Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2003, 13:25
tijnnl
tijnnl is offline
Ik heb een vraagje.

Ik heb op dit moment een amd athlon 700 mhz 256 mb ram en een tnt 2 32 mb kaartje....

Op zich is deze pc wel snel genoeg voor de meeste dingen die ik doe, alleen soms wil ik ook nog welleens gamen en daar begint ie wat traag voor te worden ( met name unreal 2003 en simcity 4 (vooral die laatste gaat het om).

Nu ben ik ff in de winkels gaan kijken wat een beetje upgraden kost, maar nieuwe cpu nieuw moederbord enz... kan ik op et momenbt niet echt betalen. Maar zou het zin hebben om nieuwe videokaart te kopen. Ik zat te denken aan een geforce 4 kaartje... en dan 64 mb of 128.

Wat adviseren jullie.
Zou het uberhaupt wat helpen en zou je een 64 mb kaartje kopen of dan meteen een 128 mb kaart kopen die later nog goed te gebruiken als de rest ook geupgrade wordt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2003, 13:36
Wuzzelez
Wuzzelez is offline
Het kopen van een nieuwe videokaart zal misschien wel iets helpen, maar het heeft ook zeker wel te maken met de andere pc specs. De spellen van tegenwoordig vragen steeds hogere specs waarvan de minimale al redelijk in de buurt van die van jou komen te liggen.

Een uitbreiding van het intern geheugen zou ook kunnen, maar wanneer je een ander systeem zou krijgen kan je dit soort geheugen misschien niet meer gebruiken en dit is natuurlijk zonde. Vooral als dit al snel gebeurd want dan koop je het voor niets.

Het idee om kaart met 128mb te kopen voor "de toekomst" om het zomaar te zeggen zou ik niet doen. Of je moet binnenkort je pc upgraden, duurt dit nog een jaar dan zou ik hiermee wachten tegen die tijd heb je alweer beter kaarten.

kortom ik denk dat een andere videokaart weinig verschil geeft met je huidige systeemconfiguratie.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 17:18
Dutchian
Dutchian is offline
Ik had een Pentium II @ 502 MHz met een TNT2 32MB kaart. Toen ik er een GeForce 2 instopte, merkte ik het verschil enorm. Ik denk/gok dat jij het ook zal merken als je van een TNT kaartje naar een GeForce gaat. Maar of het enorm veel zal helpen weet ik niet en ik weet tegenwoordig ook niet wat de specs zijn van de nieuwe games. Volgens mij moet je CPU al ergens dik in de GHz zitten
Oud 16-01-2003, 23:11
Koen
Koen is offline
Je gaat 't wel merken, maar het is het enorme verschil dat je betaalt tussen een Geforce 2 en een Geforce 4 niet waard. Een Geforce 4 zal je systeem niet veel sneller maken dan een Geforce 2.

UT2k3 spelen wordt sowieso niks.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 14:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
Sowieso zit er verschil tussen welke GeForce 4 je bedoelt. Een GeForce 4 MX is een hele andere kaart dan een GeForce 4 Ti. De MX-series is gewoon een opgevoerde GeForce 2 met een GF4 geheugencontroller, en levert half de performance van een 'echte' GF4 Ti kaart. Bovendien is de kaart niet DirectX 8.1-compliant en kun je dus met _sommige_ spellen problemen krijgen.

Maar een snelle videokaart gaat hand in hand met een snelle computer. Een Athlon 700MHz met een GF4 Ti kaart is gewoon pure verspilling.

Een nieuw basissysteem hoeft niet zo duur te zijn:

ECS K7S6A moederbord
Arctic Copper Silent cooler
Athlon 2000+ Thoroughbred processor
256MB PC2100 OEM geheugen

Bij elkaar €245 incl. verzendkosten op www.gistron.com

Een goeie videokaart is een GeForce 4 Ti4200 64MB (128MB heb je niet nodig en is trager). Op Gistron zie ik een Pixelview GF4 Ti4200 64MB retail voor €159. Dat is wel mooie kaart.

Laatst gewijzigd op 17-01-2003 om 21:12.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 16:20
tijnnl
tijnnl is offline
Dat klinkt wel interesant, als ik voor 400 euro klaar ben en dan kan ik denk ik wel weer een jaartje voorruit Denk dat dat binnekort maar een beetje me spaarrekening plunderen gaat worden

iig bedankt voor de tip grtz martijn
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 16:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je daadwerkelijk wilt kopen en nog vragen hebt kun je ook even mailen:
fluffle_federation@hotmail.com
of even ICQen: 153747357
Oud 20-01-2003, 16:24
Verwijderd
ik heb een P3 800Mhz en 256mb , ik had er een Geforce 2 mx inzitte, en heb er nu een nieuwe Geforce 3 in, nou dat verschil merk je cker , framerate is van 20 naar 90 gegaan!
alles loopt nu heel soepel (oke nog niet geweldig), en ik ga er 512 mb ram bij kopen, dan moet ie nog ff meekunnen en voor zover ik weet is werkgeheugen belangrijker dan de snelheid van je processor..
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 16:37
Koen
Koen is offline
Citaat:
DeltaOne schreef:
framerate is van 20 naar 90 gegaan!
alles loopt nu heel soepel (oke nog niet geweldig)
Van 20 naar 90? Ligt er wel even aan in welk spel. In Half Life stelt dat niet zoveel voor, in UT2k3 wel

Citaat:

en voor zover ik weet is werkgeheugen belangrijker dan de snelheid van je processor..
Tot op zekere hoogte. Een snelle CPU is absoluut wel nodig om veel bots tegelijk te kunnen laten zien bijvb. Die berekent namelijk hoe ze bewegen ed. CPU is al snel de bottleneck.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 16:44
Verwijderd
ja oke das waar , maar ik kan me processor maar tot 1000 upgraden, dus das nou ook weer nie zo geweldig om daar me geld aan uit te geven...dan maar geheugen
en die frames is bij SOF 2, en dat maakt behoorluk veel uit, eerst haperde die echt heel erg , zwaar irritant, nu niet meer
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 16:59
tijnnl
tijnnl is offline
BIj mij is et al opgelost, heb nieuw mamabaord, cpu videokaart geheugen aangeschaft dan draaid et zeker weer allemaal Morgen krijg ik et binnen ben benieuwd
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 16:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Koen schreef:
Tot op zekere hoogte. Een snelle CPU is absoluut wel nodig om veel bots tegelijk te kunnen laten zien bijvb. Die berekent namelijk hoe ze bewegen ed. CPU is al snel de bottleneck.
Geheugen heb je vooral nodig om te voorkomen dat je hdd gaat swappen, wat dodelijk voor je performance is. Processor is niet onbelangrijk, alhoewel het effect van een snellere processor vaak overschat wordt.

Bij een snelle videokaart (GF4Ti) is gamen op een resolutie van 1024x768 de CPU vaak de bottle neck, ga je hoger naar 1280x1024 en 1600x1200 dan zie je dat de videokaart de bottleneck wordt. Is leuk om te zien, dat op 800x600 het verschil tussen een Radeon 9700 en GF4Ti nauwelijks te zien is. Hier is duidelijk de CPU de bottleneck.

Maar het nut van geheugen kun je goed merken als je Doom3 demo speelt op een snel systeem met maar 256MB geheugen, hoe snel je systeem ook is, boven de 1fps kom je niet
Oud 21-01-2003, 17:22
Blizz
Blizz is offline
doom 3 pre alpha leak ofzo is het

iig helemaal geoptimaliseerd voor een bepaald systeem, dus werkt retetraag op 9 van de 10 computers, bij mij werkt ie ook niet soepel(lees 10- fps) terwijl ik 768 MB pc2700 ram heb en een p4 2,4 ghz en een ti4200

maargoed
Oud 21-01-2003, 17:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Blizz schreef:
doom 3 pre alpha leak ofzo is het

iig helemaal geoptimaliseerd voor een bepaald systeem, dus werkt retetraag op 9 van de 10 computers, bij mij werkt ie ook niet soepel(lees 10- fps) terwijl ik 768 MB pc2700 ram heb en een p4 2,4 ghz en een ti4200

maargoed
Ja klopt, final zal veel beter presteren. Maar hij gebruikt gewoon zo'n 600MB resources, en als je minder dan 600MB vrij hebt, gaat je computer gigantisch veel swappen, en dan haal je minder dan 0.2fps.
Oud 23-01-2003, 14:23
Verwijderd
Heeft geen nut, koop gewoon een tweedehands GeForce 2Ti of een tweedehands GeForce 4MX 440. Ben je een paar tientjes kwijt (niet meer dan € 40,- voor betalen!) en je hebt weer een redelijk systeem.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 15:41
`CrazY G
`CrazY G is offline
ik zou iig geen GF4 MX halen. Die kaart is bagger. Je merkt wel verschil met je tnt kaart. Maar de huidige 3d games kan je er nauwelijks mee spelen. Ut2003 speelt bagger ermee, heel veel dingen moet je op minimal zetten etc.
beter een GF4 Ti of een radeaon 9500pro of hoger. deze kosten wel duurder, maar dan kan je tenminste een tijdje vooruit.
Oud 24-01-2003, 00:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
Hij heeft al een nieuwe comp.

Met GeForce 4 Ti4200.
Reageren

Regels voor berichten