Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2003, 13:46
Dminor
Dminor is offline
Ad Melkert had als leider precies dezelfde standpunten als Wouter Bos nu. Je maakt mij niet wijs dat Nederland ineens radicaal veranderd is van mening. Het overkomen van lijsttrekkers beïnvloedt de kiezers misschien nog wel meer dan de partijprogramma's op zich. Dit zou niet mogen, het zou puur om de ideeën moeten gaan. Wat vinden jullie?
Oud 20-01-2003, 13:59
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
De lijsttrekker is de woordvoerder en "het gezicht" van een partij, ik denk wel dat het misschien een kleine invloed heeft, maar een partij blijft een partij, PvdA zal natuurlijk niet ineens drastisch van standpunten verranderen dus is het wel een beetje logisch dat Melkert en Bos een beetje op dezelfde lijn zitten.
Wat er ook mee te maken kan hebben is dat Nederland een verandering wil, ik zie ook persoonlijk liever PvdA als grootste partij dan de CDA, dat kan voor veel mensen (niet voor mij, ik blijf bij de SP) doorslaggevend zijn.

Maar ik vind dus niet dat je lijsttrekkers af moet schaffen.
Oud 20-01-2003, 14:16
Boogie
Boogie is offline
Zonder woordvoerders geen zicht op de standpunten van een partij, omdat mensen toch te lui zijn om verkiezingsprogramma's te lezen. Iémand moet het die mensen toch vertellen...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 14:20
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Zonder woordvoerders geen zicht op de standpunten van een partij, omdat mensen toch te lui zijn om verkiezingsprogramma's te lezen. Iémand moet het die mensen toch vertellen...
Kan via de media, zonder dat een persoon voor de partij staat. Als mensen denken aan een bepaalde partij denken denken ze aan de lijsttrekker en niet aan de partijprogramma's. Dat moet dus anders.
Oud 20-01-2003, 14:41
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Dminor schreef:
Kan via de media, zonder dat een persoon voor de partij staat. Als mensen denken aan een bepaalde partij denken denken ze aan de lijsttrekker en niet aan de partijprogramma's. Dat moet dus anders.
Dat is heel indirect en onpersoonlijk, bovendien kunnen de media de standpunten aanpassen en uitspraken verdraaien. Maar ik ben het met je eens dat je niet op uiterlijk of presentatie moet stemmen, maar op de inhoudelijke punten van een partij, alleen heeft niet iedereen de interesse om op de hoogte te komen van de inhoudelijke kant, kijk maar naar het aantal zetels van de LPF van vorig jaar. Daarom ben ik ook zo blij dat men Wouter Bos zo'n leuke vent vindt
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 14:48
hekje
hekje is offline
ik ben het eens dat lijsttrekkers teveel de kiezer beinvloeden. met een leuk koppie trek je al gauw veel extra stemmen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 15:10
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
de Nederlanders zijn gewoon sukkels die liever op iemand kop stemmen dan om de standpunten..... Sukkels dienen te worden gebruikt...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 15:17
Alexander
Alexander is offline
Interessante stelling . Zonder lijsttrekker geen lijst (want al staat er maar één iemand op die lijst, dan is diegene toch lijsttrekker). Dus maar nul mensen op een lijst. Dan hebben we dus geen enkele lijst meer. Dan kunnen we niet voor de Tweede Kamer stemmen. Heeft dat geen zin meer en is er geen Volksvertegenwoordiging. Kijk eens aan wat voor gevolgen zoiets zou hebben . Dictatuur en dergelijke.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar met je formulering ben ik het niet helemaal eens .
Oud 20-01-2003, 15:26
Balance
Balance is offline
Heb je een lijsttrekker die makkelijk over zich heen laat lopen, dan zal hij dat in de Tweede Kamer ook wel laten doen.
In dat opzichte vind ik dat je best mag weten op wie je nou eigenlijk stemt.

En dat de bevolking te lui is om de verkiezingsprogramma's erop na te slaan... tja, daar verander je toch echt niks aan. Misschien is me zonder lijsttrekker juist nóg meer beinvloedbaar door personen van buitenaf, zoals een Freek de Jonge (verkiezingsconference) of Frits Wester (partijdige journalist).
Oud 20-01-2003, 15:35
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
De lijsttrekker is de woordvoerder en "het gezicht" van een partij, ik denk wel dat het misschien een kleine invloed heeft, maar een partij blijft een partij, PvdA zal natuurlijk niet ineens drastisch van standpunten verranderen dus is het wel een beetje logisch dat Melkert en Bos een beetje op dezelfde lijn zitten.
Wat er ook mee te maken kan hebben is dat Nederland een verandering wil, ik zie ook persoonlijk liever PvdA als grootste partij dan de CDA, dat kan voor veel mensen doorslaggevend zijn.

Maar ik vind dus niet dat je lijsttrekkers af moet schaffen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 15:36
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Dminor schreef:
Ad Melkert had als leider precies dezelfde standpunten als Wouter Bos nu. Je maakt mij niet wijs dat Nederland ineens radicaal veranderd is van mening. Het overkomen van lijsttrekkers beïnvloedt de kiezers misschien nog wel meer dan de partijprogramma's op zich. Dit zou niet mogen, het zou puur om de ideeën moeten gaan. Wat vinden jullie?
jij hebt zeker gisteren RTL 4 gezien?

Was weer die partijdige nerd...ben ff de naam kwijt
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 16:58
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
jij hebt zeker gisteren RTL 4 gezien?

Was weer die partijdige nerd...ben ff de naam kwijt
Frits Wester kennelijk.

Voor welke partij zijn Frits Wester en Freek de Jonge dan?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 17:01
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Frits Wester kennelijk.

Voor welke partij zijn Frits Wester en Freek de Jonge dan?
Frits wester iig rechts, denk VVD ofzo..

Freek de Jonge is toch links sp'ertje ofzo
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 18:22
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef:
Frits wester iig rechts, denk VVD ofzo..

Freek de Jonge is toch links sp'ertje ofzo
Wester heeft een of andere functie bij het CDA gehad.
Freek de Jonge heeft beloofd echt alle partijen te zullen afzeiken, maar het zou me niets verbazen als hij rechts toch ietsjes meer afzeikt.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 18:26
Evito
Evito is offline
Citaat:
Milk schreef:
Freek de Jonge heeft beloofd echt alle partijen te zullen afzeiken, maar het zou me niets verbazen als hij rechts toch ietsjes meer afzeikt.

Nee, ik denk dat je gelijk hebt.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 18:28
faith666
faith666 is offline
Wie zou er dan steeds in debat moeten gaan, als je een beetje een idee wil hebben over de partij waar je op stemt, wil je er wel een egzicht bij hebben, iemand die met zijn ideeen naar voren komt en als dat steeds een ander is raak je in de was, wie is nou van welke partij?

Ow, en 93% van de kiezers, weet het partijprogramma niet maar gaan af op de persoon die er achter staan en aangezien Bos beter overkomt dan Melkert verklaard dat misschien het zetelverschil....
Oud 20-01-2003, 18:29
Evito
Evito is offline
Ik vind Bos wel geil eigenlijk. Het is jammer dat hij van de verkeerde partij is.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 18:30
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
faith666 schreef:
Wie zou er dan steeds in debat moeten gaan, als je een beetje een idee wil hebben over de partij waar je op stemt, wil je er wel een egzicht bij hebben, iemand die met zijn ideeen naar voren komt en als dat steeds een ander is raak je in de was, wie is nou van welke partij?

Ow, en 93% van de kiezers, weet het partijprogramma niet maar gaan af op de persoon die er achter staan en aangezien Bos beter overkomt dan Melkert verklaard dat misschien het zetelverschil....
Komt Zalm niet beter over dan Dijkstal?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 19:56
miss Elise
miss Elise is offline
ik vind het persoonlijk erg lastig om te moeten kiezen. want als ik op een bepaalde partij wil stemmen dan staat de lijsttrekker me niet aan, en soms vind ikke de lijsttrekker juist goed en dan vind ikke de ideeen van de partij weer nix
ik denk dat er meer mensen van van een bepaalde partij aan het woord moeten komen, zodat je niet alleen maar kijkt naar de lijsttrekker maar meer naar de partij zelf
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 20:05
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
stiekem een regeltje weg laten
Oud 21-01-2003, 08:53
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
faith666 schreef:
Ja, stel dat een journalist alle partijprogramma's gaat verkondigen, dat onthoudt je nooit. Bovendien discussieert dat wat moeilijk...
Oud 21-01-2003, 10:21
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
hekje schreef:
met een leuk koppie trek je al gauw veel extra stemmen.
of een lekker kontje
Oud 21-01-2003, 12:55
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Ja, stel dat een journalist alle partijprogramma's gaat verkondigen, dat onthoudt je nooit. Bovendien discussieert dat wat moeilijk...
Je mening hoef je niet te vormen aan de hand van discussiërende lijsttrekkers, die vorm je nadat je een stelling hebt gezien met een mening, en daar ben je het dan persoonlijk wel of niet mee eens. Als de lijsttrekkers gaan debatteren speelt hoe dan ook een knap koppie of een vlotte babbel een rol.
Oud 21-01-2003, 18:35
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Milk schreef:
Wester heeft een of andere functie bij het CDA gehad.
We zullen het vanavond zien
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 00:40
skatefamke
skatefamke is offline
Citaat:
Evito schreef:
Ik vind Bos wel geil eigenlijk. Het is jammer dat hij van de verkeerde partij is.
eens!
Oud 22-01-2003, 11:55
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Boogie schreef:
We zullen het vanavond zien
Toch werden de rechtse partijen (met name de LPF en Fortuyn) behoorlijk meer afgezeken dan de rest
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 11:12
*Burning water*
Citaat:
Dminor schreef:
Je mening hoef je niet te vormen aan de hand van discussiërende lijsttrekkers, die vorm je nadat je een stelling hebt gezien met een mening, en daar ben je het dan persoonlijk wel of niet mee eens. Als de lijsttrekkers gaan debatteren speelt hoe dan ook een knap koppie of een vlotte babbel een rol.
Ja, maar het kan best wel eens nuttig zijn je mening te herzien, en dat gebeurt alleen als mensen beargumenteren waarom ze iets vinden en proberen anderen over te halen. Zie dit forum
Oud 25-01-2003, 21:26
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Ja, maar het kan best wel eens nuttig zijn je mening te herzien, en dat gebeurt alleen als mensen beargumenteren waarom ze iets vinden en proberen anderen over te halen. Zie dit forum
Je mening herzien als politieke partij? Dacht je dat dat gebeurde? Binnen een campagnevoering nog wel?
Oud 27-01-2003, 09:09
*Burning water*
Citaat:
Dminor schreef:
Je mening herzien als politieke partij? Dacht je dat dat gebeurde? Binnen een campagnevoering nog wel?
Nee, binnen een campagnevoering misschien niet, maar anders wel degelijk hoor. Als je huidige partijprogramma's zou vergelijken met die van 10 jaar geleden, kun je zien dat er heel verschillende dingen staan, omdat je met een andere situatie te maken hebt.
Oud 27-01-2003, 09:53
CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef:
de Nederlanders zijn gewoon sukkels die liever op iemand kop stemmen dan om de standpunten..... Sukkels dienen te worden gebruikt...

politiek bewust zijn de meesten toch niet, dat komt prachtig tot uiting wanneer "de mensen op straat" worden geinterviewd voor 1 of ander tv programma
"Get all the fools on your side and you can be elected to anything"
Frank Dane
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 11:31
nps
nps is offline
Het zou je verbazen hoeveel mensen stemmen op een hoofd of op een persoon. Hoe denk je anders dat de LPF zo groot is geworden? Mensen stemmen zelfs als eerbetuigenis op een dooie. Verkiezingsprogramma's zijn niet zo belangrijk meer.
Ik vind echter niet dat lijsttrekkers afgeschaft moeten worden, zonder lijsttrekkers moeten mensen verkiezingsprogramma's gaan lezen en dan word het al snel te moelijk.
Oud 27-01-2003, 13:22
~*Eve*~
~*Eve*~ is offline
nu is het wel zo van .. ow die lijstrekker staat mij wel aan. leuke man/vrouw duzz nu ga ik op die partij stemmen.. k heb zoveel in me omgeving gehoord.. kga OP WOUTER BOS STEMMEN ..dat vinnik nou eg een leuke vent.. en als je dan vraagt waarom die pvda gaat stemmen is dat alleen om wouter bos.. verder weten ze helemaal nie waar het over gaat.
Oud 27-01-2003, 13:22
Tampert
Tampert is offline
ja en nee.

Als ik zie hoe de meeste emnsen tot hun stem komen dan neig ik steeds meer naar een totalitaire staat.
Oud 27-01-2003, 14:06
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
~*Eve*~ schreef:
nu is het wel zo van .. ow die lijstrekker staat mij wel aan. leuke man/vrouw duzz nu ga ik op die partij stemmen.. k heb zoveel in me omgeving gehoord.. kga OP WOUTER BOS STEMMEN ..dat vinnik nou eg een leuke vent.. en als je dan vraagt waarom die pvda gaat stemmen is dat alleen om wouter bos.. verder weten ze helemaal nie waar het over gaat.
Ik heb vaker gehoord, 'Ik stem wel op Balkenende, die is tenminste betrouwbaar' of: 'Ik stem op CDA, dat heb ik toch altijd gedaan, dus waarom nu niet'.
Oud 28-01-2003, 11:00
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Als je geen lijsttrekker wilt betekent dat dus ook het afschaffen van een lijst potentiële kamerleden. In zo'n lijst staat er nl. altijd iemand op de eerste plaats. Hoe had je dat in gedachten?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 15:13
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef:
Als je geen lijsttrekker wilt betekent dat dus ook het afschaffen van een lijst potentiële kamerleden. In zo'n lijst staat er nl. altijd iemand op de eerste plaats. Hoe had je dat in gedachten?
Er hoeft geen rangschikking gemaakt te worden, toch?
Oud 28-01-2003, 16:30
Aletheia
Aletheia is offline
Het is inderdaad zo dat veel mensen op een gezicht stemmen. Dat is natuurlijk gewoon jammer. Maar ik heb zelf heel veel aan die debatten op tv; dan kijk ik niet naar de lijsttrekkers zelf, maar naar wat ze zeggen. Wat zij zeggen beschouw ik dan als "wat de partij zegt". Daarop baseer ik mijn keuze.
Het lijkt me moeilijk als er geen lijsttrekkers meer zijn; dan zijn de mensen er veel minder bij betrokken. Maar inderdaad, het is eigenlijk heel erg dat er toch genoeg mensen zijn die alleen maar naar de kop (of de kont) van zo iemand kijken.
Oud 28-01-2003, 16:38
DJ Incompetent
DJ Incompetent is offline
De vele stemmen op de PvdA komen denk ik meer van de mensen die eerst ook altijd pvda stemden en in mei voor 1x uit protest op de LPF (bleek uit onderzoeken). Zij zijn nu dus gewoon weer terug bij hun oude partij, omdat ze de lpf niet meer vertrouwden

En dat lijsttrekkers moeten worden 'afgeschaft' vind ik niet, een partij moet toch een duidelijk, aanspreekbaar gezicht hebben. En de tv heeft veel veranderd, er wordt nu idd meer op mensen gestemd, vroeger was er enkel radio, en zag men de politici niet, toen stemden mensen meer op ideeën, maar ja wat valt er aan te doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten