Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2003, 19:21
Kleurboek
Kleurboek is offline
wij moeten voor godsdienst voorwerpen, teksten, boeken,... weet ik veel wa.
Over de zin van het leven vinden, alé ja... de zin van het leven en zo alles wat er een beetje bij komt kijken....
Heeft er iemand een idee? iets op internet of een teken uit één of andere godsdienst dat ik zou kunnen gebruiken? we moeten vrij veel dingen vinden dus mensen! help mij! :-p

in ieder geval al bedankt :-)

groetjes
Oud 23-01-2003, 20:10
Yeah_Right
Yeah_Right is offline
oww ja, ik had vanmiddag zo'n boek zien liggen (voor maar 10 euro ofzo) bij zo'n klein boekwinkeltje (De witte boekenmarkt).
De titel ben ik ff kwijt, maar het was iig een redelijk dik boek, met een heleboel info over symbolen/tekens van verschillende godsdiensten. Ik zat er nog over na te denken of ik hem zou kopen of niet, helaas toch maar niet gedaan (aangezien ik niet zoveel geld bij had en bang was dat ik later iets leukers zou tegenkomen )

Maar msschien zit er een 'witte boekenmarkt' bij jou in de buurt, zo ja, dan moet je zeker ff kijken

S6
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 19:06
Verwijderd
de zin van het leven is aardbeiensaus loesje
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 20:27
JOELLOVERNR1-XX
JOELLOVERNR1-XX is offline
gewoon lekker plezier hebben en leuke dingen doen en dan kun je ook fijn doodtgaan hoorrrrr!!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 20:36
ABrules
ABrules is offline
DAMN, rare les wordt dat
Oud 24-01-2003, 20:43
WastedYouth
WastedYouth is offline
Citaat:
JOELLOVERNR1-XX schreef:
gewoon lekker plezier hebben en leuke dingen doen en dan kun je ook fijn doodtgaan hoorrrrr!!
moet jij niet naar bed ?
Oud 24-01-2003, 20:48
ABrules
ABrules is offline
Citaat:
WastedYouth schreef:
moet jij niet naar bed ?
hahaa... ja zat ook al te kijken vanneeuh... kan het wat minder ofzo... hehehe
Oud 25-01-2003, 13:29
Verwijderd
Joepie, daar gaan we weer.
Weer een eeuwige discussie waar geen antwoord op te vinden is.

Ik weet niet wat dat zin van het leven is, niemand weet dat.
Is er wel een 'zin van het leven'?

Ik maak er gewoon het beste van!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 13:30
Menahem
Menahem is offline
Met een gerust gevoel dood kunnen gaan
Oud 25-01-2003, 15:16
dark_poetry
dark_poetry is offline
je ziel compleet te maken.
na dit leven ga je door een soort va ntunnel heen.
nooit aleen maar met een geliefde/familielid die je op wacht.
vervolgens hangt het af waar je in gelooft.
je kan zelf levens kiezen waar je vervolgens in komt.
of naar de hemel/hell/zomerlandweet k veel waar je in gelooft.
zo zie ik het tenminste.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 15:21
Evito
Evito is offline
Citaat:
dark_poetry schreef:
je ziel compleet te maken.
na dit leven ga je door een soort va ntunnel heen.
nooit aleen maar met een geliefde/familielid die je op wacht.
vervolgens hangt het af waar je in gelooft.
je kan zelf levens kiezen waar je vervolgens in komt.
of naar de hemel/hell/zomerlandweet k veel waar je in gelooft.
zo zie ik het tenminste.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 15:46
Verwijderd
*offtopic*
Citaat:
JOELLOVERNR1-XX schreef:
alleen een "d" in dooDGaan is voldoende hoor.....

*ontopic* kijk eens bij oorlogs poëzie, staat veel bij over de zin van het leven
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 09:55
Evito
Evito is offline
Een absolute zin en een absoluut nut kan onmogelijk bestaan. Denk je maar in. Stel: Ik help een oude dame de straat oversteken. Wat is daarvan dan de zin/het nut? Dat ze niet doodgereden wordt. Maar wat is daar de zin dan van? Dat ze blijft leven. Wat is daar de zin dan van? Dat ze wijzer is, als ze sterft. Wat is daar de zin dan van? Dat ze op een hoger niveau komt in het leven hierna. Wat is daar het nut dan van? Dat ze eerder klaar is met de cirkel des levens. Wat is daar de zin van van? Dat ze eerder op haar kont in het paradijs kan gaan zitten. Wat is daar de zin dan van? HELEMAAL NIETS!
Al was er een God, al was er iemand die over je wilde oordelen, wat is de zin er dan van aan Hem/Haar genadig te zijn?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 12:02
smoguzbenjamin
smoguzbenjamin is offline

Ja mensen, hier KAN niet over na worden gedacht. Het licht buiten ons perspectief... dus, waarom maken we ons er nog druk over? Omdat de mens wil WETEN. Waarom? Ik vraag me het af. Hoezo zou je willen weten waarom we leven? Mijn Motto: (cliche) Carpe Diem. Ik weet niet waarom ik leef, maar ik vind t wel leuk. Geniet er gewoon van!

Oud 26-01-2003, 12:25
Menahem
Menahem is offline
Citaat:
Een absolute zin en een absoluut nut kan onmogelijk bestaan

Citaat:
Ja mensen, hier KAN niet over na worden gedacht. Het licht buiten ons perspectief...
Dat vinden júllie, maar iedereen kan zijn eigen zin/doel in het leven vaststellen.
Bij de een kan dat zijn oude vrouwetjes over helpen steken, bij de ander kan het doel simpelweg zijn om oud te worden.
Hier kan dus ook gerust WEL over na worden gedacht.

Iedereen heeft zijn eigen doel, die hij/zij voor zichzelf stelt.
En daarom zeg ik dat het doel van het leven is: Met een gerust gevoel dood kunnen gaan.
Oud 26-01-2003, 12:28
smoguzbenjamin
smoguzbenjamin is offline
Citaat:
semyaz zei:
iedereen kan zijn eigen zin/doel in het leven vaststellen.
Inderdaad, dus kan er geen globale zin van het leven zijn. Als jij wilt leven om rustig dood te gaan is het jou probleem, maar het verklaart niet waarom we leven.
Oud 27-01-2003, 00:46
Verwijderd
maar het kan wel de algemene levensinvulling weergeven, en daaruit kun je de algemene zin des levens trekken, simpelweg door een soort van gemiddelde weer te geven, het gaat over de zin van het leven, dus ik denk dat je dit ook wel mag omschrijven met: wat is voor jou een prettig vooruitzicht om te leven, en als je het dan toch op grote schaal wil bekijken, dan zou je kunnen zeggen (darwinistisch), we zijn hier om ons voort te planten.
Dit is een zuiver theorisch topic, dat door ontelbaren voor ons is opgesteld, en door nog meer mensen beantwoord is, Religie, wetenschap, je hebt meerdere stromingen, meerdere zinvolle ingevingen in het bestaan.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 12:58
R-J-N
R-J-N is offline
heel kort smanegevat is de zin van het leven om weer dood te gaan.........en wat je daar tussen doet ja, who cares, alleen jij waarschijnlijk....
Oud 27-01-2003, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Jinx-Boy schreef:
heel kort smanegevat is de zin van het leven om weer dood te gaan.........en wat je daar tussen doet ja, who cares, alleen jij waarschijnlijk....
is heel kort, maar heel krachtig, ja
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 07:59
mill's mess
mill's mess is offline
nee, de zin van het leven is de zin van jouw leven te vinden.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 08:42
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Jinx-Boy schreef:
En het heeft zin om dood te gaan? Dacht 't niet...
Oud 28-01-2003, 11:02
Menahem
Menahem is offline
Hij zegt niet dat het zin heeft om dood te gaan, maar dat het de zin van het leven is om (tevreden) dood te gaan.

Net iets anders
Oud 28-01-2003, 12:04
Evito
Evito is offline
Het leven heeft geen zin.
Geen nut in ieder geval. Het dient nergens toe, en als het ergens toe dient, dient dat weer nergens toe, enzovoort.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 13:43
Artemis
Artemis is offline
Citaat:
Evito schreef:
Het leven heeft geen zin.
Geen nut in ieder geval. Het dient nergens toe, en als het ergens toe dient, dient dat weer nergens toe, enzovoort.
de zin van het leven is de zin van het leven
heb zin in je leven
het doel is het middel, het middel het doel, het is een optimale cirkel waarin je terecht komt

geluk-->geluk-->geluk-->geluk

zoiets.. maar das weer mijn visie
Oud 28-01-2003, 16:26
llaurke
llaurke is offline
de zin van het leven is gewoon een kwestie van het voortbrengen van formules, uitvindingen,... etc. Voor de mensen die daar na komen en die daarmee verder kunnen gaan. Zo brengen deze mensen ook nog aan de volgende generatie informatie door. Volgens mij leef je gewoon voor de volgende generatie

Think about it
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2003, 11:13
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Semyaz schreef:
Hij zegt niet dat het zin heeft om dood te gaan, maar dat het de zin van het leven is om (tevreden) dood te gaan.

Net iets anders
Ja, ok, dat is iets anders, maar volgens mij heeft dat nog steeds geen zin. Niet in het algemeen voor de mensheid ofzo, en daar wordt toch vaak aan gedacht bij 'de zin van het leven'.
Voor jezelf heeft een tevreden leven volgens mij ook meer zin dan een tevreden dood. Het is immers nog maar de vraag of je daar wat aan hebt.
Oud 30-01-2003, 11:54
Crashzone
Crashzone is offline
Citaat:
Kleurboek schreef:
wij moeten voor godsdienst voorwerpen, teksten, boeken,... weet ik veel wa.
Over de zin van het leven vinden, alé ja... de zin van het leven en zo alles wat er een beetje bij komt kijken....
Heeft er iemand een idee? iets op internet of een teken uit één of andere godsdienst dat ik zou kunnen gebruiken? we moeten vrij veel dingen vinden dus mensen! help mij! :-p

in ieder geval al bedankt :-)

groetjes
De zin van leven is een hele goeie vraag. De antwoorden zijn meestal heel erg verschillend dus. Ik kan wel mijn mening geven.

Voor mij is dat je een goeie daden doet in je leven, mensen helpen wanneer ze in probelemen komen, of de maatschapij, economische leven helpen. Een familie beginnen is ook een doel in het leven. De grootste doel is dat ik later gelukig ben, het maakt niet uit hoe de toekomst uit ziet als je maar dan gelukkig bent dat is de belangrijkste voor mij dan .

Groetjes,

Crashzone
Oud 30-01-2003, 18:09
Verwijderd
Volgens mij heeft het leven helemaal geen doel.
Juh hebt het heelal, dan heb je un sterrenstelsel "Melkweg" genoemd, dan heb je de planeet "Aarde" en dan heb je ons/wij/mensen. We leven, we proberen te overleven, we doen uitvindingen, maken ondertussen de aarde kapot, we sterven, en komen onder de grond te liggen. En ondertussen draaid de aarde maar weer verder in dat zooo ontzettend grote heelal waarvan ik niet eens weet wat het nut ervan is.
Ik bekijk het in zn geheel.. en dan stellen wij eigenlijk niet eens wat voor, we zijn een paar levende wezens die rondtrekken op un stuk steen dat rond zweeft in de ruimte. Als we de verhalen moeten geloven zal deze eeuw un komeet de aarde raken en dan begint een groot deel van het leven weer helemaal van voor af aan.
We worden geboren, leven en gaan dood. Je moet hier gemiddeld 80 jaar rondtrekken en dan is alles weer voorbij, je bent weg. Je kunt je niks meer herrinneren je kunt niet meer terug kijken op het leven dat je hebt gehad want je bent er gewoon niet meer.
Nu ik dit schrijf begin ik me ook aftevragen waarom wij ons nou zo druk maken in het leven. over tientallen jaren is toch alles weer afgelopen. Niemand die er nog naar terug kijkt.

Dus ja, wat is de zin van het leven... Leven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten