Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2003, 18:22
Mara
Mara is offline
Heej

Bij onze computer is windows eraf gegooid door in ms-dos format c: te gebruiken.
Nu willen wij windows er dus weer opzetten. Als we de pc aanzetten vraagt hij om de boot-diskette. Die doen we erin, en alles gaat verder goed. Daarna vraagt hij om de 1e mastercd.
Die doen we erin, en als we op een toets gedrukt hebben gaat hij verder. Er komt in beeld te staan "mouse-driver installed" maar dan krijgen we de foutmelding dat onze pc-configuratie niet klopt en dat we contact op moeten nemen met de technische helpdesk.

Wat gegevens:
We hebben een packard bell pentium 2 350mhz.
We kunnen er dus geen 'gewone' windows opzetten, alleen die van packard bell (Daarom dus ook die mastercd's)

Hopelijk kunnen jullie helpen

MeelFriek
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2003, 18:43
Orion16
Orion16 is offline
Die herstel CD's van Packard Bell zijn echt rotzooi, gebruik liever een normale CD van Windows 98 en een Windows 98 opstartdiskette om Windows 98 te installeren....

Als je 128mb ram hebt zou je ook XP kunnen installeren.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 18:45
Antediluvian
Antediluvian is offline
Software-probleempje precies?
Oud 17-01-2003, 18:49
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Antediluvian schreef:
Software-probleempje precies?
Nee, zoals ze al zei ze heeft Format C: gedaan, opzich heerlijk effectief Maar ze zal wel de verkeerde herstel CD's gebruiken of ze zijn beschadigd, wat dan ook. Anders zou het gewoon moeten werken maar als je maar nét de verkeerde herstel CD's erbij hebt werkt 't weer eens niet

Gewoon handmatig Win 98 of XP erop!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 19:08
Mara
Mara is offline
Citaat:
Orion16 schreef:
Nee, zoals ze al zei ze heeft Format C: gedaan, opzich heerlijk effectief Maar ze zal wel de verkeerde herstel CD's gebruiken of ze zijn beschadigd, wat dan ook. Anders zou het gewoon moeten werken maar als je maar nét de verkeerde herstel CD's erbij hebt werkt 't weer eens niet

Gewoon handmatig Win 98 of XP erop!
Wij hebben wel op een andere computer Windows 98SE, maar als we de boot-disketter erin doen, en dan selecteren windows installeren met of zonder diskette (maakt niet uit welke ik selecteer) dan krijg ik het bericht dat packard bell ervoor gezorgd heeft dat dat niet kan. Of ik moet een partitie aanmaken, maar dat lukt ook niet.

Hoe bedoel je dan 'handmatig installeren'?
Ik ben nogal een leek wat dit betreft.

[edit] En daar komt bij: er staat dat er iets mis is met de configuratie van de computer, niet van de software [/edit]

Laatst gewijzigd op 17-01-2003 om 19:12.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 21:29
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
MeelFriek schreef:
Wij hebben wel op een andere computer Windows 98SE, maar als we de boot-disketter erin doen, en dan selecteren windows installeren met of zonder diskette (maakt niet uit welke ik selecteer) dan krijg ik het bericht dat packard bell ervoor gezorgd heeft dat dat niet kan. Of ik moet een partitie aanmaken, maar dat lukt ook niet.

Hoe bedoel je dan 'handmatig installeren'?
Ik ben nogal een leek wat dit betreft.

[edit] En daar komt bij: er staat dat er iets mis is met de configuratie van de computer, niet van de software [/edit]
Met handmatig installeren bedoel ik dat je een losse Windows 98 CD-ROM gebruikt evt. in combinatie met een opstartdiskette.
Probeer anders alle partities weg te gooien met FDISK? Moet je wel de Windows 98 opstartdiskette gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 19:16
Mara
Mara is offline
Citaat:
Orion16 schreef:
Met handmatig installeren bedoel ik dat je een losse Windows 98 CD-ROM gebruikt evt. in combinatie met een opstartdiskette.
Probeer anders alle partities weg te gooien met FDISK? Moet je wel de Windows 98 opstartdiskette gebruiken.
Zo handmatig installeren doen wij toch? Computer aan, diskette erin (kan alleen met diskette) en later de cd.
Ik kan geen partities weggooien met FDISK want als ik dat gebruik krijg ik het bericht dat geen geldig vaste schijf is om een partitie op te maken.

Er is maar 1 ding wat ik op dit moment zeker weet: Nooit meer een packard bell
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 20:34
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
MeelFriek schreef:
Zo handmatig installeren doen wij toch? Computer aan, diskette erin (kan alleen met diskette) en later de cd.
Ik kan geen partities weggooien met FDISK want als ik dat gebruik krijg ik het bericht dat geen geldig vaste schijf is om een partitie op te maken.

Er is maar 1 ding wat ik op dit moment zeker weet: Nooit meer een packard bell
Nee da's installeren voor n00bs en leken. Met handmatig installeren bedoel ik opstartdiskette erin, FDISK gebruiken en alle partities wegdonderen, opnieuw opstarten, nieuwe partitie aanmaken, partitie formatteren, de Win98 cd-rom installatiedir. op de hdd zetten, Windows 98 installeren, configureren, drivers installeren.

Waar woon je? Breng um anders bij mij langs, is zo gepiept.
Je kunt trouwens opstarten met een cd-rom, moet kunnen, kijk evt maar in de BIOS om 'boot from CD-ROM' in te stellen.

Note: Gééén Packard-Bell (dus niet die rode, ik ken ze wel!) opstartdiskette gebruiken maar een Windows-98 opstartdiskette die je zelf aanmaakt op die andere pc met Windows 98 SE.

Laatst gewijzigd op 18-01-2003 om 20:37.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 20:53
Mara
Mara is offline
Citaat:
Orion16 schreef:
Nee da's installeren voor n00bs en leken. Met handmatig installeren bedoel ik opstartdiskette erin, FDISK gebruiken en alle partities wegdonderen, opnieuw opstarten, nieuwe partitie aanmaken, partitie formatteren, de Win98 cd-rom installatiedir. op de hdd zetten, Windows 98 installeren, configureren, drivers installeren.

Waar woon je? Breng um anders bij mij langs, is zo gepiept.
Je kunt trouwens opstarten met een cd-rom, moet kunnen, kijk evt maar in de BIOS om 'boot from CD-ROM' in te stellen.

Note: Gééén Packard-Bell (dus niet die rode, ik ken ze wel!) opstartdiskette gebruiken maar een Windows-98 opstartdiskette die je zelf aanmaakt op die andere pc met Windows 98 SE.
Dit is een beetje abacadabra voor mij
Maar ok, als ik de windows 98se diskette erin doe, krijg 3 opties.
1. Windows opstarten met hulp cd-rom
2. Windows opstarten zonder cd-rom
3. Helpbestand

Als ik 1 of 2 doe, krijg ik het bericht:
Windows 98 heeft geen geldige FAT of FAT32- partitie gevonden op station C:. Er zijn verschillende oorzaken hiervoor:

1. Het station moet worden gepartitioneerd. Voer FDISK uit in de MS-DOS-prompt.

2. U gebruikt partitioneringssoftware van derden.

3. Een virus

Als ik nu echter probeer om FDISK uit te voeren, krijg ik het bericht:
"Er zijn geen vaste schijven aanwezig."
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 20:59
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
MeelFriek schreef:
Dit is een beetje abacadabra voor mij
Maar ok, als ik de windows 98se diskette erin doe, krijg 3 opties.
1. Windows opstarten met hulp cd-rom
2. Windows opstarten zonder cd-rom
3. Helpbestand

Als ik 1 of 2 doe, krijg ik het bericht:
Windows 98 heeft geen geldige FAT of FAT32- partitie gevonden op station C:. Er zijn verschillende oorzaken hiervoor:

1. Het station moet worden gepartitioneerd. Voer FDISK uit in de MS-DOS-prompt.

2. U gebruikt partitioneringssoftware van derden.

3. Een virus

Als ik nu echter probeer om FDISK uit te voeren, krijg ik het bericht:
"Er zijn geen vaste schijven aanwezig."
Oké, dat is al een begin, goed dat je het hier ff neerzet dan weet ik waar je het over hebt. Probeer anders eens:

FDISK /MBR.
(daarna opnieuw opstarten)

Ik vind het overigens wel heel erg raar dat FDISK je harddisk niet herkent, echt vreemd.

Kun je de Windows-98 setup niet gelijk uitvoeren van cd-rom? Dwz. cd-rom van Win 98 erin, (GEEN diskette in de drive stoppen) en wachten tot-ie boot.

Probeer anders eens een andere harddisk aan te sluiten? Ik vind het wel heel erg vreemd dat Packard Bell (zal wel iets met je BIOS te maken hebben van Packard Bell?) gaat uitmaken of je zelf Windows wilt gaan installeren.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 21:02
Orion16
Orion16 is offline
Geef ook even het model,typenummer en technische gegevens van je packard bell, ik heb meerdere packard bell's onder handen gehad. Zonder problemen overigens

Bijvoorbeeld: Packard Bell Club 1500.

AMD-K6 500Mhz
10gb harddisk
64mb ram
40x cd-rom drive
ATX kast + moederboord
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 21:18
Mara
Mara is offline
Citaat:
Orion16 schreef:
Oké, dat is al een begin, goed dat je het hier ff neerzet dan weet ik waar je het over hebt. Probeer anders eens:

FDISK /MBR.
(daarna opnieuw opstarten)

Ik vind het overigens wel heel erg raar dat FDISK je harddisk niet herkent, echt vreemd.

Kun je de Windows-98 setup niet gelijk uitvoeren van cd-rom? Dwz. cd-rom van Win 98 erin, (GEEN diskette in de drive stoppen) en wachten tot-ie boot.

Probeer anders eens een andere harddisk aan te sluiten? Ik vind het wel heel erg vreemd dat Packard Bell (zal wel iets met je BIOS te maken hebben van Packard Bell?) gaat uitmaken of je zelf Windows wilt gaan installeren.
FDISK /MBR reageert ie niet op.
Als ik het meteen van de cd-rom afdoe, doet hij niks, ik krijg het bericht dat er geen boot-disk inzit.
Als ik dan in de bios de cd-rom als 1e boot-device doe (dan is de 2e IDE-0 en de 3e weer cd-rom trouwens) dan krijg ik dit bericht:
Boot Failure
Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device
Press any key when ready

Ik krijg trouwens nu ook het bericht
Pri Master Drive - ATAPI incompatible
Press F1 to Resume

Technische gegevens weet ik niet precies, en we kunnen ze ok niet vinden. Ik weet het ook niet precies (ik wist ook niks van computers toen we 'm kregen.. nu ook nog niet btw ).
Hetgene wat ik weet is dit:
Packard Bell pentium II
350Mhz
6gb hareddisk
32mb ram (dacht ik, weet ik niet zeker!)
32x cd-rom drive
moederbord weet ik niet. Ik ben nog aan het zoeken naar de gegevens.

Laatst gewijzigd op 18-01-2003 om 22:21.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 15:34
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
MeelFriek schreef:
FDISK /MBR reageert ie niet op.
Als ik het meteen van de cd-rom afdoe, doet hij niks, ik krijg het bericht dat er geen boot-disk inzit.
Als ik dan in de bios de cd-rom als 1e boot-device doe (dan is de 2e IDE-0 en de 3e weer cd-rom trouwens) dan krijg ik dit bericht:
Boot Failure
Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device
Press any key when ready

Ik krijg trouwens nu ook het bericht
Pri Master Drive - ATAPI incompatible
Press F1 to Resume

Technische gegevens weet ik niet precies, en we kunnen ze ok niet vinden. Ik weet het ook niet precies (ik wist ook niks van computers toen we 'm kregen.. nu ook nog niet btw ).
Hetgene wat ik weet is dit:
Packard Bell pentium II
350Mhz
6gb hareddisk
32mb ram (dacht ik, weet ik niet zeker!)
32x cd-rom drive
moederbord weet ik niet. Ik ben nog aan het zoeken naar de gegevens.
Hé, de buren hebben precies dezelfde pc, die hebben ook een packard bell, en bij hun werkte de Master CD's wel. Normale installatie ook, overigens. Misschien is het een ID om hem even langs te brengen?

Hebben jullie ook zo'n kast? Of iets wat er op lijkt, want onze buren hebben er nog een zwart frontje in verwerkt ter hooge van de cd-rom speler, verder is-ie precies hetzelfde

Mocht je hem weg willen gooien en installatie -wil ik overigens best gratis voor je doen- dan zou ik hem nog graag willen overnemen, kan dat?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 17:15
M@rco
M@rco is offline
Als je 'm nou opstart met die Win98 opstartdiskette, dan komt 'ie uiteindelijk uit op een zwart scherm waar iets staat als:

A:\>

Als je dan intikt: "C:"... verandert dat "A" dan wel in "C"? Als dat zo is moet je eens "dir" intikken, dan laat 'ie alles zien wat er op C: staat plus nog wat info (schijfgrootte etc.). Als 'ie dat gewoon doet dan zou Fdisk het ook gewoon moeten doen.
Oud 19-01-2003, 18:15
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
M@rco schreef:
Als je 'm nou opstart met die Win98 opstartdiskette, dan komt 'ie uiteindelijk uit op een zwart scherm waar iets staat als:

A:\>

Als je dan intikt: "C:"... verandert dat "A" dan wel in "C"? Als dat zo is moet je eens "dir" intikken, dan laat 'ie alles zien wat er op C: staat plus nog wat info (schijfgrootte etc.). Als 'ie dat gewoon doet dan zou Fdisk het ook gewoon moeten doen.
Dat gaat dus niet omdat FDISK de hele harddisk niet ziet. Waarschijnlijk iets wat voorkomt dat de normale gebruiker zelf OS's gaat installeren.

Erg agressieve maatregel van Packard Bell dan, zou je misschien de BIOS niet kunnen updaten / wel werkende herstelCD's gebruiken want ik had hier nog nooit van gehoord!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 12:37
Mara
Mara is offline
Wij hebben zo'n computer als op dat plaatje staat ja.
En ja, een erg agressieve maatregel van Packard Bell. Wij hebben al eens geinformeerd daarnaar, het is gewoon om te voorkomen dat je een andere windows erop zet

Ik ga verder niet echt over de computer (hij is niet van mij, maar 'voor het gezin' oftewel van m'n ouders).
Ik weet dus ook niet of je 'm zou mogen overnemen want ik weet niet wat de plannen zijn van m'n pa als we een keer een nieuwe kopen (Als we 't huis verkopen gaan ze een nieuwe kopen )

Omdat er stond 'computer incorrectly configured' is m'n pa in de BIOS gaan rommelen... ik weet ook niet wat hij daar veranderd heeft.
Naja we zien wel.. ik denk niet dat m'n pa blij zou zijn als ik zeg "ik weet iemand van 't inet die wel ff de compu wil fixen" ... Hij krijgt meteen allemaal horrorbeelden voor zich van pedofielen enzo op het inet
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 16:35
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
MeelFriek schreef:

... Hij krijgt meteen allemaal horrorbeelden voor zich van pedofielen enzo op het inet
Lol Ik zie het ook helemaal voor me, dat je alleen die pc meeneemt in de trein, dan gaat je pa toch mee? Of stel dat jullie um willen weggooien dan kom ik wel desnoods met mijn vader naar jullie toe

Hebben jullie al geprobeerd de BIOS te resetten dmv. een jumpertje? Ik neem trouwens wel aan dat je die recoveryCD's er gewoon bij hebt gekregen? Dan zou het toch moeten werken, zou je zeggen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 20:42
Mara
Mara is offline
Citaat:
Orion16 schreef:
Lol Ik zie het ook helemaal voor me, dat je alleen die pc meeneemt in de trein, dan gaat je pa toch mee? Of stel dat jullie um willen weggooien dan kom ik wel desnoods met mijn vader naar jullie toe

Hebben jullie al geprobeerd de BIOS te resetten dmv. een jumpertje? Ik neem trouwens wel aan dat je die recoveryCD's er gewoon bij hebt gekregen? Dan zou het toch moeten werken, zou je zeggen.
Daar komt bij: ik weet niet waar je woont, maar dan is een treinkaartje als snel duurder dan een reparatie denk ik

Maar de BIOS resetten dmv een jumpertje? Dit snap ik niet helemaal.. je kan in de BIOS wel selecteren om optimal performance settings, original settings of fail safe settings te doen, bedoel je dat?
RecoveryCD's? Ik zou 't niet weten, ik ben me pas sinds een jaar gaan interesseren voor dat ding (dus behalve spelletjes en het inet) en die computer hebben we 5 of 6 jaar geleden aangeschaft.
M'n pa weet die spullen ook niet te vinden.. naja we proberen anders wel wat kijken of het lukt, en dan maar hopen dat 't huis snel verkocht word zodat we een nieuwe pc gaan kopen.

Iig bedankt voor je hulp, je bent een schat En als we een nieuwe pc aanschaffen vraag ik nog wel wat m'n pa met de oude wil gaan doen.
Nogmaals, bedankt.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 13:40
Orion16
Orion16 is offline
Daar komt bij: ik weet niet waar je woont, maar dan is een treinkaartje als snel duurder dan een reparatie denk ik

Nu maar hopen dat ik in April OV heb? Of als jullie die pc alsnog weggooien dan komen we um alsnog ophalen, met de auto

Maar de BIOS resetten dmv een jumpertje? Dit snap ik niet helemaal.. je kan in de BIOS wel selecteren om optimal performance settings, original settings of fail safe settings te doen, bedoel je dat?

Nee, dat bedoel ik niet.. Het zit op het moederboord, dus je zal je pc daarvoor open moeten maken. Op het moederboord zit een klein zwart blokje over twee pinnetjes heen geschoven, meestal staat er ook in het klein bij 'clear CMOS'. Dat dingetje zit meestal in de buurt van een batterijtje (plat, rond, glimmend dingetje) Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je moederboord helemaal geen jumpertjes heeft, zo goed ken ik die Packard Bell's nu ook weer niet.

RecoveryCD's? Ik zou 't niet weten, ik ben me pas sinds een jaar gaan interesseren voor dat ding (dus behalve spelletjes en het inet) en die computer hebben we 5 of 6 jaar geleden aangeschaft.
M'n pa weet die spullen ook niet te vinden.. naja we proberen anders wel wat kijken of het lukt, en dan maar hopen dat 't huis snel verkocht word zodat we een nieuwe pc gaan kopen.

Zo goed als zeker heb jij die recovery CD's ook, je hebt een rode, MasterCD geloof ik en een groene (MasterCD 2?) en een rode opstartdiskette van Packard Bell om het geheel op te starten. Onze buren hebben die recovery CD's nog de kans is 99% dat je hem daar wél mee aan de praat krijgt.

Iig bedankt voor je hulp, je bent een schat En als we een nieuwe pc aanschaffen vraag ik nog wel wat m'n pa met de oude wil gaan doen.
Nogmaals, bedankt.

Oh, geen dank hoor ik vind het fijn om mensen een handje te helpen met dit soort problemen. Maargoed, dan lees ik het nog wel oke?

Greetz
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten