Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2003, 19:24
Verwijderd
Bij de sterkte van een magnetisch veld/magnetisch inductie hoort de formule

T = N/(A*m)

(als je het mij vraagt Tesla = Newtons/(Ampère*meters))

Kan iemand me uitleggen hoe ik daarmee de sterkte van een magneet bereken?

Bij voorbaat dank

~JOOST
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2003, 19:49
mathfreak
mathfreak is offline
Laat l de lengte van een stroomvoerende draad in een magnetisch veld met inductie B zijn en laat de stroom I loodrecht op B staan, dan wordt de grootte van de Lorentzkracht F gegeven door F=B*I*l. Deling van beide leden door I*l geeft de formule voor B, die als eenheid de Tesla (T) heeft met 1 T=1 N/(A*m) zoals je al terecht opmerkte. Deze eenheid is genoemd naar de Joegoslavisch-Amerikaanse natuurkundige Nikola Tesla.
Oud 26-01-2003, 22:28
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Laat l de lengte van een stroomvoerende draad in een magnetisch veld met inductie B zijn en laat de stroom I loodrecht op B staan, dan wordt de grootte van de Lorentzkracht F gegeven door F=B*I*l. Deling van beide leden door I*l geeft de formule voor B, die als eenheid de Tesla (T) heeft met 1 T=1 N/(A*m) zoals je al terecht opmerkte. Deze eenheid is genoemd naar de Joegoslavisch-Amerikaanse natuurkundige Nikola Tesla.
de Tesla is trouwens een absurde maat. Als je bedenkt hoe groot één Tesla is dan word je niet vrolijk.
Oud 26-01-2003, 23:42
pol
pol is offline
Citaat:
Tampert schreef:
de Tesla is trouwens een absurde maat. Als je bedenkt hoe groot één Tesla is dan word je niet vrolijk.
Lang leve de gauss.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 06:32
bulbanos
bulbanos is offline
Citaat:
Tampert schreef:
een coulomb is toch ook de moeite?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 13:55
Verwijderd
Thank you all,

Hiermee ben ik voor nu een stuk geholpen. Dat ik die formule niet nodig had voor m'n PWS wist ik al, maar wat uitleg erbij kan nooit kwaad

BEDANKT!

JOOST
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten