Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2003, 19:21
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
ik moet dit effe snel weten voor een werkstuk over hygiene in een klimhal. Daar wordt ook veel magnesium gebruikt, maar ik dacht dat die giftig was. Is die magnesium dan een andere vorm?

alvast bedankt.
Oud 03-01-2003, 19:39
Verwijderd
Ik heb bij google gezocht op 'magnesium giftig' en heel veel sites gevonden...ik weet niks over vormen...maar goed, hier een paar citaten van sites die google vond, misschien heb je er wat aan.

Hard water is niet ongezond!!
Hard water is volstrekt niet ongezond. Calcium en magnesium zijn geen giftige stoffen, maar mineralen die ieder mens en dier nodig heeft. Beide zijn belangrijk voor de opbouw van het bot of van de skeletopbouw van de lagere dieren. Het calciumgehalte (ook wel kalkgehalte) is een zeer belangrijke factor in de opbouw van waterchemie. Op de eerste plaats omdat calcium een deel van de GH-waarde vormt omdat het een mineraal nodig voor de groei van planten in aquaria en vijvers. In zeewater-aquaria is het Calcium bovendien een belangrijke factor voor de skeletopbouw van de lagere dieren.

http://www.betuwe.net/~vijvervissen/water.htm

Magnesium
Chemisch element afgekort met de letters "Mg" met atoomnummer 12, atoommassa: 24,30 g/mol.
Magnesium wordt ook wel het anti-stress mineraal genoemd. Dit mineraal is een belangrijke voedingsstof voor de hersenen. Het verhoogt de weerstand tegen stress, depressies, spanningen en gaat geestelijke vermoeidheid tegen. Magnesium versterkt bovendien het geheugen en het concentratie vermogen.
Verder is magnesium betrokken bij het vrijmaken van energie uit de voeding en het goed functioneren van het zenuwstelsel en de spieren.
Ten slotte is dit mineraal betrokken bij het vormen van sterke botten en tanden en is het
werkzaam als co-factor van B- en C vitaminen.
Magnesium is een macro element.

Voorzichtig en giftigheid.
Magnesium is giftig voor mensen met nierproblemen of stoornissen in de prikkelgeleiding tussen hartboezem en hartkamer. In andere gevallen dan deze is magnesium veilig.
Waarschijnlijk veroorzaken hoge doses opvliegers, dorst, lage bloeddruk, heel soms verlies van de reflexen.

http://www.natuurlijkerwijs.com/mineralen.htm#magnesium
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 19:42
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
ja maar ik vraag me eigenlijk ook af of dat spul wat je op je handen smeert niet gewoon het vocht van je handen absorbeert en eigenlijk helemaal geen magnesium is zoals in de chemische formule...
Oud 03-01-2003, 20:03
Verwijderd
"Turnpoeder

Turnpoeder, ook wel magnesiumpoeder genoemd, bestaat uit basisch magnesi_um_carbonaat {Mg(OH)2.3MgCO3_.3H2O}. Het wordt in blokken in de handel ge_bracht en bij het turnen e.d. gebruikt om handen stroef te maken. Het neemt namelijk lichaams_vocht op."

(Bron)

Maar of t giftig is weet ik niet. Ik heb ook weleens zoiets gehoord, maarjah..
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 20:36
Verwijderd
Citaat:
jnieuwelaar schreef:
ja maar ik vraag me eigenlijk ook af of dat spul wat je op je handen smeert niet gewoon het vocht van je handen absorbeert en eigenlijk helemaal geen magnesium is zoals in de chemische formule...
Daar kon ik niks over vinden.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 20:43
Verwijderd
Studenten die aan turnen hebben gedaan of nog doen kennen het witte poeder waarmee de handen ruw worden gemaakt. Het gebruik van magnesiumpoeder heeft echter nadelen. Behalve allergische reacties op de handen is het slecht voor het houtwerk van de toestellen/ringen en bezorgt het de schoonmaakploegen in de sporthallen na ieder toernooi de nodige opruimwerkzaamheden. Twee turnscholen hebben de Wetenschapswinkel Twente (en via hen de Chemiewinkel RUG) verzocht te onderzoeken of er een mogelijk alternatief is voor het gebruik van magnesiumpoeder. Wij zoeken daarom een student die wil proberen het `ei van Columbus’ te vinden in de vorm van een poeder of stof met dezelfde eigenschappen als magnesiumpoeder maar zonder (alle) nadelen.

http://www.fwn.rug.nl/chemshop/cwpro.html

Mag magnesiumpoeder ingeademd worden ?
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat magnesiumpoeder (magnesiumcarbonaat) gemakkelijk oplost in water en dus zonder problemen door het lichaam afgevoerd kan worden. Magnesiumpoeder (krijt) inademen is dus ongevaarlijk, alhoewel de ene persoon er natuurlijk beter tegen kan dan de andere. Enkele suggesties om de hoeveelheid kalk in zalen te beperken zijn :

De sportzaal regelmatig kuisen
Krijt slechts gebruiken waar nodig
De turner/turnster trainen in het gebruik van krijt
Het gebruik van afgesloten krijtbakken
Een goede ventilatie

http://home.planetinternet.be/~phh/s...t/sp3tramp.htm

Misschien heb je hier meer aan?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 20:47
Verwijderd
Citaat:
jnieuwelaar schreef:
magnesiumcarbonaat MgCO3 in maagtabletten
magnesiumoxide MgO magnesiumpoeder bij het turnen
magnesiumsilicaat MgSiO3 (talkpoeder) talkpoeder
magnesiumsulfaat-
heptahydraat MgSO4·7H2O (bitterzout) laxeermiddel

Zo iets?

Laatst gewijzigd op 03-01-2003 om 20:49.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 20:48
MelodyofÐeath
MelodyofÐeath is offline
ik heb een tijdje op vrij hoog niveau geturnt, en wat ik en mijn medeturnsters hadden is dat we erg veel rode vlekken op onze handen kregen, ook eelt enzo, maar of dat van het magnesium kwam? kan ook van het houtwerk komen..je werkt veel met je handen

ik denk wel dat het niet giftig is, kinderen van 6 werken met turnen al met magnesium, dat zou in zo'n geval niet echt verantwoordelijk zijn..
mja geen zin om uit te zoeken
Oud 03-01-2003, 21:53
snoopy
snoopy is offline
volgens mij is het niet zo erg om een beetje binnen te krijgen. Maar je moet natuurlijk geen hele blokken naar binnen gaan werken.
Oud 06-01-2003, 14:45
amor
amor is offline
Citaat:
MelodyofÐeath schreef:
ik heb een tijdje op vrij hoog niveau geturnt, en wat ik en mijn medeturnsters hadden is dat we erg veel rode vlekken op onze handen kregen, ook eelt enzo, maar of dat van het magnesium kwam? kan ook van het houtwerk komen..je werkt veel met je handen

ik denk wel dat het niet giftig is, kinderen van 6 werken met turnen al met magnesium, dat zou in zo'n geval niet echt verantwoordelijk zijn..
mja geen zin om uit te zoeken
Denk ook niet dat ze kleine kindren met magnesium zouden laten werken. Denk trouwens dat die rode vlekken van het houtwerk kwamen. Voor brug gebruikte ik nooit magnesium maar ik had wel altijd rode vlekken, eelt en blaren.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 12:40
#6 is offline
hej,

ik denk ook niet dat het giftig is hoor, het zou voor sporten idd niet echt verantwoordelijk zijn. Ik gebruik het zelf ook altijd,
en die rode vlekken op je handen komen toch echt van de brug, want ook zonder magnesium krijg je die (maar dan veel erger!).
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 20:56
Verwijderd
magnesiumoxide bedoel je toch??
niet giftig, anders zou het niet gebruikt mogen worden lijkt me.
ik heb er zelf nooit last bij gehad.

ook op school gebruiken we het regelmatig en als het giftig zou zijn dan zou het niet zomaar mogen
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten