Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2003, 13:27
strafcorner
strafcorner is offline
is het mogelijk om een platenspeler aan een creative sb live 5.1 kaart te hangen en dan via de speaker set naar de lp`s/ep`s te luisteren? is er uberhaupt een manier of niet?
Oud 25-01-2003, 13:28
[eitje]Methuselah
[eitje]Methuselah is offline
Offtopic: coole tag
Oud 25-01-2003, 14:51
Verwijderd
Citaat:
strafcorner schreef:

is er uberhaupt een manier of niet?
Ik heb het net even voor je opgezocht, en de Terratec DMX 6Fire 24/96 / LT kan het (dat is een externe geluidskaart), maar die kost wel 262,70.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 16:41
WolterB
WolterB is offline
ja, doe ik ook

zorg dat je de LP-speler op een verserker hebt aangesloten waarop een uitgang zit voor een koptelefoon

zorg dat je een mannetje-mannetje kabel hebt en plug die van de uitgang van de versterker naar de line-in op je geluidskaart.

om dan je line-in goed te activeren ga je als volgt te werk:
ga naar eigenschappen van audio
klik op tabblad audio
klik op volume van het menuutje opnemen van geluid
vink het hokje bij Line-In aan
en klaar

edit:

als je LP-speler een ingebouwde versterker hebt kan je ook een tulip-stekker kopen met een 'normale' audiouitgang (mannetje) + 2 'omgekeerde' tulip-pluggen (vrouwtjes) en die solderen zodat je die aan de tulip-uitgangen van je LP-speler kunt pluggen.
dit werkt ook als er geen versterker in de speler zit, maar dan komt er amper geluid uit (ik spreek uit ervaring)

Laatst gewijzigd op 25-01-2003 om 16:43.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 09:53
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
WolterB schreef:

als je LP-speler een ingebouwde versterker hebt kan je ook een tulip-stekker kopen met een 'normale' audiouitgang (mannetje) + 2 'omgekeerde' tulip-pluggen (vrouwtjes) en die solderen
waar kan je precies zo een soort kabel kopen? en hoe zit het precies met dat solderen ?
Oud 29-01-2003, 11:48
Verwijderd
Citaat:
strafcorner schreef:
waar kan je precies zo een soort kabel kopen? en hoe zit het precies met dat solderen ?
Wit op korte stukje metaal, rood op 't grote stuk metaal. 't Is trouwens wel klotewerk; vaak hecht de tin niet jofel.

Eerst de gestripte kabeltjes voorzien van een dun laagje tin, dan beetje tin op de soldeertip doen en solderen maar. Een werkbank of iemand met een waterpomptang d'r bij is trouwens wel fijn; 't zijn kleine kutstekkertjes.

Oh, en vergeet niet eerst het beschermkapje op de kabel te doen. Altijd lullig als je na 't soldeerwerk d'r achter komt dat je 't kapje vergeten bent
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 15:37
Wuzzelez
Wuzzelez is offline
Ik zou gewoon een kabeltje kopen. Niet dat solderen niet goed zou gaan maar de kwaliteit van een fabriekskabeltje is nog altijd beter dan die van een zelfgebakken geval. Een mannetje-mannetje kabel is te koop bij bijna iedere elektrowinkel.
Oud 30-01-2003, 15:25
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Wuzzelez schreef:
Ik zou gewoon een kabeltje kopen. Niet dat solderen niet goed zou gaan maar de kwaliteit van een fabriekskabeltje is nog altijd beter dan die van een zelfgebakken geval. Een mannetje-mannetje kabel is te koop bij bijna iedere elektrowinkel.
zo'n kabel die ik beschreef bestaat dus niet, ik heb er een paar maand naar gezocht en heb toen bij een speciaalzaak gevraagd of het mogelijk was en toen hebben zij t voor mij geslodeerd
Oud 30-01-2003, 18:33
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Wuzzelez schreef:
maar de kwaliteit van een fabriekskabeltje is nog altijd beter dan die van een zelfgebakken geval.
Hangt ervanaf hoe je'm bakt. Er zijn een hele hoop rot kabeltjes hoor, die het na een bepaalde tijd ook niet meer doen..

Wat je nodig hebt is gewoon een MM/MC versterker. Grote kans dat je een MM element hebt op die platenspeler. Dit geeft een iets grotere uitgangsspanning (ongeveer 5 mV) maar zou iets minder goed klinken.. Dit verschil merk je pas bij platen spelers ala Michell Gyrodeck.. (zo'n 4 a 5000 gulden, afhankelijk van de uitvoering)..

Om er nou een dure geluidkaart voor te kopen, da's ook niets.. Je kan een pro-ject phono box kopen, of een vergelijkbare simpele MM versterker.. Die kan je eventueel ook nog inbouwen in je platenspeler, zodat je een line-out hebt op je platenspeler (moet je dat natuurlijk niet in de MM ingang van een versterker steken)..
Dan heb je alleen nog een 2x tulp naar 3,5 mm stereo jackplug nodig, en je kan'm aan geluidskaart hangen (mits je geluidskaart die standaard kutjacks heeft).. Zo'n apart versterkertje dat kost veel minder dan zo'n dure terratec..

Of je haalt ergens een geintegreerde versterker vandaan, hangt daar je pc speakers aan (eventueel de interne versterker by-passen) en je maakt een verbinding tussen de line-out van je geluidskaart en de line-in van die versterker.. En die platenspeler steek je ook in die versterker..(moet er natuuriljk wel een MM/MC ingang op die versterker zitten). Nog beter geluid ook.. (die geluidskaarten zijn niet echt geweldig qua klank)..
Reageren

Regels voor berichten