Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2003, 10:16
Verwijderd
Ik heb ff een vraagje:

Als je de doorsnede van een kubus neemt, en je snijdt hem compleet diagonaal door, dus bijvoorbeeld van H-->B. Dan kan je dit simpel berekenen door (x)wortel 3 te nemen. Nu is mijn vraag. Stel je voor je verplaats de complete diagonaal met 1 vakje naar links. Blijft de formule nu hetzelfde, of veranderd deze? Dezelfde vraag voor als je bijvoorbeeld alleen punt H 1 vakje naar rechts verplaats.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2003, 11:09
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
als je de lijn in zijn geheel verplaatst, dan blijft de richting en de lengte van de lijn het zelfde. Je formule gaat op (Alhoewel ik die nog niet gehad heb met wiskunde). Als je 1 punt verandert, verandert dus de richting en de lengte van je lijn en gaat je formule niet meer op.

denk ik
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 10:26
potraviny
potraviny is offline
maar je zou toch zeggen dat de afstand tussen 2 uiterste hoekpunten het allergrootste is
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 13:58
Verwijderd
Citaat:
psychiater schreef:
maar je zou toch zeggen dat de afstand tussen 2 uiterste hoekpunten het allergrootste is
Dat is de vraag niet, het ging er volgens mij om of de formule(waar ik nog nooit van gehoord heb.) opgaat als je de lijn op een bepaalde manier verschuift
De formule ken ik niet, maar de uitleg van EvilSmiley lijkt me wel aardig...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 14:50
Verwijderd
Ik zal de formule even toelichten:

We nemen eerst een gewoon vierkant. Daarvan kan je de diagonaal als volgt berekenen:

zijde: x ---> x²
x ----> x²
Geeft 2x²
Diagonaal is (x)Wortel2

Nu de kubus:
zijde: x ----------------->x²
(x)Wortel2 -----> 2x²

Geeft 3x²
Diagonaal is (x)wortel3

Maar ik denk dat als je hem verschift het niet meer kan, omdat je dan geen driehoek meer hebt, foutjuh
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 14:59
Verwijderd
Tja, dat is idd een formule voor de diagonaal. Ik gebruik zelf altijd de 'uitgebreide stelling van Pythagoras'.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten