Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2003, 18:27
load_harmony
load_harmony is offline
2 mnd geleden heef tmijn beste vreindin een zelfmoordpoging gedaan, en ze is een tijdje naar een psychisch ziekenhuis geweest, maar meot binnenkort naar een hele erge voor jeugd (en ze is niet gek voor de duidelijkheid).
Mijn beste vreind heeft vrijdag een zelfmoordpoging gedaan.

Bij beide had ik ze de dag dat het gebeurde gezien, en had ik niet helemaal perfect gehandeld. (die vriendin had ik naar huis laten gaan zonder dat het mocht, en bij die vriend had ik lol omdat hij chagerijnig was, daar moet je toch tegen kunnen als vrienden?) Ze zeggen beide dat het niet door mij komt BTW

Hoe ga ik hier mee om?
Oud 20-01-2003, 18:42
Verwijderd
wat bedoel je met "een hele erge"???

nja, ik denk dat je er genoeg over moet praten en je ook moet proberen in te leven in hun situatie.
die vriend waar je het over had was al chagrijnig voor dat jij in het verhaal kwam, hij was waarschijnlijk allang van plan een poging te doen.
en ik denk dat ook bij je vriendin er al langere tijd problemen speelden. jij bent de oorzaak niet! en zou misschien kunnen dat je de aanleiding bent, maar ook dan is eht jou schuld niet! want jij kan er niks aan doen dat zij daar overgevoelig voor is (klinkt heel hard, maar dat is haar probleem).
schuldig ben je absoluut niet. onthoud dat en blijf praten meis!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 18:58
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
load_harmony schreef:

Bij beide had ik ze de dag dat het gebeurde gezien, en had ik niet helemaal perfect gehandeld. (die vriendin had ik naar huis laten gaan zonder dat het mocht, en bij die vriend had ik lol omdat hij chagerijnig was, daar moet je toch tegen kunnen als vrienden?)
Neem aan dat je hebt gedaan
waarvan je dacht dat het ok was?
Kan je dus niks aan veranderen..
Geef jezelf iig niet de schuld,
en praat er idd met iemand over..
Laat je niet meeslepen,
probeer ook af en toe afstand te nemen..
(is moeilijk, maar wel nodig imo)
Sterkte.
Oud 20-01-2003, 20:53
load_harmony
load_harmony is offline
heej, ik weet wel dat ik neit de oorzaak meteen ben (bij beide speelde er onwijs veel) maar het doet toch iets met je. MAar zo ie zo, het heeft zo'n invloed op mijn gevoel.
Met een hele erge bedoel ik dat het er een is voor de ergste gevallen (er is dus meer gebeurt als 1 poging) dat werd mij verteld iig.
Oud 20-01-2003, 22:15
B@RTOLI
B@RTOLI is offline
Citaat:
load_harmony schreef:
heej, ik weet wel dat ik neit de oorzaak meteen ben (bij beide speelde er onwijs veel) maar het doet toch iets met je. MAar zo ie zo, het heeft zo'n invloed op mijn gevoel.
Met een hele erge bedoel ik dat het er een is voor de ergste gevallen (er is dus meer gebeurt als 1 poging) dat werd mij verteld iig.
Dus je hebt het idee dat het niet bij 1 poging blijft maar dat er meerdere gaan komen misschien als je op ze inpraat of iets dergelijks zou dat niet helpen. Inpraten in de zin van zeggen dat het zonde zou zijn dat ze er een einde aan willen maken, dat het leven nog zoveel moois biedt, dat er nog een mooi leven voor ze te wachten staat en dat ze er vooral geen einde aan moeten maken. Dat ze moeten proberen het verleden achter zich te laten en daar niet meer naar kijken en dus alleen maar vooruit denken en kijken en dus weer gaan genieten van het leven.

Ik ken het voorval want een Nichtje van mij heeft hetzelfde gehad en die is er weer helemaal bovenop gekomen door therapie, door erop in te praten etc etc etc.

Ik hoop dat het je lukt en dat jij en je beste vriend en vriendin weer gelukkig worden.

kom op en veel sterkte toegewenst
Oud 20-01-2003, 23:11
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
Neem aan dat je hebt gedaan
waarvan je dacht dat het ok was?
Kan je dus niks aan veranderen..
Geef jezelf iig niet de schuld,
en praat er idd met iemand over..
Laat je niet meeslepen,
probeer ook af en toe afstand te nemen..
(is moeilijk, maar wel nodig imo)
Sterkte.
Mee eens!

Enne, dit geldt ook voor jou he.

Take care
Oud 21-01-2003, 07:16
Verwijderd
Citaat:
load_harmony schreef:
Er moet ook wel veel spelen voordat je zo iets doet. Daarvan is niet één ding of één iemand de oorzaak, ook jij dus niet. Buiten dat, je kunt mensen (helaas?) niet aan een lijntje houden.

Dat het invloed heeft op je gevoel is heel logisch. Misschien kun je er met een andere vriend(in) over praten? Misschien eentje die ook een vriend(in) is van jouw vriend en vriendin? Die zitten er zelf misschien ook wel mee en willen er ook best over praten.

Mensen die in een kliniek of een psychiatrisch ziekenhuis hoeven echt niet gek te zijn. Hopelijk kan ze daar wel worden geholpen.

Ben er voor die vriend en vriendin, praat met ze als ze daar behoefte aan hebben, maar vooral ben er gewoon (je kunt helaas toch weinig doen heb ik ervaren). En wat Betamethason, probeer afstand te houden, hoe moeilijk dat ook is.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 20:47
load_harmony
load_harmony is offline
jemig.. ik voel me op dit moment echt rotttt. alles gaat zo fout, en ik heb echt het gevoel dat ik alleen achterblijf.... .op school en overal.. niet perse zonder mensen, maar zonder mensen die ik kan vertrouwen....... ik voel me zooo shit.. hurt by this natioon
Oud 21-01-2003, 21:01
Verwijderd
Citaat:
load_harmony schreef:
jemig.. ik voel me op dit moment echt rotttt. alles gaat zo fout, en ik heb echt het gevoel dat ik alleen achterblijf.... .op school en overal.. niet perse zonder mensen, maar zonder mensen die ik kan vertrouwen....... ik voel me zooo shit.. hurt by this natioon
Kun je er niet met je ouders over praten of met een broer of zus?
Of zeg ik nu iets heel stoms? Probeer het anders van je af te schrijven oid of ga iets leuks doen (ook al is dat moeilijk), iets dat je afleidt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten