Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2003, 13:44
LadyApocalyps
LadyApocalyps is offline
Vorig jaar zijn we begonnen met naamvallen Duits, ik heb het hele jaar er over gedaan om te proberen het te snappen, maar resultaat: 0,000001
Zelfs de leraren worden wanhopig van me, heeft iemand misschien een tip voor mij? Ik vat er echt helemaal niets meer van namelijk

Wie durft het aan?
Oud 22-01-2003, 14:09
Verwijderd
Dit moet je gewoon uit je hoofd leren, daar is geen handig regeltje voor ofzo:
Code:
	mannelijk	vrouwelijk	onzijdig	meervoud
1	der 	 	die		das		die 
2	des		der		des		der
3	dem		der		dem		den
4	den		die		das		die
Leer ook uit je hoofd het regeltje: Wie van de aan wie wat wanneer er gibt. Als je een zin hebt en je moet naamvallen invullen dan vraag je 'Wie?' het antwoord daar op krijgt een eerste naamval. Het 'antwoord' op 'van de' krijgt een tweede naamval. Het antwoord op 'aan wie?' krijgt een derde naamval. En het antwoord op 'wat?', 'wanneer' of 'es gibt' (uitdrukking) krijgt een vierde naamval. Ik kan ff geen voorbeeld zin bedenken...misschien komt dat nog. De voorzetsels ed moet je ook gewoon uit je hoofd leren, is ook geen trucje voor. Ik weet niet of dit is wat je wilde weten en of je er iets van snapt... Mij heeft deze manier van werken erg geholpen (die man die hij mij uitlegde, kon wel een stuk beter uitleggen dan ik het kan, laat staan over inet...). Als je het niet snapt oid, dan hoor ik het wel. Misschien kan iemand anders het ook wel veel beter en duidelijk uitleggen (denk ik wel ).

Laatst gewijzigd op 23-01-2003 om 11:22.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 14:10
Verwijderd
Op http://www.digischool.nl/du/schueler/sg/sgstart.htm staat ook de grammatica enz. uitgelegd, misschien heb je daar ook iets aan.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 11:02
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:

Code:
	mannelijk	vrouwelijk	onzijdig	meervoud
1	der 	 	die		das		die 
2	des		der		des		der
3	dem		der		dem		den
4	den		die		das		die
er zit een foutje in, 3de naamval vrouwelijk is 'der' niet 'den'...

Ik heb hem gewoon in mijn kop gestamd, kan hem heel snel opzeggen en hij zit er gewoon in...

En derde nv meervoud is geen 'dem' maar 'den'
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 11:23
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef:
er zit een foutje in, 3de naamval vrouwelijk is 'der' niet 'den'...

En derde nv meervoud is geen 'dem' maar 'den'
Dank je, ff veranderd... *is suf*...ik heb hem ook in m'n kop gestampt, maar hij komt er niet altijd even goed meer uit, zoals je ziet. Is ook niet meer echt nodig, dus ja.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten