Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2003, 21:46
fokkie
fokkie is offline
Ja, ik mag dan wel Fokke heten, ook ik maak rare dingen mee. Laatst stapte ik 's morgens in de auto (Het vroor) en zag ik een flesje water naast me staan. Ik keek erna en omdat ik best wel dorst had pakte ik het flesje vast. Tot mijn stomme verbazing bevroor al het water dat erin zat in drie seconden. Ik voelde dus echt dat het gewoon in één keer één bonk ijs was geworden.

Ik wilde natuurlijk weten welk natuurkundig fenomeen zich hier voordeed en ik legde het fenomeen voor bij een docent Natuurkunde. 'Fokke, dit typeer ik als een sterk verhaal!' Hij geloofde me dus niet! Naja, euhm, wie weet wel hoe dit kan gebeuren?
Oud 28-01-2003, 22:22
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
fokkie schreef:
'Fokke, dit typeer ik als een sterk verhaal!'
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 22:53
fokkie
fokkie is offline
Jij gelooft me dus ook al niet. Ik hoop dat er mensen zijn die me wel geloven en dit verschijnsel op natuurkundige wijze kunnen verklaren.
Oud 29-01-2003, 00:57
notbonefish
notbonefish is offline
natuukundig phenomeen: "bevriezen", da's waneer een vloeistof van fase veranderdt naar een vaste stof, zonder eerst een gas te worden.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 11:27
Roytjuh
Roytjuh is offline
Citaat:
fokkie schreef:
Ja, ik mag dan wel Fokke heten, ook ik maak rare dingen mee. Laatst stapte ik 's morgens in de auto (Het vroor) en zag ik een flesje water naast me staan. Ik keek erna en omdat ik best wel dorst had pakte ik het flesje vast. Tot mijn stomme verbazing bevroor al het water dat erin zat in drie seconden. Ik voelde dus echt dat het gewoon in één keer één bonk ijs was geworden.

Ik wilde natuurlijk weten welk natuurkundig fenomeen zich hier voordeed en ik legde het fenomeen voor bij een docent Natuurkunde. 'Fokke, dit typeer ik als een sterk verhaal!' Hij geloofde me dus niet! Naja, euhm, wie weet wel hoe dit kan gebeuren?
Ik denk dat jij dacht dat het bevroor maar het ijs brak gewoon omdat het in aanraking kwam met jou hand.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 13:20
Sylvain Altherian
Sylvain Altherian is offline
Dit is superkoeling... Ik heb m'n profielwerkstuk erover gedaan...
Het komt erop neer dat het water een temperatuur onder het vriespunt heeft bereikt, maar nog niet vast is geworden. Dit kan alleen als het water volmaakt stil in het flesje ligt, en het flesje van binnen zo gaaf dat het water nergens kan beginnen met kristalliseren... Op het moment dat jij dat flesje pakt en opendoet, verstoor je het water, en dat is genoeg om het te laten kristalliseren tot ijs... De temperatuur ervan schiet dan ook meteen omhoog naar 0 graden C...

Dit principe is toegepast in heat pads ('t hoofdonderwerp van m'n profielwerkstuk)
Kijk maar eens hier.

(Btw, wat doet dit op F&F?)
Oud 29-01-2003, 14:19
Boogie
Boogie is offline
---> PW?

Ik heb wel eens op tv gezien dat een man in Noorwegen kokend water in de lucht gooide en het kwam als sneeuw weer naar beneden, zo hard vroor het daar. Ik geloof dat het toen -20 was maar het kan kouder zijn geweest.
Oud 29-01-2003, 14:39
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
bonefish schreef:
natuukundig phenomeen: "bevriezen", da's waneer een vloeistof van fase veranderdt naar een vaste stof, zonder eerst een gas te worden.
heb jij ooit een vloeistof eerst zien veranderen in een gas voordat het vast werd?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 16:49
fokkie
fokkie is offline
Er zijn wel een paar mensen die het wel weten iig. Blijkt hier ook maar weer dat alleen Sylvain Altherian het wist. Gaaf onderwerp voor je PW trouwens!

Hier nog een redelijk duidelijke reactie van een GoT'er:

Citaat:
Poohbear schreef op 29 januari 2003 @ 09:34:
Het verschijnsel dat jij beschrijft bestaat inderdaad. Hoe de wetenschappelijke naamgeving is weet ik even niet, maar het is vrij eenvoudig te verklaren:

Water bevriest bij 0 graden. Nu is er echter voor het bevriezen van water kristalvorming nodig, en die begint meestal bij onregelmatigheden (vuiltjes in het water, ruw oppervlak van de container). Mocht je nu een erg schone vloeistof in een gladde container hebben, dan kan het dus gebeuren dat de temperatuur onder het vriespunt daalt, maar de vloeistof niet 'kristalliseert'. Deze toestand is instabiel, dus zodra je het flesje schud/oppakt, zal het water alsnog (en heel snel) bevriezen.

Overigens kan het omgekeerde ook bij koken. In de magnetron verwarmd water wil nog wel eens warmer dan 100 graden worden zonder bellen te vormen. Op het moment dat je het glas dan uit de magnetron haalt, gaat het water alsnog (hard) koken.
Topic mag van mij dicht, tenzij jullie hier nog even over door willen kletsen
Oud 29-01-2003, 18:12
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
Big Brother schreef:
heb jij ooit een vloeistof eerst zien veranderen in een gas voordat het vast werd?
ja. dat is verdamping gevolgd door rijping (of hoe dat ook mag heten )
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 19:05
Ieme
Ieme is offline
Citaat:
bonefish schreef:
ja. dat is verdamping gevolgd door rijping (of hoe dat ook mag heten )
Rijpen = van gas in 1 klap naar vast.
Van vast naar gas ben ik even kwijt...
Reageren

Regels voor berichten