Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
g(x)=e3*x-5*x en h(x)=1/x en bepaal ln(f(x))=ln(g(x)*h(x)=ln(e3*x-5*x)*1/x=ln(e3*x-5*x)/x en noem de limiet van ln(x) voor x naderend tot nul ln(L). Pas nu de stelling van De l' Hopital toe door teller en noemer van ln(f(x)) te differentiëren en de limiet van ln(x) voor x naderend tot nul te nemen. Dit geeft: limx->0ln(e3*x-5*x)/x=limx->0(3*e3*x-5)/(e3*x-5*x):1 =limx->0(3*e3*x-5)/(e3*x-5*x)=(3-5)/(1-0)=-2/1=-2=ln(L), dus L=e-2.
Laatst gewijzigd op 28-12-2002 om 21:52. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar das bijzaak ![]() Alleen werd gevraagd om niet l'Hopital toe te passen... :/ Heb het zelf geprobeerd d.m.v. de knijpstelling, maar dat wilt niet echt lukken ![]()
|
liefst niet de l'hopital, maar ales het echt niet anders gaat, mag het wel hoor. je hebt trouwens al een andere techniek toegepast. dan vindt de grote meneer het vast niet erg dat je l'hopital gebruikt.
bedankt mathfreak, ik probeer em morgenochtend nog es zelf.
||
Citaat:
|
![]() |
Schrijf de limiet eerst als :
(exp(3x)-5x)^(1/x) = exp(3) * (1-5x*exp(-3x))^(1/x) doe de substitutie : 5x = exp(ln(5x)) dan krijg je : exp(3) * (1-exp(ln(5x)-3x) )^(1/x) Als je nu x naar nul laat gaan, gaat 3x naar nul, ln(5x) naar -oneindig, dus mag je die -3x laten wegvallen (als het ware verwaarlozen) tegenover die ln(5x). dan krijg je : exp(3) * (1-exp(ln(5x)))^(1/x) = exp(3) * (1-5x)^(1/x) doe de substitutie : n=-5x, voor x gaande naar nul, gaat n ook naar nul. =exp(3) * ( (1 + n)^(1/n) )^(-5) en dit is een standaardlimiet : = exp(3) * e^(-5) = exp(-2) |
![]() |
|
Verwijderd
|
Jongens, jongens, jongens toch.
Ik zat even in bad en jullie hebben alweer gelijk mijn hulp nodig. Nou, zal ik het dan maar ff uitleggen voor jullie: f(x)=g(x)h(x) met g(x)=e3*x-5*x en h(x)=1/x en bepaal ln(f(x))=ln(g(x)*h(x)=ln(e3*x-5*x)*1/x=ln(e3*x-5*x)/x en noem de limiet van ln(x) voor x naderend tot nul ln(L). Pas nu de stelling van De l' Hopital toe door teller en noemer van ln(f(x)) te differentiëren en de limiet van ln(x) voor x naderend tot nul te nemen. Dit geeft: limx->0ln(e3*x-5*x)/x=limx->0(3*e3*x-5)/(e3*x-5*x):1 =limx->0(3*e3*x-5)/(e3*x-5*x)=(3-5)/(1-0)=-2/1=-2=ln(L), dus L=e-2. Copyright ® Aaron. Ik weet dat het voor sommigen moeilijk te begrijpen is, maar het is echt zo. Heb je nog meer problemen mensen, dan kun je altijd bij de redder terecht. De heer Aaron. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, ik d8 de mensen hier zijn niet zo snel van begrip als ik, dus laat ik het maar even herhalen voor de minder intellectuelen onder ons. Want dat is echter een groot probleem in onze samenleving.
Kijk, als iedereen nou net zo slim en superieur als ik was, dan waren er niet eens problemen in de wereld. Maar helaas schort het hier een beetje aan. Mochten jullie een autobiografie van mijn leven tot nu toe willen bestellen, mail dan naar aaronrdevil@hotmail.com (€19,95 p.p). Laatst gewijzigd op 18-05-2015 om 10:06. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() dat kun je krijge ![]() ![]() toch leuk, www.smilies.nl Laatst gewijzigd op 18-05-2015 om 10:06. |
![]() |
||
Citaat:
@aaron: Dat je mijn uitwerking van de berekening van die limiet klakkeloos overneemt zonder er zelf enige moeite voor te nemen is nog tot daar aan toe, maar dat je er ook nog Copyright ® Aaron aan toe meent te moeten voegen gaat toch wel heel ver, vind je zelf ook niet?
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Jongens, jongens, jongens toch.
Waar maken jullie je toch druk om. Iedere keer als ik een post heb gezet lig ik dubbel achter mijn dure bureau om jullie te lachen. Natuurlijk niet om het feit dat jullie grappig zijn, maar die jaloezie om mijn kennis dat is toch echt erg. Maarre nog ff over mijn autobiografie, ik heb pas 826 reactie's dus als er nog geinteresseerden zijn: aaronrdevil@hotmail.com . Jongens, succes met jullie carrieres. En trouwens voor de mensen die denken dat ik arrogant ben: Ik ben niet arrogant, ik ben slim. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kende de site nog niet maar er zitten wel erg grappige tussen. Gelukkig nieuwjaar nog allemaal.
Laatst gewijzigd op 06-01-2003 om 07:59. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
ARTistiek |
-MP3 Contest- EggeD | 134 | 12-04-2004 11:29 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Bepaalde integraal Fatal Exception | 3 | 06-04-2004 15:23 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |