Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2002, 22:16
Joostje
Joostje is offline
Wicca: The World's Oldest Religion?

Wiccans have told me over and over again that Wicca is the world's oldest religion and that Wicca is older than Christianity. Problem is, that is a lie! Aidan Kelly, Ph.D., founder of two of the largest witchcraft organizations in America exposes this myth. The write up for his book, Crafting the Art of Magic - book 1 puts it this way, "Kelly himself wanted to believe that Wicca was the rediscovering of ancient Goddess-worshipping people. However, his research proved that this is not the case." In fact, Gerald Gardner (1884-1964) is the inventor of the cult of Wicca. In his book, At the Heart of Darkness, John Parker says, "retired (British) civil servant Gerald Brosseau Gardner, inventor of a witch cult (was) an old fraud." But why would Parker say that? I'll tell you why. "There is much evidence suggesting that Gardner concocted most of his rituals and legends from his own furtile imagination and that he promoted witchcraft for economic and sexual reasons." The article goes on to say that any witchcraft group that claims roots prior to 1950 is highly suspect. In short, today's Wicca or witchcraft is a modern cult originating in the 1950's and can not legitimately claim to be older than Christianity.

Guiley has observed, "It is difficult to say whether Gardner intended to create a new religion or whether it grew spontaneously from public interest in his writings" (Ibid.). However, Frank Smyth writes in Man, Myth and Magic, "In the absence of any evidence except hearsay, there is a strong case in favour of the suggestion that Gardner invented the cult of Wicca to satisfy his own sense of the esoteric" (Richard Cavendish, Editor, Vol. 14, p. 1869). Other authors have indicated that Gardner's revival of Witchcraft also "centered mainly around discreet sexual frolics in the nude, aided by drugs" (Encyclopedia of Occultism and Parapsychology, Leslie Shepard, Vol. 1, p. 366)

Although many pagan and witchcraft traditions can be traced back to pre-historic times, the religion known as Wicca began in the UK in the 1950's from the teachings of Gerald Gardner. This earliest form of Wicca, known as Gardnerian Wicca, is a system based on individual groups, known as covens, all of which can trace their lineages back to Gardner. Other forms of traditional Wicca that have evolved from the Gardnerian tradition include Alexandrian and Seax traditions.

Ik vroeg me af wat wicca's hier tegenin te brengen hebben
(tussen haakjes ik heb het van deze site gehaald. Er stond copyright op, dus vermeld ik het maar, is tenminste iets..
http://hometown.aol.com/darkmistress1/page68.html )
Oud 15-12-2002, 19:20
wicce
wicce is offline
ja, dit is niks nieuws onder de zon. deze persoon heeft helemaal gelijk. dit is echt een heel erg groot misverstand... wicca is helemaal niet oud..hekserij, paganisme, gebruik van magie is dat wel. wicca is afgeleid van het "oude geloof" van vroeger. Het is een vorm van hekserij bedacht door gerald gardner die er zijn eigen gewoontes en regels invoerde en het een nieuwe naam gaf..
het is erg verdacht dat heksengroepen beweren dat zij nog aan "de roots" stonden idd, dit is bijna onmogelijk ivm heksenvervolgingen etc.

gardner heeft echt geen nieuw geloof geintroduceert, hij heeft het bekender gemaakt onder een andere naam en heeft er andere regels en gewoontes aan toegevoegd. is ook helemaal niet vreemd..

ik vind dat hier weinig tegen in te brengen is, wicca begon rond 1950, hekserij begon een eeuwigheid geleden.
Oud 15-12-2002, 20:33
REIE
REIE is offline
Citaat:
Joostje schreef:

the religion known as Wicca began in the UK in the 1950's from the teachings of Gerald Gardner[/url] )
Citaat:
wicce schreef:
gardner heeft echt geen nieuw geloof geintroduceert, hij heeft het bekender gemaakt onder een andere naam en heeft er andere regels en gewoontes aan toegevoegd. is ook helemaal niet vreemd..

Het is dus nooit te laat om je eigen dogma's te verzinnen en te verspreiden.

REIE
Oud 15-12-2002, 21:38
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
wicce schreef:
ja, dit is niks nieuws onder de zon. deze persoon heeft helemaal gelijk. dit is echt een heel erg groot misverstand... wicca is helemaal niet oud..hekserij, paganisme, gebruik van magie is dat wel. wicca is afgeleid van het "oude geloof" van vroeger. Het is een vorm van hekserij bedacht door gerald gardner die er zijn eigen gewoontes en regels invoerde en het een nieuwe naam gaf..

Staat hier nou niet juist dat Gardner een eigen religie uitvond en er elementen van onder andere hekserij zoals die in formele bronnen wordt teruggevonden ( zoals van de inquisitie) aan toe te voegen? Dus niet aan een al bestaande religie delen toevoegde, maar aan een verzonnen religie elementen toevoegde?

het is erg verdacht dat heksengroepen beweren dat zij nog aan "de roots" stonden idd, dit is bijna onmogelijk ivm heksenvervolgingen etc.

Wat voor bewijzen denk je dan te hebben voor een vaststaande religie die door de eeuwen heen niet veranderde?
Oud 16-12-2002, 21:36
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
wicce schreef:

Kleine correctie. ja, er zijn nog genoeg heksen die aan de 'roots' staan. Maar dit zijn dan wel de traditionele heksen, niet de wicca's. En ja, er was een grootscheepse inquisitie waarbij meer dan 60.000 mensen zijn geexecuteerd, maar vergeet niet, minder dan een 16e deel daarvan was ook echt een heks. En de geexecuteerde heksen waren ze lang niet allemaa. Heksen zijn NOOIT van de aardbodem verdwenen, ze hebben altijd voortbestaan, alle kennis is van generatie op generatie doorgegeven, anders zou die kennis nu niet meer bestaan.

En het Wicca is idd een aftakking van de traditionele hekserij met meer regeltjes etc etc waar ik helemaal niet van houd, vandaar dat ik een traditionele heks ben, en mijn visie op Gardner is eigenlijk altijd al geweest: hij had het thuis niet spannend genoeg met z'n vrouw dus plakte hij nogal extreem een sexgebeuren in het wicca geloof.
Maar ja, zonder dat, zou het ook geen wicca zijn...

Dus, ieder z'n keus, ik kies voor het oude geloof.

Liefs, licht en een lach, Angel.
Oud 16-12-2002, 22:54
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Dus, ieder z'n keus, ik kies voor het oude geloof.
[/B]
En jij hebt zeker dat oude geloof van je ouders gekregen?
Oud 17-12-2002, 14:40
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Eeuh....nee.... Dus je hoort van mij niet dat ik ook bij de oude keten hoor. Ik was verdwaald met mezelf en kwam na 8 jaar tot de ontdekking dat ik veel behoefte heb aan spiritualiteit. Ik begon te lezen over Wicca's en ben veel gaan geloven, tot ik een traditionele heks tegenkwam (wel een afstammeling van de ouden...) die mij nog veel meer aansprak met haar levenswijze en religie.
Het Wicca beviel me wel, maar een aantal elementen wou ik dan weglaten. Mocht niet van mijn tutor. Dus ben met de Wicca gestopt, doe nou cursus voor officiele traditionele heks.

Dus mijn ouders hebben er niks mee uit te staan....
Oud 18-12-2002, 13:49
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef:

jesus wat een zeikerd ben jij zeg...
(volgens mij zoekt er iemand ruzie)

laat anderen in hun waarde en accepteer hun mening... das tog nie zo moeilijk?

gardner heeft geen nieuw geloof uitgevonden, enkel een oud geloof uit het diepe gevist, wat verhelderd (idd door wetten en een paar dogma's toe te voegen, ookal claimt ieder dat wicca geen dogma's heeft maar goed) en een nieuw naampje gegeven

hierdoor is hekserij bekender geworden en hekserij en wicca zijn door elkaar heen gaan lopen
bijna niemand kan nog echt de 'oude religie' volgen, omdat die helaas bijna is uitgestorven, maar tog trekt mij de natuur veel meer dan de goden (als zijn verpersoonlijkingen van goden wel makkelijk als archetypes)

ik zeg dus dat ik aan hekserij doe, maar in het begin was t wicca, omdat ik het verschil niet kende... ik voel me meer aangertokken tot de oude traditionele hekserij, niet tot wicca met al haar wetten, regels en blah
(al zijn de teksten voor rituelen wel mooi)
Oud 18-12-2002, 14:09
wicce
wicce is offline
Citaat:
*pixie* schreef:

)
ik vind dit een vreemde reactie. hij zoekt helemaal geen ruzie hij gaat slechts in discussie over wicca en daar is niets mis mee.
hij accepteert jullie meningen, maar gaat er wel tegenin, en dat mag, want zo komt een discussie tot stand. dus, respecteer ook zijn mening, want van dit soort opmerkingen kan niets goeds komen. volg de discussie, of volg die niet.
Oud 18-12-2002, 15:15
Verwijderd
Citaat:
wicce schreef:

Dat heeft hij wel...
Oud 18-12-2002, 15:19
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef:
Eeuh....nee.... Dus je hoort van mij niet dat ik ook bij de oude keten hoor. Ik was verdwaald met mezelf en kwam na 8 jaar tot de ontdekking dat ik veel behoefte heb aan spiritualiteit. Ik begon te lezen over Wicca's en ben veel gaan geloven, tot ik een traditionele heks tegenkwam (wel een afstammeling van de ouden...) die mij nog veel meer aansprak met haar levenswijze en religie.
Het Wicca beviel me wel, maar een aantal elementen wou ik dan weglaten. Mocht niet van mijn tutor. Dus ben met de Wicca gestopt, doe nou cursus voor officiele traditionele heks.

Dus mijn ouders hebben er niks mee uit te staan....
...de ouden...

Ik hoor heel veel zogenaamde heksen vertellen over die ouden, die heksenfamilies die al sinds het begin der tijden heks waren... Maar ik zie ze nooit ergens. Waar zijn die dan allemaal en hoe is iedereen hun leer te weten gekomen als ze het zo lang geheim gehouden hebben?

Ik ben van mening dat vrijwel alle pagans hun religie eeuwenoud vinden, maar het heet allemaal niet voor niets NEO-paganisme. Het zijn geen nieuwe versies van oude geloven, maar nieuwe geloven gemaakt zoals ze denken dat de oude geloven waren (met natuurlijk alleen de elementen die hen passen).
Oud 18-12-2002, 17:36
wicce
wicce is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Dat heeft hij wel...
nog argumenten?

hij heeft de basis van het geloof echt niet verandert. Maar dan komen we weer op de andere discussie terecht, is de hekserij nu wel de hekserij van vroeger. eigenlijk is hekserij dan te beperkend. de natuurreligie. doormiddel van afbeeldingen en plekken die gevonden zijn etc heeft men veel feiten kunnen herleiden over de natuurreligie. de basis van die religie is hetzelfde als wat gardner introduceerde.. hij heeft een oud geloof in een nieuw jasje gestoken, dit geloof is in amerika wettelijk erkent, het is dus wel nieuw gepresenteerd, maar het is geen nieuw geloof..
Oud 18-12-2002, 17:42
Verwijderd
Citaat:
wicce schreef:
nog argumenten?

hij heeft de basis van het geloof echt niet verandert. Maar dan komen we weer op de andere discussie terecht, is de hekserij nu wel de hekserij van vroeger. eigenlijk is hekserij dan te beperkend. de natuurreligie. doormiddel van afbeeldingen en plekken die gevonden zijn etc heeft men veel feiten kunnen herleiden over de natuurreligie. de basis van die religie is hetzelfde als wat gardner introduceerde.. hij heeft een oud geloof in een nieuw jasje gestoken, dit geloof is in amerika wettelijk erkent, het is dus wel nieuw gepresenteerd, maar het is geen nieuw geloof..
Jawel. Er was namelijk geen basis van het geloof. Hekserij kan sowieso geen geloof zijn, dat gaat alleen maar over magie (of dat nou wel bestaat of niet). Je kan een eventueel natuurgeloof wel leuk 'hekserij' gaan noemen, maar dat slaat eigenlijk nergens op. Hekserij is puur toveren. (ok, die discussie loopt toch vast kunnen we net zo goed niet aan beginnen).
En welk natuurgeloof hier uit Europa zou dat dan moeten zijn? Wij hadden het Germaanse geloof, dat lijkt op het Scandinavische maar dan met andere namen; het Keltische, en eventueel Romeinse. Er wás helemaal geen oud natuurgeloof. En al was die er, hoe kan men daar iets van weervinden, als er toen geen teksten over die zogenaamde oude geloven zijn gemaakt, er geen afbeeldingen van zijn, niets? Er wás gewoon geen oud natuurgeloof hier in Europa dat de principes van wicca heeft of het was zo ver in de prehistorie dat er niets van is achtergebleven, en dan heb jij natuurlijk nog geen bewijs.
Oud 18-12-2002, 18:58
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
*pixie* schreef:

Ik wil jullie best in je waarden laten, alleen betwijfel ik de ontstaansgeschiedenis van wicca/hekserij zoals die door aanhangers van die religie wordt tentoongespreid . Kijk, als er nou gezegd wordt dat iemand zhaar kennis die van de oude religie is, die van generatie op generatie is doorgegeven, vraag ik me natuurlijk af hoe de persoon in kwestie aan de desbetreffende kennis is gekomen. Logische reactie lijkt me.
Oud 19-12-2002, 14:17
Diddl'tje
Diddl'tje is offline
Even over dat 'ouden'; ik denk dat er (vrijwel) geen families zullen zijn die zich echt al generaties lang heks noemen, al was het maar omdat die tijdens de heksenverbrandingen voor een groot deel wel vermoord zijn

Wel zullen er vast wel families zijn waarvan bijvoorbeeld grootouders, ouders en (klein)kinderen zich heks noemen (Neem mijn oma, mijn moeder en ik )

- Lucky Duck
Oud 20-12-2002, 09:54
Verwijderd
waarom ik zo sjacherijnig reageer komt door de wijze waarop " Joostje" post.

Hij plaatst een stukje dat hij van een of andere site heeft gehaald en that's it... en als mensen dan serieus antwoord geven gaat hij sarcastisch doen
beetje kinderachtig... vandaar dat k vraag of hij ruzie zoekt... want als je een normale discussie wil beginnen doe je dat .. vind ik.. op een andere manier

verder heb ik normaal mijn mening gegeven en daar valt niks op aan te merken tog.. okeej dan.. iedreen blij... zo.
Oud 20-12-2002, 12:53
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
*pixie* schreef:
waarom ik zo sjacherijnig reageer komt door de wijze waarop " Joostje" post.

Hij plaatst een stukje dat hij van een of andere site heeft gehaald en that's it... en als mensen dan serieus antwoord geven gaat hij sarcastisch doen
beetje kinderachtig... vandaar dat k vraag of hij ruzie zoekt... want als je een normale discussie wil beginnen doe je dat .. vind ik.. op een andere manier

verder heb ik normaal mijn mening gegeven en daar valt niks op aan te merken tog.. okeej dan.. iedreen blij... zo.
Eerder kritisch dan sarcastisch...
Oud 21-12-2002, 18:16
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Morgan schreef:
...de ouden...

Ik hoor heel veel zogenaamde heksen vertellen over die ouden, die heksenfamilies die al sinds het begin der tijden heks waren... Maar ik zie ze nooit ergens. Waar zijn die dan allemaal en hoe is iedereen hun leer te weten gekomen als ze het zo lang geheim gehouden hebben?

Ik ben van mening dat vrijwel alle pagans hun religie eeuwenoud vinden, maar het heet allemaal niet voor niets NEO-paganisme. Het zijn geen nieuwe versies van oude geloven, maar nieuwe geloven gemaakt zoals ze denken dat de oude geloven waren (met natuurlijk alleen de elementen die hen passen).
Er zijn in Nederland 2 traditionele heksen (1 in Friesland, en 1 in ik meen noord-Holland) waarvan het zo goed als zeker is dat zij afstammen van de ouden. Zelf wouden ze het eerst ook niet geloven, is uitgebreid onderzoek naar gedaan via stambomen opgravingen, bronnen etc (gaat trouwens ook maar tot een bepaalde tijd terug, daarvoor waren er geen duidelijke betrouwbare bronnen), en uit dat onderzoek is gekomen dat hun families al eeuwen heks zijn. 1 van die heksen die ken ik dus. Hoe ik die heb leren kennen? Simpel. Ze woont net iets buiten mijn dorp, vlak bij de stal waar mijn paard stond, dus ik reed er met mijn paardje wel eens langs en stopte er wel eens voor een kopje thee. (Ze heeft een kruidenwinkel en een theeschenkerij naast haar woongedeelte staan, wat ook al lang in de familie is.) Na een paar weken raakten wij heel vrolijk aan de praat (ik dacht eerst ook dat zij geen echte heks was) en ik vertelde haar over mijn voornemen om Wicca te gaan trainen omdat ik dacht dat de traditionele hekserij al niet meer bestond. Dat heeft ze me dus heel snel uit m'n harses geramt, en wat ik zo grappig vond was dat ze geen enkele poging deed om mij over te laten stappen van Wicca naar Traditioneel wat andersom wel eens wil gebeuren leert de ervaring mij). Pas later toen ik bij haar kwam en vertelde dat ik er over dacht om toch over te stappen naar traditioneel, bood ze aan mij daarmee te helpen.Ze had tussen de cursussen door die ze al gepland had nog wel een paar uurtjes in de week over.

Hoop dat alle vragen daarover nu beantwoord zijn.
Oud 22-12-2002, 14:05
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef:
Er zijn in Nederland 2 traditionele heksen (1 in Friesland, en 1 in ik meen noord-Holland) waarvan het zo goed als zeker is dat zij afstammen van de ouden. Zelf wouden ze het eerst ook niet geloven, is uitgebreid onderzoek naar gedaan via stambomen opgravingen, bronnen etc (gaat trouwens ook maar tot een bepaalde tijd terug, daarvoor waren er geen duidelijke betrouwbare bronnen), en uit dat onderzoek is gekomen dat hun families al eeuwen heks zijn. 1 van die heksen die ken ik dus. Hoe ik die heb leren kennen? Simpel. Ze woont net iets buiten mijn dorp, vlak bij de stal waar mijn paard stond, dus ik reed er met mijn paardje wel eens langs en stopte er wel eens voor een kopje thee. (Ze heeft een kruidenwinkel en een theeschenkerij naast haar woongedeelte staan, wat ook al lang in de familie is.) Na een paar weken raakten wij heel vrolijk aan de praat (ik dacht eerst ook dat zij geen echte heks was) en ik vertelde haar over mijn voornemen om Wicca te gaan trainen omdat ik dacht dat de traditionele hekserij al niet meer bestond. Dat heeft ze me dus heel snel uit m'n harses geramt, en wat ik zo grappig vond was dat ze geen enkele poging deed om mij over te laten stappen van Wicca naar Traditioneel wat andersom wel eens wil gebeuren leert de ervaring mij). Pas later toen ik bij haar kwam en vertelde dat ik er over dacht om toch over te stappen naar traditioneel, bood ze aan mij daarmee te helpen.Ze had tussen de cursussen door die ze al gepland had nog wel een paar uurtjes in de week over.

Hoop dat alle vragen daarover nu beantwoord zijn.
Hm. *wil wel eens ontmoeten*
Oud 22-12-2002, 17:00
Gwen.
Gwen. is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Eerder kritisch dan sarcastisch...
wat jij wil, schat

er zit toch wel een wezenlijk verschil tussen kritisch en sarcastisch... ik vond je reactie niet kritisch, maar gewoon bot, onvriendelijk en ehm... sarcastisch...
Oud 22-12-2002, 20:47
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Hm. *wil wel eens ontmoeten*
Dat kan. Kom langs op de Heksehoeve in Appelscha, geopend van 10 tot 4 behalve op maandag.
Oud 22-12-2002, 20:51
Verwijderd
Appelscha... Ver weg. Zal eens zien of ik iemand met auto zo ver krijg om mee te gaan
Oud 23-12-2002, 00:13
legatus
legatus is offline
Citaat:
Dat heeft ze me dus heel snel uit m'n harses geramt
Geweldadige traditionele heks.

Het is een geloof van de mens, net zo bijzonder als alle geloven bij elkaar die ooit zijn bedacht. Niemand wordt geboren met een voorbestemming, die krijg je door te leven. Alles wat er in je leven gebeurd is een samenloop van omstandigheden. Als je in India was geboren en nooit in aanraking was geweest met hekserij of met de westerse wereld, dan was je gewoon een boedhist.
Oud 23-12-2002, 14:11
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Miss Quasy schreef:
wat jij wil, schat

er zit toch wel een wezenlijk verschil tussen kritisch en sarcastisch... ik vond je reactie niet kritisch, maar gewoon bot, onvriendelijk en ehm... sarcastisch...
yea whatever...

Het was iig niet de bedoeling om iemand te kwetsen ofzo
Oud 29-12-2002, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef:
yea whatever...

Het was iig niet de bedoeling om iemand te kwetsen ofzo

tuurlijk niet...

maar ik doe het zelf ook vaak: bot reageren ipv vriendelijk... maar dat moet je gewoon eigenlijk afleren. ik ook

vriendjes??

*hug*
Advertentie
Oud 30-12-2002, 03:22
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
*pixie* schreef:
tuurlijk niet...

maar ik doe het zelf ook vaak: bot reageren ipv vriendelijk... maar dat moet je gewoon eigenlijk afleren. ik ook

vriendjes??

*hug*
*hug*

Weer een wijze les geleerd
Oud 30-12-2002, 13:22
*Lady of Hope*
*Lady of Hope* is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Dat heeft hij wel...
Volgens mij heeft hij dat niet.

Voor 1951 durfde niemand er voor uit te komen dat hij heks was. Na 1951 werd de heksenwet in Engeland opgeheven waardoor Gardner ervoor uit kwam dat hij heks was. Hij heeft dus helemaal geen nieuw geloof geintroduceerd, hij heeft het zoals wicce zegt alleen bekender gemaakt.

later zijn er nog andere tradities ontstaan die allemaal hebben gekeken naar de Gardnerian-traditie en die daar hun eigen traditie op hebben gemaakt. (bijv. alexandrians, dianics).

Ik kan het fout hebben, maar volgens mij zit het verhaal zo.

Liefs,

Lady of hope
Oud 30-12-2002, 13:44
Verwijderd
Citaat:
*Lady of Hope* schreef:

Voor 1951 durfde niemand er voor uit te komen dat hij heks was. Na 1951 werd de heksenwet in Engeland opgeheven waardoor Gardner ervoor uit kwam dat hij heks was. Hij heeft dus helemaal geen nieuw geloof geintroduceerd, hij heeft het zoals wicce zegt alleen bekender gemaakt.

later zijn er nog andere tradities ontstaan die allemaal hebben gekeken naar de Gardnerian-traditie en die daar hun eigen traditie op hebben gemaakt. (bijv. alexandrians, dianics).

Liefs,

Lady of hope
Zo zeggen veel wicca's het, zo vind je het overal op het internet, maar dat is dus niet waar. Gardner heeft wel degelijk zijn eigen geloof gemaakt. Er zijn vast wel wat mensen met een natuurgeloof geweest die zich heksen noemden, die, toen die wet werd opgeheven, er voor uitkwamen, maar Gardner hoorde daar niet bij...
Een van de hardnekkigste mythes over wicca is dat het idd zo oud zou zijn, maar dat is niet waar. Helaas zijn er ook veel boeken uitgegeven waar dit in staat, maar de boeken van echte wicca *kan even niet op de namen komen* zeggen dit niet...
Oud 30-12-2002, 13:56
*Lady of Hope*
*Lady of Hope* is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Zo zeggen veel wicca's het, zo vind je het overal op het internet, maar dat is dus niet waar. Gardner heeft wel degelijk zijn eigen geloof gemaakt. Er zijn vast wel wat mensen met een natuurgeloof geweest die zich heksen noemden, die, toen die wet werd opgeheven, er voor uitkwamen, maar Gardner hoorde daar niet bij...
Een van de hardnekkigste mythes over wicca is dat het idd zo oud zou zijn, maar dat is niet waar. Helaas zijn er ook veel boeken uitgegeven waar dit in staat, maar de boeken van echte wicca *kan even niet op de namen komen* zeggen dit niet...
Als je weer op de namen komt, wil ik graag eens zo'n boek lezen waarin dat wordt verteld.
Oud 30-12-2002, 14:09
Verwijderd
Waarin verteld wordt dat wicca bedacht is of andersom?
Hrm, d'r is alleen één probleem - Gardner heeft later gezegd dat hij was ingewijd door een oude vrouw die een heks zou zijn, alleen is er helemaal niets te vinden over haar, ik geloof dat ze zelfs niet in geboorteregisters staat enzo...
Mjah, nu weet ik het zelf ook niet meer ^_^;; *gaat even op zoek naar niet-fluffbunny sites*
Oud 30-12-2002, 14:38
Verwijderd
Citaat:
"Wicca is the oldest religion!" There were no religions prior to 1950? (Man oh man!!! The Hindus, Jews, Buddhists and all are living a lie!)
Oddly enough, no one had heard of this supposedly ancient religion until Gerald Gardner came along and started selling books about it, after the repeal of the anti-Witchcraft laws in Britain in 1951. His first (rather vague) books sounded suspiciously similar to Margaret Murray's descriptions of what witch covens are supposed to be like in her Witch Cult in Western Europe, published several years earlier. (Historians find Murray's "facts" not only dubious, but outright dishonest.) Gardner's description of Wicca soon turned away from intellectual, masonic-type rituals (oh, by the way, he had previously been a member of the Golden Dawn) to a simpler version which sounded more suited to ordinary peasants.
Gardner's info on this ultra-secret cult supposedly came from his membership in a mysterious coven run by "Old Dorothy," who has conveniently vanished into the mists of time. So, at most, we can believe on Gardner's word that there was one pre-Gardnerian "Wiccan" coven. There is absolutely no evidence of earlier "Wiccan" traditions (although there's plenty of records of other secret occult groups, such as the Knights Templar).

When Gardner started his own public coven, the first and purest form of the religion of "Wicca" was born. But just as the Christians are made up of several different sects (the Protestants breaking away from the Catholics, the Mormons breaking away from the Protestants, etc.) Wicca has evolved into several different traditions in the past 50 years. The most well-known branches are Alexandrian, Dianic, and Seax Wicca... which are you? (What, you don't know? Isn't that like a Christian having no idea which church he attends?)
BTW, "Faery Wicca" is NOT a tradition. It's the name of a book. The "tradition" extends far, far back to the time of the author's publishing date. Same goes for "Celtic Wicca," "White Wicca," "Healing Wicca," and so on. Having a religion involves more than liking any certain author.
But I'm not here to debate Wicca itself.
I has have said (often) I have no problem with Wicca.
But these kids who run around saying "My God is OLDER (therefore better) than yours!" are frigging annoying. It's a new religion -- accept it, respect it, live it.
Dit stukje komt van www.whywiccanssuck.com , en dat klinkt inderdaad niet vriendelijk, maar de maker heeft niets tegen de religie - alleen tegen de vele zogenaamde wicca's die niets van hun eigen religie weten.

Meer daarvan hier.

http://www.cog.org/witch_hunt.html

*kan nu niet verder zoeken*
Oud 10-01-2003, 13:52
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
*Lady of Hope* schreef:

Liefs,

Lady of hope
Correctie (ik blijf aan de gang geloof ik). Wat je nu zegt is niet helemaal waar. Geen enkele heks heeft zich ooit verborgen gehouden. Warom niet: omdat een heks zijn of haar leven in teken staat van de natuur en andere mensen en dieren. Toen de inquisitie begon zijn een aantal heksen wel gevlucht ja. Maar men wist dondersgoed wie er een heks was en wie niet, het enige probleem was: ze hadden een zondebok nodig. Zelden leverde men een echte heks uit, want die hadden ze nog nodig om hun kwalen te genezen ed en om hen te helpen met allerhande zaken. Toen in de jaren 50 de inquisitie volledig stopte doken de overgebeleven heksen weer op. Zij hebben zich nooit en te nimmer verborgen gehouden voor de mens, ze hebben zich verborgen gehouden voor de kerk. Als Gardner zich verborgen hield voor de mens, dan was hij zowiezo al geen heks want dan stond zijn leven niet in teken van het helpen van mensen en dieren en de natuur. Als je je verborgen houdt, kan je ook niemand helpen.

Love, Angel.
Oud 12-01-2003, 14:46
Jordana
Jordana is offline
Ik vind het gewoon jammer dat je zo weinig hoort van de traditionele heksen.Ik zou niet weten waar ik zo iemand zou moeten zoeken!
Oud 13-01-2003, 19:37
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Jordana schreef:
Ik vind het gewoon jammer dat je zo weinig hoort van de traditionele heksen.Ik zou niet weten waar ik zo iemand zou moeten zoeken!
Bij mij in het dorp alleen al zitten er al 2. Margarita en myself (ik ben alleen nog een beetje in opleiding, dus eigenlijk mag ik mezelf nog geen heks noemen, maar ik voel me wel al heks).
Maar ja, Appelscha is voor de meesten van jullie best ver weg...
Kan me voorstellen dat je daar niet voor een dagje naar toe crosst.
Oud 13-01-2003, 21:31
Jordana
Jordana is offline
Kun je nergens zoeken naar heksen in je eigen buurt of zo?Ik weet echt niet waar gezocht!
Advertentie

Regels voor berichten