Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2003, 10:04
Quantes
Quantes is offline
FF vraagje, misschien aanleing tot discussie.

Wanneer noem je mensen moslim-extremisten? of fundamentalistemn?
Is daar een duidelijke grens voor ?
Oud 26-01-2003, 10:08
Evito
Evito is offline
Iets/iemand is extremistisch als hij/zij de traditionele, Amerikaanse/Westerse, zogenaamde open-samenleving in een groot deel van haar facetten niet wenst de accepteren en daar openlijk tegen ingaat en daarmee geenszins voldoet aan de maatschappelijke normen en waarden.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 11:43
Gatara
Gatara is offline
Iemand heeft extreme denkbeelden als deze niet voldoen aan de gematigde norm die thans wordt aangenomen.

(de gematigde norm kan dus extremistische zijn voor een andere gematigde norm!)
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 11:49
Cha'eldur
Cha'eldur is offline
als oosterse cultuur normaal was geweest, ipv de westerse, was onze cultuur extremistisch geweest.
Oud 26-01-2003, 12:46
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Cha'eldur schreef:
als oosterse cultuur normaal was geweest, ipv de westerse, was onze cultuur extremistisch geweest.
dus volgens jou zijn alle mensen uit het oosten gevaarlijk anders als wij?
Oud 26-01-2003, 13:40
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Evito schreef:
Iets/iemand is extremistisch als hij/zij de traditionele, Amerikaanse/Westerse, zogenaamde open-samenleving in een groot deel van haar facetten niet wenst de accepteren en daar openlijk tegen ingaat en daarmee geenszins voldoet aan de maatschappelijke normen en waarden.
de eerste en de beste.
wij zijn de standaart, wij hebben het geld, vergelijk met ons
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 14:08
Cha'eldur
Cha'eldur is offline
dreadzzzmeisjes,

ik denk dat onze westerse cultuur ook nogal intolerant is, en alles wil hebben zoals ze zelf is. dus zou ze ook (met geweld) de in dat geval overheersende oosterse cultuur omver willen werpen om plaats te maken.

we vinden ons zelf allen zo superieur. blech.
Oud 26-01-2003, 14:48
Gatara
Gatara is offline
Ik ben inferieur en daar ben ik trots op ;P

hehe
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 21:54
Quivarum
Quivarum is offline
Extremisme is het hoogste radicalisme, tot het uiterste gaan om je doel te bereiken.

Fundamentalisme is een extreme rechtzinnigheid in religieus opzicht.

Fundamentalisme kan dus in combinatie gaan met extremisme maar het is zeker geen noodzaak. Arabieren die zichzelf opblazen in Israel zijn fundamentalisten, zij doen alles vanuit hun geloof, en zijn extremist, ze gaan tot het absolute uiterste. Zeer streng gelovende Christenen in Staphorst zijn wel fundamentalisten, ze zijn behoorlijk rechtzinnig wat betreft hun geloof, maar zijn geen extremisten, althns, dat ligt aan de grens van het uiterste. Iemand die iedere week naar de kerk gaat terwijl hij of zij lid is van de VARA is dus geen fundamentalist, nog een extremist.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 22:54
Gatara
Gatara is offline
Je kunt ook fundamentalist zijn waarbij je uitingen niet op religie gebaseerd worden.

En wat betreft extremisme gaat het er niet om dat je tot het uiterste gaat om iets te bereiken, maar datgene wat je zou willen bereiken is niet volgens de norm.
Je kunt wel weer extreem uiten of extreme middelen gebruiken, maar da's weer wat meer richting fundamentalisme.

Denk ik
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 23:22
Quivarum
Quivarum is offline
Tot mijn spijt moet ik zeggen dat je geen gelijk hebt Gatara. Of althans, dat ik vind dat je geen gelijk hebt. Fundamentalisme gaat wel degelijk om religie en extremisme gaat niet om het doel maar om de manier waarop je het doel bereikt en dit heeft wel iets te maken met de norm maar ik denk dat de norm dat geweld ontoelaatbaar is universeel is.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 08:49
Gatara
Gatara is offline
Je hebt gelijk Quivarum (heb het opgezocht in 3 woordenboeken (twee Engelse en 1 Nederlands), maar mmm..

nu ben ik er dan achter gekomen dat voor _mijn_ idee van "fundamentalisme" geen woord bestaat

Extremistisch/extremisme dekt de lading niet.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 08:53
Evito
Evito is offline
Lid van de VARA. Haha. Hoe kom je erop.
Zijn niet-fundamentalisten dan eigenlijk geen zwakkelingen?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 12:57
R-J-N
R-J-N is offline
iemand die extremistisch is die wil ten koste van andere culturen/godsdiensten, zijn cultuur/godsdienst doorvoeren....

het heeft verder niets te maken waar op de werld dit voorkomt, je hebt moslim extremisten, recht/links extremisten, maar er zijn ook katholieke extremisten of "westerse" extremisten, net zo goed...

allemaal even niet zo goed in hun bolletje. Ik bedoel, dat je je eigen cultuur of godsdienst wil bezigen, prima, maar je moet ook anderen in hun waarde laten....
Oud 27-01-2003, 18:06
Quivarum
Quivarum is offline
Zijn niet fundamentalisten dan geen zwakkelingen?

Wat is jouw definitie van een zwakkeling. Het feit dat je niet extreem rechtzinnig bent getuigd juist van een vermogen tot logisch nadenken; dingen tegen elkaar afwegen. Als je het zo bekijkt is een fundamentalist te laf om verschillende waarheden te erkennen en is de fundamentalist dus de ultime 'zwakkeling'.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 18:18
sublime
sublime is offline
ik noem iemand een extremist als hij zijn overtuigingen/levensbeschouwing/religie/oid (evt. op geweld-dadige wijze) wil opdringen aan anderen. Als iemand alles doet voor zijn overtuiging en zijn overtuiging als enige waarheid ziet. Als hij in het nastreven van zijn overtuiging zover wil gaan dat hij de vrijheid van anderen beperkt.

dit voldoet waarschijnlijk niet helemaal aan de definitie in het woordenboek, maar dit versta ik zo ongeveer onder een extremist.

Laatst gewijzigd op 27-01-2003 om 20:56.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 20:03
Not for Sale
Not for Sale is offline
Moet er geweld bij komen?
Ben je niet gewoon fundamentalistisch als je meent dat jouw manier de enige juiste is?
Oud 27-01-2003, 20:34
Quivarum
Quivarum is offline
Coolkast heeft gelijk.
Fundamentalisme hoeft niet gepaard te gaan met geweld.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 20:48
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
dreadzzmeisje schreef:
FF vraagje, misschien aanleing tot discussie.

Wanneer noem je mensen moslim-extremisten? of fundamentalistemn?
Is daar een duidelijke grens voor ?
Tegenwoordig schijn je ( volgens een artikel uit de Volkskrant) al fanatiek te zijn, als je als moslimzijnde geen alcohol drinkt. Die grens is dus niet altijd even makkelijk te onderscheiden.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 22:34
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Tegenwoordig schijn je ( volgens een artikel uit de Volkskrant) al fanatiek te zijn, als je als moslimzijnde geen alcohol drinkt. Die grens is dus niet altijd even makkelijk te onderscheiden.
HAHAHA

Een vriendin van mij is dan ook een moslimfundamentalist, want ondanks dat ze geen moslim is, drinkt ze geen alcohol
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten