Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2002, 12:39
piepkuiken
piepkuiken is offline
iedereen vraagt mij altijd 'en wat ga je doen na je middelbaar'
daar heb ik dus geen flauw idee van!!!!!!!
gewoon omdat ik er geen idee van heb wat er allemaal bestaat
is er geen site of zo met alle mogelijkke beroepen die je kan worden
ik wil wel graag naar de unief gaan ma ik weet nog helemaal niet wat ik daar ga studeren !?!?!?

help!
xxx
piepkuiken
Oud 29-12-2002, 14:21
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
hmm zo heb ik het ongeveer gedaan:

ga naar de websites van verschillende universiteiten
lees kort wat over de verschillende studies
en bestel dan bij elke universiteit de folders van de 10 of 20 opleidingen die je het leukste leken
of vraag eerst een algemene folder aan waarin al die opleidingen kort staan uitgelegd en bestel dan de folders.

ga na de studiebeurs in utrecht (weet niet of ze ook zoiets in belgie hebben)

doe heel veel gratis studiekeuze tests en kom er dan later achter dat die dingen allemaal maar onzin zijn en je niet echt verder helpen.

denk na welke vakken ga ik kiezen? welke vakken vind ik leuk?
wat lijkt op deze vakken op de universiteit?

verder heb ik na 2 jaar nog steeds geen idee wat ik nou eigenlijk wil
Oud 29-12-2002, 15:20
Verwijderd
Ik had een Qompas CD-rom op school gekregen.
Daar kan je op invullen wat je interesses zijn, waar je wil studeren, wat je voor opleiding is, wat je later wilt worden...enz..
Dan rekent de computer uit welke studies volgens hem het best bij jou passen (er staan er een stuk of 1500 op de CD-ROM).
Dan klik je bijvoorbeeld op de studies die het hoogst scoren en dan krijg je er informatie over. Bij mij klopte het wel ongeveer.
Verder zou ik natuurlijk daarna naar open dagen gaan.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 19:23
Thomas
Thomas is offline
Je moet je goed orienteren door middel van open dagen en meeloopdagen. Dan krijg je nl een goed beeld van je mogelijkheden voor in de toekomst.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 20:27
Balance
Balance is offline
Ik heb het zo'n beetje hetzelfde gedaan als Dr. Oetker.
Gewoon allemaal studies bekeken en als ik iets leuk vond, dan schreef ik hem op.

Toen eindigde ik met een 6 tal studies die allemaal wat met sociaal te maken hadden.
Uiteindelijk ben ik over een paar studies nou meer informatie aan het verzamelen. Binnenkort ga ik naar een uitleg van de studies en over een paar maanden naar open dagen enzo.
Oud 29-12-2002, 22:47
CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
mijn ervaring is dat op sites van scholen een hoop geblaat staat waarbij je je weinig kan voorstellen. vraag je van die boekjes aan waar natuurlijk weer ongeveer t zelfde in staat. ach die hel hoef ik niet meer te doorstaan, toch geen zin nog 4 jaar naar school te gaan!
orientatietesten geloof ik ook niet in! zelfde als persoonlijkheidstesten enzo en alle mislukte enigszins psychologische troep
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 09:08
damaetas
damaetas is offline
ik zal even het bekende praatje houden over hoe ik het gedaan heb...

ik wist ook absoluut niet wat ik wou gaan studeren, ik had eigenlijk wel intresse voor alles. ik wist ook niet of ik univ of hogeschool wou gaan doen. toen kreeg ik op een infodag een foldertje met ALLE richtingen op die je in België kon studeren. daar ben ik dan met een rood potlood even doorgegaan en alles doorstreept wat ik zeker niet wou studeren, er bleven nog steeds een stuk of 30 dingen staan hoor. twee weken later deed ik het nog eens, meer doorstrepen en andere doorstrepingen weghalen. tot ik uiteindelijk bij drie dingen uitkwam en daarvan ben ik eens naar specifieke infodagen van geweest.
nu studeer ik 1 van die drie, geologie, en ik heb het me nooit beklaagt. (nou ok behalve dan op vrijdagmorgen toen we om 8 uur les hadden )
Reageren

Regels voor berichten