|
|
|
|
Wicca: The World's Oldest Religion?
Wiccans have told me over and over again that Wicca is the world's oldest religion and that Wicca is older than Christianity. Problem is, that is a lie! Aidan Kelly, Ph.D., founder of two of the largest witchcraft organizations in America exposes this myth. The write up for his book, Crafting the Art of Magic - book 1 puts it this way, "Kelly himself wanted to believe that Wicca was the rediscovering of ancient Goddess-worshipping people. However, his research proved that this is not the case." In fact, Gerald Gardner (1884-1964) is the inventor of the cult of Wicca. In his book, At the Heart of Darkness, John Parker says, "retired (British) civil servant Gerald Brosseau Gardner, inventor of a witch cult (was) an old fraud." But why would Parker say that? I'll tell you why. "There is much evidence suggesting that Gardner concocted most of his rituals and legends from his own furtile imagination and that he promoted witchcraft for economic and sexual reasons." The article goes on to say that any witchcraft group that claims roots prior to 1950 is highly suspect. In short, today's Wicca or witchcraft is a modern cult originating in the 1950's and can not legitimately claim to be older than Christianity. Guiley has observed, "It is difficult to say whether Gardner intended to create a new religion or whether it grew spontaneously from public interest in his writings" (Ibid.). However, Frank Smyth writes in Man, Myth and Magic, "In the absence of any evidence except hearsay, there is a strong case in favour of the suggestion that Gardner invented the cult of Wicca to satisfy his own sense of the esoteric" (Richard Cavendish, Editor, Vol. 14, p. 1869). Other authors have indicated that Gardner's revival of Witchcraft also "centered mainly around discreet sexual frolics in the nude, aided by drugs" (Encyclopedia of Occultism and Parapsychology, Leslie Shepard, Vol. 1, p. 366) Although many pagan and witchcraft traditions can be traced back to pre-historic times, the religion known as Wicca began in the UK in the 1950's from the teachings of Gerald Gardner. This earliest form of Wicca, known as Gardnerian Wicca, is a system based on individual groups, known as covens, all of which can trace their lineages back to Gardner. Other forms of traditional Wicca that have evolved from the Gardnerian tradition include Alexandrian and Seax traditions. Ik vroeg me af wat wicca's hier tegenin te brengen hebben (tussen haakjes ik heb het van deze site gehaald. Er stond copyright op, dus vermeld ik het maar, is tenminste iets.. http://hometown.aol.com/darkmistress1/page68.html )
| Advertentie | |
|
|
|
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
En het Wicca is idd een aftakking van de traditionele hekserij met meer regeltjes etc etc waar ik helemaal niet van houd, vandaar dat ik een traditionele heks ben, en mijn visie op Gardner is eigenlijk altijd al geweest: hij had het thuis niet spannend genoeg met z'n vrouw dus plakte hij nogal extreem een sexgebeuren in het wicca geloof. Maar ja, zonder dat, zou het ook geen wicca zijn... Dus, ieder z'n keus, ik kies voor het oude geloof. Liefs, licht en een lach, Angel.
|
|
||
|
Citaat:
Het Wicca beviel me wel, maar een aantal elementen wou ik dan weglaten. Mocht niet van mijn tutor. Dus ben met de Wicca gestopt, doe nou cursus voor officiele traditionele heks. Dus mijn ouders hebben er niks mee uit te staan....
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
jesus wat een zeikerd ben jij zeg... (volgens mij zoekt er iemand ruzie) laat anderen in hun waarde en accepteer hun mening... das tog nie zo moeilijk? gardner heeft geen nieuw geloof uitgevonden, enkel een oud geloof uit het diepe gevist, wat verhelderd (idd door wetten en een paar dogma's toe te voegen, ookal claimt ieder dat wicca geen dogma's heeft maar goed) en een nieuw naampje gegeven hierdoor is hekserij bekender geworden en hekserij en wicca zijn door elkaar heen gaan lopen bijna niemand kan nog echt de 'oude religie' volgen, omdat die helaas bijna is uitgestorven, maar tog trekt mij de natuur veel meer dan de goden (als zijn verpersoonlijkingen van goden wel makkelijk als archetypes) ik zeg dus dat ik aan hekserij doe, maar in het begin was t wicca, omdat ik het verschil niet kende... ik voel me meer aangertokken tot de oude traditionele hekserij, niet tot wicca met al haar wetten, regels en blah (al zijn de teksten voor rituelen wel mooi) |
|
|
|
||
|
Citaat:
hij accepteert jullie meningen, maar gaat er wel tegenin, en dat mag, want zo komt een discussie tot stand. dus, respecteer ook zijn mening, want van dit soort opmerkingen kan niets goeds komen. volg de discussie, of volg die niet.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik hoor heel veel zogenaamde heksen vertellen over die ouden, die heksenfamilies die al sinds het begin der tijden heks waren... Maar ik zie ze nooit ergens. Waar zijn die dan allemaal en hoe is iedereen hun leer te weten gekomen als ze het zo lang geheim gehouden hebben? Ik ben van mening dat vrijwel alle pagans hun religie eeuwenoud vinden, maar het heet allemaal niet voor niets NEO-paganisme. Het zijn geen nieuwe versies van oude geloven, maar nieuwe geloven gemaakt zoals ze denken dat de oude geloven waren (met natuurlijk alleen de elementen die hen passen). |
|
|
|
||
|
Citaat:
hij heeft de basis van het geloof echt niet verandert. Maar dan komen we weer op de andere discussie terecht, is de hekserij nu wel de hekserij van vroeger. eigenlijk is hekserij dan te beperkend. de natuurreligie. doormiddel van afbeeldingen en plekken die gevonden zijn etc heeft men veel feiten kunnen herleiden over de natuurreligie. de basis van die religie is hetzelfde als wat gardner introduceerde.. hij heeft een oud geloof in een nieuw jasje gestoken, dit geloof is in amerika wettelijk erkent, het is dus wel nieuw gepresenteerd, maar het is geen nieuw geloof..
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
kunnen we net zo goed niet aan beginnen).En welk natuurgeloof hier uit Europa zou dat dan moeten zijn? Wij hadden het Germaanse geloof, dat lijkt op het Scandinavische maar dan met andere namen; het Keltische, en eventueel Romeinse. Er wás helemaal geen oud natuurgeloof. En al was die er, hoe kan men daar iets van weervinden, als er toen geen teksten over die zogenaamde oude geloven zijn gemaakt, er geen afbeeldingen van zijn, niets? Er wás gewoon geen oud natuurgeloof hier in Europa dat de principes van wicca heeft of het was zo ver in de prehistorie dat er niets van is achtergebleven, en dan heb jij natuurlijk nog geen bewijs. |
|
|
|
||
|
Citaat:
. Kijk, als er nou gezegd wordt dat iemand zhaar kennis die van de oude religie is, die van generatie op generatie is doorgegeven, vraag ik me natuurlijk af hoe de persoon in kwestie aan de desbetreffende kennis is gekomen. Logische reactie lijkt me.
|
|
|
|
Even over dat 'ouden'; ik denk dat er (vrijwel) geen families zullen zijn die zich echt al generaties lang heks noemen, al was het maar omdat die tijdens de heksenverbrandingen voor een groot deel wel vermoord zijn
Wel zullen er vast wel families zijn waarvan bijvoorbeeld grootouders, ouders en (klein)kinderen zich heks noemen (Neem mijn oma, mijn moeder en ik ) - Lucky Duck
|
|
|
Verwijderd
|
waarom ik zo sjacherijnig reageer komt door de wijze waarop " Joostje" post.
Hij plaatst een stukje dat hij van een of andere site heeft gehaald en that's it... en als mensen dan serieus antwoord geven gaat hij sarcastisch doen beetje kinderachtig... vandaar dat k vraag of hij ruzie zoekt... want als je een normale discussie wil beginnen doe je dat .. vind ik.. op een andere manier verder heb ik normaal mijn mening gegeven en daar valt niks op aan te merken tog.. okeej dan.. iedreen blij... zo. |
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
Hoop dat alle vragen daarover nu beantwoord zijn.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
|
Citaat:
Het is een geloof van de mens, net zo bijzonder als alle geloven bij elkaar die ooit zijn bedacht. Niemand wordt geboren met een voorbestemming, die krijg je door te leven. Alles wat er in je leven gebeurd is een samenloop van omstandigheden. Als je in India was geboren en nooit in aanraking was geweest met hekserij of met de westerse wereld, dan was je gewoon een boedhist.
|
|
||
|
Citaat:
Het was iig niet de bedoeling om iemand te kwetsen ofzo
|
|
||
|
Citaat:
Voor 1951 durfde niemand er voor uit te komen dat hij heks was. Na 1951 werd de heksenwet in Engeland opgeheven waardoor Gardner ervoor uit kwam dat hij heks was. Hij heeft dus helemaal geen nieuw geloof geintroduceerd, hij heeft het zoals wicce zegt alleen bekender gemaakt. later zijn er nog andere tradities ontstaan die allemaal hebben gekeken naar de Gardnerian-traditie en die daar hun eigen traditie op hebben gemaakt. (bijv. alexandrians, dianics). Ik kan het fout hebben, maar volgens mij zit het verhaal zo. Liefs, Lady of hope
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een van de hardnekkigste mythes over wicca is dat het idd zo oud zou zijn, maar dat is niet waar. Helaas zijn er ook veel boeken uitgegeven waar dit in staat, maar de boeken van echte wicca *kan even niet op de namen komen* zeggen dit niet... |
|
|
|
||
|
Citaat:
|
|
|
Verwijderd
|
Waarin verteld wordt dat wicca bedacht is of andersom?
Hrm, d'r is alleen één probleem - Gardner heeft later gezegd dat hij was ingewijd door een oude vrouw die een heks zou zijn, alleen is er helemaal niets te vinden over haar, ik geloof dat ze zelfs niet in geboorteregisters staat enzo... Mjah, nu weet ik het zelf ook niet meer ^_^;; *gaat even op zoek naar niet-fluffbunny sites* |
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Meer daarvan hier. http://www.cog.org/witch_hunt.html *kan nu niet verder zoeken* |
|
|
|
||
|
Citaat:
Love, Angel.
|
|
||
|
Citaat:
Maar ja, Appelscha is voor de meesten van jullie best ver weg... Kan me voorstellen dat je daar niet voor een dagje naar toe crosst.
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| Levensbeschouwing & Filosofie |
de mens en het leven. TefnachT | 7 | 18-06-2002 23:00 | |