, geregisseerd door Vincenzo Natali, en gefotografeerd door Derek Rogers. Een Canadese film uit 1997.

Het is een thriller over het humanistische (on)weten vol met wiskundige oplossingen en natuurkundige eigenschappen.

Het gaat over een stel mensen die door persoon-x in een gigantisch stelsel van kubussen op en naast elkaar zijn geplaatst. Zowel op de vloer, het plafond, de voor- en achterkant, en de linker en rechterkant zit een deur. Via die deur kunnen in een andere kubus komen. Maar sommige van die kubussen zit een boobytrap in en dan ga je dood.
Andere zijn 'safe' en daar kan je wel in. De groep mensen heeft het doel om de mantel van het stelsel te bereiken om er zo uit te kunnen, maar elke kubus beweegt zich door het stelsel heen. Elke kubus heeft een nummer van -ik dacht- 9 getallen, en aan het nummer moeten ze kunnen zien of de kubus veilig is voor entree of niet.

Het is een spannen, goed opgezette film. Weliswaar een low-budjet film, maar zeker de moeite waard.

Veel kijkplezier!
Met citaat reageren
Oud 08-02-2002, 13:10
Diesel
Diesel is offline
Good Will Hunting (Matt Damon, Ben Affleck, Robin Williams) is volgens mij echt iets voor jou. Gaat over een genie (Matt Damon) die wiskunde zelfs beter kan dan Einstein. A must-see for movielovers.

Plot(heb ik van imdb.com):
Will Hunting (Damon) is a genius who's living a rough life in Boston's south end, while being employed at a prestigious college in Boston, he's discovered by a Fields Medal winning Professor (Skarsgard) who eventually tries to get Will to turn his life around with the help of Sean Maguire (Williams), as Will begins to realize that there's more to himself then he thinks there is.

------------------
You don`t get what is fair; you get what you negotiate. - Toni Braxton -

[Dit bericht is aangepast door Diesel (08-02-2002).]
Oud 09-02-2002, 00:23
Oen
Oen is offline
Die heb ik al gezien , maar cubes huur ik nog wel eens
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 11:06
JoRTh
JoRTh is offline
Binnenkort komt 'A Beautiful Mind' met Russel Crowe, gaat over een briljant wiskundige. Schijnt heel goed te zijn.
Oud 09-02-2002, 12:31
wyner
wyner is offline
Citaat:
Oen schreef:
Als die snelle, terugkomt op aarde komt hij bij het graf van zijn broer, 100 jaar dood, en hijzelf is nog maar 30 jaar. Het is een film gemaakt door Peter en dan iets russisch.
Hm... de tweeling-paradox. Dat klopt dus niet. (En die film dus ook niet?) Sorry, beetje off-topic.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 16:19
Oen
Oen is offline
Citaat:
wyner schreef:
Hm... de tweeling-paradox. Dat klopt dus niet. (En die film dus ook niet?) Sorry, beetje off-topic.
Dat is juist de relativiteits theorie.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 18:11
wyner
wyner is offline
De tweeling-paradox is een denkfout in de speciale relativiteit; in deze situatie komen versnellingen voor, waar speciale relativiteit geen rekening mee houdt.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 18:19
Oen
Oen is offline
Citaat:
wyner schreef:
De tweeling-paradox is een denkfout in de speciale relativiteit; in deze situatie komen versnellingen voor, waar speciale relativiteit geen rekening mee houdt.
Wyner ik moet ff wat gaan wynen, ik snap je niet echt, volgens mij is het zo, het zijn dus tweelingen ,zaten op hetzelfde moment in dezelfde buik, en door de versnelling is de ene "ouder" dan de ander.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 18:54
wyner
wyner is offline
De paradox luidt als volgt: A blijft op de aarde, B beweegt van A af met een snelheid ~c, en keert daarna weer terug. Vanuit het perspectief van A beweegt B zo snel, dat tijddilatatie-verschijnselen een rol spelen--tijd gaat langzamer voor B.

Het probleem is vanwege symmetrie: vanuit B's perspectief staat hij zelf stil, en lijkt A van hem af te bewegen; dus volgens B zou juist voor A de tijd langzamer gaan.

Het probleem is, dat speciale relativiteit gebaseerd is op de aanname dat alle referentiekaders relatief tot elkaar eenparig bewegen--dat er geen versnellingen optreden. In de tweeling-paradox versnelt B eerst, en op het punt wanneer terugkeert versnelt hij 2 keer, en terugkomend bij A versnelt hij nóg een keer. De paradox is dus geen paradox, omdat we met "behulp" van speciale relativiteitstheorie verkeerd denken.

[Dit bericht is aangepast door wyner (09-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 22:09
Oen
Oen is offline
He bedankt voor de uitleg, had er nooit zo over gedacht
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten