Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2003, 14:25
Verwijderd
Wie oh wie weet iets over één van de bovenstaande studies... het komt erop neer dat eigenlijk heel veel studies mij wel leuk lijken (zie daarvoor ook mijn vorige topic) en ik dacht, laat ik eens vragen... Toerisme lijkt me wel leuk, mensen inchecken in hotels enzow, achter de receptie werken, tolk worden is misschien ook wel wat voor mij (heb schijnbaar een goed taalgevoel, maar niet de discipline om woordjes te leren), of literatuurwetenschappen/journalistiek/nederlands.

Laat horen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2003, 14:57
amor
amor is offline
Wat doe je nu voor middelbare school dan?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 19:02
Verwijderd
Citaat:
amor schreef:
Wat doe je nu voor middelbare school dan?
Gymnasium, cultuur en maatschappij met latijn, en M&O en informatica én economie1 in mn vrije deel.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 19:21
Esmée
Esmée is offline
Mijn ex doet de hogeschool voor toerisme (zie www.tio.nl)
Als je het echt leuk vindt is het een aanrader.. maar als je het gewoon 'wel leuk' lijkt vraag ik me af of je het toerisme wel in moet gaan, want het is hard werken en er komt heel wat meer bij kijken dan een beetje mensen inchecken!
Tolk-vertaler weet ik weinig van, en literatuurwetenschappen is een studie die bijv. aan de RUG al verdwenen is omdat het gewoon te weinig studenten trekt... zal ongetwijfeld een leuke studie zijn maar vraag je eerst af of je er ook daadwerkelijk iets mee kunt na die tijd.
Oud 05-02-2003, 20:34
Verwijderd
Als je achter een receptie o.i.d. wilt gaan staan, dan kan je nog het beste een MTRO gaan doen. Als je HBO gaat doen dan word je namelijk meer opgeleid voor een managementfunctie binnen het Toerisme. Dus als je je overgangsbewijs hebt van 3gym naar 4gym dan kun je dat volgens mij al wel gaan doen. Ik heb gehoord dat het TIO heel erg praktijk gericht is en die opleiding kost ook behoorlijk wat centjes (ik geloof €8000 per jaar), dit is omdat bijna alle toeristische opleidingen op HBO-niveau particulier zijn (waaronder het TIO), dus geen subsidie van de overheid e.d. De enige niet-particuliere HBO-Toerisme (die ik ken) is het NHTV in Breda, dit is trouwens ook de enige opleiding die 4 jaar duurt. Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Het enige trouwens wat wel een bezwaar voor mij zou zijn, is dat als ik Gymnasium zou doen, dat dan een baan achter de receptie wel erg onder m'n niveau zou liggen, maar dat is natuurlijk jouw keus

Laatst gewijzigd op 05-02-2003 om 20:40.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 20:38
JizzyKid
JizzyKid is offline
Ondanks dat ik zelf ook nog maar in 6 VWO zit en niet studeer, zou ik Literatuurwetenschappen toch niet zo snel aanraden. Je komt dan namelijk meer in het beroepsveld van uitgever/redacteur en niet de journalistiek. Nederlands is dan een veel betere optie. Je krijgt natuurlijk ook de taaltechnische dingen, maar ook veel literatuur en op sommige Universiteiten kun je in het tweede en derde jaar zelfs je studie voor 30% vullen met een soort bijstudie (bijvakken) bijvoorbeeld in de richtingen Journalistiek of Literatuur!!
Oud 05-02-2003, 21:22
Verwijderd
Citaat:
stefano schreef:
Het enige trouwens wat wel een bezwaar voor mij zou zijn, is dat als ik Gymnasium zou doen, dat dan een baan achter de receptie wel erg onder m'n niveau zou liggen, maar dat is natuurlijk jouw keus
Weet je? Eigenlijk maakt het me niet uit wat ik doe, ik wil graag een studie doen die ik leuk vind, het liefst wil ik naar een schrijversschool, en als die er bijvoorbeeld was geweest op MBO had ik het nog gedaan. Maar je hebt aan de andere kant wel gelijk: ik zou gewoon naar de universiteit moeten. Ik ben alleen heel erg bang dat ik dat niet red... Weinig zelfdiscipline, en zo...

JizzyKid: Nederlands is ook een optie, net als communicatie en informatiewetenschappen. Ik weet het echt nog niet, het kan nog ALLES worden... misschien de school voor journalistiek, misschien universiteit met master journalistiek, misschien... *ZUCHT* ik vind teveel dingen leuk.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 21:29
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef:
Weet je? Eigenlijk maakt het me niet uit wat ik doe, ik wil graag een studie doen die ik leuk vind, het liefst wil ik naar een schrijversschool, en als die er bijvoorbeeld was geweest op MBO had ik het nog gedaan. Maar je hebt aan de andere kant wel gelijk: ik zou gewoon naar de universiteit moeten. Ik ben alleen heel erg bang dat ik dat niet red... Weinig zelfdiscipline, en zo...

Misschien moet je eens naar je decaan gaan ofzo, misschien dat dat helderheid biedt
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 17:12
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
stefano schreef:
De enige niet-particuliere HBO-Toerisme (die ik ken) is het NHTV in Breda, dit is trouwens ook de enige opleiding die 4 jaar duurt.
De NHTV in Breda heeft ook een 2jarige variant Toerisme en Recreatie.. Kort-HBO Toerisme en Recreatie heet dat, en ik doe het.

Verder klopt het wel, dat hbo-opleidingen vooral voor managementfuncties opleiden, maar dat wil niet zeggen dat je daar altijd terecht komt.. Op mijn opleiding (KHBO dus) kun je kiezen uit 4 afstudeerrichtingen:

MTI = Toeristische informatie, bv ANWB, VVV, enz
MRO= Recreatie onderneming, bv hotel, attractiepark, enz
TM = Tour manager, reisleider/standplaatshostess
MTT = Travel Trade, reisbureauwezen.

Voor meer info: zie de website.
Oud 06-02-2003, 21:04
Verwijderd
Citaat:
stefano schreef:
Misschien moet je eens naar je decaan gaan ofzo, misschien dat dat helderheid biedt
Ik weet nog meer dan hem.

"Er bestaat ook literatuurwetenschappen he?"
"Eh. Ja. Weet ik niet. Kan wel."

Ja, daar heb ik wat aan!
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 22:26
xxDomingoxx
xxDomingoxx is offline
Over Literatuurwetenschap: ik weet dat je het voltijd in Utrecht + in Leiden kan doen. Ik zou zeggen, vraag folders aan via www.leidenuniv.nl en via de site van de Universiteit Utrecht. Als die folders nog niet duidelijk genoeg zijn, dan kan je naar open dagen of naar van die dagen waarop je specifiek een voorlichting krijgt over Literatuurwetenschap. Ik was naar zo'n voorlichting geweest in Utrecht, en het lijkt me een onwijs leuke studie, maar ik kan nog steeds niet echt uitleggen wat het allemaal precies inhoudt.. *sorry*..

Tolk/vertaler > een klasgenote van mij gaat dat in Antwerpen studeren. Het schijnt dat die opleiding beter is dan die opleiding tolk/vertaler in Maastricht (? dacht ik). Het is HBO-niveau maar je moet minstens VWO hebben om dat te mogen doen.
Reageren

Regels voor berichten