Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2003, 08:32
Sleepingsun
Sleepingsun is offline
Mensen zijn steeds op zoek naar zekerheden in hun leven, ze kopen een huis en zijn zeker van onderdak...

Ik haal mijn zekerheden uit mezelf..
Ik weet wat wel en niet haalbaar is voor mezelf,
daarom zal ik niet iets gaan doen waar ik niet voor 80% zeker van ben dat ik het kan,
daar haal ik mijn zekerheid uit..
En natuurlijk, iedereen groeit, dus ook die grenzen van iets wel haalbaar inschatten of niet worden steeds weer verlegt..

En jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-02-2003, 08:49
Evito
Evito is offline
Mijzelf.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 08:59
Verwijderd
Ik probeer juist te accepteren dat er geen zekerheden zijn. Wel probeer ik mijn kansen voor de toekomst te beteren (zo volg ik binnenkort 2 hogere opleidingen naast mijn werk ).
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 10:46
Morphia
Morphia is offline
School, voor een groot gedeelte. Ik werk heel, heel hard en als het me dan lukt om onmogelijk hoge cijfers te halen, ben ik heel even iets minder ontevreden over mezelf. Maar het is eigenlijk toch nooit hoog genoeg.

En.. Mooie dingen maken en bedenken. Het wordt meestal lelijk, maar als het mooi wordt, kun je er anderen even "blij" mee maken. En is het leuk om naar te kijken. En het is leuk als je iets in je hoofd hebt, en het lukt om het 'in het echt' te maken.
Oud 03-02-2003, 12:40
wondersbestaan
wondersbestaan is offline
Citaat:
Ik haal mijn zekerheden uit mezelf..Ik weet wat wel en niet haalbaar is voor mezelf
Helemaal mee eens. Mensen zijn veel te veel op zoek naar zekerheden en dan proberen ze dat ook nog ergens anders vandaan te halen. Maar de grootste zekerheid is het vertrouwen in jezelf en dat kun je dus ook alleen maar bij jezelf zoeken. Tuurlijk, je word er wel door beïnvloed door de omgeving, de mensen, je manier van leven en (heel belangrijk!!) je eigen ervaringen. Maar zolang jij niet zeker bent van jezelf, zul je nooit ergens helemaal zeker van kunnen zijn.

Citaat:
En natuurlijk, iedereen groeit, dus ook die grenzen van iets wel haalbaar inschatten of niet worden steeds weer verlegt..
Zeker. En dat komt door het grootste gedeelte voort uit je ervaringen. Tevens ben jij de enige die de grens voor jzelf kan bepalen. Als je je zekerheden dan ergens anders gaat zoeken, is dat kans ook heel groot dat je je grenzen door anderen laat bepalen.
Oud 03-02-2003, 12:42
Verwijderd
Mezelf... Ik heb geaccepteerd dat weinig zeker is behalve ik, zolang ik leef iig...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 14:19
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
******** schreef:
Ik probeer juist te accepteren dat er geen zekerheden zijn. Wel probeer ik mijn kansen voor de toekomst te beteren (zo volg ik binnenkort 2 hogere opleidingen naast mijn werk ).
ja zoiets
Oud 03-02-2003, 14:31
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
wondersbestaan schreef:
Helemaal mee eens. Mensen zijn veel te veel op zoek naar zekerheden en dan proberen ze dat ook nog ergens anders vandaan te halen. Maar de grootste zekerheid is het vertrouwen in jezelf en dat kun je dus ook alleen maar bij jezelf zoeken. Tuurlijk, je word er wel door beïnvloed door de omgeving, de mensen, je manier van leven en (heel belangrijk!!) je eigen ervaringen. Maar zolang jij niet zeker bent van jezelf, zul je nooit ergens helemaal zeker van kunnen zijn.

Zeker. En dat komt door het grootste gedeelte voort uit je ervaringen. Tevens ben jij de enige die de grens voor jzelf kan bepalen. Als je je zekerheden dan ergens anders gaat zoeken, is dat kans ook heel groot dat je je grenzen door anderen laat bepalen.
Woow dit had ik denk ik nooit zelf kunnen bedenken maar ik ben er het wel 100% mee eens!
Oud 03-02-2003, 16:04
wondersbestaan
Citaat:
Blueeyez03 schreef:
Woow dit had ik denk ik nooit zelf kunnen bedenken maar ik ben er het wel 100% mee eens!
Dankjewel!!
Oud 03-02-2003, 16:46
KissMyJackass
KissMyJackass is offline
Hmm, ik ben nog veel te euhmm onzeker zegmaar om zeker van mezelf te zijn...
Op mezelf kan ik nog niet bouwen
Dus nu haal ik nog een beetje zekerheid uit mensen om me heen enzo... maar dat gaat wel es fout
Oud 03-02-2003, 18:03
Suuzj
Suuzj is offline
ik haal mijn zekerheden ook uit mijzelf [en uit anderen]

meestal door het geven van liefde
als ik iets liefs doe voor iemand, iemand laat merken dat ik diegene aardig vindt, of van diegene houd
dan geeft mij dat een goed gevoel
een gevoel van zekerheid dat mensen mij accepteren en lief vinden

maar ook als anderen lief voor mij zijn
mij steun, vertrouwen en liefde geven
geeft mij een erg goed gevoel
echt het gevoel dat ze mij leuk en lief
vinden en [wat ik net al zei] dat ze mij
accepteren zoals ik ben
dat is een belangrijk iets

voor de rest spelen er natuurlijk altijd ontzettend veel dingen mee
maar dit zijn wel de hoofdpunten voor mij denk ik

Liefs, mij
Oud 03-02-2003, 18:58
Sithan
Sithan is offline
Mijn zekerheid haal ik uit mijn droomwereld...als ik niet zo kunnen 'dagdromen' dan zou ik het niet volhouden, aangezien je nog altijd kan dromen dat iets goed is afgelopen ook al is dat misschien niet het geval.
Oud 03-02-2003, 19:03
Outrageous
Outrageous is offline
Jammer genoeg heb ik niet echt iets waar ik zekerheid uit haal. Niet uit mezelf in ieder geval. Het enige dat stabiel is in mijn leven is de band die ik heb met m'n beste vriendin. Dat wil niet zeggen dat ik bang ben dat dat te snel over zal zijn, ookal is daar geen reden voor. Eigenlijk heb ik dus geen zekerheid.
Oud 03-02-2003, 19:04
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
ik geloof niet echt in zekerheden.. want ik heb er op dit moment zelf totaal geen..
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 20:10
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
In iedergeval niet uit complimenten van een ander, de meesten zijn bedrog, goed bedoeld zonder een betekenis.
M'n zerkerheid heb ik al jaren geleden verloren, 't zal ook niet meer terugkomen.
Daarom: Niet denken aan zekerheden. Daar wordt je enkel maar onzeker van.
Oud 03-02-2003, 20:23
Verwijderd
Er zijn geen zekerheden, ook jezelf niet, jezelf kan je ook verraden..dus gewoon het beste ervan maken.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 20:35
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
Milk schreef:
Er zijn geen zekerheden, ook jezelf niet, jezelf kan je ook verraden..dus gewoon het beste ervan maken.
Of ermee stoppen?
Oud 03-02-2003, 21:21
Cinamon
Cinamon is offline
Ik weet niet zeker waar... Ik denk uit mijn sport. Ik bedoel als ik in het veld sta dan voel ik me sterk. Of ik put het uit anderen. Ik voel me zekerder als ik in een groep vertrouwde mensen sta.
Die twee dingen. Maar ik ken iemand die van de ene relatie naar de andere springt gewoon de zekerheid dat er altijd iemand is. (ouders zijn gescheiden etc.) Dat vind ik toch een beetje raar moet ik zeggen. Maar bij mezelf is het gewoon hoofdzakelijk sport. Daar ben ik goed in, en engels maar dat is niet zo leuk meer... Ja, sport zeker weten.
Oud 03-02-2003, 22:01
Snippie
Snippie is offline
Ik haal mijn zekerheden van anderen. Ik moet gewoon horen dat ik iets goed doe ofzo. Heeft misschien ook wel wat met mn ouders te maken want ik doe nooit iets goed genoeg. Als ik op school complimentjes krijg dan doet dat me wel wat en dan groei ik. Op school doe ik dan ook meer mijn best. Ik ben bang dat ik fouten maak, ben perfectionistisch.

Herkent iemand zich hierin?
Oud 04-02-2003, 11:43
Verwijderd
Citaat:
TheOneWhoLeft schreef:
Of ermee stoppen?
Tuurlijk niet, je wilt toch als overwinnaar uit de onzekerheid-strijd komen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 19:02
Evito
Evito is offline
Citaat:
Milk schreef:
Waarom? Ik denk niet dat veel mensen met een groot onzekerheidsgevoel nog eergevoel hebben...
Niet in de trant van: Ik wil winnen
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 19:03
Evito
Evito is offline
Alleen mijn ziel is een zekerheid, mijn hart en mijn liefde. Daar wil ik dan ook mijn doen en laten op baseren.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 21:09
whizzer
whizzer is offline
uit mezelf, ik weet ongeveer wat ik wel en niet kan, en pas mijn leven daar op aan indien mogelijk........
Oud 05-02-2003, 02:29
McMotion
McMotion is offline
ik heb enigszins zekerheid doordat ik weinig risico durf te lopen; een opleiding kiezen waarvan ik het grootste deel al weet, weinig dingen doen die m'n leven kunnen veranderen, zoals nieuwe vrienden maken, ingrijpende beslissingen maken, actie ondernemen als ik een meisje leuk vind, etc., mezelf vanaf m'n harde kant laten zien als mensen mij al vanaf die harde kant kennen, etc.

blijkbaar heb ik er veel te veel voor over
Oud 05-02-2003, 02:30
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
TheOneWhoLeft schreef:
M'n zerkerheid heb ik al jaren geleden verloren, 't zal ook niet meer terugkomen.
weet je dat zeker?
Oud 05-02-2003, 09:49
Verwijderd
De dingen die ik bereikt heb, zoals mijn diploma, propedeuse etc. Alhoewel ik er niet echt veel mn best voor doe Misschien juist, omdat ik er niet veel voor doe en het toch haal, dat ik daar zekerder van wordt

Verder wordt ik zekerder als ik merk dat mensen met me om willen gaan, dat ik niet zo raar ben als ik zelf denk
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 10:53
karamba
karamba is offline
Als ik iets heel goed heb gedaan of heel slecht heb gedaan. Ik vergeet het nooit. Het zijn wel twee uiterste. Maar deze ervaringen neem je toch mee? En dan ga je je zekerder voelen als je iets vaker goed hebt gedaan. Heel soms voel ik me zekerder als iemand zegt dat iets goed gaat. Maar van woorden van mezelf of van een ander word ik minder snel zekerder dan van daden die ik zelf heb meegemaakt!!!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 11:47
Mad^Athlete
Mad^Athlete is offline
Goeie vraag . . . de enige zekerheid die ik heb is dat ik ooit dood
Oud 05-02-2003, 12:12
framboosje
framboosje is offline
het enige dat ik zeker weet, is dat er geen zekerheden zijn...

nou ja, volgens mij toch... volgens mij kan je nergens 100% zeker over zijn... natuurlijk zijn er dingen waar je vrij zeker over kunt zijn (gevoelens, vriendschap,...), maar echt zeker weet je het nooit volgens mij...

ik haal gewoon zelfvertrouwen uit mijnv riendschappen en zo, maar voor de rest heb ik niet echt zekerheden nodig... ik vind het net leuk te weten dat niets zeker is!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef:
Waarom? Ik denk niet dat veel mensen met een groot onzekerheidsgevoel nog eergevoel hebben...
Niet in de trant van: Ik wil winnen
In mijn ogen is alles altijd onzeker. Je kan nergens van op aan. Maar waarom zou je dan geen eergevoel hebben? Als je aan die onzekerheden toegeeft kan je niks meer. Ben je bang dat dit, dat, sus, zo gebeurt. En dan heb ik zoiets van: ik wil dat gevoel overwinnen, de baas zijn. Ik weet dat het zo is, maar ik laat de onzekerheden niet alles verpesten. Er is immers maar 1 zekerheid: de dood. Zo zie ik het door mijn ervaringen tot nu toe.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 19:23
Verwijderd
ik ben nog zoekende.mijn zekerheden zijn dat er anderen zijn die uit moeilijk periodes zijn gekomen.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 19:31
Memnoch
Memnoch is offline
me, myself and I
Oud 05-02-2003, 19:35
dromerig elfje
dromerig elfje is offline
Citaat:
me blackrose schreef:
ik ben nog zoekende.mijn zekerheden zijn dat er anderen zijn die uit moeilijk periodes zijn gekomen.
Oud 05-02-2003, 19:41
Evito
Evito is offline
Citaat:
Milk schreef:
In mijn ogen is alles altijd onzeker. Je kan nergens van op aan. Maar waarom zou je dan geen eergevoel hebben? Als je aan die onzekerheden toegeeft kan je niks meer. Ben je bang dat dit, dat, sus, zo gebeurt. En dan heb ik zoiets van: ik wil dat gevoel overwinnen, de baas zijn. Ik weet dat het zo is, maar ik laat de onzekerheden niet alles verpesten. Er is immers maar 1 zekerheid: de dood. Zo zie ik het door mijn ervaringen tot nu toe.
Voor mij is er maar één zekerheid: Mijn geest.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 00:10
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
McMotion schreef:
weet je dat zeker?
Het is (en blijft) een (tijdelijke?) aanname.
Voorlopig leef ik nog steeds in dezelfde cirkel, en 'k vind het te 'waardevol' om er uit te stappen. Bovendien vergt het zoveel inspanning dat ik dat (nu zeker) niet kan opbrengen.
Oud 06-02-2003, 00:12
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
Milk schreef:
Soms wel, maar aan de andere kant maakt 't mij vrij weinig uit.
't is makkelijker om het nu even aan te kijken, zoals het nu gaat. Om vervolgens ooit nog eens de moed bij elkaar te rapen om écht verder te gaan.
Oud 06-02-2003, 08:55
Verwijderd
Ik weet het echt niet.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 12:17
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef:
Voor mij is er maar één zekerheid: Mijn geest.
Zelfs dat vind ik een onzekerheid.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 13:26
wijze lynx
wijze lynx is offline
Soms is het beter om uw mond dicht te houden
en de mensen zich te laten afvragen of u niet goed wijs bent,
dan uw mond te openen en alle twijfels weg te nemen.
Oud 06-02-2003, 14:51
ABrules
ABrules is offline
Citaat:
wijze lynx schreef:
Soms is het beter om uw mond dicht te houden
en de mensen zich te laten afvragen of u niet goed wijs bent,
dan uw mond te openen en alle twijfels weg te nemen.
jij zegt ook telkens hetzelfde of niet som???

zekerheden... waarvoor moet je die hebben dan???
Oud 06-02-2003, 15:05
wondersbestaan
Citaat:
aBrules schreef:
zekerheden... waarvoor moet je die hebben dan??
Veel mensen gaan op zoek naar zekerheden, omdat ze dan een houvast hebben in hun leven. Ze zoeken naar de reden van iets zodat ze er een theorie of verklaring op los kunnen laten, waardaar een situatie veel realistische lijkt. Hierdoor denken ze grip op die situatie te hebben, waardoor het makkelijker word om dingen te accepteren. Mensen denken betr met een sitautie om te kunne gaan als ze wat zekerheden over die situatie hebben.
Reageren

Regels voor berichten