Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2003, 19:20
Atje85
Atje85 is offline
Kiezer eist premierkandidaat PvdA
Gepubliceerd op maandag 13 januari 2003 19:20

DEN HAAG (ANP) - Tweederde van de Nederlanders vindt dat de PvdA voor de verkiezingen van 22 januari duidelijk moet maken wie de premier wordt als de partij de grootste wordt. Opvallend genoeg eist van de PvdA-aanhangers slechts 37 procent uitsluitsel voor het stemmen.
Dat blijkt uit een onderzoek van Maurice de Hond voor het SBS6-programma Stem van Nederland. De druk op de PvdA om met een kandidaat te komen, neemt in politiek Den Haag ook verder toe. CDA, D66 en GroenLinks eisten maandag duidelijkheid. De LPF deed dit zondag al.

GroenLinks-leider Halsema hield maandag een pleidooi voor Rekenkamer-president Stuiveling en burgemeester De Boer van Leeuwarden als PvdA-kandidaten, omdat ze het de hoogste tijd voor een vrouwelijke minister-president vindt.

Schade

Als de PvdA zich in stilzwijgen blijft hullen over de premierkandidaat, kost dat de partij vier tot zes zetels, blijkt uit de cijfers van De Hond. Ook als voormalig fractievoorzitter Van Nieuwenhoven naar voren wordt geschoven, kan dit zes zetels kosten. Mocht een van de burgemeesters Cohen (Amsterdam) of Stekelenburg (Tilburg) kandidaat worden gesteld, kost dit drie of vier zetels, volgens het onderzoek.

Opvallend genoeg loopt de PvdA de minste schade op als lijsttrekker Bos zich alsnog beschikbaar stelt als minister-president. Hoewel de helft van de ondervraagden dit als ,,ongeloofwaardig'' betitelt, kost het hem volgens de cijfers hooguit een zetel. Bos wil als fractievoorzitter in de Tweede Kamer de PvdA gaan leiden.

CDA-fractievoorzitter Verhagen betoogde maandag dat de PvdA, als die partij gaat regeren niet moet komen met 'paarse' bewindslieden.

Geactualiseerd om 19.00 uur

Copyright 2003 ANP

---------------------

Beetje vaag.
Stel dat ie een naam noemt, of meerdere, dan kost dat dus zetels. Daarna zijn ze dan waarschijnlijk niet meer de grootste partij, dus wat heeft t voor nut?

Iets anders is, dat wanneer de PvdA daadwerkelijk de grootste partij schijnt te worden en er wordt geen naam genoemt, dat dat dan de partij wel veel zetels kost....

Vind je dat hij namen moet noemen?
Zo ja, wie dan?

Laatst gewijzigd op 13-01-2003 om 19:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2003, 19:24
Atje85
Atje85 is offline
Hm nu al een reactie

Premierskandidaat PvdA voor verkiezingen bekend
Gepubliceerd op maandag 13 januari 2003 19:56

DEN HAAG (ANP) - PvdA-leider Bos zal nog voor de Tweede-Kamerverkiezingen van 22 januari bekendmaken wie namens zijn partij de premierskandidaat is. Voorwaarde voor Bos is wel dat de PvdA in de verschillende opiniepeilingen als grootste uit de bus komt.
Bij de opiniepeiling die Maurice de Hond houdt in opdracht van SBS is de PvdA sinds eind vorige week de grootste partij. In peilingen van onderzoeksbureaus Interview en Nipo stijgt de PvdA wel fors, maar is het CDA nog de grootste.

Bos zelf wil fractieleider blijven in de Tweede Kamer. De afgelopen dagen riepen steeds meer partijen de PvdA op duidelijkheid te geven over hun premierskandidaat. Bos hield steeds de boot af. Hij wil niet het verwijt krijgen van arrogantie omdat de PvdA al baantjes in een nieuw kabinet aan het verdelen zou zijn.

Copyright 2003 ANP

----------
''Voorwaarde voor Bos is wel dat de PvdA in de verschillende opiniepeilingen als grootste uit de bus komt.''

Ben ik t wel mee eens, anders heeft t ook geen nut he
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 19:31
Joostje
Joostje is offline
De VVD heeft ook al zijn premierkandidaat bekendgemaakt, en dat wordt ook niet de grootste partij...
Oud 13-01-2003, 19:35
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Joostje schreef:
De VVD heeft ook al zijn premierkandidaat bekendgemaakt, en dat wordt ook niet de grootste partij...

Dat is bijna 100% zeker, maar bij de PvdA/CDA kwestie is dat nog helemaal niet zeker.

Je vergelijkt dus appels met peren.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 20:36
Unexplained
Unexplained is offline
Het gaat de PvdA sowieso kiezers kosten. Daarom stellen ze het zo lang mogelijk uit.

Als ze Bos naar voren schuiven, wordt Bos zelf ongeloofwaardig (omdat hij eerder aangaf dat niet te willen), als ze Melkert naar voren schuiven worden ze breed uitgelachen (hij heeft het charisma van een koelkast), en over Jeltje zal ik m'n mond maar houden. Hoe dan ook zullen ze nooit een perfecte kandidaat hebben voor de kiezers.

Het kost ze gewoon 5 zetels.
Oud 13-01-2003, 20:56
Escapism
Escapism is offline
tzal Job Cohen wel worden...
Oud 13-01-2003, 21:00
Tox
Tox is offline
Ik hoop dat wouter bos het als nog wordt
Oud 13-01-2003, 21:02
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
blablabal

Lees het artikel maar eerst
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 21:03
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Tox schreef:
Hoop t ook, maar ik twijfel aan dat ene zeteltje verlies als hij t alsnog wilt worden.

Maar eigenlijk ga ik er van uit dat CDA grootste wordt...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 23:04
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
Dat is bijna 100% zeker, maar bij de PvdA/CDA kwestie is dat nog helemaal niet zeker.

Je vergelijkt dus appels met peren.
helemaal niet. Mij lijkt dat elke redelijk grote partij in ieder geval vantevoren bekend moet maken welke premierskandidaat ze prefereren.
Oud 13-01-2003, 23:27
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Joostje schreef:
helemaal niet. Mij lijkt dat elke redelijk grote partij in ieder geval vantevoren bekend moet maken welke premierskandidaat ze prefereren.

Wie had verwacht dat de PvdA zo groot zou worden? als we de peilingen een beetje serieus zouden nemen...
Heeft trouwens verder geen enkele nut als jouw partij toch niet de premier gaat leveren.
Ik bedoel wat heeft t nou voor nut dat Zalm zegt dat hij de premierkandidaat is voor de VVD, die worden toch duidelijk niet de grootste.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 07:39
Joostje
Joostje is offline
Nouja, de premierskandidaat hoeft toch niet per se van de grootste partij te komen? Trouwens was het wel verwacht dat de PvdA iets van 30 zetels zou krijgen. Best een hoop dus.
Oud 14-01-2003, 10:46
waaromniet?
waaromniet? is offline
Waarom zouden ze een premier kandidaat van te voren moeten leveren
Oud 14-01-2003, 11:02
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Waarom zouden ze een premier kandidaat van te voren moeten leveren
nouja, het lijkt me als kiezer wel prettig om te weten iig
Oud 14-01-2003, 11:12
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Escapism schreef:
tzal Job Cohen wel worden...
Die wou toch eerst zijn ambtstermijn afmaken?

Ik ben wel benieuwd wie de PvdA op het oog heeft; er wordt wel telkens gezegd dat er voldoende geschikte kandidaten zijn. Als kiezer zou ik graag willen weten op wie ik zou stemmen. Natuurlijk moet je keuze vooral van het programma van een partij afhangen, maar de vertegenwoordiger daarvan is toch ook niet onbelangrijk...
Oud 14-01-2003, 12:34
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Die wou toch eerst zijn ambtstermijn afmaken?

Ik ben wel benieuwd wie de PvdA op het oog heeft; er wordt wel telkens gezegd dat er voldoende geschikte kandidaten zijn. Als kiezer zou ik graag willen weten op wie ik zou stemmen. Natuurlijk moet je keuze vooral van het programma van een partij afhangen, maar de vertegenwoordiger daarvan is toch ook niet onbelangrijk...

De lijsttrekker is gewoon Bos, en de kans is groot dat Balkenende weer premier wordt...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 12:35
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Nouja, de premierskandidaat hoeft toch niet per se van de grootste partij te komen? Trouwens was het wel verwacht dat de PvdA iets van 30 zetels zou krijgen. Best een hoop dus.
Denk niet dat Balkenende dat zal/wil toestaan
30 is nix vergeleken met 45...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 12:36
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Hm ja normaal wel, maar t heeft toch geen nut nu, Balkenende zal t hoogstwaarschijnlijk weer worden en Bos gaat gewoon de fractie leiden in de Kamer...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 13:09
Ieke
Ieke is offline
Ik moed zelf zien of ze daadwerkelijk de grootste worden en het hoef toch niet dat de grootste partij de premier levert? Je zou je dan nog kunnen indenken dat de PVDA de grootste word en Balkenende premier wordt als ze een coalitie gaan vormen met het CDA. Hoewel ik denk dat Balkenende verdweind als ze niet de grootste worden.

Ik heb vanmorgen in de krant gelezen dat Cohen nu als kanidaat genoemt word. Ik heb mijn twijfels daarover; Hij is destijds niet voor niets burgermeester geworden en ik kan me niet voorstellen dat hij weer een heel hectisch leven wil leiden.
Oud 14-01-2003, 13:17
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Citaat:
Tox schreef:
Ik ben geen pvda-aanhanger, maar mocht deze partij de premier leveren dan hoop ik toch zeker dat dat niet Wouter Bos wordt. Hij mag dan misschien charisma hebben en hij is ook best een goede politicus, maar hij is gewoon te jong voor premier. Niemand in het buitenland neemt zo'n jonge premier serieus. Een keuze voor Job Cohen of voor Stekelenburg lijkt mij veel beter, beide zijn uitstekende, ervaren politici.
Oud 14-01-2003, 13:37
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Ik ben de Walrus! schreef:
Ik ben geen pvda-aanhanger, maar mocht deze partij de premier leveren dan hoop ik toch zeker dat dat niet Wouter Bos wordt. Hij mag dan misschien charisma hebben en hij is ook best een goede politicus, maar hij is gewoon te jong voor premier. Niemand in het buitenland neemt zo'n jonge premier serieus. Een keuze voor Job Cohen of voor Stekelenburg lijkt mij veel beter, beide zijn uitstekende, ervaren politici.
Mwa, Wouter Bos is 40 jaar...
Cohen 56 en Stekelenburg 60.

Ik dnek niet dat Bos te jong is, maar dat t iets te snel zou gaan als hij zelf Premier zou willen worden. Iets meer ervaring in de 2e kamer zou goed zijn, vooral het leiding geven aan de fractie.
En over 4 of 8 jaar zou hij naar mijn mening wel een goede premier kunnen worden(mocht t zover komen in de toekomst)

En dat niemand in t buitenland zo een jonge premier serieus neemt, geloof ik niet echt...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 13:42
NN
NN is offline
Wouter Bos legt aan elke interviewer heel goed uit dat hij het niet echt noodzakelijk vindt om te speculeren over een PvdA-premier. De PvdA is bij de vorige verkiezingen bijna de helft van haar electoraat kwijtgeraakt. Vervolgens is de partij gaan werken aan de partij om het regenteske van Paars er af te schudden en zich weer te richten wat er leeft in het Nederlandse volk. De belangen van de achterban staan nu weer op één in plaats van het doorschuiven van de kandidaten naar de leukste regeringsposten.

De PvdA staat in de peilingen gelukkig nu weer op winst, maar het is de peiling van Nova nog steeds twaalf zetels kleiner dan het CDA. En peilingen zeggen ook niet alles. Zo kreeg het CDA in mei maar liefst 43 zetels terwijl het in de peilingen op zo'n 35 stond. De PvdA stond toen op zo'n 28 zetels in de peilingen en kreeg er uiteindelijk slechts 23.

Ook hebben we hier in Nederland het stemmodel dat mensen niet hun premier kiezen, maar een partij en dat vervolgens de partij die de regeringscoalitie gaat leiden de premier mag leveren.
Het gaat om de inhoud van een partij, niet om het leuke uiterlijke van een mogelijke minister-president.

Een mogelijke uitslag
PvdA 44 zetels
CDA 41 zetels
VVD 35 zetels

Balkenende heeft aangegeven dat hij liever met de VVD samen gaat werken. Hij heeft in deze mogelijke uitslag een meerderheid met VVD, dus ze zouden samen de regering kunnen vormen. Als de PvdA geen meerderheid weet te vormen doordat bijvoorbeeld GL + SP geen aanvulling leveren tot 76 zetels en CDA en VVD niet met de PvdA willen komt er toch weer een kabinet Balkenende, ondanks dat de PvdA de grootste werd.

De linkse stemmer kan dus nu wel gaan juichen dat er weer een PvdA-premier komt, maar daar is het nog veel te vroeg voor. In Nederland is nou eenmaal een coalitie nodig en momenteel zijn twee van de drie grote partijen rechts en conservatief.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 14:54
Martian
Martian is offline
Jeltje for president!
Oud 14-01-2003, 15:38
rene-gn
rene-gn is offline
Ik denk dat het niet goed zou zijn als Bos het zou worden, na het roerige politieke jaar 2002 heeft Nederland een man met ervaring nodig. Zelf hoop ik niet dat de PvdA de grootste partij wordt, maar dat terzijde. Maar mochten ze dat wel worden, dan noem ik Johan Stekelenburg (burgemeester Tilburg, wel weer een oud vakbondsman, na Kok.) en Jacques Wallage.(oud staatssecretaris van onderwijs, fractievoorzitter onder paars 1, en sinds 1998 burgemeester van Groningen, waar hij erg geliefd is bij de bevolking)
Oud 14-01-2003, 15:51
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
NN schreef:
*text*

Het is bijna altijd zo dat de grootste partij mag beginnen met onderhandelen... en ik denk dan dat ze er met t CDA uiteindelijk wel uit zullen komen.

Maar die uitslag die jij geeft, denk niet dat dat gebeurt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2003, 16:08
Duran
Duran is offline
Ik ben voor Stekelenburg
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 19:57
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Ik ben de Walrus! schreef:
Balkenende is 47. Maakt die 7 jaar echt wat uit?

Ik vind het overigens maar vreemd dat Bos zo lang wil wachten met het bekend maken van de presidentskandiaat. Wat minder duidelijk dan we gewend zijn van hem.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 21:22
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
Duran schreef:
Ik ben voor Stekelenburg
vink absoluut een goede optie
Oud 14-01-2003, 22:14
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Ben ik het niet mee eens. In Nederland kiezen we geen president, noch de premier. Dit zou alleen maar meer het op de persoon stemmen bevorderen, en dat vind ik geen goede zaak.
Oud 14-01-2003, 22:26
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Zolang het Melkert maar niet wordt maakt het me niet uit of de PvdA het bekendmaakt voor de verkiezingen. Ik vind het eigenlijk wel mooi, zo wordt er voorkomen dat men slechts op de persoon gaat stemmen.
Oud 15-01-2003, 11:54
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Zolang het Melkert maar niet wordt maakt het me niet uit of de PvdA het bekendmaakt voor de verkiezingen. Ik vind het eigenlijk wel mooi, zo wordt er voorkomen dat men slechts op de persoon gaat stemmen.
Denk niet dat t Melkert t wordt nee
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 18:53
NN
NN is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Ben ik het niet mee eens. In Nederland kiezen we geen president, noch de premier. Dit zou alleen maar meer het op de persoon stemmen bevorderen, en dat vind ik geen goede zaak.
Juist.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 20:39
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
Denk niet dat t Melkert t wordt nee
Bos wil het zelf denk ik niet..
Oud 15-01-2003, 21:10
Joostje
Joostje is offline
net of mensen nou niet op woutertje kaboutertje stemmen om zijn uiterlijk of persoonlijkheid...
Oud 16-01-2003, 10:51
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Joostje schreef:
net of mensen nou niet op woutertje kaboutertje stemmen om zijn uiterlijk of persoonlijkheid...
Dat is waar, daar zal ongetwijfeld een deel van de winst door komen
Maar de roep om een premier kandidaat is PUUR over de persoon...
Oud 16-01-2003, 11:24
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Joostje schreef:

Das altijd zo, maar dat zal dan maar een paar zetels schelen...

Maar om de naam prijs te geven van de premier... dan gaat t alleen maar over ''de pop(petjes)''
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten