Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2002, 15:51
jth
jth is offline
Moet maatschappijleer afgeschaft worden? En als het moet blijven hoe moeten de lessen er dan uitzien?

jth
Oud 01-02-2002, 16:01
aquafemme
aquafemme is offline
Zoals het nu al is?

maatschappijleer heb je gewoon zo wie zo in 4 Havo geloof ik, volg het een jaar en dan in 5 Havo mooi laten vallen..

maatschappijleer kan interessant zijn, ik heb het zo'n 3 jaar gehad, op de Mavo ook al....

ik snap je vraag niet helemaal...
Wat wil je verandert hebben; maatschappijleer is altijd al; wetten, rechten, bevolkingsgroepen, gedrag etc. etc.

Oud 01-02-2002, 17:39
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
Moet maatschappijleer afgeschaft worden? Dat is net zo iets als: moet economie of wiskunde afgeschaft worden. Dat slaat ook helemaal nergens op. Het is een nuttig vak en er is niks mis mee. (behalve dat het zo saai is, maar dat zijn de meeste vakken)
Oud 01-02-2002, 18:06
jth
jth is offline
Deze week wordt er in de 1e en 2e kamer gediscusieerd of maatschappijleer moet worden afgeschaft, staatssecretaris Adelmund vind namelijk dat i.p.v maatschappijleer ook wel AK en GS kunnen worden gegeven en ik wil graag weten of jullie ook vinden dat maatschappijleer weg moet.

jth

Oud 01-02-2002, 18:14
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
jth schreef:
Deze week wordt er in de 1e en 2e kamer gediscusieerd of maatschappijleer moet worden afgeschaft, staatssecretaris Adelmund vind namelijk dat i.p.v maatschappijleer ook wel AK en GS kunnen worden gegeven en ik wil graag weten of jullie ook vinden dat maatschappijleer weg moet.

jth

Geschiedenis krijg je ook sowieso al
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 18:16
jth
jth is offline
Citaat:
MoonMonkey schreef:
Geschiedenis krijg je ook sowieso al

Geschiedenis wordt in de vierde misschien ook afgeschaft samen met ANW en maatschappijleer of je kunt het in het vrije deel kiezen.

jth
Oud 01-02-2002, 20:10
marlies
marlies is offline
Het mag van mij wel blijven..Ik heb het nu niet meer want ik zit in 6VWO. Ik vond het altijd wel een makkelijk vak..Je hoefde vrij weinig te doen voor hoge cijfers. Dus dat ik wel leuk
Oud 01-02-2002, 20:55
Zlatan tha man
Zlatan tha man is offline
Citaat:
jth schreef:
Geschiedenis wordt in de vierde misschien ook afgeschaft samen met ANW en maatschappijleer of je kunt het in het vrije deel kiezen.

jth
geschiedenis afgeschaft denk t nie he

Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 22:38
Martin Luther King
Martin Luther King is offline
Natuurlijk moet maatschappijleer blijven. Het is een nuttig vak waarin je veel algemene kennis opdoet. Je leert wat over de Nederlandse samenleving en politiek. Erg belangrijk; het is een vak dat je vormt. Je ziet ook dat veel bedrijven in werknemerscursussen MCV (maatschappelijke culturele vorming) stoppen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 12:44
de communiceerbeer
Citaat:
Martin Luther King schreef:
Natuurlijk moet maatschappijleer blijven. Het is een nuttig vak waarin je veel algemene kennis opdoet. Je leert wat over de Nederlandse samenleving en politiek. Erg belangrijk; het is een vak dat je vormt.
Juist!!

[Dit bericht is aangepast door de communiceerbeer (02-02-2002).]
Oud 02-02-2002, 12:46
Verwijderd
Valt me op dat veel mensen blijkbaar geen idee hebben van wat er in het nieuws staat . En mijn mening is dat ANW eerder moet afgeschaft worden dan Mleer.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 12:54
Finntroll
Finntroll is offline
Citaat:
MetalliCat schreef:
Valt me op dat veel mensen blijkbaar geen idee hebben van wat er in het nieuws staat . En mijn mening is dat ANW eerder moet afgeschaft worden dan Mleer.
Precies!!!
Oud 02-02-2002, 13:06
Verwijderd
Geen van die vakken moet afgeschaft worden. Wat mijns inziens een veel betere manier is om kinderen meer maatschappijkennis bij te brengen is het afschaffen van dagelijkse gebeden en het vervangen door een soort 'mediastudie'. Dus elke ochtend samen met de klas de krant van die ochtend doornemen of het nieuws van vorige avond bespreken. Dat is hardstikke informatief en nog leuk ook. En bovendien draagt het substantiëel bij aan kennis van de actualiteit. En dat is wel nodig in deze tijd, waarin de meeste jongeren (vooral op de lagere schooltypen) werkelijk geen flauw benul hebben van wat er om hun heen gebeurd...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 13:06
jth
jth is offline
Citaat:
nare man schreef:
Geen van die vakken moet afgeschaft worden. Wat mijns inziens een veel betere manier is om kinderen meer maatschappijkennis bij te brengen is het afschaffen van dagelijkse gebeden en het vervangen door een soort 'mediastudie'. Dus elke ochtend samen met de klas de krant van die ochtend doornemen of het nieuws van vorige avond bespreken. Dat is hardstikke informatief en nog leuk ook. En bovendien draagt het substantiëel bij aan kennis van de actualiteit. En dat is wel nodig in deze tijd, waarin de meeste jongeren (vooral op de lagere schooltypen) werkelijk geen flauw benul hebben van wat er om hun heen gebeurd...

Ik vind ook dat mensen meer maatschappijkennis moeten hebben want sommigen weten niet eens het verschil tussen parlement en regering als ze voor het eerst maatschappijleer krijgen.

jth
Oud 03-02-2002, 16:09
Martin Luther King
Martin Luther King is offline
Citaat:
nare man schreef:
En dat is wel nodig in deze tijd, waarin de meeste jongeren (vooral op de lagere schooltypen) werkelijk geen flauw benul hebben van wat er om hun heen gebeurd...
Misschien dat het ook een idee is om wat extra grammatica te onderwijzen op de middelbare scholen? Met name de dees en tees vormen een heikel punt.

Ik heb al gezegd dat maatschappijleer moet blijven bestaan en ik denk dat er weinig mensen zijn die een hekel hebben aan maatschappijleer. Het is niet moeilijk, nuttig en vaak ook interessant.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 20:24
Severus
Severus is offline
Nee, dat mag never nooit afgeschaft worden. Ik vind het een belangrijk en ook interessant vak. Je moet toch bijvoorbeeld weten hoe een maatschappij functioneert en hoe men die ook laat functioneren. Anders hebben we in de toekomst geen goed draaiende maatschappij meer (okee, die hebben we misschien nu al niet meer, maar het zou vast nog erger worden als niemand meer Maatschappijleer heeft).

Nee, maatschappijleer moet blijven.

Ripper
Oud 04-02-2002, 08:12
web-master
web-master is offline
Tuurlijk moet dat worden afgeschaft...

*knip*

[Dit bericht is aangepast door autodropje (05-02-2002).]
Oud 05-02-2002, 11:54
marlies
marlies is offline
Citaat:
nare man schreef:

Hier ben ik het mee eens. Ik kom er vaak niet aan toe om 's ochtends meer te doen dan de voorpagina vluchtig door de kijken....
Oud 05-02-2002, 13:34
Alet
Alet is offline
Citaat:
jth schreef:
Moet maatschappijleer afgeschaft worden? En als het moet blijven hoe moeten de lessen er dan uitzien?

jth
Ik vind dat maatschappijleer zeker moet blijven, 1 uur in de week is naar mijn mening zelfs onvoldoende.
Leren over rechten/plichten gedrag/groeperingen is belangrijk, maar niet genoeg.
Ik vind voornamelijk dat er klassikaal meer moet worden gekeken/gediscussieerd naar/over actueel nieuws. Op deze manier kom je niet alleen veel te weten over wat er gaande is in de wereld, je leert ook een mening te vormen en die onder woorden te brengen.

- Wij kregen bij ma.lr trouwens actualiteiten toetsen, hoe zit dat bij jullie? -

Met citaat reageren
Oud 05-02-2002, 16:25
de communiceerbeer
Citaat:
Alet schreef:

- Wij kregen bij ma.lr trouwens actualiteiten toetsen, hoe zit dat bij jullie? -

Yep, wij ook. Alleen jammer dat ik het nieuws (te) weinig volg..
Oud 05-02-2002, 18:03
Balance
Balance is offline
Citaat:
Alet schreef:
die krijgen wij alleen bij maatschappijleer 2, dat heb ik ook.

de discussie gaat btw niet of maatschappijleer moet worden afgeschaft, ze willen alleen maleer en geschiedenis in de algemene vakken vervangen door 1 vak: maatschappijleer/geschiedenis.
dat moet dus een combinatie worden tussen die twee alleen willen de docenten van die twee vakken dat niet. ze denken dat de aandacht te veel zal overslaan naar het andere vak, wat zij dus niet geven.

ik vind het btw best wel een boeiend vak. wij hebben een leuke docent die het totaal niet saai brengt, dat scheelt al een heel eind. En ik heb pas een dossiertoets gehad van Politieke besluitvorming dus ik moest alles snel gaan proberen te begrijpen en nu ik alles geleerd heb kom ik d'r achter dat ik wel heel veel uit het nieuws herken! eindelijk een vak wat ik ook echt in het dagelijksleven gebruik! snap nou eindelijk wat die mensen in de eerste en tweede kamer doen

maar niet afschaffen dus, je hebt al zoveel vakken die je alleen maar bij een bepaalde studierichting nodig hebt, nou een keer iets waar je nú al wat aan hebt!
Oud 07-02-2002, 08:17
jth
jth is offline
Citaat:
Alet schreef:
Wij krijgen wel actualiteiten toetsen alleen die tellen niet mee voor een cijfer. Dat is jammer want als je het nieuws een beetje volgt heb je daar zo een voldoende voor.

jth
Reageren

Regels voor berichten