Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2002, 17:40
MeCute1983
MeCute1983 is offline
.. dus voor iedereen die op een islamitische/ R.K/ Protestantse etc. school zit. Waarom hebben jullie voor die school gekozen en niet voor een openbare school?

En als het puur om godsdienstige redenen was; als ze de huidige godsdienst lessen op openbare scholen zouden aanpassen, zou je dan wél naar een openbare school gaan?

Alvast bedankt voor het antwoorden
Oud 13-03-2002, 17:43
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Op de enige openbare school hier zit allemaal tuig, vandaar.
Oud 13-03-2002, 18:29
Sommetje
Sommetje is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Op de enige openbare school hier zit allemaal tuig, vandaar.

Helemaal mee eens. Als het onderwijs op openbare scholen beter was, zou ik daar zeker om principiele gronden naar toe gaan, maar het onderwijs op PC-scholen is kwalitatie VEEL beter en dat is uit onderwijs gebleken.

Godsdienstlessen op openbare scholen; het lijkt me een slecht idee. (Dan is er al helemaal weinig reden om naar een openbare school te gaan.)
Oud 13-03-2002, 18:57
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
Sommetje schreef:
Godsdienstlessen op openbare scholen; het lijkt me een slecht idee. (Dan is er al helemaal weinig reden om naar een openbare school te gaan.)
met het oog op integratie lijkt me dat juist een goed idee.. maar je bent dus blijkbaar tegen godsdienst lessen, maak ik hier uit op? Of lees ik het verkeerd?
Oud 13-03-2002, 20:15
Verwijderd
Het is een open RK school, niet streng ofzow. Er is gewoon nix anders in de buurt... geen godsdienstige reden.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2002, 21:33
autodropje
autodropje is offline
ik heb op een RK bassisschool gezeten, kgeloof niet dat ik daar iets over te zeggen had, ouders + enige in de buurt
Oud 14-03-2002, 14:21
Balance
Balance is offline
ik zat ook op een katholieke basisschool..
bij ons was er namelijk een regel:
woonde je aan de ene kant van de sloot, dan mocht je naar de RK, PC of een (veel verdere) openbare school
woonde je aan de andere kant van de sloot dan mocht ook naar de RK en de PC maar ook naar de openbare school die praktisch (op die sloot na dan) naast mijn huis stond

het was voor ons kiezen: mij laten fietsen naar een verdere openbare school of naar een RK of PC school... m'n ouders zijn ooit katholiek geweest dus toen werd het maar de katholieke school
Oud 15-03-2002, 18:57
Onbekende
Onbekende is offline
Ik heb op een christelijke basisschool gezeten en ook op een christelijke middelbare school. Volgens mij is op de middelbare school niet zo heel veel verschil met een openbare school (weet ik niet hoor, ik heb alleen maar op een chriselijke school gezeten, maar dat idee heb ik). De godsdienstlessen gingen bij ons meer over alle wereldgodsdiensten dan specifiek over het chriselijk geloof. Wel begonnen we de dag met een gebed (maar dat gebeurde ook al niet altijd meer toen ik in de zesde klas zat) en een stukje uit de 'Zoutkorrel' een boekje met tekstjes met betrekking tot het geloof. Leuk als je in de eerste klas zit. Nogal onder het niveau als je in 4/5/6 VWO zit. Verder hadden we bij kerst en pasen altijd een toneeelstuk, of iets met muziek of zo. Dat was alles waarin de christelijke school het woordje christelijk waarmaakte. Ik denk daarom dat het wel een goede zaak ik om ook die godsdienstlessen naar openbare scholen te brengen. Dan kunnen ook die leerlingen iets leren over de wereldgodsdiensten. NIet dat ik het ooit als erg interessant of nuttig heb ervaren, maar het is wel goed voor je algemene ontwikkeling als je er later op terugkijkt. Nu zit ik op de universiteit en volgens mij maakt het daar helemaal niet meer uit of je op een 'katholieke' of een 'gewone' universiteit komt.
Oud 15-03-2002, 21:22
Loesje
Loesje is offline
ik zit op interconfesionele scholengemeenschap. Is voor alle geloven, maar niet echt openbaar. Ik heb er geen rekeningn mee gehouden heb gewoon gekozen voor de leukste school!
Oud 16-03-2002, 14:53
Sommetje
Sommetje is offline
Citaat:
MeCute1983 schreef:
met het oog op integratie lijkt me dat juist een goed idee.. maar je bent dus blijkbaar tegen godsdienst lessen, maak ik hier uit op? Of lees ik het verkeerd?

Nee, tegen informatie over (andere) religies heb ik niets, maar dat is de godsdienstles zelden en zeker op mijn school niet.

Zo hebben mij weleens een kringgesprek over de schoenen van de leerlingen gehad. Moest je gaan verantwoorden waarom je die schoenen die je aanhad aan had gedaan. En meer van dat soort onzin. DAAROM vind ik godsdienstles niet zinvol. Het gaat nergens over.
Oud 18-03-2002, 11:54
Lautje16
Lautje16 is offline
Ik zit op een RK school maar ben zelf niet gelovig. De reden dat ik op deze school zit is eigenlijk heel simpel. Het is dichtbij en is niet zo'n grote school (niet zo massaal). We hebben wel levensbeschouwing maar verder merk ik er (naast de vrije dagen) niet erg veel van.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2002, 12:27
Paige
Paige is offline
Citaat:
MeCute1983 schreef:
Waarom hebben jullie voor die school gekozen en niet voor een openbare school?

En als het puur om godsdienstige redenen was; als ze de huidige godsdienst lessen op openbare scholen zouden aanpassen, zou je dan wél naar een openbare school gaan?
Ik heb voor deze Rooms-Katholieke school gekozen omdat er; 1. weinig criminelen opzitten 2. het grootste deel van mijn vriendjes en vriendinnetjes ging er ook heen 3. Veel begeleiding..

Ik ben totaal niet gelovig..Dus ik ben niet om een godsdienstige reden erheen gegaan..

[Dit bericht is aangepast door Paige (18-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 18-03-2002, 17:21
MoHaMeDJaLaL
MoHaMeDJaLaL is offline
Openbaar school is het best
Zo leren we elkaar allemaal kennen
en passen we aan aan hoe ieder mens leeft of denkt en dan krijg je respect etc etc.

Dus OPENBAAR IS het best
Oud 18-03-2002, 18:25
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
MoHaMeDJaLaL schreef:
Openbaar school is het best
Zo leren we elkaar allemaal kennen
en passen we aan aan hoe ieder mens leeft of denkt en dan krijg je respect etc etc.

Dus OPENBAAR IS het best
Ik ga hier dus echt never nooit naar de enige openbare school om daar tussen al het tuig te zitten. Op de school waar ik nu zit hebben we tenminste GEEN last van vechtpartijen etc., dit in tegenstelling tot die openbare school. Dit hoeft natuurlijk niet voor alle openbare scholen te gelden maar ik ben zelf wel blij dat het tuig zp van het gewone volk wordt gescheiden, zodat ik er niet mee op school hoef te zitten.
Reageren

Regels voor berichten