Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2003, 21:30
Maradinus
Maradinus is offline
mijn vriend zijn neef zij dat lunix 300 keer sneller werkt dan microsoft maar volgens mij is dat niet waar.
Oud 06-01-2003, 21:32
ekki
ekki is offline
Wanneer je geen grafische interface hebt is linux wel een heel stuk sneller dan de meeste software van microsoft. Maar sneller dan microsoft kun je niet zo snel zeggen, want dos is ook van Microsoft en dat is een stuk sneller dan bijvoorbeeld Windhoos.

Maar als je de grafische schil van linux gaat starten, is linux ook niet zo heel snel. Zeker niet als je programma's als SuSE neemt. Het is overigens wel een stuk sneller dan Windhoos. Maar (ook zonder grafische schil) geen 300x (beetje overdreven).
Oud 06-01-2003, 21:37
L@CuTu$
L@CuTu$ is offline
Lunix != Linux :-)

http://lng.sourceforge.net/

Werkt idd zeer goed :-)
Oud 06-01-2003, 22:31
Verwijderd
Microsoft is een bedrijf, geen software
Linux meestal wel een distributie..

En sneller, of het echt sneller opstart weet ik nog zo net niet..
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 23:28
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
McLaren schreef:
Microsoft is een bedrijf, geen software
Linux meestal wel een distributie..

En sneller, of het echt sneller opstart weet ik nog zo net niet..
linux is niet meestal een distributie, linux is de kernel... een zooi programma's bij elkaar draaiend op de linux kernel is een linux distributie...

en als je qua server performance kijkt naar win2k of naar linux (welke op een server geen grafisch zooi gebruikt) is linux idd een stuk sneller (en stabieler).. zodra je linux met windows op de desktop gaat vergelijken ligt het er maar weer net aan welke software je gebruikt voor je desktop (je kan verschillende desktop omgevingen kiezen, 100en, maar meestal wordt standaard voor kde of gnome gekozen, deze zijn qua snelheid en mogelijkheden redelijk gelijkwaardig aan windows.

(ik merk bijvoorbeeld wel dat openGL spellen (zoals de quake series en ut2k3) ietsjes beter presteren onder linux dan onder windows, maar dat scheelt hooguit een paar fps en is ook afhankelijk van welke videokaart je gebruikt (de driver ondersteuning door hardware boeren is nog steeds niet 100%)

en als die vriend van je neef bedoeld het daadwerkelijk werken met linux sneller dan met windows, dan denk ik dat ie wel gelijk heeft, maar het is geen 300x. een groot voordeel van linux is dat je niet om elke aanpassing die je aan je systeem maakt hoeft te rebooten.... en de file structuur is mijns inziens ook een stuk logischer (alle config files staan op 1 plek, de libraries ook etc..) dus bestanden vind je veel makkelijker.. (ook al werk je niet grafisch)
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 09:09
Maradinus
Maradinus is offline
hoeveel is het dan sneller??

werkt lunix het zelfde als windows
alles het zelfde alleen andere software naam.

bvd maradinus

Laatst gewijzigd op 07-01-2003 om 09:12.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 09:25
Verwijderd
Citaat:
zazzie schreef:
linux is niet meestal een distributie, linux is de kernel... een zooi programma's bij elkaar draaiend op de linux kernel is een linux distributie...
Jah, ik bedoelde dus dat bij Linux meestal ene dis. zit,
alleen stond er idd niet bepaald duidelijk
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 09:26
Verwijderd
Citaat:
Maradinus schreef:

bvd maradinus
Hoeveel sneller?
Uit mijn ervaring (niet dat het geweldig veel is ), is het helemaal niet sneller.
Ik vind veel dingen in Linux veel trager reageren, m'n muis is in Linux altijd trager..
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 10:28
McMotion
McMotion is offline
misschien dat linux iets sneller is... ik vraag het me af eigenlijk

het is in ieder geval niet 300x zo snel, daar kan je een driewieler op innemen (2x zo snel ook nog lang niet)
Oud 07-01-2003, 10:54
ekki
ekki is offline
Citaat:
McLaren schreef:
Hoeveel sneller?
Uit mijn ervaring (niet dat het geweldig veel is ), is het helemaal niet sneller.
Ik vind veel dingen in Linux veel trager reageren, m'n muis is in Linux altijd trager..
Muissnelheid kan je instellen.

Komt waarschijnlijk door de soort grafische schil die je hebt (kde/gnome/weetikveel) en als je suse/redhat hebt, dan is het sowieso veel trager (niet mee te werken ).

Hoeveel sneller kan je gewoon niet zeggen, het hangt er namelijk helemaal vanaf wat voor soort distributie je hebt e.d. Opstarten gaat over het algemeen erg snel in ieder geval.

Dat niet rebooten is ook top: je hoeft pas te rebooten als je hardware vervangt (duh) of een andere kernel hebt 'geïnstalleerd' (hoe noem je dat?).
Oud 07-01-2003, 14:39
Tha Ice
Tha Ice is offline
Linux start iig sloom op als je er een paar services op draait. Dat geldt ook voor het aflsuiten. Maar het is wel zeer stabiel.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 14:56
Verwijderd
Citaat:
Tha Ice schreef:
Linux start iig sloom op als je er een paar services op draait. Dat geldt ook voor het aflsuiten. Maar het is wel zeer stabiel.
Is bij windows hetzelfde verhaal,
neem maar eens windows 2k en ga daar maar een services op draaien..
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 15:36
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
Maradinus schreef:

bvd maradinus
1: het is geen lunix (das een OS voor op je commodore 64) maar linux.
2: het zeggen hoeveel keer sneller is onmogelijk, het is als server OS (dus zonder grafische zooi) sneller en stabieler dan windows, maar dat zijn geen verschillende die je in een hoeveel keer sneller kan uitdrukken..
3: het is een geheel ander OS, en werkt dus ook geheel anders. drive letters kent het niet (dus geen c: d: etc...) maar het is opgebouwd de laagste directorie is / daar heb je weer allemaal verschillende subdirs onder, elke subdir kan een apparte partitie zijn, maar dat merk je niet. dat kan /home zijn (waar de user dirs staan) maar kan net zo goed /boot zijn of weet ik veel wat bij wijze van spreken kan een partitie 'gemount' zijn op /home/zazzie/documenten/school/bla/blabla/bla/

4: het kan dus ook werken zonder dat er een grafische schil is geinstalleerd in een soort van dos omgeving, maar dan 1000en keren uitgebreider (scheelt weer een hele boel resources).
5: er zijn geen/weinig virii voor linux, dit is mede doordat het minder gebruikt wordt dan windows, maar ook doordat er een stuk beter file/dir permissie systeem in zit. zo kan ik als gewone gebruiker sommige directories niet eens lezen/inkijken, en heb ik zo'n beetje alleen in mn home dir schrijf rechten. op die manier kan bijvoorbeeld een virus nauwelijks schade aanrichten, omdat ie geen rechten heeft op het systeem, en alleen op mijn office documentjes, mp3's etc..
6: het werkt ook niet met .exe bestandjes voor binairies, maar het systeem kijkt naar de mime-types en rechten van een bestand of het een programma is of nie..

zo kan ik nog uren door typen over verschillen, en ik denk dat je het beste een keer een oude p166 ofzo van zolder kunnen plukken en die eens inrichten als gateway/firewall/webserver oid.. (verwacht niet dat het makkelijk werkt als je op de shell werkt, lees je goed, wees bereid om te lezen en te zoeken etc.. als je dat niet bent, dan zal ik er niet aan beginnen als ik jou was... )

wil je het een keer de desktop proberen, dan kan ik je linux mandrake aanraden. (de 3 cd's daarvoor kan je downloaden op: ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/dist...e/Mandrake/iso
(dr staat ook een readme in die dir, lees die ook even...))

Laatst gewijzigd op 07-01-2003 om 15:43.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 15:51
Koen
Koen is offline
Citaat:
Tha Ice schreef:
Linux is ook niet bedoelt als OS dat je elke dag opnieuw opstart.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Tha Ice schreef:
Kernel 2.4 boot erg snel en ik weet niet hoeveel services jij draait, maar dat kost echt amper tijd. Mijn Linux installatie boot veel sneller dan mijn 2K.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten