Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2003, 15:07
wondersbestaan
wondersbestaan is offline
Ik weet nooit zo goed wat ik met een blaar moet doen. Ik hoor vaak dat je ze gewoon door moet prikken. Dan kan het vocht eruit en is de druk ervan af. De blaar zou dan vanzelf weg gaan.

Maar ik hoor ook van veel mensen dat je een blaar beslist niet mag doorprikken. Als je dat wel doet, heb je een open wondje, waardoor er ontstekingen en infecties kunnen ontstaan en uiteindelijk heb je zelfs kans op abces-vorming. Bovendien heb je zo minder kans op een litteken als je hem niet doorprik.

Gelukkig heb ik er niet zo heel vaak last van, maar dit is echt zo'n wel-niet-wel-niet-wel-niet-we-komen-er-niet-uit-kwestie. Dus misschien dat er hier wel iemand is die (zeker) weet wat je er het beste mee kunt doen?
Oud 17-01-2003, 15:10
Verwijderd
knelblaren (die je wel es ooit krijgt als je bijv klem hebt gezeten) die mag je wel doorprikken, maar brandblaren of anderen soort blaren NOOIT!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 15:14
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
umm ikweenie wat voor soort blaren je allemaal heb.. ik krijg alleen degene als ik teveel loop.. die prik ik gewoon lek met een naald.. k doe dr drna wel pluister op anders kan ie ontstoken raken
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 15:24
Ieke
Ieke is offline
Je kan sommige blaren wel doorprikken, maar als je het doet moet het wel met een sterile naalt en dan een pleister afdekken en het goed in de gaten houden. Je kan snel infecties krijgen. Brandwonden nooit zelf doorprikken, mag de dokter alleen als het echt nodig is.
Onder een baar is het altijd steriel, dat is de reden om het beter niet door te prikken. Blaren drogen vanzelf in en dat is het beste. (met brandblaren altijd naar de dokter!)
Oud 17-01-2003, 16:00
Big Brother
Big Brother is offline
witte blaren die inderdaad door verknelling of langdurig lopen komen, kan je best doorprikken
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 16:46
Cat
Cat is offline
Als je een blaar hebt (ik heb het nu even niet over een brandblaar) dan is het in principe het beste om ze gewoon dicht te laten, op voorwaarde dat je ze niet verder beschadigd, het vocht dat eronder zit is immers steriel.
Hiermee wil ik wel even zeggen dat als je schoenen zou gaan dragen en grote afstanden zou gaan lopen en de blaar zou open gaan, dit erger is dan wanneer je ze ineens zou doorprikken en steriel zou afdekken.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 14:59
Breg
Breg is offline
Ik had in de zomervakantie een aantal blaren (hadden een 6 uur durende wandeltocht gemaakt) en heb er toen twee doorgeprikt omdat we de volgende dag weer terug zouden moeten lopen. Noe die blaar doorprikken daar voelde ik dus bijna niks van, maar toen smeerden ze er een soort spul op om het steriel te houden en dat deed pijn, niet te geloven.

En de volgende dag zat de blaar er gewoon weer...
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 15:57
miss sunshine1986
miss sunshine1986 is offline
"Gewone" blaren moet je als er nog op kan lopen niet doorprikken.... kan je er echt absoluut niet meer op lopen en moet je wel lopen en kan je ze doorprikken... Doorprikken altijd met een schone naald doen en daarna idd een pleister ofzo erop doen zodat de open blaar afgedekt is... Maar het is dus beter van niet omdat het anders kan geen ontsteken en dan ben je veel verder van huis dan met alleen een blaar.....
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 21:28
Verwijderd
ik doe er gewoon zo'n speciale pleister op, die er uit zichzelf terug afvalt als de blaar genezen is. (die zeldzame keren dat ik een blaar heb dus )
lijkt heel vies, omdat het lijkt alsof het onder de pleister vol vocht en etter zit, maar dat is dus niet het geval.

xxx
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 09:10
wondersbestaan
wondersbestaan is offline
Bedankt voor de reacties, alhoewel de meningen nog steeds wel een beetje verdeeld zijn. Toch lees ik wel vaak om een 'gewone-blaar-van-het-lopen' gewoon te laten zitten tot ie weg gaat. Wel een goed plan eigenlijk. En misschien is zo'n speciale pleister (van *blue angel*) ook wel een goed idee. Zal er eens naar opzoek gaan.
Oud 21-01-2003, 12:41
Abstract
Abstract is offline
Citaat:
wondersbestaan schreef:
Toch lees ik wel vaak om een 'gewone-blaar-van-het-lopen' gewoon te laten zitten tot ie weg gaat.
Maar als je dat doet, schuur je 'm toch ook zo weer open? Zo ging het bij mij tenminste, ik had enorme blaren van m'n nieuwe schoenen maar ik wilde er per sé op blijven lopen en door de wrijving (waardoor die blaren in de eerste plaats ook ontstaan waren) zijn ze toen kapot gegaan. Als ik ze nou gewoon had doorgeprikt was het waarschijnlijk een stuk minder pijnlijk geweest.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten