Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2003, 17:56
Evito
Evito is offline
In Thorn hebben vier jongeren een levende kip in brand gestoken. Het dier is gestorven aan de brute mishandeling.

De jongeren varieerden in leeftijd van 16 tot 23 jaar. Zij pakten de kip weg uit een ren in de omgeving van de Ittervoortseweg. Op een picknickplaats overgoten ze de kip met brandstof uit een van hun brommers en staken het dier in brand. Een getuige alarmeerde de politie. De jongens hebben een proces-verbaal gekregen.

-----http://www.l1.nl/--------

Dit doet enkele vragen bij mij rijzen. Waarom zou een kip minderwaardig zijn aan een mens, en waarom wij mensen die dieren doden niet als even wreed moeten beschouwen als mensen die mensen doden? Hij is wreed die niet kan liefhebben wat op hetzelfde niveau als hij zit, maar hoe wreed is hij wel niet die niet eens goed kan zijn voor hen die in vermogen onder hem liggen? En schuilt in deze wreedheid niet juist het gevaar voor de maatschappij. Als wij ervan overtuigd zijn dat wij mensen moeten straffen voor harteloze daden, dat wij ze voortvloeiend uit dat gevoel voor straf en uit gevaar voor de maatschappij moeten opsluiten, moeten wij deze mensen, die allen in wreedheid overtreffen, vanwege het martelen en doden van een hulpeloos onschuldig wezen, deze mensen die het grootste gevaar zijn voor de maatschappij juist vanwege deze wreedheid, deze mensen die er met een woordelijke vermaning vanaf komen, moeten wij deze mensen dan niet heel lang opsluiten en bijbrengen hoe verkeerd het is, wat zij doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-02-2003, 18:10
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ze hebben wel een hoop lef hè....met z'n vieren tegen éen kip.

Dit is echt een grof schandaal. Zowel de daad zelf als de straf. Dieren zijn in geen enkel opzicht minder dan mensen (behalve dan misschien dat mensen worden verondersteld intelligenter te zijn, iets dat bij deze jongens niet opgaat). Ik vind dat de daders maar eens een tijdje TBS moeten krijgen, want dat lijkt me effectiever dan gewoon de cel in. Bij TBS leren ze misschien nog waarom het fout is wat ze hebben gedaan.

Trouwens, ook tussen dieren bestaan er in dit opzicht verschillen. Als die jongens een koe in de hens hadden gestoken, of een paard, dan was de straf veel zwaarder geweest.
Citaat:
George Orwell schreef in 'Animal Farm':
All animals are equal, but some are more equal than others.
Oud 03-02-2003, 18:11
Evito
Evito is offline
Citaat:
naam onbekend schreef:
Trouwens, ook tussen dieren bestaan er in dit opzicht verschillen. Als die jongens een koe in de hens hadden gestoken, of een paard, dan was de straf veel zwaarder geweest.
Serieus? Wat is de motivatie daarachter? Misschien dat iemand met kennis van het wetboek kan helpen?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 18:15
ZlatanSuperJood
ZlatanSuperJood is offline
Citaat:
Evito schreef:
Serieus? Wat is de motivatie daarachter? Misschien dat iemand met kennis van het wetboek kan helpen?
Omdat een koe veel langer brand, das slecht voor t milieu...
Oud 03-02-2003, 18:15
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Evito schreef:
Ik weet niet zeker of het zo is, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je er bij een koe of een paard met een proces-verbaal afkomt, en bij een kip (hoe treurig het ook is) kan ik het me wel voorstellen. Maar daar moet wat aan veranderd worden. Gelijke rechten voor alle dieren, inclusief de mens!
Goh, dat laatste klonk wel erg PvdD
Oud 03-02-2003, 18:20
tacidvs
tacidvs is offline
Zal met de waarde van het beest samenhangen. Zullen we zwervers aan gaan steken?
Oud 03-02-2003, 18:25
Evito
Evito is offline
Ja, ik denk ook dat het met de waarde van het dier en de betekenis van het dier voor de maatschappij afhangt. Hoe VVD.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 19:05
annemiekk
annemiekk is offline
Echt verschrikkelijk dat dit soort dingen gebeuren.
Een dier is ook nog zo weerloos.
Een proces verbaal vind ik ook een hele lage straf, voor zo'n vreselijk gemene daad.
Oud 03-02-2003, 19:06
Gatara
Gatara is offline
Nog meer reden om de volgende keer op de Partij voor de Dieren te stemmen!

Bah..een procesverbaal..... dat staat gelijk aan een overtreding en dat staat gelijk met het overschrijden van de snelheidslimiet op de autosnelweg en gelijk aan het rijden zonder licht op je fiets.

Gandhi: "De mate van beschaving van een samenleving, kan worden afgelezen van de manier waarop zij met haar dieren omgaat"
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 19:08
naam onbekend
naam onbekend is offline
Het schijnt dus ook dat de mishandeling van dieren wettelijk gelijk staat aan bijv. het bekrassen van een auto
Oud 03-02-2003, 19:09
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Gandhi: "De mate van beschaving van een samenleving, kan worden afgelezen van de manier waarop zij met haar dieren omgaat"
Idd.

Heropvoeding, een paar jaar ofzo, lijkt me wel passend.
Oud 03-02-2003, 19:19
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Zeik niet zo... het is maar een kip....
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 19:22
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef:
En DAT is dus een afkeurenswaardige houding! Dieren zijn echt niet minderwaardig aan mensen zoals ik eerder al opmerkte.
Oud 03-02-2003, 20:02
Quivarum
Quivarum is offline
De manier waarop iemand moet worden gestraft als hij een beest mishandeld heeft niets te maken met dierenrechten. Het heeft waarschijnlijk ook niets te maken met het dier dat ze mishandelen. Het is een bewijs van een falende opvoeding en een totaal gebrek aan de juiste normen en waarden, en dus zal je die jongeren streng moeten straffen maar ook hun ouders aanspreken.

Het feit dat er een hogere straf zou bestaan bij het mishandelen van een koe, of ander groot vee, is het feit dat zo'n daad meteeen een economisch misdrijf is, waartegen door een individueel persoon aangeifte tegen doet. Dit heeft dunkt mij niets te maken met de 'individuele waarde' van een dier.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 20:25
kHebTrekInWatLekkers
Citaat:
naam onbekend schreef:
En DAT is dus een afkeurenswaardige houding! Dieren zijn echt niet minderwaardig aan mensen zoals ik eerder al opmerkte.

En jij denkt dat al die eieren in de supermarkt om een dierwaardige manier verkregen is?.... Wat dacht je van dat plakje boterhammenworst?... Weet je hoe verse kaviaar wordt verkregen?.... Als je het werkelijk zo erg vindt moet je ophouden met zeiken en er wat tegen doen.... Anders ben je net als de rest van Nederland een Naïef en vooral Hypocriet.

Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 20:38
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
En jij denkt dat al die eieren in de supermarkt om een dierwaardige manier verkregen is?.... Wat dacht je van dat plakje boterhammenworst?... Weet je hoe verse kaviaar wordt verkregen?.... Als je het werkelijk zo erg vindt moet je ophouden met zeiken en er wat tegen doen.... Anders ben je net als de rest van Nederland een Naïef en vooral Hypocriet.

Op deze punten heb je wel gelijk, maar ik ben het meest geschokt over de manier waarop die kip aan haar einde is gekomen...Ik denk niet dat in legbatterijen en slachthuizen regelmatig kippen in brand worden gestoken, meestal gaat het er toch wel iets humaner aan toe.
Oud 03-02-2003, 20:53
Verwijderd
Zieligerds hou je altijd.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 21:00
Verwijderd
Nou, ik ben niet iemand die zegt dat dieren gelijkwaardig aan mensen zijn, maar om nou een KIP in de fik te zetten...
Dan moet je wel heel kansloos zijn.
Die lui die dit hebben gedaan hebben gewoon geen normbesef of hoe dat ook heet, en denken alleen: 'wow, zullen we eens een kip in de hens zetten, lijkt me wel cool om een keer te doen' , zonder ff er bij te bedenken dat het helemaal verkeerd is waar ze mee bezig zijn.

En over 'een koe in de fik': een koe in de fik zal inderdaad wel zwaarder worden bestraft, maar een wesp in de fik zetten, voor zo ver je dat kan, zal juist weer lichter worden bestraft.
Vergelijk ook eens: een mug neerslaan omdat hij de hele tijd je prikt, of een hond neerknallen, omdat hij de hele tijd blaft, waardoor je niet kan slapen.
Zekers te weten dat het eerste niet bestraft wordt en het tweede wel. Terwijl het allebei dieren zijn.
Ik denk dan zelf: een hond betekent voor ons meer dan een mug. En zo kan je ook zeggen: iemand die een koe of paard in de fik zet, zal zwaarder worden bestraft, dan iemand die een kip in de fik zet, omdat een paard / koe meer aanzien heeft bij de mens dan een kip.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 21:04
kHebTrekInWatLekkers
Citaat:
naam onbekend schreef:
Op deze punten heb je wel gelijk, maar ik ben het meest geschokt over de manier waarop die kip aan haar einde is gekomen...Ik denk niet dat in legbatterijen en slachthuizen regelmatig kippen in brand worden gestoken, meestal gaat het er toch wel iets humaner aan toe.
Ik weet niet wat jouw definitie van humaan is?

Blijkbaar heb je de ruiming van varkens tijdens de varkenspest niet gevolgd.... Maar als het humaan is om kippen in die hokjes te persen, dan moet een gedetineerde in een cel van 50 x 50 x 100 cm ook geen probleem zijn... Misschien nog iets minder... Die kippen zijn namelijk WEL onschuldig....

Misschien moeten de snavels ook niet meer afgeknipt worden zodat ze zichtzelf en anderen doodplukken... Kippen hebben immers zoals je zelf al aangaf ook recht op vrijheid van meningsuiting....

Laatst gewijzigd op 03-02-2003 om 21:10.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 21:08
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Quivarum schreef:
een beest mishandeld heeft niets te maken met dierenrechten.

Wiens rechten (om te leven en geen mishandeling te ondergaan) worden hier dan geschonden?

Citaat:

Het feit dat er een hogere straf zou bestaan bij het mishandelen van een koe, of ander groot vee, is het feit dat zo'n daad meteeen een economisch misdrijf is, waartegen door een individueel persoon aangeifte tegen doet. Dit heeft dunkt mij niets te maken met de 'individuele waarde' van een dier.
Een kip niet dan? Die legt eieren, hoor!

En dan nog:
moet je de mishandling van een werkloze minder zwaar straffen dan de mishandeling van een fabrieksarbeider?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 21:10
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
En jij denkt dat al die eieren in de supermarkt om een dierwaardige manier verkregen is?....

Je hebt vrije uitloop eieren.

Citaat:
Wat dacht je van dat plakje boterhammenworst?...

Er bestaat nog iets als biologisch vlees.

Citaat:
Weet je hoe verse kaviaar wordt verkregen?....

Dat eet ik niet
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 21:13
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
een mug neerslaan omdat hij de hele tijd je prikt,

Ik probeer me zoveel mogelijk te beschermen tegen muggen buiten en binnen hou ik ze buiten door middel van horren. Elke nitwitmug die dan toch zo dom is om binnen te komen,.....tsja....

Maar ik ga niet extra op muggenjacht om zoveel mogelijk muggen te vermoorden
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 21:27
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Gatara schreef:
ik ga niet extra op muggenjacht om zoveel mogelijk muggen te vermoorden
Precies, en ik denk dat deze kip gewoon 'voor de leuk' in de fik is gestoken.

Natuurlijk heb ik bergen boter op m'n hoofd Lekkers, want ik eet jaarlijks kilo's onschuldige koeien, varkens en kippen. Ik vind echter wel dat die dieren ook recht hebben op een beter leven. Ik pleit dan ook voor meer biologische landbouw. Ik vind het redeloos slachten van een dier echter een misdaad.
Oud 03-02-2003, 21:31
DutchGirl
DutchGirl is offline

die moet ik godverdomme tegen komen, steek ik ze alle 4 in de fik

"dan verlaag je jezelf tot hun niveau"

nou en, ben ik in ieder geval van hun af doen ze het nooit meer! GRMBL waar wonen DIE!!
Oud 03-02-2003, 21:31
Verwijderd
Djeez, hoe ziek wil je zijn man. Een kip in de fik zetten! Wat is dit voor maatschappij, in Rotterdam wordt sneeuwballen gooiend kind doodgeschoten, in Gouda een ernstig zieke man in elkaar geslagen, in Thorn wordt een kip in brand gezet...

Het is belachelijk dat die gasten er zo mee weg komen, een zwaardere straf is wel gepast. Laat ze maar eens drie jaar (onafhankelijk van elkaar) op de dierenambulance meerijden, zodat ze respect krijgen voor dieren. Bovendien zie ik ook niet in wat een kip minder is dan een mens. Ik heb een kip nog nooit een andere kip zo maar zien doden, of een kip een andere kip gruwelijk uit zien buiten. Dieren gaan beter met elkaar om dan wij met dieren en met elkaar. Er moet naar mijn mening ook meer rechten voor dieren komen. Je moet natuurlijk ergens een grens trekken, een mug doodslaan is geen grove misdaad, maar bijv. een paard mishandelen mag best gelijk staan aan het mishandelen van een mens. Het is even verwerpelijk. Ik weet zeker dat over een aantal jaar men zich zal afvragen hoe men zo gruwelijk met dieren heeft om kunnen gaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-02-2003, 21:33
kHebTrekInWatLekkers
Citaat:
Gatara schreef:

Er bestaat nog iets als biologisch vlees.

Worden die diervriendelijk geslacht?......
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 21:44
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Che Guevara schreef:
Laat ze maar eens drie jaar (onafhankelijk van elkaar) op de dierenambulance meerijden, zodat ze respect krijgen voor dieren.
Kijk, dat zou ik wel een goede straf vinden.
Citaat:
Helaas niet. Diervriendelijk slachten zou misschien zijn: de dieren een spuitje geven. Nadeel is dat dat te lang duurt voor de moderne, economisch bewuste boer.
Oud 03-02-2003, 21:51
Verwijderd
als ik ergens een hekel aan heb is t hier wel, een stelletje kwallen die niks anders te doen hebben en maar iets of iemand pakken die zwakker is

die gasten hebben wel mazzel dat ik zoiets niet zie, misschien moet iemand die ze kennen t ff aan pistolen paultje doorgeven? hij is wel goed in dit soort klusjes
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 21:52
Verwijderd
Citaat:

dus een groep brede negers mogen jou ook in fik steken? want je bent een blanke zeurpiet?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 21:55
Verwijderd
gewoon hun naam en foto openbaar maken.
that'll teach them.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 21:57
Nate
Nate is offline
Citaat:
Jongeren steken levende kip in brand
Boerderij huisvest duizenden kippen in legbatterij
Oud 03-02-2003, 21:58
Verwijderd
Citaat:
Havock schreef:
that'll teach them.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 21:58
Nate
Nate is offline
Waar hebben we het nou helemaal over
Oud 03-02-2003, 22:06
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Nate schreef:
Waar hebben we het nou helemaal over
Over 4 jongeren die zonder enige aanleiding een weerloze kip in brand hebben gestoken.
Oud 03-02-2003, 22:13
Nate
Nate is offline
Citaat:
naam onbekend schreef:
Over 4 jongeren die zonder enige aanleiding een weerloze kip in brand hebben gestoken.
Oké, maar zoals ik al eerder aangaf, waarom kan ik het topic over die honderden boeren die minstens een paar miljoen kippen aan de lopende band ketenden niet vinden?
Oud 03-02-2003, 22:14
naam onbekend
naam onbekend is offline
Omdat dat nu niet in het nieuws is...
Maar ik ben het met je eens dat ook die boeren niet echt lekker bezig zijn.
Oud 03-02-2003, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Havock schreef:
that'll teach them.
Openbare lynchpartijen zijn verboden, we hebben in Nederland rechters en wetboeken om mensen te straffen, dat hoeft het klootjesvolk niet op te knappen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 22:27
kHebTrekInWatLekkers
Citaat:
spacegirl schreef:
dus een groep brede negers mogen jou ook in fik steken? want je bent een blanke zeurpiet?
Lieverd, je zou mij een ontzettend plezier doen door even het verband uit te leggen...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 22:42
Thomas
Thomas is offline
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 22:44
Verwijderd
Citaat:
Nate schreef:
Oké, maar zoals ik al eerder aangaf, waarom kan ik het topic over die honderden boeren die minstens een paar miljoen kippen aan de lopende band ketenden niet vinden?
tja, dat komt ook soms wel onder de aandacht hoor.
Maar het is totaal zinloos om een kip in de fik te zetten (ik vraag me af hoe je op zo'n idee komt ) en dat zijn legbatterij-kippen niet. Oke, de meningen blijven verschillen over of je legabatterijkippen zo mag behandelen als nu, maar het heeft ten minste nut.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 08:36
Anne
Anne is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Zal met de waarde van het beest samenhangen. Zullen we zwervers aan gaan steken?
Oud 04-02-2003, 08:38
Anne
Anne is offline
Citaat:
Slachten is nóóit diervriendelijk...
Oud 04-02-2003, 08:38
Verwijderd
Citaat:
Lieverd, je zou mij een ontzettend plezier doen door even het verband uit te leggen...
een meerderheid tegen 1 persoon wat in zijn 1tje al in de minderheid is.

En om t feit dat t geen reden is om iemand pijn te doen
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 09:56
kHebTrekInWatLekkers
Citaat:
spacegirl schreef:
een meerderheid tegen 1 persoon wat in zijn 1tje al in de minderheid is.

En om t feit dat t geen reden is om iemand pijn te doen
1. Een meerderheid staat altijd tegen een minderheid... Daarom heet het ook een meerderheid (meer dan de andere)....

2. Je hebt nog steeds niet het verband uitgelegd tussen "zeiken" en de "logische conclusie" dat het toegestaan is mij in de fik te steken.....
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 10:12
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Anneee schreef:
Slachten is nóóit diervriendelijk...
Slachten heeft nut. Kippeneters kunnen het vlees eten. Het in brand steken van een kip niet. Dat is het verschil. Daarom is dit een dieronwaardige daad. En ik vind het belachelijk dat die lui alleen maar een proces-verbaal hebben gekregen. Dat idee van de dierenambulance, dat spreekt me meer aan.
Oud 04-02-2003, 10:42
Verwijderd
Misschien dat dit beter over kan gaan in een algemeen topic over het al dan niet invoeren van dierenrechten.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 13:13
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Het gaat niet om het slachten, maar om het leven dat ze hebben gehad en dat ze niet compleet gestressed en mishandeld geslacht worden uiteindelijk.

Overigens is er nog altijd een verschil tussen ZINLOOS een dier mishandelen/doden en zinvol een dier doden (eten).
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 13:19
Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
naam onbekend schreef:
Het schijnt dus ook dat de mishandeling van dieren wettelijk gelijk staat aan bijv. het bekrassen van een auto
Uhm nee... aan het trappen van een fiets :/
Oud 04-02-2003, 13:40
Roxy
Roxy is offline
nah belachelijk, was toch laatst ook een bericht van een mens dat dr hond achterop de fiets had gebonden en het kanaal in had gestuurd....... slaat toch totaal nergens op dat iemand sowieso zoiets doet en nog belachelijker dat een misdaad waarbij je een dier om het leven brengt bestraft word met een simpele bekeuring....
Oud 04-02-2003, 15:15
Verwijderd
Citaat:
1. Een meerderheid staat altijd tegen een minderheid... Daarom heet het ook een meerderheid (meer dan de andere)....

2. Je hebt nog steeds niet het verband uitgelegd tussen "zeiken" en de "logische conclusie" dat het toegestaan is mij in de fik te steken.....
1. als je ff goed leest kom je eruit dat ik ook bedoel dat als er 1 tegen 1 is dat je dan alsnog niet zou winnen

2. dat is er ook niet, het slaat sowieso nergens op om een levend wezen in de fik te steken, jou reactie dus ook niet, uit jou reactie zeg je aag t staat onder me dus mag t wel pijn leiden zolang ik t maar niet ben, zo zullen anderen ook over jou denken
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten