Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2003, 21:39
Mevr.Roumen
Mevr.Roumen is offline
Ik heb een gelocked 2400+ en probeer voorlopig het beestje alleen met fsb te overclocken.
Ik kan tot 136 Mhz gaan zonder het voltage te verhogen.
Ik heb het geprobeerd met een voltage van 1.75 Volt en dan loopt ie op 142 mhz nog niet stabiel. Windows xp start wel op, maar naar 3 of 4 3dmark testen gooit hem eruit terug naar het bureau blad.
Als koeler heb ik een Spire wisperrock II en ik heb 4 case vans.
Is het normaal dat je het voltage zo moeten verhogen voor een relatief (fsb 9 mhz)
overclock en tot hoever kan ik veilig gaan.
De temperatuur van de cpu is : volgens de bios 62C , volgens asus probe 42c.

Ik ben dus niet slim in dit computershit. Koen heeft het probleem ook niet kunnen verhelpen dus ik vraag het wel aan jullie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2003, 21:42
Verwijderd
Ten eerste is er geen vuistregel van hoe ver je kunt gaan. Daarvoor ben je afhankelijk van teveel factoren (bijvoorbeeld de +5V-lijn van je voeding, 't geheugen, andere componenten als je PCI-devider stug is).

Het is dus gewoon een kwestie van proberen hoe ver je komt, en that's it.

Overigens vind ik een systeem pas stabiel als de 3D-mark benchmarks een uur of 6 kunnen draaien zonder dat 't systeem als een kaartenhuis in elkaar zakt.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 13:37
Verwijderd
Citaat:
Mevr.Roumen schreef:
Ik ben dus niet slim in dit computershit.
Begin dan niet te OC'en of te huilen als je CVE gaar is.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 14:20
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je kunt veilig tot 1.85V gaan, voor de meeste moederborden is dat de limiet, als je hoger wilt moet je met voltmods gaan werken maar dat is vast niet wat je wilt.

Voltage verhogen brengt zeer weinig of helemaal geen risico met zich mee. Het enige is dat met het verhogen van het voltage je temperatuur van je processor omhoog gaat, hij verbruikt immers meer stroom. Je moet dus de temperatuur van je processor in de gaten houden. Blijf onder de 52 graden, dan zou je geen stabiliteitsproblemen moeten krijgen.

Als je je FSB hoger hebt gezet, laat je computer dan een tijdje lang 3DMark draaien en kijk dan na een half uur hoe heet je processor is. Onder de 52 graden krijg je geen problemen.

Voor tooltje om je temperatuur te meten: MBM, zie:
http://www.tweakers.net/meuktracker/3487
Reageren

Regels voor berichten