Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2003, 08:17
Optima
Optima is offline
Nu wist ik dat Nederland troepen naar Irak zou sturen, wat ik op zich al dubieus vind want een echt duidelijk standpunt was er niet voor of tegen een oorlog in irak.

Maar toen die er eenmaal was moest er wel steun gegeven worden. Een typisch voorbeeld van ons poldermodel.

En nu zijn onze Nederlande mariniers in Irak, en niet om de Amerikanen te assisteren, maar om zelf een geheel eigen regio te controleren en te helpen bij wederopbouw.

Nu vraag ik me af: wat hebben wij daar te zoeken? Zijn onze troepen van zo'n niveau dat wij een gehele regio onder handen kunnen nemen, zeker na de aanvallen op Amerikanen?
Waar zijn de andere VN landen als Italie, want Berlusconi was vanaf het begin al helemaal fan van Bush's ideeën.

dit kan gewoon niet goed gaan, een tweede srebrenica, maar dan voor de nederlandse mariniers.
Oud 01-08-2003, 09:26
Joostje
Joostje is offline
Mwoh, als we niet meehelpen worden we door de VS benadeeld.

Oud 01-08-2003, 09:34
McCaine
McCaine is offline
Mwah, als Polen en Denemarken het kunnen, kunnen wij het ook wel. En wees blij dat andere landen dan de VS en het VK mee mogen doen in dit stadium, anders maken de Amerikanen er in het hele land een zootje van.
Oud 01-08-2003, 09:50
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
McCaine schreef op 01-08-2003 @ 10:34:
Mwah, als Polen en Denemarken het kunnen, kunnen wij het ook wel. En wees blij dat andere landen dan de VS en het VK mee mogen doen in dit stadium, anders maken de Amerikanen er in het hele land een zootje van.
E wat voor invloed heeft Nederlnad nou dan?
Oud 01-08-2003, 10:02
Martian
Martian is offline
Citaat:
Joostje schreef op 01-08-2003 @ 10:50:
We schelen het pentagon geld, wat dan weer uitgegeven kan worden aan een aanval op Iran oid.

Goed he?
Oud 01-08-2003, 10:02
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Joostje schreef op 01-08-2003 @ 10:50:
Bij de wederopbouw.
Oud 01-08-2003, 10:18
Verwijderd
Hier heb ik al eens een topic over geopend:

http://forum.scholieren.com/showthre...highlight=Irak

Momenteel zijn de Nederlanders in Irak overigens ziek.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 10:42
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
De Nederlanders moeten een gebied bewaken wat grotendeels een zandbak is 450.000 mensen herbergt en iets groter is dan Nederland zelf,aanslagen zullen denk ik met name in het noordelijkere gedeelte plaatsvinden maar we zullen zien hoe goed het leger is.
Oud 01-08-2003, 12:31
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
McCaine schreef op 01-08-2003 @ 11:02:
Bij de wederopbouw.
[bron]?
Oud 01-08-2003, 12:31
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
timbo85 schreef op 01-08-2003 @ 11:42:
De Nederlanders moeten een gebied bewaken wat grotendeels een zandbak is 450.000 mensen herbergt en iets groter is dan Nederland zelf,aanslagen zullen denk ik met name in het noordelijkere gedeelte plaatsvinden maar we zullen zien hoe goed het leger is.
maar de vraag is, wat doen ze daar?
Oud 01-08-2003, 13:24
Verwijderd
Citaat:
1. Nederland wil weereens slijmen bij de VS, en god mag weten waarom ze dat altijd nodig vinden.

2. De Shell is zeer belangrijk voor Nederland, en in Irak is veel olie.

3. Onze platvloerse regering denkt dat Nederland weereens mee moet spelen in de wereldpolitiek.

Ik hoop dat onze jongens worden opgeblazen, wie meedoet aan deze zinloze agressie oorlog verdient het niet beter. Misschien valt de regering dan weer, wat ik helemaal niet erg zou vinden
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 13:41
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 01-08-2003 @ 14:24:
1. Nederland wil weereens slijmen bij de VS, en god mag weten waarom ze dat altijd nodig vinden.

2. De Shell is zeer belangrijk voor Nederland, en in Irak is veel olie.

3. Onze platvloerse regering denkt dat Nederland weereens mee moet spelen in de wereldpolitiek.

Ik hoop dat onze jongens worden opgeblazen, wie meedoet aan deze zinloze agressie oorlog verdient het niet beter. Misschien valt de regering dan weer, wat ik helemaal niet erg zou vinden
soldaten kunnen er ook weinig aan doen. Ken iemand die twegen de oorlog was en nu op een amerikaans vliegdekschip ofzo op weg naar bahrein is
Oud 01-08-2003, 13:48
Verwijderd
Citaat:
soldaten kunnen er ook weinig aan doen. Ken iemand die twegen de oorlog was en nu op een amerikaans vliegdekschip ofzo op weg naar bahrein is
Het is hun beroep, maar ik geef toe dat het niet leuk is om iemand te verliezen. Maar de regering is verantwoordelijk voor deze mensen, en ik wil dat de regering ter verantwoording geroepen word voor het deelnemen aan deze oorlog, en dat zal niet gebeuren tenzij er een paar soldaten sneuvelen.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 13:49
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 01-08-2003 @ 14:48:
Het is hun beroep, maar ik geef toe dat het niet leuk is om iemand te verliezen. Maar de regering is verantwoordelijk voor deze mensen, en ik wil dat de regering ter verantwoording geroepen word voor het deelnemen aan deze oorlog, en dat zal niet gebeuren tenzij er een paar soldaten sneuvelen.
kabinet kan sowieso ter verantwoording worden geroepen, hopen dat het gebeurt zonder bloedvergieten
Oud 01-08-2003, 14:31
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Joostje schreef op 01-08-2003 @ 13:31:
verantwoordelijkheid nemen.
Oud 01-08-2003, 15:39
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Ik hoop dat de Nederlanders een betere manier van controle kunnen vinden dan de amerikanen tot nu toe en dat ze allemaal heelhuids thuis komen.

Maar misschien is dat niet helemaal realistisch.
Oud 01-08-2003, 16:30
Verwijderd
Citaat:
verantwoordelijkheid nemen.
Voor wat? De VS is een agressie oorlog begonnen, dus mogen ze het zelf ook maar opknappen, ze hebben geld en mogelijkheden genoeg.

Het "We bomb, you pay" principe.

Laatst gewijzigd op 01-08-2003 om 17:14.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 16:54
little nemo
little nemo is offline
iemand die ik ken heeft n vriendje die in irak zit en wat ze momenteel doen??? beetje helpen met de wederopbouw in de veilige gebieden, verder helemaal niets ...typisch
Oud 01-08-2003, 17:46
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 01-08-2003 @ 17:30:
Voor wat? De VS is een agressie oorlog begonnen, dus mogen ze het zelf ook maar opknappen, ze hebben geld en mogelijkheden genoeg.

Het "We bomb, you pay" principe.
oh kost het meer geld dan thuiszitten??misschien iets meer maar zal niet veel zijn en als je een oorlog steunt dan moet je dat niet alleen met je mond doen.
Oud 01-08-2003, 17:49
Martian
Martian is offline
Dat is anders wel wat de regering had gezegd: alleen politieke steun... Maarja, officieel is de oorlog over he, dus nu kan het wel!

Oud 01-08-2003, 18:56
Verwijderd
Ach. Ik denk dat ze niet zo heel erg bang hoeven te zijn.

Statisch gezien gaan er drie Amerikaanse soldaten dood per dag.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 19:33
Verwijderd
Citaat:

Citaat:
oh kost het meer geld dan thuiszitten??misschien iets meer maar zal niet veel zijn en als je een oorlog steunt dan moet je dat niet alleen met je mond doen.
Ik ben absoluut tegen deze oorlog, en steun het niet, en vind dus ook dat onze regering het niet had mogen steunen. Kunnen balkenende wel even aanklagen voor bezetten van veroverd gebied in een illegale oorlog
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 10:07
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 01-08-2003 @ 20:33:

Ik ben absoluut tegen deze oorlog, en steun het niet, en vind dus ook dat onze regering het niet had mogen steunen. Kunnen balkenende wel even aanklagen voor bezetten van veroverd gebied in een illegale oorlog
de oorlog is wel geweest ongeveer en met het helpen van een in puin geschoten land heb ik niet zoveel problemen.
of het nou een smerige oorlog was of niet, de mensen in irak hebben gewoon hulp nodig en die kunnen wij geven.
Oud 02-08-2003, 10:23
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-08-2003 @ 19:56:

Statisch gezien? As opposed to mobiel?
Oud 02-08-2003, 10:56
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
little nemo schreef op 02-08-2003 @ 11:07:
de oorlog is wel geweest ongeveer en met het helpen van een in puin geschoten land heb ik niet zoveel problemen.
of het nou een smerige oorlog was of niet, de mensen in irak hebben gewoon hulp nodig en die kunnen wij geven.
Inderdaad. Dit heeft weinig met oorlog te maken, ons leger is daar gewoon politieagentje aan het spelen. Bovendien is het beter dat een internationale vredesmacht voor de wederopbouw zorgt dan dat alleen de VS dat doet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2003, 11:26
NN
NN is offline
Onze mariniers zijn in Irak om humanitaire hulp te bieden aan de mensen die eerst aan hun lot werden overgelaten door Hussein en nu door Bush. Het is goed dat er ook vredesmachten rondlopen, naast dat oorlogstuig uit de VS.

Ik was en ben tegen de oorlog en ben blij dat Nederland daar niet actief aan heeft deelgenomen. Nu de verantwoordelijkheid nemen om Irak weer op te bouwen vind ik wel nodig.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 12:20
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
NN schreef op 02-08-2003 @ 12:26:
Onze mariniers zijn in Irak om humanitaire hulp te bieden aan de mensen die eerst aan hun lot werden overgelaten door Hussein en nu door Bush. Het is goed dat er ook vredesmachten rondlopen, naast dat oorlogstuig uit de VS.

Ik was en ben tegen de oorlog en ben blij dat Nederland daar niet actief aan heeft deelgenomen. Nu de verantwoordelijkheid nemen om Irak weer op te bouwen vind ik wel nodig.
Aanwezigheid van een legermacht moet of door dat land, of door de verenigde naties worden goedgekeurd. opbouw van een land moet dor de bevolking worden goedgekeurd. Opbouwen van een land doe je niet door alleen militairen te steunen. Nederland werkt mee met de VS door de amerikaanse dictatuur in dat land te handhaven.
Oud 02-08-2003, 12:39
NN
NN is offline
Citaat:
Joostje schreef op 02-08-2003 @ 13:20:
Aanwezigheid van een legermacht moet of door dat land, of door de verenigde naties worden goedgekeurd. opbouw van een land moet dor de bevolking worden goedgekeurd. Opbouwen van een land doe je niet door alleen militairen te steunen. Nederland werkt mee met de VS door de amerikaanse dictatuur in dat land te handhaven.
Ik hoop dat op korte termijn de VN het voor het zeggen krijgt in Irak, in plaats van de oorlogvoerders in Washington. dan is er van een Amerikaanse dictatuur ook geen sprake meer.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 14:57
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
NN schreef op 02-08-2003 @ 13:39:
Ik hoop
juist ja.

Trouwens, waarom worden die massagraven niet a la srebrenica professioneel uitgezocht (zie M (NRCbijvoegsel) van vandaag.
Oud 02-08-2003, 15:02
sexy adriaan
sexy adriaan is offline
zo laten wij zien aan de irakezen dat nederland ook bestaat. Weten ze teniminste met wat mensen hun gevluchte familieleden leven!
Oud 02-08-2003, 15:37
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 02-08-2003 @ 12:26:

Humanitaire hulp? Ze bewaken de orde hoor. Ik had liever gezien dat Nederland voedsel en medicijnen ter beschikking zou stellen. Maar dat heb ik in het andere topic hierover al duidelijk gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 21:37
Verwijderd
Laat de degene die deze mensen in de slechte positie heeft geholpen maar dokken en het regelen
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 21:44
lifeafterdeath
lifeafterdeath is offline
Ze nemen in een bepaald gebied (Z-Irak) het commando over van de Amerikaanse troepen. Zij bewaken gewoon de vrede en veiligheid in dat gebied, zodat de Amerikanen verder kunnen gaan met het doorzoeken van de rest van het land naar leden van Saddam Houssein's ex-regime.
Oud 02-08-2003, 22:54
Verwijderd
Sja, echt veel invloed hebben wij niet als Nederlands legermachtje, maar zolang het is om steun te bieden in bepaalde regio's, vind ik het best. Zo wordt ons leger tenminste relatief nuttig ingezet.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 00:15
Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 02-08-2003 @ 22:37:
Laat de degene die deze mensen in de slechte positie heeft geholpen maar dokken en het regelen
Helaas zal Saddam Hussein dat echt niet doen
Oud 03-08-2003, 16:37
Verwijderd
Citaat:
Helaas zal Saddam Hussein dat echt niet doen
Die bedoelde ik dus niet

Nee, het is de fout van de VS al sinds de 1e golfoorlog. Dankzij een door de VS ingevoerde resolutie heet irak jaren lang geen behoorlijke technologie, moderne kennis en medicijnen en medische apparatuur kunnen krijgen, waardoor het land in een zeer slechte positie is gekomen. En nu hebben ze het ook nog platgebombardeerd. Nu wil ik natuurlijk wel toegeven dat Saddam ook niet erg bevorderlijk is geweest, ookal zijn er punten uit zn begin jaren die heel erg voor hem spreken.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 17:37
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 03-08-2003 @ 17:37:
Die bedoelde ik dus niet

Nee, het is de fout van de VS al sinds de 1e golfoorlog. Dankzij een door de VS ingevoerde resolutie heet irak jaren lang geen behoorlijke technologie, moderne kennis en medicijnen en medische apparatuur kunnen krijgen, waardoor het land in een zeer slechte positie is gekomen. En nu hebben ze het ook nog platgebombardeerd. Nu wil ik natuurlijk wel toegeven dat Saddam ook niet erg bevorderlijk is geweest, ookal zijn er punten uit zn begin jaren die heel erg voor hem spreken.
tja als het geld dat overblijft na sancties wordt benut om paleisen te bouwen en niet voor de bevolking.
Oud 03-08-2003, 17:51
Verwijderd
Citaat:
tja als het geld dat overblijft na sancties wordt benut om paleisen te bouwen en niet voor de bevolking.
Veel wat het volk echt nodig had gehad was niet te importeren omdat het verboden was van de VN

Citaat:
Nu wil ik natuurlijk wel toegeven dat Saddam ook niet erg bevorderlijk is geweest, ookal zijn er punten uit zn begin jaren die heel erg voor hem spreken.
Hiermee doel ik dus vooral op de tamelijk westerse instelling van geloofsvrijheid
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 17:55
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 03-08-2003 @ 18:51:
Veel wat het volk echt nodig had gehad was niet te importeren omdat het verboden was van de VN

Heb jij de VN-resolutie wel gelezen?
Oud 03-08-2003, 23:19
Verwijderd
ALs je chemische stoffen voor het maken van medicijnen niet mag importeren omdat ze verkeerd gebruikt kunnen worden vind ik dat heel grof en fout. Gaat even zeer om boeken en informatie materiaal over wtenschappelijke themas.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 23:31
Tiño
Tiño is offline
of je nou voor of tegen de oorlog was , imho ben je redelijk blind als je niet ziet dat die mensen daar nu allereerst behoefte hebben aan hulp bij het wederopbouwen van een land dat een goede 35jaar geleid is door een bloeddorstige tiran en zijn dynastie, nu kun je wel zeggen dat dat niet nodig is ,maar voor je het weet dan is er weer een of ander slinks mannetje wat de touwtjes in handen neemt , en daar heeft de bevolking van IraK ook niets aan, die kunnen de steun in deze moeilijke tijden voor hen best gebruiken! ik vind het juist goed dat wij als Nederlanders een -kleine- bijdrage geven aan de wederopbouw, zodat de Iraakse bevolking een betere toekomst staat te wachten...
Oud 04-08-2003, 20:11
Nutkees
Nutkees is offline
Citaat:
Joostje schreef op 01-08-2003 @ 10:26:
Mwoh, als we niet meehelpen worden we door de VS benadeeld.

en als we meehelpen kan je een terroristische aanslag verwachten!!!
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 22:44
Verwijderd
Citaat:
of je nou voor of tegen de oorlog was , imho ben je redelijk blind als je niet ziet dat die mensen daar nu allereerst behoefte hebben aan hulp bij het wederopbouwen van een land dat een goede 35jaar geleid is door een bloeddorstige tiran en zijn dynastie, nu kun je wel zeggen dat dat niet nodig is ,maar voor je het weet dan is er weer een of ander slinks mannetje wat de touwtjes in handen neemt , en daar heeft de bevolking van IraK ook niets aan, die kunnen de steun in deze moeilijke tijden voor hen best gebruiken! ik vind het juist goed dat wij als Nederlanders een -kleine- bijdrage geven aan de wederopbouw, zodat de Iraakse bevolking een betere toekomst staat te wachten...
Vind ik onzin, de VS begint een zinloze oorlog, en wij mogen het puin opruimen, vind ik belachelijk. De schade moet verhaald worden op de veroorzaker, de VS is de oorlog onrechtmatig begonnen, en toen vonden ze het ookal niet echt nodig wat andere landen ervan zeiden, dus laat het ze nu ook alleen opknappen. En het boeit me niet of dat over de rug van de iraakse bevolking gaat, het is een principe kwestie.

Ik zie niet in dat wij als Nederlanders (Europeanen) de rotzooi van andere welvarende landen moeyten opknappen. Het bombarderen is niet zo moeilijk, maar het opbouwen is het groote probleem. Ik vind duidelijk dat de VS daar niet over heeft nagedacht, en dus ben ik van mening dat ze het zelf maar moeten opknappen, en wij als nederlanden (europeanen) de vervelende en moeilijke rotzooi moeten opknappen.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 19:38
Verwijderd
Gauloises schreef op 04-08-2003 @ 23:44:

Citaat:
Vind ik onzin, de VS begint een zinloze oorlog, en wij mogen het puin opruimen, vind ik belachelijk. De schade moet verhaald worden op de veroorzaker, de VS is de oorlog onrechtmatig begonnen, en toen vonden ze het ookal niet echt nodig wat andere landen ervan zeiden, dus laat het ze nu ook alleen opknappen. En het boeit me niet of dat over de rug van de iraakse bevolking gaat, het is een principe kwestie.
Je zou een goede president van een bepaalde schurkenstaat zijn. De bevolking slachtofferen is wel het domste dat je kan doen, ook al ben ik het verder zeker met je eens. En ik ben wel van mening ben dat militaire hulp niet direct hard nodig is, ik zie meer heil in humanitaire hulp.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 19:54
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 05-08-2003 @ 20:38:
Gauloises schreef op 04-08-2003 @ 23:44:

Je zou een goede president van een bepaalde schurkenstaat zijn. De bevolking slachtofferen is wel het domste dat je kan doen, ook al ben ik het verder zeker met je eens. En ik ben wel van mening ben dat militaire hulp niet direct hard nodig is, ik zie meer heil in humanitaire hulp.
jij denkt dat het rode kruis niet opgeblazen wordt?dat weet ik nog niet.
Oud 05-08-2003, 20:00
Verwijderd
Citaat:
timbo85 schreef op 05-08-2003 @ 20:54:
jij denkt dat het rode kruis niet opgeblazen wordt?dat weet ik nog niet.
Denk je nu werkelijk dat die terroristen zo dom zijn zoiets te flikken? Dan verspelen ze alle goodwill bij de bevolking. Een ziekenhuis opblazen en mensen die belangrijke hulp kunnen verlenen aan de zieken en gewonden (door de Amerikanen) is erg onverstandig.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 20:29
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 05-08-2003 @ 21:00:
Denk je nu werkelijk dat die terroristen zo dom zijn zoiets te flikken? Dan verspelen ze alle goodwill bij de bevolking.

Dan geven ze toch gewoon de schuld aan de Amerikanen.

Een ziekenhuis opblazen en mensen die belangrijke hulp kunnen verlenen aan de zieken en gewonden (door de Amerikanen) is erg onverstandig.
In onze ogen wel ja, maar die lui hebben sowieso een paar steken los zitten in hun hoofd.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 20:35
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 05-08-2003 @ 21:00:
Denk je nu werkelijk dat die terroristen zo dom zijn zoiets te flikken? Dan verspelen ze alle goodwill bij de bevolking. Een ziekenhuis opblazen en mensen die belangrijke hulp kunnen verlenen aan de zieken en gewonden (door de Amerikanen) is erg onverstandig.
ja,dat denk ik
Oud 05-08-2003, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Assasin schreef op 05-08-2003 @ 21:29:
In onze ogen wel ja, maar die lui hebben sowieso een paar steken los zitten in hun hoofd.
Citaat:
timbo85 schreef op 05-08-2003 @ 21:35:
ja,dat denk ik
Zo dom zijn ze nu ook weer niet, als je als terrorist niet kan rekenen op een zekere steun zijn je daden in principe zinloos.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 21:18
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 05-08-2003 @ 22:13:
Zo dom zijn ze nu ook weer niet, als je als terrorist niet kan rekenen op een zekere steun zijn je daden in principe zinloos.
Dan bouwen ze toch een eigen ziekenhuis, doet de Hamas ook en daar kweek je zeker wel steun mee omdat je dan kunt zeggen dat de regering en de Amerikanen niks willen doen en dat jij de enige bent die voor ze opkomt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten