Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2003, 19:33
elsjuh
elsjuh is offline
wordt wicca vanuit christelijke visie aanvaard en zou men het als een gelijke vh christelijke geloof kunnen beschouwen?
Oud 19-01-2003, 19:55
darthraver
darthraver is offline
Christendom heeft paar miljard gelovigen, wicca paar miljoen. Niet echt gelijk dus...

En afaik wordt wicca ook niet geaccepteerd door het christendom, ook best logisch. Christendom geloof in andere goden, waarom zou je nog een god accepteren als dan betekent dat je daardoor geen een echte christen bent?
Oud 19-01-2003, 23:24
Duke_Erik
Duke_Erik is offline
Heksen werden niet voor niks verbrand door de christenen, christenen zullen er wel niet zo blij mee zijn... Christenen hebben een bijbel en God, wicca niet... dus ik denk niet dat christenen wicca als aanvaarden of als een christelijk geloof beschouwen.
Oud 20-01-2003, 13:11
amiga
amiga is offline
Citaat:
Duke_Erik schreef:
Heksen werden niet voor niks verbrand door de christenen, christenen zullen er wel niet zo blij mee zijn... Christenen hebben een bijbel en God, wicca niet... dus ik denk niet dat christenen wicca als aanvaarden of als een christelijk geloof beschouwen.
Wicca heeft ook een God. Maar niet op dezelfde manier als de christenen. Toch is het ook zo dat in de wicca alle goden als één beschouwd worden, dus ook de christelijke en de heidense goden.
Bovendien is het zo dat het ene geloof het andere niet uitsluit. Er zijn mensen die het Christendom en de wicca aanhangen.
Oud 20-01-2003, 13:55
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
amiga schreef:
Wicca heeft ook een God. Maar niet op dezelfde manier als de christenen. Toch is het ook zo dat in de wicca alle goden als één beschouwd worden, dus ook de christelijke en de heidense goden.
Bovendien is het zo dat het ene geloof het andere niet uitsluit. Er zijn mensen die het Christendom en de wicca aanhangen.
Is het dan niet meer zo dat die mensen een soort 'eigen' godsdienst aanhangen? Want ik was altijd in de veronderstellingen dat Christenen buiten hun eigen God om géén andere god/godin accepteerden.
Oud 20-01-2003, 17:08
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
Is het dan niet meer zo dat die mensen een soort 'eigen' godsdienst aanhangen? Want ik was altijd in de veronderstellingen dat Christenen buiten hun eigen God om géén andere god/godin accepteerden.
idd, als jij in 'de wicca god' gelooft, dan ben je een heiden voor het christendom, omdat er buiten de god geen andere god bestaat. Het ene geloof sluit dus juist wel het andere geloof uit.
Oud 20-01-2003, 18:50
cartman666
cartman666 is offline
dat ligt er helemaal aan welk christelijk geloof je aanhangt. bij de nederlands gereformeerden zou ik niet aankomen met wicca.
maar bij de remonstrante maak je misschien een kans. ze geloven niet in dogma's en accepteren dus bijna alles. Als je daar zegt dat je het onzin lijkt dat jezus ooit is opgestaan, en dan je niet gelooft dat God de mens gemaakt heeft. maar dat je het wel mooie verhalen vind, en het ook eens bent met naastenliefde. dan ben je voor hen gewoon christen.
Oud 20-01-2003, 19:22
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Duke_Erik schreef:
Omdat sommige christenen iemand vermoord hebben, keurt het christendom (God dus) moorden goed? Lijkt me toch echt niet. En een van de Tien Geboden is juist: U zult niet moorden.

Wat wel zo is, is dat christenen waarzeggerij, tovenarij, met geesten communiceren enz. allemaal afkeurt, omdat je je dan inlaat met geesten ed waarvan God nooit heeft bedoeld dat je je er mee laat. Er zijn boze geesten en goede geesten, en als je niet in naam van God bezig bent, dan kan je alleen maar boze geesten "aantrekken", die zich misschien mooier voor doen dan ze zijn, maar uiteindelijk altijd op jouw ondergang uit zijn.
Dus wicca en christendom is geen goede combinatie nee, wat het christendom betreft.
Oud 21-01-2003, 09:49
amiga
amiga is offline
Citaat:
Gerito_Di_Mare schreef:
Omdat sommige christenen iemand vermoord hebben, keurt het christendom (God dus) moorden goed? Lijkt me toch echt niet. En een van de Tien Geboden is juist: U zult niet moorden.

Wat wel zo is, is dat christenen waarzeggerij, tovenarij, met geesten communiceren enz. allemaal afkeurt, omdat je je dan inlaat met geesten ed waarvan God nooit heeft bedoeld dat je je er mee laat. Er zijn boze geesten en goede geesten, en als je niet in naam van God bezig bent, dan kan je alleen maar boze geesten "aantrekken", die zich misschien mooier voor doen dan ze zijn, maar uiteindelijk altijd op jouw ondergang uit zijn.
Dus wicca en christendom is geen goede combinatie nee, wat het christendom betreft.
En hoe zit het dan met de kartharen. Dat waren spiritueel georiënteerde christenen. Lees ook het stukje van cartman666 nog eens door. Je hebt verschillende soorten christendom en bovendien verschillende mate van tolerantie. In de geschiedenis is het zo geweest dat in het eerste begin van het christendom heidenen en christenen vredig met elkaar omgingen en ook de beide geloven kombineerden. Echt het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Het licht helemaal aan de manier van geloven.
En wat betreft het accepteren van een god of godin buiten het christendom 'alle goden zijn een' wordt veel gedacht.
Oud 21-01-2003, 11:27
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
amiga schreef:
Echt het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Het licht helemaal aan de manier van geloven.
Ik vind dat als je beide combineert je niet meer kunt zeggen dat je Christen of Wicca(n?) bent, dus ze sluiten elkaar wel uit. Je hebt dan gewoon een eigen geloof.
Oud 21-01-2003, 14:45
Nefiâth
Nefiâth is offline
Citaat:
cartman666 schreef:
maar bij de remonstrante maak je misschien een kans.
Remonstrante=protestanten? Heb nog nooit van remonstrante gehoord? Ik denk dat de meeste protestanten er wel makkelijker over doen ja. M'n tante (ze is protestants en gaat vrij vaak naar de kerk) is (samen met mij ) naar een medium geweest. Terwijl de kerk zoiets "nogal" afkeurt. Zag iemand in de kerk ook met een pentagram (kan zijn dat ze niet wist wat het was). Maar anderen zoals m'n pa, keuren godsdiensten zoals wicca af.
Oud 21-01-2003, 19:40
Duke_Erik
Duke_Erik is offline
Citaat:
Gerito_Di_Mare schreef:

Het Christendom is wel wat anders als "God"...!

Maar even over het "U zult niet moorden of doodslaan shit"... Wat staat er nou in Leviticus 20...

9 Als er iemand is, die zijn vader of zijn moeder zal gevloekt hebben, die zal zekerlijk gedood worden; hij heeft zijn vader of zijn moeder gevloekt; zijn bloed is op hem!
10 Een man ook, die met iemands huisvrouw overspel zal gedaan hebben, dewijl hij met zijns naasten vrouw overspel gedaan heeft, zal zekerlijk gedood worden, de overspeler en de overspeelster.
11 En een man, die bij zijns vaders huisvrouw zal gelegen hebben, heeft zijns vaders schaamte ontdekt; zij beiden zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
12 Insgelijks, als de man bij de vrouw zijns zoons zal gelegen hebben, zij zullen beiden zekerlijk gedood worden; zij hebben een gruwelijke vermenging gedaan; hun bloed is op hen!
13 Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
14 En wanneer een man een vrouw en haar moeder zal genomen hebben, het is een schandelijke daad; men zal hem, en diezelve met vuur verbranden, opdat geen schandelijke daad in het midden van u zij.
15 Daartoe als een man bij enig vee zal gelegen hebben, hij zal zekerlijk gedood worden; ook zult gijlieden het beest doden.
16 Alzo wanneer een vrouw tot enig beest genaderd zal zijn, om daarmede te doen te hebben, zo zult gij die vrouw en dat beest doden; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
17 En als een man zijn zuster, de dochter zijns vaders, of de dochter zijner moeder, zal genomen hebben, en hij haar schaamte gezien, en zij zijn schaamte zal gezien hebben, het is een schandvlek; daarom zullen zij voor de ogen van de kinderen huns volks uitgeroeid worden; hij heeft de schaamte zijner zuster ontdekt, hij zal zijn ongerechtigheid dragen.
18 En als een man bij een vrouw, die haar krankheid heeft, zal gelegen en haar schaamte ontdekt, haar fontein ontbloot, en zij zelve de fontein haars bloeds ontdekt zal hebben, zo zullen zij beiden uit het midden huns volks uitgeroeid worden.

Hmmzzz.... de bijbel schrijft nogal wat redenen voor om te doden! En dit zouden de woorden van God zijn, dus beweer ajb niet dat god moorden afkeurt! En wanneer zijn instrumenten (wij) dat niet doen voor hem, dan doet hij het zelf wel! ....als "God" bestaat, wat ik overigens niet geloof, maar... de afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid
Oud 21-01-2003, 20:27
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Gerito_Di_Mare schreef:

Wicca zijn nooit vermoord door christenen. Traditionele heksen wel. Vergeet niet, Wicca ontstond pas rond 1950. De enige reden waarom de kerk de strijd tegen de heks begon was om macht.
Men kende niks anders dan het oude geloof, de kerk was nieuw en was bang dat zij geen macht konden krijgen over de mensen wat de heksen wel hadden (volgens de kerk) omdat men de heks eerder geloofde dat de kerk. Dus de heks moest maar even van de aardbodem verdwijnen. (is ze nooit gelukt)

Heksen zijn geen waarzeggers, tovenaars, en media. Ze kunnen het dan wel (ook maar met mate) maar of ze het doen is vraag 2, en als ze het doen hebben ze er een verdomd goede reden voor en hebben ze alle mogelijke veiligheidsmaatregelen genomen. En er zijn meer christenen dan heksen die geesten op lopen te roepen, want die christenen die zijn al bang voor een huis waarin iemand vermoord is of gestorven door zelfmoord of iets dergelijks. Ervan overtuigd dat die geest aanwezig is, willen ze vragen of die misschien wil vertrekken, wat gebeurt er dus, ze roepen ze op. Dom. Niet iedere geest is een kwade, maar ook niet iedere geest is een goede. En de meeste ongelukken met geesten gebeuren bij mensen die eigenlijk niet weten waar ze mee bezig zijn. Dat zijn geen heksen, want die weten het dondersgoed.

Dus ik vindt dat het christendom eerst met een excuses aan mag komen zetten, voordat ze heksen en Wicca nog verder lopen te veroordelen.
Oud 22-01-2003, 13:41
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
Citaat:
elsjuh schreef:
wordt wicca vanuit christelijke visie aanvaard en zou men het als een gelijke vh christelijke geloof kunnen beschouwen?
Het spijt me om te zeggen, maar ik vind dit een domme vraag. Check de geschiedenis. Christenen verbranden heksen omdat ze heidens zijn (heidens= andere goden dan die in het Christendom) dus nee ze worden niet aanvaard lijkt me. Verder... als gelijke vh christelijke geloof? In welke zin. Qua aantal al zoiezo niet. Christendom is zeeeeeeeeer groot (met veel vertakte geloven) Als geloof zelf ook niet. Ze lijken niet op elkaar. Dus....

Dat wicca niet hetzelfde is als hekserij is niet helemaal waar naar mijn mening. Het is dan wel rond 1950 ontstaan, maar het is en blijft een soort hekserij. Het gebruikt geen Christelijke principes en het is toch een natuurgeloof? Christenen geloven niet in de natuur als god zijnde, maar in een soort persoon 'god' (niet dat ik het daarmee eens ben hoor.)
Oud 23-01-2003, 19:22
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Nar'Hyarmen schreef:

Dat wicca niet hetzelfde is als hekserij is niet helemaal waar naar mijn mening. Het is dan wel rond 1950 ontstaan, maar het is en blijft een soort hekserij. Het gebruikt geen Christelijke principes en het is toch een natuurgeloof? Christenen geloven niet in de natuur als god zijnde, maar in een soort persoon 'god' (niet dat ik het daarmee eens ben hoor.)

Ik heb ook nooit gezegd dat Wicca geen heksen zijn. Wicca is wel heks, maar geen traditioneel, dus gelooft en leeft via een aantal andere doelstellingen als de traditionele heks die wel verbrand en gestenigd en in de rivier gedumpt werd.
Ja, ook Wicca is een natuurgeloof, net als de traditionele heks, maar Wicca kent heel andere aspecten dan het originele heksengeloof zoals een groot aantal regels waar je geacht wordt je eraan te houden. Vaak ook (Wicca zullen hier vast wel iets over te zeggen hebben, rustig aan, bedoel er niks verkeerds mee) met een licht sexueel tintje. Zoals het naakt zijn tijdens rituelen, verplichte geslachtsgemeenschap met hoge priester/priesteres tijdens inwijding in een officiele coven. (ja, ik weet het, Wicca hebben hier vast wel weer een tegenwoordje over, prima, mag je hebben, maar je overtuigt mij niet van het tegendeel en daar heb ik zo mijn redenen voor)

Dus Wicca zijn zeker heksen, maar op een andere manier dan de heksen die tijdens de inquisitie omgebracht zijn (die nu nog altijd bestaan).

Love, Angel.
Oud 23-01-2003, 19:45
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
AngelLena schreef:
Ik heb ook nooit gezegd dat Wicca geen heksen zijn. Wicca is wel heks, maar geen traditioneel, dus gelooft en leeft via een aantal andere doelstellingen als de traditionele heks die wel verbrand en gestenigd en in de rivier gedumpt werd.
Ja, ook Wicca is een natuurgeloof, net als de traditionele heks, maar Wicca kent heel andere aspecten dan het originele heksengeloof zoals een groot aantal regels waar je geacht wordt je eraan te houden. Vaak ook (Wicca zullen hier vast wel iets over te zeggen hebben, rustig aan, bedoel er niks verkeerds mee) met een licht sexueel tintje. Zoals het naakt zijn tijdens rituelen, verplichte geslachtsgemeenschap met hoge priester/priesteres tijdens inwijding in een officiele coven. (ja, ik weet het, Wicca hebben hier vast wel weer een tegenwoordje over, prima, mag je hebben, maar je overtuigt mij niet van het tegendeel en daar heb ik zo mijn redenen voor)

Dus Wicca zijn zeker heksen, maar op een andere manier dan de heksen die tijdens de inquisitie omgebracht zijn (die nu nog altijd bestaan).

Love, Angel.
Ze zijn misschien wel anders, maar ik denk niet dat de kerk ze daarom eerder zal accepteren... Aangezien ze in redelijk grote lijnen overheen komen met de heksen van vroeger.
Oud 23-01-2003, 19:50
darthraver
darthraver is offline
Voor de kerk is een natuurgeloof een heidens geloof en dus fout en niet geaccepteerd.
Oud 23-01-2003, 20:17
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
darthraver schreef:
Voor de kerk is een natuurgeloof een heidens geloof en dus fout en niet geaccepteerd.
En waar komt dat door? Heel simpel samen te vatten in 1 woord: macht.

Toen het chirstendom iets meer macht kreeg wouden ze meteen meer macht, zoveel mogelijk macht, en de heks uit de middeleeuwen stond ze in de weg, want bijna niemand had zin om hun heks af te zweren om naar de kerk te gaan die niks meer te bieden hadden dan de heks. Dus de enige manier om men te overtuigen van het christendom was door men bang te maken voor de heks en ze vervolgens massaal te executeren.
De kerk maakte heksen eerst uit voor dienaren van de duivel, en later ging het nog verder, de kerk maakte heksen uit voor de duivel in een aardse gedaante.
In plaats van achteraf een excuses aan te bieden aan de overige heksen en nabestaanden van de geexecuteerden waarvan een derde deel niet eens heks was, gingen de christenen geloven wat ze liepen te verkondigen. En dat doen ze nog steeds, alleen nu hebben ze de mogelijkheid niet meer om heksen en andere heidenen te executeren. Er is nu een staatsmacht en een wet die het verbied. In de middeleeuwen was dit niet zo. De grootste machthebber kon doen en laten wat ie wou. En toevallig was door manipulatie van mensen door middel van angst het christendom dat.
Oud 23-01-2003, 20:20
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
Ze zijn misschien wel anders, maar ik denk niet dat de kerk ze daarom eerder zal accepteren... Aangezien ze in redelijk grote lijnen overheen komen met de heksen van vroeger.
Nee de kerk accepteert ze niet nee. Klopt helemaal. Volgens mij weet de kerk nog steeds niet wat nou in werkelijkheid een heks is (Wicca of traditioneel doet er niet toe). Omdat ze de onzin die ze liepen te verkondigen om macht te krijgen gingen geloven, denken ze nog precies hetzelfde over de heks (en wicca) als toen.
Dom dom dom en naief.
Een open mind zou voor het chirstendom helemaal geen kwaad kunnen. Eerst begrijpen, dan oordelen. Dat principe heeft de kerk volgens mij nog niet helemaal door. Zonde.
Oud 23-01-2003, 20:25
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
AngelLena schreef:
En waar komt dat door? Heel simpel samen te vatten in 1 woord: macht.

Toen het chirstendom iets meer macht kreeg wouden ze meteen meer macht, zoveel mogelijk macht, en de heks uit de middeleeuwen stond ze in de weg, want bijna niemand had zin om hun heks af te zweren om naar de kerk te gaan die niks meer te bieden hadden dan de heks. Dus de enige manier om men te overtuigen van het christendom was door men bang te maken voor de heks en ze vervolgens massaal te executeren.
De kerk maakte heksen eerst uit voor dienaren van de duivel, en later ging het nog verder, de kerk maakte heksen uit voor de duivel in een aardse gedaante.
In plaats van achteraf een excuses aan te bieden aan de overige heksen en nabestaanden van de geexecuteerden waarvan een derde deel niet eens heks was, gingen de christenen geloven wat ze liepen te verkondigen. En dat doen ze nog steeds, alleen nu hebben ze de mogelijkheid niet meer om heksen en andere heidenen te executeren. Er is nu een staatsmacht en een wet die het verbied. In de middeleeuwen was dit niet zo. De grootste machthebber kon doen en laten wat ie wou. En toevallig was door manipulatie van mensen door middel van angst het christendom dat.
Ja, misschien ook door macht ja, maar weet jij wel zo veel van het christendom? En kijk jij nu niet alleen door de ogen van heksen? Want jij zegt dat het christendom een open-mind nodig heeft, maar volgens mij kan jij dat ook nog wel gebruiken, jij kijkt alleen maar vanuit het oogpunt van wicca/heksen.
Denk ook niet dat 'de kerk' niks weet van wicca, waarschijnlijk meer dan jij.
Begrijp je niet dat er maar 1 god is en dat jezus zijn zoon is, die zeggen dat je alleen in god moet geloven? Afgoderij is slecht volgens die god, en natuurgodsdiensten ook. De paus gelooft hier in en vind wicca/hekserij vanzelfsprekend ook slecht, omdat zijn god dat zegt! De bijbel is al geschreven voordat hekserij of wicca zo behandeld werd als in de middeleeuwen.
Oud 23-01-2003, 20:35
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
darthraver schreef:
Ja, misschien ook door macht ja, maar weet jij wel zo veel van het christendom? En kijk jij nu niet alleen door de ogen van heksen? Want jij zegt dat het christendom een open-mind nodig heeft, maar volgens mij kan jij dat ook nog wel gebruiken, jij kijkt alleen maar vanuit het oogpunt van wicca/heksen.
Denk ook niet dat 'de kerk' niks weet van wicca, waarschijnlijk meer dan jij.
Begrijp je niet dat er maar 1 god is en dat jezus zijn zoon is, die zeggen dat je alleen in god moet geloven? Afgoderij is slecht volgens die god, en natuurgodsdiensten ook. De paus gelooft hier in en vind wicca/hekserij vanzelfsprekend ook slecht, omdat zijn god dat zegt! De bijbel is al geschreven voordat hekserij of wicca zo behandeld werd als in de middeleeuwen.
Voor de info, ik heb een complete studie gemaakt van het christendom en van de hekserij, dus ik durf met aardig wat zekerheid te zeggen dat ik er wel het 1 en ander vanaf weet. Niet alles, maar dat weet niemand...Daar doe je langer dan een mensenleven over om alles te leren.
Ieder mag zijn eigen geloof houden. Wil iemand hekserij geloven, ga je gang, wil iemand chirsten zijn, leuk voor je, wil iemand voor mijn part een paardenlul aanbidden, moet jij weten.

Het enige wat ik zeggen wil, is dat ik veel respect verloren heb voor christenen die de fabeltjes gaan geloven die verzonnen zijn in de middeleeuwen omdat de kerk macht wou hebben. Christendom bestond voor de middeleeuwen ook al, maar toen pas kwamen ze op het idee om een leuke zondebok aan te schaffen omdat die een bedreiging waren voor hun machtspositie.
En ja, de bijbel was al voor de middeleeuwen geschreven(of in ieder geval, het geloof bestond al, 99% van de mensen uit de middeleeuwen was analfabeet), en hekserij en sjamanisme bestaan al zo lang als men zich kan heugen (alleen Wicca kwam later pas), maar pas in de middeleeuwen besefte de kerk dat zij mensen niet kon overtuigen van een voor die mensen betrekkelijk 'nieuw' geloof (was al ouder, maar voor die mensen onbekend), als zij hun oude geloof niet kon overtreffen. De enige manier die ze konden bedenken om dat te doen is men bang maken voor het heidense geloof door fabeltjes over pacten met de duivel te verzinnen. En een individu is slim, een groep is een kudde domme schapen die een herder nodig heeft om hen te leiden. En de kerk werd dat door die leuke fabeltjes die alleen in nederland al ruim 60.000 mensen het leven gekost heeft waarvan nog geen 18e deel echt was waar men bang voor werd gemaakt.

Ik heb groots respect voor ieder geloof, maar ik hou niet van mensen die anderen gaan veroordelen op grond van fabeltjes die verzonnen zijn in een tijd waarin macht een grote rol speelde.

Laatst gewijzigd op 23-01-2003 om 20:43.
Oud 24-01-2003, 06:12
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
AngelLena schreef:
*goed verhaal*
klopt allemaal wat je zegt, maar zo is het leven nou eenmaal. Als een groep eenmaal aan de macht is wil zij dat blijven (soms koste wat het kost, kijk maar naar het Christendom, voormalige Sovjet-Unie, Saddam en Bush).
Zoiets wordt alleen overwonnen door tijd en gezond verstand, wat bij het Christendom ook is gebeurd (hoewel dat wel honderden jaren heeft geduurd. De kerk heeft nu nauwelijks meer invloed (iig in de Nederlandse maatschappij), want als de kerk oproept tot een nieuwe kruistocht zullen er toch weinig mensen luisteren...
Oud 24-01-2003, 06:35
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
AngelLena schreef:
Voor de info, ik heb een complete studie gemaakt van het christendom en van de hekserij, dus ik durf met aardig wat zekerheid te zeggen dat ik er wel het 1 en ander vanaf weet. Niet alles, maar dat weet niemand...Daar doe je langer dan een mensenleven over om alles te leren.
Ieder mag zijn eigen geloof houden. Wil iemand hekserij geloven, ga je gang, wil iemand chirsten zijn, leuk voor je, wil iemand voor mijn part een paardenlul aanbidden, moet jij weten.
Nieuw geloof?

Mja, ok, ik houd er namelijk totaal niet van als mensen iets zwaar veroordelen zonder dat ze er maar iets van af weten, kan ik redelijk boos over worden ^^. (ik ben trouwens niet christelijk/katholiek)

Citaat:

Het enige wat ik zeggen wil, is dat ik veel respect verloren heb voor christenen die de fabeltjes gaan geloven die verzonnen zijn in de middeleeuwen omdat de kerk macht wou hebben. Christendom bestond voor de middeleeuwen ook al, maar toen pas kwamen ze op het idee om een leuke zondebok aan te schaffen omdat die een bedreiging waren voor hun machtspositie.
En ja, de bijbel was al voor de middeleeuwen geschreven(of in ieder geval, het geloof bestond al, 99% van de mensen uit de middeleeuwen was analfabeet), en hekserij en sjamanisme bestaan al zo lang als men zich kan heugen (alleen Wicca kwam later pas), maar pas in de middeleeuwen besefte de kerk dat zij mensen niet kon overtuigen van een voor die mensen betrekkelijk 'nieuw' geloof (was al ouder, maar voor die mensen onbekend), als zij hun oude geloof niet kon overtreffen. De enige manier die ze konden bedenken om dat te doen is men bang maken voor het heidense geloof door fabeltjes over pacten met de duivel te verzinnen. En een individu is slim, een groep is een kudde domme schapen die een herder nodig heeft om hen te leiden. En de kerk werd dat door die leuke fabeltjes die alleen in nederland al ruim 60.000 mensen het leven gekost heeft waarvan nog geen 18e deel echt was waar men bang voor werd gemaakt.

Ik heb groots respect voor ieder geloof, maar ik hou niet van mensen die anderen gaan veroordelen op grond van fabeltjes die verzonnen zijn in een tijd waarin macht een grote rol speelde.
Dan zal het wel jouw mening blijven ook, maar ik vind nog steeds dat het christendom niet alleen op macht uit was. Een paar mensen wel, waarschijnlijk vooral de echt hogere mensen, maar de mensen die daar onder stonden geloofden echt in wat ze deden. En die hebben dus die heksen verbrand, omdat dat volgens hun geloof moest.

Maar wilden zoveel mensen dan die heksen gaan aanbidden ofzo? Of heks worden? Ik dacht namelijk dat het wel mee viel en dat de mensen zelf die heksen ook redelijk haatten (zal wel vooral in de late middeleeuwen zijn).
Oud 24-01-2003, 06:51
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
darthraver schreef:

Dan zal het wel jouw mening blijven ook, maar ik vind nog steeds dat het christendom niet alleen op macht uit was. Een paar mensen wel, waarschijnlijk vooral de echt hogere mensen, maar de mensen die daar onder stonden geloofden echt in wat ze deden. En die hebben dus die heksen verbrand, omdat dat volgens hun geloof moest.
Ik denk dat die hogere juist aan de mensen die onder hen stonden hebben opgedragen die heksen te doden. Ze zullen wel als reden hebben gegeven dat 'heksen aanbidders van de duivel' waren, terwijl ze in werkelijkheid hun macht wilden behouden of meer macht krijgen.
Ik kan me niet voorstellen dat het Christendom oorspronkelijk zo haatdragend is geweest tov van mensen die andere mensen nauwelijks of géén kwaad deden. Je moest toch je naasten liefhebben?

Citaat:
darthraver schreef:
Maar wilden zoveel mensen dan die heksen gaan aanbidden ofzo? Of heks worden? Ik dacht namelijk dat het wel mee viel en dat de mensen zelf die heksen ook redelijk haatten (zal wel vooral in de late middeleeuwen zijn).
Heksen waren over het algemeen zonderlingen die wat teruggetrokken in de natuur leefden. Ze hielpen de mensen wel met kwalen en andere onverklaarbare dingen. Ik denk niet dat de mensen de heksen haatten, maar dat die haat voornamelijk is opgelegd door de kerk, meer onder het motto van 'wie niet voor ons is (dus tegen de heksen) is tegen ons!'

dit alles natuurlijk imho
Oud 24-01-2003, 06:59
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
Ik denk dat die hogere juist aan de mensen die onder hen stonden hebben opgedragen die heksen te doden. Ze zullen wel als reden hebben gegeven dat 'heksen aanbidders van de duivel' waren, terwijl ze in werkelijkheid hun macht wilden behouden of meer macht krijgen.
Ik kan me niet voorstellen dat het Christendom oorspronkelijk zo haatdragend is geweest tov van mensen die andere mensen nauwelijks of géén kwaad deden. Je moest toch je naasten liefhebben?
Ja, maar dat zeg ik toch ook? Dat vooral de hogere mensen ook nog voor macht heksen wilden verbranden. Maar de gewone doorsnee priester dacht dat hij echt iets verschrikkelijk goeds deed als hij een heks verbrande. Daarom deden ze dat ook vooral. Maar als ze het alleen voor de macht deden, waarom vielen ze dan geen protestanten aan?

Citaat:

Heksen waren over het algemeen zonderlingen die wat teruggetrokken in de natuur leefden. Ze hielpen de mensen wel met kwalen en andere onverklaarbare dingen. Ik denk niet dat de mensen de heksen haatten, maar dat die haat voornamelijk is opgelegd door de kerk, meer onder het motto van 'wie niet voor ons is (dus tegen de heksen) is tegen ons!'

dit alles natuurlijk imho
Nou, ik denk dat de mensen wel minstens bang waren voor heksen hoor, en dan is het heel fijn als een geloof zegt dat die angst niet zomaar is en dan de angst weg haalt.
Advertentie
Oud 24-01-2003, 09:07
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
Citaat:
AngelLena schreef:
Nee de kerk accepteert ze niet nee. Klopt helemaal. Volgens mij weet de kerk nog steeds niet wat nou in werkelijkheid een heks is (Wicca of traditioneel doet er niet toe). Omdat ze de onzin die ze liepen te verkondigen om macht te krijgen gingen geloven, denken ze nog precies hetzelfde over de heks (en wicca) als toen.
Dom dom dom en naief.
Een open mind zou voor het chirstendom helemaal geen kwaad kunnen. Eerst begrijpen, dan oordelen. Dat principe heeft de kerk volgens mij nog niet helemaal door. Zonde.
Ik denk dat het in de aard van grote godsdiensten zit om andere geloven totaal te 'vermoorden'. Niet alleen het christendom doet dat. Islam net zo goed (nog extremer zelfs...)
Oud 24-01-2003, 11:34
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
darthraver schreef:
Ja, maar dat zeg ik toch ook? Dat vooral de hogere mensen ook nog voor macht heksen wilden verbranden. Maar de gewone doorsnee priester dacht dat hij echt iets verschrikkelijk goeds deed als hij een heks verbrande. Daarom deden ze dat ook vooral. Maar als ze het alleen voor de macht deden, waarom vielen ze dan geen protestanten aan?
Ow oke, dan heb ik je fout begrepen eerst Maar ik denk dat die doorsnee priester dacht dat 'ie iets goeds deed als hij een heks verbrandde omdat de HOGERE mensen dat wilden, en niet zozeer door de dingen die de heks deed.
En dat van die protestanten weet ik niet zeker, maar volgens mij kwamen die pas later en is daar ook tegen geprotesteerd, maar wel in vele mindere mate ja. wel raar

Citaat:
darthraver schreef:
Nou, ik denk dat de mensen wel minstens bang waren voor heksen hoor, en dan is het heel fijn als een geloof zegt dat die angst niet zomaar is en dan de angst weg haalt.
Zover ik weet waren 'heksen' vooral mensen die met drankjes en kruiden mensen probeerden te helpen. Maar goed, ik was er niet bij dus dat kan ik niet zeker zeggen.
Wel zou ik banger zijn voor een geloof dat géén andere geloven toestaat, en dus een soort alleen-heerschappij op religieus gebied wil, dan een of ander vaag iemand in een hutje in het bos (beetje cliché-beeld, maar toch )
Oud 24-01-2003, 13:51
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
Ow oke, dan heb ik je fout begrepen eerst Maar ik denk dat die doorsnee priester dacht dat 'ie iets goeds deed als hij een heks verbrandde omdat de HOGERE mensen dat wilden, en niet zozeer door de dingen die de heks deed.
En dat van die protestanten weet ik niet zeker, maar volgens mij kwamen die pas later en is daar ook tegen geprotesteerd, maar wel in vele mindere mate ja. wel raar
Ja, maar die hogere mensen vertelden dat alsof het stond in de bijbel en het moest van god, daardoor dachten ze dat ze wat goeds deden volgens god als ze dat deden.

Maar met die protestanten was volgens mij vooral dat ze dezelfde god vereerden, daardoor werden ze niet keihard aangevallen, maar heksen geloofden in andere goden. Dat is slecht volgens de kerk en de bijbel. Daardoor vielen ze de heksen veel harder aan.

Citaat:

Zover ik weet waren 'heksen' vooral mensen die met drankjes en kruiden mensen probeerden te helpen. Maar goed, ik was er niet bij dus dat kan ik niet zeker zeggen.
Wel zou ik banger zijn voor een geloof dat géén andere geloven toestaat, en dus een soort alleen-heerschappij op religieus gebied wil, dan een of ander vaag iemand in een hutje in het bos (beetje cliché-beeld, maar toch )
Jaa, waren ze misschien wel. Maar mensen waren bang voor iets wat ze niet begrepen, ze begrepen de heksen niet => ze waren bang voor ze.
Oud 24-01-2003, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Duke_Erik schreef:
Dat is een misvatting.. ik heb laatst tentamen daar over gedaan.. maar die verbrandingen werden gedaan omdat het gewone volk door het elitevolk werden aan gestoken met het idee dat heksen de duivel zouden vereren... daarbij was het christendomook met zich zelf in gevecht en beschuldigden de protestanten de katholieken ervan duivels te zijn en anders om.. en toen ging het volk elkaar beschuldigen en toen ontstonden die vervolgingen...

Dat had dus relatief weinig met het niet aanvaarden te maken, meer met onwetenheid...

Maar ik denk dat het christendom wicca moeilijk kan accepteren.. daarom heb ik mijn ouders nog niet vertelt van mijn overtuiging.. zij hechten zich teveel aan het christendom... ik denk dat het een schok is.. maar het accepteren zal moeilijk zijn mede doordat christenen andere religies vaak als 'slecht' beschouwen.. (daarmee bedoel ik niet dat ze dat allemaal doen) en ze het idee niet kunnen snappen ("wie 'aanbid' nou de natuur???")
Oud 24-01-2003, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Nar'Hyarmen schreef:

Wicca is meer met de goden en meer sprititueel en hekserij meer met praktijk.. volgens mij.. kijk me er niet op aan.. maar zo zie ik het
Oud 24-01-2003, 16:30
Verwijderd
Citaat:
darthraver schreef:
Ik moet je teleurstellen.. die priesters die keurden het eerst juist af omdat ze het heidens vonden... ze vielen ook protestanten aan.. iedereen was slachtoffer.. als je net ongesteld was en je was een beejte chagerijnig werd je ook al aangewezen als heks.. dus.. ook protestanten
Oud 24-01-2003, 16:34
Verwijderd
Jullie moeten echt even de geschiedenis lezen voor je gaat vertellen over de heksenvervolgingen.. ze werden veroorzaakt door het nieuwe inquisitoire proces, de godsdiensttwisten en de misvatting over de hekserij dat in verband werd gebracht met duivelverering...
Oud 24-01-2003, 17:01
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Cytherea schreef:
Jullie moeten echt even de geschiedenis lezen voor je gaat vertellen over de heksenvervolgingen.. ze werden veroorzaakt door het nieuwe inquisitoire proces, de godsdiensttwisten en de misvatting over de hekserij dat in verband werd gebracht met duivelverering...
ja je hebt gelijk. Volgens mij zijn we iets te ver doorgegaan zonder het gebruik van echte bronnen. Bedankt voor je advies

Verhaaltje over oorzaak
Hier staat dat er veel problemen waren (met name de pest), maar er kon geen goede verklaring voor worden gevonden. Dus werden de 'heksen' de zondebokken. Op zich wel een logische verklaring

Citaat:
"Even if the witch has never killed or done evil to man, beast, or fruits,and even if he has always cured bewitched people, or driven away tempests,
it is that he has renounced god and treated with satan that he deserves
to be burned alive...
Even if there is no more than the obligation to the devil,
having denied god, this deserves the most cruel death that can be imagined."
Deze quote komt uit de bron hieronder. Dit is gezegd door een Demonoloog uit de 16e eeuw. Dit is misschien een verklaring voor het feit dat heksen, hoewel ze ook goede dingen deden, toch werden vermoord, enkel omdat ze een andere god (volgens de christenen Satan) aanbaden
bron

Hier staat ook nog een verhaaltje, wat vrijwel op hetzelfde neerkomt als het eerste verhaal.
Oud 24-01-2003, 17:38
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
Cytherea schreef:
Ik moet je teleurstellen.. die priesters die keurden het eerst juist af omdat ze het heidens vonden... ze vielen ook protestanten aan.. iedereen was slachtoffer.. als je net ongesteld was en je was een beejte chagerijnig werd je ook al aangewezen als heks.. dus.. ook protestanten
Die priesters die heksen verbranden afkeurden, probeerden dat ook bij protestanten?

Citaat:
barkrukkie schreef:
Deze quote komt uit de bron hieronder. Dit is gezegd door een Demonoloog uit de 16e eeuw. Dit is misschien een verklaring voor het feit dat heksen, hoewel ze ook goede dingen deden, toch werden vermoord, enkel omdat ze een andere god (volgens de christenen Satan) aanbaden
Maar wie zegt dat het niet Satan is? Satan kan zich verschrikkelijk goed verbergen, en ik kan me voorstellen dat een paus denkt dat het wel Satan is hoor...

Citaat:
Cytherea schreef:
Dat is een misvatting.. ik heb laatst tentamen daar over gedaan.. maar die verbrandingen werden gedaan omdat het gewone volk door het elitevolk werden aan gestoken met het idee dat heksen de duivel zouden vereren...
Wie zijn hier het elitevolk en wie het gewone volk?
Oud 24-01-2003, 18:30
Verwijderd
Citaat:
darthraver schreef:
Die priesters die heksen verbranden afkeurden, probeerden dat ook bij protestanten?
Uhm.. ja dat hoort niet bij elkaar.. in het begin keurden priesters het verbranden af..
omdat de kerk zo in de war was beschuldigden de katholieken de protestanten ervan de duivel te zijn en andersom en dus ook de protestanten werden verbrand..

Wie zijn hier het elitevolk en wie het gewone volk?
elitevolk is geleerden, juristen en mensen met veel geld.. gewone volk, ambachtslieden en andere burgers..
Oud 25-01-2003, 17:49
AngelLena
AngelLena is offline
Ik heb uitegrbeid onderzoek gedaan naar deze vervolgingen, de oorzaken en alles eromheen. Ik heb alles verwerkt in een werkstuk. En die heb ik op mijn pc staan. Alles wat er staat is gebaseerd op feiten uit naslagwerken, internetsites en een aantal interviews met heksen die afstammen van heksen uit die tijd die vervolgd werden. Ik heb een paar teksten gebruikt als voorbeeld die ik hier toevallig heb gevonden, dus misschien komen ze je bekend voor.

Het gaat een beetje een lang topicje worden hier dus, maar vooruit, ik denk dat er wel belang naar is:

Hoofdstuk 1
Wat is een heks?

Het geloof in Hekserij is op het Sjamanisme na het oudste geloof op deze aarde. Voordat je de geschiedenis en de tegenwoordigheid van heksen kan begrijpen, moet je eerst begrijpen wat een heks is. Bij Hekserij kun je onderscheid maken tussen de traditionele heks en de Wicca . Op de laatste ga ik later in, want ik doel met deze tekst meer op de traditionele heks.

Hekserij is een religie en een levenswijze. Een heks is nauw verbonden met de natuur. Het leven van een heks staat in teken van het helpen van mensen en dieren en het beschermen van onze moeder, de aarde. De aarde geeft ons alles, onderdak, grondstoffen, eten, kleding, bescherming etc. etc.. Daarvoor in de plaats mogen wij best iets terug doen vindt de heks, in de vorm van het helpen van onze moeder haar kinderen en het beschermen van onze moeder zelf. De hulp die de heks geeft, bestaat volledig uit hulp die moeder aarde de mensen biedt: kruiden, stenen, planten etc.

De religie is een op zich logisch geheel, maar voor de moderne mens die alleen nog maar ingewikkeld kan denken moeilijk te bevatten. Bij de heksenreligie staat aan het hoofd moeder aarde die zoals eerder gezegd ons alles schenkt wat wij nodig hebben. Dan krijg je een god EN een godin. Alles op aarde bestaat uit mannen en vrouwen, dus ook hetgeen wat wij niet kunnen zien, zoals goden, bestaat uit zowel een man als een vrouw. En het maakt niet uit of je man of vrouw bent, zwart, geel, rood, pimpelpaars of wit, rijk of arm, allemaal zijn wij gelijk.

Waar heksen ook heilig in geloven is reïncarnatie. Je lichaam is slechts een instrument voor je ziel. Na je dood, hou JIJ niet op met bestaan, jouw instrument, jouw LICHAAM houdt op met bestaan. Wat houdt dat nou precies in? In elk leven heb jij een les te leren. Of dat lukt of niet, dat weet niemand van te voren. De lessen die jij te leren hebt, weet je niet van te voren. Die moet je immers in dat leven leren en je komt de les vanzelf tegen in de vorm van een persoon, dier of voorwerp.
Reïncarnatie houdt niet in dat jouw hele leven van te voren al bepaald is. Bepaalde dingen worden wel voor jou bepaald, niet altijd van te voren, soms ook ter plekke. Bijvoorbeeld als je mensen ontmoet en mee aan de praat raakt, kun je opeens tot de ontdekking komen, dat je tegen die persoon meer over jezelf vertelt dan je ooit aan een ziel verteld hebt. Dit is al een teken, dat jij iets van die persoon te leren hebt en andersom. Zo gauw jullie bij elkaar uitgeleerd zijn, kan het zijn dat deze persoon volledig uit jouw leven verdwijnt, het kan ook zijn dat jullie bij elkaar blijven. Een les die je geacht wordt om te leren, leer je soms niet in 1 leven. Je kan er ook 20 levens over doen, als jij uiteindelijk je les maar leert.
Zo gauw je alle lessen die op aarde te leren zijn hebt geleerd, hou je eindelijk op met bestaan. Jij sluit je dan aan bij de aarde en een nieuw zieltje krijgt de kans om zijn lessen te leren.

Dan krijg je het punt magie. Magie is niets anders dan van de god en godin dingen vragen door middel van runen leggen, rituelen, cirkels trekken etc. Dus absoluut geen: hocus pocus en nu ben je een kikker of een paddestoel. Het is ook geen oud vrouwtje met een puntmuts en een wrat op haar neus die dag en nacht boven haar ketel hangt en heksenbrouwseltjes maakt om er een appel in te dopen en daarmee iemand te vermoorden.

Natuurlijk zou een heks kwaad kunnen doen, immers een heks kan ook goed doen, maar een heks vergeet nooit en te nimmer de wet van 3: ‘Ever mind the law of three, what thou sends out comes back to thee’.
Alles wat je doet, komt drievoudig terug. Dus voordat een heks ook maar aan magie begint te denken, zal de heks eerst 3 keer nadenken over de consequenties van magie gebruik.

Hoofdstuk 2
Wat dacht de middeleeuwse burger over de heks?

In de middeleeuwen leefde men in kleine dorpjes in simpele hutjes of kleine primitieve stenen huisjes voor de wat welvarendere mensen. Het dorp was vaak omsingeld door bossen of heides. In veel dorpen was het zo dat aan de rand van het dorp of soms zelfs midden in het bos nog een hutje stond. Die was van de Wijze. De Wijze was een man of vrouw die over veel kennis en kunde beschikte. Iemand die wonderen kon verrichten met een kruidenmixje of een bepaalde spreuk. Dit was de dorpsheks. Deze heks leefde solitair en kwam alleen in het dorp als ze dingen nodig had die het bos hem of haar niet kon geven, of als de dorpsbewoners een probleem hadden maar niet naar de heks toe konden komen.

Deze Wijze speelde voor de middeleeuwse burger een grote rol. De kerk was bij de gemiddelde burger nauwelijks bekend of soms helemaal niet bekend, er bestonden in de gedachtegang van de middeleeuwse burger alleen heksen en er waren nog een aantal sporen overgebleven van het Sjamanisme. Degenen die iets van de kerk wisten vonden het maar een onzin geloof. Hekserij en Sjamanisme, werden betiteld als ‘de oude religie’, waar iedereen in geloofde. De heks werd over het algemeen met rust gelaten. Alleen als er een ziekte uitbrak of als de dorpelingen andere ernstige psychische of materiele problemen hadden kwam 1 of een aantal afgevaardigden uit het dorp de heks bezoeken om hem of haar om hulp te vragen. De heks kon genezen, problemen analyseren en vaak ook oplossen, zo lang ze niet voor het voordeel waren van slechts 1 persoon. Een heks probeert immers altijd bij te dragen aan het geheel.

Iets verderop in de middeleeuwen hadden heksen zo’n speciale rol in het leven van de burgers ingenomen dat de burgers besloten iets terug te geven voor de hulp die hij of zij gaf. De dorpelingen brachten haar regelmatig voedsel en andere levensmiddelen die ze nodig had.

Nog iets later werd dit zo’n gewoonte dat men begon te denken dat als ze niks meer kwamen brengen, dat de heks hen kwaad zou kunnen doen als hij of zij in een slecht humeur was. Dit had inderdaad gekund, maar vergeet niet de wet van 3. De heks zal dit niet doen tenzij het echt niet anders kan. Maar ja, dat wisten die dorpelingen ook niet, dus ontstond er een mate van angst voor de dingen die de heks zou kunnen doen. De gevolgen van deze beginnende angst komt in het volgende hoofdstuk aan bod.

Hoofdstuk 3
Wat dacht de kerk over de heks?

Halverwege de middeleeuwen kwamen langzaam aan de eerste christelijke kerken met hun missionarissen en volgelingen in de dorpen. Hoe zeer de christenen de burgers ook probeerden te overtuigen van het christendom, zij bleven trouw aan hun dorpsheks. Een nieuwe godsdienst had geen enkel nut, de heks had hen nooit kwaad gedaan, alleen maar geholpen zo gauw ze er om vroegen, waarom verbeteren wat goed is? Volgens de burgers kon het er alleen maar op achteruit gaan.

De macht waar de kerk op uit was om te krijgen, was onmogelijk te krijgen zolang de mensen niet in de Here Christus wilden geloven en maar terug bleven komen naar hun dorpsheks. Wat moest er dus gebeuren, de heksen moesten verdwijnen. De burgers hadden inmiddels al genoeg verhalen gehoord over de hemel en de hel, God en de Duivel. De kerk maakte genadeloos gebruik van de angst die men al enigszins had voor de kunsten van de heks. Christenen werden naar de dorpen gestuurd om daar te verkondigen dat heksen dienaren van de Duivel waren vanwege de “vaardigheden” die zij ontwikkelden. De heksen waren volgens de kerk geesteszieke mensen die een pact hadden gesloten met de Duivel om zo meer macht te kunnen krijgen.

De volgende uitspraak bleek waar: een individu is slim, mensen zijn domme schapen die iemand nodig hebben die hen beschermt als een herder. Men kreeg angst voor de heksen, men verstootte ze, en sloot zich aan bij de kerk. Als er dan weer eens een ziekte uitbrak in het dorp, kwam men in eerste instantie niet meer naar de heks toe voor hulp. Men gaf de heks de schuld van het uitbreken van deze ziekte. Tenminste, dat deed de kerk en de burgers volgden de kerk blindelings. Maar ondertussen bezochten de dorpelingen in het geheim nog steeds de heks in de crisistijden. Stel je voor dat de kerk er achter kwam dat men nog naar de heks ging. Ze zouden zeker om het leven worden gebracht.

Maar de kerk was niet dom, zij had heel goed door dat men nog steeds zijn toevlucht zocht bij de dorpsheks. De heks vormde dus nog steeds een bedreiging voor de machtspositie van de kerk. De heksen moesten letterlijk van de aardbodem verdwijnen als de kerk de absolute macht wilde krijgen. Hier begon de inquisitie, een massa uitmoording van heksen en iedereen die een heks kon zijn. Er werden grootscheepse opsporingen gedaan naar heksen in en buiten de dorpen en iedereen die mogelijk heks was werd zonder pardon geëxecuteerd. Er werden beloningen uitgeloofd voor dorpelingen die een heks, of iemand die contact had met een heks, uit zouden leveren aan de kerk. Om toch nog in een goed blaadje bij de kerk te komen, leverde men soms iemand uit die helemaal geen heks was, maar ernstig ziek of misvormd en vertelde de kerk dat dit een heks was omdat hij of zij een boos oog had (of ook wel: lui oog), of omdat elke keer als je langs liep hij of zij een vreemde beweging met de arm maakte (spasmen).

Tijdens deze langdurige slag om de macht werden meer dan 60.000 mensen geëxecuteerd waarvan nog geen 16e deel echt een heks was. Zij kwamen op de brandstapel terecht of werden met gewichten aan de enkels de rivier in gegooid, ze werden gestenigd en opgehangen.

Een gruwelijke en inhumane manier om dood te gaan. Vanaf toen was de heks niet meer een dienaar van de Duivel, de heks was de Duivel. Ik vond een tekst van een lied van een zeer onbekende Schotse band, Oi Polloi, die in het kort uitlegt hoe het er aan toe ging met de heksen tijdens de vervolgingen en hoe men er na de vervolgingen over dacht :

Don't Burn the Witch

Put to death in flames and smoke
You were used as a scapegoat
Troubles blamed upon the witch
When they should've really burned the rich

No! Don't burn the witch
Burn, burn the rich!

Get down on your knees in their church
You refused and worshipped the earth
They tried to stamp out all you stood for
Wise woman of power and herbal lore

"Thou shalt not suffer a witch to live"

Inquisition in the middle ages
Phallocentric Christian outrages
Thare oare those who'd bring back those days
Don't let the right-wing Christian nutters have their way

No! Don't burn the witch
Burn, burn the rich!

Hoofdstuk 4
Bestaan heksen nog steeds?

De inquisitie is voorbij, de machtsstrijd had de kerk gewonnen (in hoeverre die gewonnen kon worden aangezien de heksen geen strijd voerden met de kerk), maar er is geen twijfel over mogelijk, heksen bestaan nog altijd. Ze zijn nooit weggeweest. Ondanks het aantal geëxecuteerde heksen zijn er nog tallozen overgebleven die hun kennis en kunde over hebben gegeven van generatie op generatie.

Daarbij komt dan dat eind 18e eeuw een nieuwe stroming in de Hekserij geïntroduceerd werd onder de naam Wicca, uitgevonden door Gerald Gardner. Er is nogal een onduidelijkheid over of Gardner deze stroming verzonnen heeft en er elementen van de hekserij aan toegevoegd heeft, of dat hij de hekserij genomen heeft en daar zijn eigen ideeën aan toegevoegd heeft. Alle teksten suggereren anders en Wicca’s discussiëren daar nog steeds over. De Wicca stroming brak door rond 1950. Deze tekst laat wat van de discussie zien :

Wicca: The World's Oldest Religion?

Wiccans have told me over and over again that Wicca is the world's oldest religion and that Wicca is older than Christianity. Problem is, that is a lie! Aidan Kelly, Ph.D., founder of two of the largest witchcraft organizations in America exposes this myth. The write up for his book, Crafting the Art of Magic - book 1 puts it this way, "Kelly himself wanted to believe that Wicca was the rediscovering of ancient Goddess-worshipping people. However, his research proved that this is not the case." In fact, Gerald Gardner (1884-1964) is the inventor of the cult of Wicca. In his book, At the Heart of Darkness, John Parker says, "retired (British) civil servant Gerald Brosseau Gardner, inventor of a witch cult (was) an old fraud." But why would Parker say that? I'll tell you why. "There is much evidence suggesting that Gardner concocted most of his rituals and legends from his own furtile imagination and that he promoted witchcraft for economic and sexual reasons." The article goes on to say that any witchcraft group that claims roots prior to 1950 is highly suspect. In short, today's Wicca or witchcraft is a modern cult originating in the 1950's and can not legitimately claim to be older than Christianity.

Guiley has observed, "It is difficult to say whether Gardner intended to create a new religion or whether it grew spontaneously from public interest in his writings" (Ibid.). However, Frank Smyth writes in Man, Myth and Magic, "In the absence of any evidence except hearsay, there is a strong case in favour of the suggestion that Gardner invented the cult of Wicca to satisfy his own sense of the esoteric" (Richard Cavendish, Editor, Vol. 14, p. 1869). Other authors have indicated that Gardner's revival of Witchcraft also "centered mainly around discreet sexual frolics in the nude, aided by drugs" (Encyclopedia of Occultism and Parapsychology, Leslie Shepard, Vol. 1, p. 366)

Although many pagan and witchcraft traditions can be traced back to pre-historic times, the religion known as Wicca began in the UK in the 1950's from the teachings of Gerald Gardner. This earliest form of Wicca, known as Gardnerian Wicca, is a system based on individual groups, known as covens, all of which can trace their lineages back to Gardner. Other forms of traditional Wicca that have evolved from the Gardnerian tradition include Alexandrian and Seax traditions.

Met andere woorden: meneer Gardner had het thuis niet leuk en spannend genoeg met z’n vrouw en Wicca is al helemaal niet het oudste geloof op de wereld wat je toch vaak hoort.

Dan wou ik het nog even kort over de verschillen tussen de Wicca en de traditionele heks hebben. Dezelfde feesten worden gevierd, vele elementen komen terug in beide geloven maar toch is er een wereld aan verschil. Een paar van de beste voorbeelden:

De Wicca kent hiërarchie. De traditionele heks niet. In de Wicca bestaat er een hoge priester en een hoge priesteres. Deze zullen nooit in dezelfde cirkel staan als de normale Wicca’s. Zij staan boven de normale Wicca’s en hebben rechten en plichten die de normale Wicca niet heeft.

Bij de Wicca is seks erg belangrijk, zoals je al hebt kunnen lezen in de tekst. En Wicca gaat daarin voor mijn gevoel net iets te ver. Als iemand ingewijd wil worden in een coven kan dat na de 101 dagen training. Dit is hetzelfde als bij de traditionele hekserij, maar de Wicca maakt er wat mooiers van. Tijdens de inwijding moet men naakt zijn en degene die ingewijd wordt, is verplicht geslachtsgemeenschap te hebben met de hoge priester of priesteres op het altaar, onder toeziend oog van alle coven leden. Een traditionele heks verafschuwt dit. Een inwijding van een traditionele heks is heel simpel. 101 dagen training, je wordt gezegend en klaar is Eucalypta.

Verder is het bij de Wicca gebruikelijk dat als men een cirkel betreedt, die naakt betreden wordt, zodat de Wicca in kwestie beter in contact zou staan met de natuur. Een traditionele heks zegt: Mens, het vriest 20 graden, doe 2 truien, 3 broeken, een dikke jas, een sjaal, een muts en een paar handschoenen aan en doe jezelf een plezier.

Dus Wicca bestaat in ieder geval nog, maar traditionele heksen bestaan evengoed. Wil je er eens 1 zien, ga naar Appelscha en bezoek de Heksehoeve. Daar maak je kennis met Margarita van Dongen, die ik zelf gesproken heb over dit onderwerp en die mij veel informatie mee heeft gegeven welke ik in deze teksten heb verwerkt.

Als je bekijkt hoe vaak er tegenwoordig heksen opduiken in de media en hoeveel sites van levende heksen je tegenkomt op het internet, is er geen twijfel over mogelijk dat heksen bestaan en niet alleen in de sprookjes. Je kunt er misschien geen 2000 kerken mee vullen, maar er zijn er nog genoeg.

Hoofdstuk 5
Hoe denkt de 21e eeuwse burger over heksen?

De kerk wordt steeds minder populair valt mij op. Men heeft behoefte aan spiritualiteit na een lange periode van rationaliteit. Men zoekt het oude geloof in Hekserij weer op. Of dat nou in de vorm van Wicca of traditioneel is, dat doet er niet toe.

De laatste 6 jaar duiken overal ineens mensen op die beweren heks te zijn, deze mensen zitten nu al tot over 2 jaar vol gepland met cursussen in hekserij en kruiden, lezingen etc.
Er is maar weinig verschil in de manier waarop men nu met heksen omgaat en de manier waarop het er in het begin van de middeleeuwen aan toe ging. Zolang er geen belang bij is om een heks te bezoeken is het een grappig fenomeen, is dat er wel, dan loopt het storm bij de heks thuis.
Hopelijk herhaalt de geschiedenis zich niet, want we zitten niet te wachten op een tweede inquisitie.

Wat ik erg jammer vind in deze tijd is dat alles wat in de publiciteit staat misbruikt wordt voor economische doeleinden. Behalve echte heksen met de puurste bedoelingen, duiken er ook zogenaamde heksen op. Die geven cursussen en lezingen over dit onderwerp waar ze nauwelijks iets van weten om er bakken geld mee te verdienen. Dus mocht iemand ooit het idee hebben om een cursus te gaan volgen of consult aan te vragen bij een heks :
kijk goed uit bij wie je terecht komt en onderzoek of je met een echte heks, of met een bedrieger te maken hebt.
Dit zou je bijvoorbeeld al kunnen zien aan het prijskaartje wat aan de cursus of het consult hangt. Of, wat misschien nog belangrijker is, of je je prettig bij iemand voelt.
Oud 26-01-2003, 13:00
load_harmony
load_harmony is offline
wicca en het christendom samen word denk ik geen succes. god is niet de God van duisternis, en mystiek en zo. god is de God van licht, vrede. en een heleboel liefde...

ik denk niet dat Wicca erg veel te maken heeft met licht vrede en liefde

correct me if im not right
Oud 26-01-2003, 13:06
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
load_harmony schreef:
wicca en het christendom samen word denk ik geen succes. god is niet de God van duisternis, en mystiek en zo. god is de God van licht, vrede. en een heleboel liefde...

ik ben ook niet echt een wicca-expert, maar volgens mij gaat wicca toch meer over vrede en harmonie met de natuur en alles om je heen. Ik vind Wicca zelfs een vredelievender geloof dan het Christendom (nu) is
Oud 26-01-2003, 13:59
Verwijderd
Citaat:
load_harmony schreef:

Uhm.. ga jij maar even info zoeken ergens.. wicca heeft juist veel te maken met licht, vrede en liefde..
Oud 26-01-2003, 21:27
Sarahke
Sarahke is offline
Ehm, de kerk heeft nooit heksen verbrand, ale misschien per ongeluk wel enkelen.
Maar wie werd er verbrand? Mensen die er ietwat anders uitzagen, ziek waren, genezers, ...
Wanneer mensen ziek werden, er plagen uitbraken, oogsten mislukten moest iemand de schuld krijgen, God kon het niet gedaan hebben want God doet alleen "goeie" dingen, daarom zocht de kerk schuldigen => iedereen die ietwat afweek van de normale middeleeuwer. En die hadden meestal niks met hekserij te maken....
Oud 26-01-2003, 21:46
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Sarahke schreef:
Ehm, de kerk heeft nooit heksen verbrand, ale misschien per ongeluk wel enkelen.
Maar wie werd er verbrand? Mensen die er ietwat anders uitzagen, ziek waren, genezers, ...
Wanneer mensen ziek werden, er plagen uitbraken, oogsten mislukten moest iemand de schuld krijgen, God kon het niet gedaan hebben want God doet alleen "goeie" dingen, daarom zocht de kerk schuldigen => iedereen die ietwat afweek van de normale middeleeuwer. En die hadden meestal niks met hekserij te maken....
Ook jij mag je huiswerk opnieuw gaan doen.
Heksen waren de originele zondebok omdat zij in de weg stonden van de kerk haar machtspositie. Later werd iedereen die afweek van het gemiddelde betiteld als heks en ging dus ook de brandstapel op. Je spreekt dus de halve waarheid.
Oud 31-01-2003, 12:30
Sysy
Sysy is offline
Ik zweef al een tijdje op een reformatorisch forum rond om daar de stemming tegenover wicca te pijlen.

Sommigen keuren het meteen af, zeggen meteen dat ik de verkeerde weg ga. Dat het allemaal mooi lijkt maar dat als je er echt zit alles niet meer mooi is... dat soort gezeur. Een echt argument waarom het niet goed zou zijn is meestal dat het van God niet mag. Het is occult, verborgen en dat zou niet voor niks zijn.
Je kan er ook niet mee in discussie gaan want God is voor hen echt. Als zij geloven dat wicca volgens God niet mag, dan mag het niet. That's it.
Ik heb uitgelegd wat het is, en met veel dingen kan niemand het oneens zijn denkik (harm none do as ye will). Vooral magie schrikt mensen af. Dan zou je de krachten van de duivel gebruiken. Tja daar kom je bij mij niet ver mee want ik geloof niet in de duivel.
En als ik zeg dat bidden eigenlijk ook magie is.. wordt er niet echt op gereageert.

maar daar tegenover zijn er ook mensen die wel open voor alles staan. Kijk ik begrijp dat mensen in God geloven, maar om dan wicca meteen als slecht af te schilderen vind ik zo kortzichtig.

Maar ja dat was het wel een beetje...
Oud 31-01-2003, 15:31
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
Sysy schreef:
Ik zweef al een tijdje op een reformatorisch forum rond om daar de stemming tegenover wicca te pijlen.

Sommigen keuren het meteen af, zeggen meteen dat ik de verkeerde weg ga. Dat het allemaal mooi lijkt maar dat als je er echt zit alles niet meer mooi is... dat soort gezeur. Een echt argument waarom het niet goed zou zijn is meestal dat het van God niet mag. Het is occult, verborgen en dat zou niet voor niks zijn.
Je kan er ook niet mee in discussie gaan want God is voor hen echt. Als zij geloven dat wicca volgens God niet mag, dan mag het niet. That's it.
Ik heb uitgelegd wat het is, en met veel dingen kan niemand het oneens zijn denkik (harm none do as ye will). Vooral magie schrikt mensen af. Dan zou je de krachten van de duivel gebruiken. Tja daar kom je bij mij niet ver mee want ik geloof niet in de duivel.
Maar dat jij niet in de duivel gelooft, zegt nog niet dat je niet zijn krachten gebruikt. Voor die mensen bestaat de duivel echt, jij bent onwetend en gebruikt krachten van de duivel zonder dat je het weet. (in hun visie)

Citaat:

En als ik zeg dat bidden eigenlijk ook magie is.. wordt er niet echt op gereageert.

maar daar tegenover zijn er ook mensen die wel open voor alles staan. Kijk ik begrijp dat mensen in God geloven, maar om dan wicca meteen als slecht af te schilderen vind ik zo kortzichtig.

Maar ja dat was het wel een beetje...
Maar wat is er kortzichtig aan? Als God toch zegt dat dat niet mag, en jij gelooft god in woord en daad, waarom zou je dan twijfelen, dan zou je dus geen goede gelovige zijn, en dat wil je wel zijn.
Oud 31-01-2003, 15:54
Sysy
Sysy is offline
Citaat:
darthraver schreef:
Maar dat jij niet in de duivel gelooft, zegt nog niet dat je niet zijn krachten gebruikt. Voor die mensen bestaat de duivel echt, jij bent onwetend en gebruikt krachten van de duivel zonder dat je het weet. (in hun visie)

Maar wat is er kortzichtig aan? Als God toch zegt dat dat niet mag, en jij gelooft god in woord en daad, waarom zou je dan twijfelen, dan zou je dus geen goede gelovige zijn, en dat wil je wel zijn.
ja dat is ook zo, maar vanuit mijn perspectief is het kortzichtig. Ik snap gewoon niet hoe mensen zo kunnen denken. Ik heb nooit zo gedacht. Ik snap dat er verschillende geloven op deze aarde zijn, maar ik snap niet waarom anderen dat niet kunnen snappen.

Ik heb gewoon niet het geloof dat zij hebben en kan daarom ook niet door hun ogen kijken..
Oud 02-02-2003, 17:58
MiniLion
MiniLion is offline
wicca word vanuit Christelijk oogpunt absoluut niet geaccepteerd, (Sorry dat ik de rest niet lees kost moeite)

Christen geloven dat het DUIVELS is en OCCULT.

Ik denk wel dat het een gelijke is van het christendom, het is een geloof, net zoals Hiduisme en Islam
Oud 02-02-2003, 18:15
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
MiniLion schreef:
wicca word vanuit Christelijk oogpunt absoluut niet geaccepteerd, (Sorry dat ik de rest niet lees kost moeite)

Christen geloven dat het DUIVELS is en OCCULT.

Ik denk wel dat het een gelijke is van het christendom, het is een geloof, net zoals Hiduisme en Islam
Ja, idd jammer dat je de rest niet heb gelezen nee...
Advertentie

Regels voor berichten