Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2002, 12:29
Weegschaal
Weegschaal is offline
Bij ons op school in 4VWO is 67% een bespreekgeval met betrekking tot het over gaan naar 5VWO! Is dat niet ontzettend veel?? En nog erger.... in 4HAVO hebben we ongeveer 104 mensen zitten en er gaan er 40 over ofzo..... hoe kan dit nou? Volgens de leraren ligt dit aan de mentaliteit. Volgens mij aan de tweede fase en aan de leraren die steeds slechter worden ! We hebbe bijvoorbeeld iemand voor economie die nog geeneens de bevoegdheid heeft om les te geven. En ja, dat gaat ten koste van onze cijfers. En dan staan ze nog vreemd te kijke ook. Nouja, dit moest ik ff kwijt. Hoe zit het bij jullie op school en wat vinden jullie ervan?
Groetjes, doeiii!! Sanne
Oud 26-03-2002, 12:32
Floppy the Rabbit
Floppy the Rabbit is offline
bij ons zou vorig jaar meer dan de helft van de mensen uit 5 VWO blijven zitten, maar toen hebben ze later de overgangsnormen bijgesteld en nu zijn er maar 15% blijven zitten ofzo
Oud 26-03-2002, 12:44
Sommetje
Sommetje is offline
Ik ken het probleem. 50 tot 75% van de leerlingen bij ons in 5VWO dreigt te blijven zitten. We hebben nu twee 5V-klassen, dat zal volgend jaar dus 1 6V-klas worden. Vorig jaar waren er drie 4v-klassen. Als we volgend jaar echt één zesde klas hebben, betekent dat dat slechts eenderde van de leerlingen die vorig jaar zijn begonnen met de Tweede Fase het in één keer haalt. Het is toch zo vreemd.

Tegen ons wordt ook gezegd dat het aan de houding enzo ligt, maar het ligt aan de Tweede Fase. Zo is Frans-1 verplicht. Heel veel leerlingen zijn daar heel slecht in. Bij toetsen worden er regelmatig door buitengewoon veel leerlingen éénen en tweeën gehaald. Vroeger kon je Frans uit je pakket laten en weg probleem!!

Sterkte!
Oud 26-03-2002, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Sommetje schreef:
Zo is Frans-1 verplicht. Heel veel leerlingen zijn daar heel slecht in. Bij toetsen worden er regelmatig door buitengewoon veel leerlingen éénen en tweeën gehaald. Vroeger kon je Frans uit je pakket laten en weg probleem!!

Ik ben blij dat ik op de HAVO zit. Bij ons moet je kiezen: of Duits1, of Frans1. Als ik op het VWO had gezeten, dan was ik gegarandeerd gezakt op Frans (en natuurkunde)
Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 15:02
Kat
Kat is offline
In mijn klas valt het beswel mee, maar bij ons op school heeft ongeveer de helft van 4 havo nu een redelijk goeie kans om te blijven hangen. Maar er zijn er altijd nog wel een paar die op het laatse moment toch nog even een paar hoge cijfers halen, ik geloof dat in 4 havo meestal een kwart van de leerlingen blijft zitten.
5V weet ik niet precies, maar het is volgens mij ongeveer even veel.
Op de meeste scholen zijn 4H en 5V de moeilijkste jaren.
Oud 26-03-2002, 19:58
Eva*
Eva* is offline
Op de school waar ik op zit zakken veel leerlingen ook een niveau lager en er blijven ook vrij veel mensen zitten in 4havo (ik weet geen percentages).
Ik denk ook dat het vooral ligt aan de Tweede Fase, dat is een ontzettend demotiverend en veel te zwaar systeem.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 20:03
Weegschaal
Weegschaal is offline
Ja, idd.... de tweede fase werkt gewoon niet. Er wordt veel te veel van de leerlingen verwacht. Veel mensen zijn gewoon niet in staat om dat op te brengen. In de eerste, tweede en derde klas wordt alles een beetje voor gekoud en dan kan je zonder iets te doen alles makkelijk halen. Maar met die tweede fase lukt dat niet meer en veel mensen hebben zelf niet de disipline om aan de slag te gaan. Ik hoop snel dat het gaat veranderen want dit loopt uit op niets!! Thnx voor de reacties !!! Cool!!
Groetjes.... doeiii
Oud 26-03-2002, 20:04
Lis@nne
Lis@nne is offline
Ik vind het ook echt niet kunnen!! Er zijn veel te veel vakken waar je aandacht aan moet besteden.... en ik vind het al helemaal dom dat je maar 1 onvoldoende in je profieldeel mag hebben. Stel: je bent slecht in wiskunde EN in economie.. dan heb je toch wel een probleem! Wat mij betreft kunnen ze die 2e fase zo snel mogelijk afschaffen!
Oud 26-03-2002, 21:18
Eva*
Eva* is offline
Citaat:
Lis@nne schreef:
Wat mij betreft kunnen ze die 2e fase zo snel mogelijk afschaffen!
Dat gaan ze ook doen, maar daar hebben wij voor onszelf niks meer aan.

Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 21:27
Finntroll
Finntroll is offline
Bij ons op 4 havo zou met Kers 76% zijn blijven zitten!!! Ben benieuwd hoe de overgang is!!!!
Oud 27-03-2002, 18:17
Weegschaal
Weegschaal is offline
Citaat:
Finntroll schreef:
Bij ons op 4 havo zou met Kers 76% zijn blijven zitten!!! Ben benieuwd hoe de overgang is!!!!

Ja, ik ben ook benieuwd! Maar volgens mij valt het allemaal wel mee aant einde!! Ik ben in ieder geval wel weer blij met me rapportje dat ik vandaag heb gekregen!! Leve de voldoendes

Oud 27-03-2002, 19:45
Lis@nne
Lis@nne is offline
Citaat:
E.v.a schreef:
Dat gaan ze ook doen, maar daar hebben wij voor onszelf niks meer aan.

Ja ik had ook gehoord dat ze anw gaan afschaffen... net nu WIJ er natuurlijk weer NIKS aan hebben! Tis gemeen..
Oud 27-03-2002, 23:39
AJMouse
AJMouse is offline
Ik zit nu in de 5e, en van 70 procent is het al zeker dat ze blijven zitten door de werkdruk, ik moet nog keihard struggelen (uhm engels woord he :-þ) om het nog te halen..
Oud 28-03-2002, 00:22
Onze Zoon
Onze Zoon is offline
Je probleem is niet zo erg, bij mij twee jaar terug was 80%van de klas bliven zitten, waarvan die 20% 5 leerlingen wel over moesten, en bij ons worden ze over geschopt omdat anders de klassen niet vol zijn te krijgen

dus......
Oud 28-03-2002, 13:06
tacidvs
tacidvs is offline
Mag ik even lachen en jullie op je staart trappen? De tweede fase is geweldig! De opzet was om alle twijfelgevallen naar de HAVO te doen, omdat het anders teveel geld kost om iedereens niet voltooide studie te betalen. Als je het moeilijk vindt, moet je een stapje terug doen.
Oud 28-03-2002, 15:03
Verwijderd
Bij ons in 4 havo was het aantal zittenblijvers 2% ofzo en in 5 havo het slaagpercentage 95% ofzo

Ok, ik zit wel op een van de 5 beste scholen van nederland (volgens de Elsevier en het LAKS)

Alex
Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 20:15
Lis@nne
Lis@nne is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Mag ik even lachen en jullie op je staart trappen? De tweede fase is geweldig! De opzet was om alle twijfelgevallen naar de HAVO te doen, omdat het anders teveel geld kost om iedereens niet voltooide studie te betalen. Als je het moeilijk vindt, moet je een stapje terug doen.

Ja denk het ook wel! Valt wel ineens op dat zoveel mensen blijven zitten he! Het is gewoon allemaal veel te veel en ik blij dat veel mensen dat nu eindelijk eens inzien!!
Oud 28-03-2002, 20:50
Verwijderd
Bij mij in de klas 5vwo is ook ruim de helft een bespreekgeval (ben ik zelf ook, doe n&g), maar dat was vorig jaar ook al zo, en toen zijn er ook maar 2 (van de 40) leerlingen blijven zitten, met allebei bijzondere redenen (1 was heel lang ziek geweest en een ander zat nog maar net bij ons in de klas omdat hij een tijdje in een ander land had gewoond).
Wat ik ook niet vind kloppen is, dat ze zeggen dat er weinig verschil in moeilijkheidsgraad zit tussen de verschillende profielen. De natuurprofielen zijn echt veel moeilijker dan de maatschappijprofielen. Er zijn bij ons uit de klas een paar overgestapt van een natuurprofiel naar een maatschappijprofiel en die zeggen dat het nu allemaal veel makkelijker is. Ik had nooit problemen met wiskunde en scheikunde, maar nu sta ik voor allebei de vakken onvoldoende (een 4 en een 5,5).
Ik denk dat de 2e fase zo snel mogelijk teruggedraaid moet worden. Daar zijn ze bij ons op school zelfs al gedeeltelijk mee bezig.

btw: de school waarop ik zit staat ook in de top 5 van beste scholen van Nederland.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 21:16
tacidvs
tacidvs is offline
Ok, mu we het er over eens zijn dat ieders school bij de beste vijf van de wereld zit, wil ik even ingaan op ABgirls ietwat ongenuanceerde mening. De bèta-profielen zijn niet noodzakelijkerwijs moeilijker dan het alfa- of gamma-profiel. Dat ligt aan de leerling.

Ik denk dat scholen gewoon het lef niet hebben toe te geven dat er veel leerlingen bijven zitten. Ga nu even slechte reclame voor mijn school maken. Frans1, een grote grap (vind ik). Iedereen (80%) had het hele jaar onvoldoendes van 2 tot 4. Het enige SE, 100% eindcijfer waren er toch een boel 6,2'en en 5,8'en te bespeuren, dat wil je niet weten. Na de herkansingen, dat waren er een stuk of 10, waren er maar twee leerlingen die nog een onvoldoende hadden, die bleven toch zitten. Kan zijn dat ik een verkeerde indruk heb opgenomen, dat ik de SE-cijferlijsten verkeerd heb geïnterpreteerd, maar anders is het schokkend. Iemand zou gewoon een dikke boete uit moeten schrijven voor leerlingen die onterecht over gaan. Het is moeilijk aan te tonen dat dit soort dingen fraude zijn, maar ze zijn in ieder geval verdomd onwaarschijnlijk.
Oud 29-03-2002, 07:37
^AmArU^
^AmArU^ is offline
In 4VWO hadden we 2 zittenblijvers geloof ik
In 5VWO hadden we 20 zittenblijvers
In 6VWO slaagt iedereen naar verwachting
*heeft goede school*

de Tweede Fase werkt demotiverend voor de moraal
er moet iets gedaan worden om de moraal te verbeteren
heel belangrijk
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 15:02
tacidvs
tacidvs is offline
^AmArU^, kan je dat uitleggen?
Oud 29-03-2002, 18:19
Viccente
Viccente is offline
2e fase rulez!! Bij ons is bijna iedereen bespreekgeval ( had zelf vorig jaar 5 tekorten)(tekort is niet hetzelfde als onvoldoende), maar ben toch over gegaan, net als zo'n 50 andere leerlingen. Slechts 2 bleven er zitten, maar die hadden ook wel erg veel tekorten. Anyway, dit is nog niet zo positief voor de 2e fase zou je zo zeggen, maar wat wel positief is is dit:
Als je geschikt bent voor je opleiding hoef je er helemaal 0.noppes aan te doen. (SE's en handelingsdeel daargelaten).
Als ik thuis kom kleed ik me om, eet ff wat en ga werken (Bij de Konmar mensen, jaja ). Dan rond een uur of 2000/2100 kom ik thuis, ga ff internetten en dan rond een uur of 2300/2400 ga ik slapen. Aan school/ huiswerk hoef ik helemaal nix te doen, gewoonweg omdat je toch in je eigen tempo mag werken. Dit vind ik echt helemaal geweldig. Huiswerk is, naar mijn mening, een van de meest overschatten bezigheden in ons schoolsysteem. Daar leer je nou echt helemaal niks van. Als de SE komt lees je het hoofdstuk een (paar) keer door, en je hebt een ruime voldoende !!
Leve het studiehuis!!!

PS ik weet niet hoe goed mijn school is maar ikzelf schat die **%^%#^ school niet erg hoog in
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 18:20
Viccente
Viccente is offline
Alleen voor wiskunde is huiswerk wel goed. Dat is dan ook een van men slechtste vakken maar das men eigen schuld
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 18:24
Viccente
Viccente is offline
Citaat:
tacidvs schreef:

Hier ben ik het dus ff helemaal mee eens. Als je slim genoeg bent is het echt peace of cake!

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten