Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2003, 16:27
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Nederland heeft voor 167 dagen oliereserves liggen in de havens en in Duitse zoutkazernes. En een scenario voor minder rijden.

AMSTERDAM, 14 FEBR. Automobilisten rijden met 80 kilometer per uur op de snelwegen. Als ze geluk hebben, want wie een oneven nummerbord heeft, zal tot morgen moeten wachten. En op zondag wordt er al helemaal niet gereden, tenzij het gaat om essentiële diensten, zoals bijvoorbeeld brandweer en politie, het rondbrengen van eten aan alleenstaande hulpbehoevenden en het vervoer van lijken. Op radio en televisie wordt voorlichting gegeven over brandstofbeperking. En uit de geheime voorraden van de overheid worden ruwe olie en brandstof vrijgegeven om de grootste schaarste te voorkomen.

Zo ziet Nederland er uit bij een oliecrisis. De mondiale oliemarkt was al krap door de stakingen in het olieproducerende Venezuela, en een mogelijke aanval onder Amerikaanse leiding op Irak kan de aanvoer nog verder afknijpen.

Een snel Amerikaans succes echter, zonder extra onrust in het Midden-Oosten, zal de oliemarkt niet van zijn stuk brengen. Maar het kan ook anders lopen. Mocht er daadwerkelijk olieschaarste ontstaan, dan liggen in Nederland, en alle andere westerse landen die zijn aangesloten bij het Internationaal Energie Agentschap (IEA), scenario's klaar om de binnenlandse vraag naar olie en brandstoffen met 7 tot 10 procent te verminderen, en strategische voorraden aan te spreken. Die voorraden zijn in beginsel goed voor 100 dagen verbruik.

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken is het aan het kabinet om te beslissen welke mix van vraagbeperkende maatregelen er ten uitvoer zal worden gebracht. Zo kan de maximumsnelheid worden teruggebracht tot 90 kilometer per uur, maar ook tot 80 kilometer per uur.

Een autoloze zondag is tot in de details geregeld, en in het uiterste geval zouden bijvoorbeeld auto's met even en oneven nummerborden om de dag mogen rijden. Benzine gaat niet op de bon. De handel in bonnen die daardoor op gang zou kunnen komen is ongewenst, en bovendien is de hele procedure tijdrovend en ingewikkeld.

Het vrijgeven van de strategische olie- en brandstofreserves zal internationaal worden gecoördineerd door het IEA. Voor Nederland liggen die reserves onder meer in de Rotterdamse en Amsterdamse havengebieden, en er is een deel ondergebracht in Duitse zoutkazernes, ruimtes die een kilometer onder het aardoppervlakte liggen. Vijftien van de honderd dagen strategische voorraad komt in de vorm van bedrijfsvoorraden, die bedrijven maandelijks moeten aanmelden bij Economische Zaken. Van de voorraad is 55 procent ruwe olie en 45 procent benzine en diesel.

Die honderd dagen zijn voldoende, maar de positie van Rotterdam, met zijn enorme raffinaderijen en opslagbedrijven, maakt dat er in Nederland in de regel veel en veel meer olie voorhanden is. Klaus Jacoby, hoofd van de emergency response division van de IEA: ,,Nederland is een van mijn beste landen, het heeft momenteel een voorraad van 167 dagen.''

Minder is Jacoby te spreken over de regeling die het mogelijk maakt dat een gedeelte van de Nederlandse reserves in beheer is van bedrijven. Dit brengt het risico mee dat bedrijven olie die tijdelijk ergens opgeslagen ligt, maar al wel bijvoorbeeld verkocht is, ten onrechte opgeven als onderdeel van de strategische reserve.

,,Je kunt het maar beter ergens fysiek hebben liggen, in speciale opslag die voor de reserves is gereserveerd.'' Jacoby zegt dat het IEA speciaal kijkt naar het systeem om te zien of dit niet het niveau van de reserves in gevaar brengt. Volgens het IEA hebben vrijwel alle lidstaten de afgelopen maanden de voorraden op peil gebracht. Zelfs Griekenland, dat in het verleden vaak te weinig olie had opgeslagen, heeft volgens Jacoby de zaak nu op orde. Een ander Zuid-Europees land, welke wil Jacoby niet zeggen, heeft nog wel een ,,structureel probleem''.

Directeur Hendrik-Jan Beverdam van de Cova, het centraal orgaan voorraadvorming aardolieproductie, dat de reserves in Nederland onder zijn hoede heeft, zegt dat de regeling absoluut geen risico's geeft. ,,De bedrijven moeten elke maand bij het ministerie melden wat zij hebben en waar. Dit wordt bovendien gecontroleerd door de douane. We hebben in Nederland een van de beste controlesystemen'', aldus Beverdam. Of Nederland inderdaad voor 167 dagen aan voorraad heeft weet hij niet, omdat lastig te overzien is hoeveel de bedrijven hebben buiten de reserves die zij moeten aanhouden. ,,Maar Nederland heeft wel exceptioneel veel voorraad voor een klein land.''

Het moet dus wel heel erg worden wil Nederland daadwerkelijk in de problemen komen. De gunstige positie van vooral Rotterdam als overslaghaven helpt daarbij. In de nasleep van de Yom-Kippuroorlog tussen Israel en zijn buurlanden, in 1973, werd Nederland door de Arabische olielanden uitgepikt voor een boycot. De gordijnen moesten dicht, de auto's reden niet op zondag en premier Den Uyl drukte het volk op het hart dat het ,,nooit meer zou worden zoals het was''. Naderhand bleek dat het met de olietoevoer juist toen wél bleef zoals het was. In een brief aan de Tweede Kamer in 2001 schreef de toenmalige minister van Economische zaken Jorritsma dat naderhand is geconstateerd dat de olietoevoer in die tijd niet minder was dan in andere Europese landen. En dat de bedrijfsvoorraden, met dank aan Rotterdam, ruim voldoende bleken.
Bron
Advertentie
Oud 14-02-2003, 16:42
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Interessant scenario...wat moeten we er verder mee
Oud 14-02-2003, 16:45
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Interessant scenario...wat moeten we er verder mee
Koeweit koeweit koeweit kiele kiele koeweit kiele kiele hopsasa
http://www.ouwejongens.nu/koeweit.ram

(oliecrisis jaren 70 kan zich herhalen)

Laatst gewijzigd op 14-02-2003 om 16:49.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2003, 16:53
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Koeweit koeweit koeweit kiele kiele koeweit kiele kiele hopsasa
http://www.ouwejongens.nu/koeweit.ram

(oliecrisis jaren 70 kan zich herhalen)
OK, maar wat is precies de discussiewaarde? Als die crisis er dan komt, ligt dat scenario klaar, en als die er niet komt, komt 'ie er niet?
Oud 14-02-2003, 17:18
Unexplained
Unexplained is offline
Absoluut tegen.

Als er minder olie op voorraad is, gaan de prijzen omhoog. Laat mensen zelf maar bepalen of ze de prijs ervoor willen betalen of niet. Daar hoeft de overheid zich niet mee te bemoeien.

Ohja, voordat ik het vergeet. Rusland is een nieuwe oliepijpleiding aan het leggen naar Europa, dat voor de nodige liters olie gaat zorgen. Rusland maakt er geen geheim van liever aan Europa te leveren dan aan Amerika. Probleem opgelost (voor ons).
Oud 15-02-2003, 15:16
xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Absoluut tegen.

Als er minder olie op voorraad is, gaan de prijzen omhoog. Laat mensen zelf maar bepalen of ze de prijs ervoor willen betalen of niet. Daar hoeft de overheid zich niet mee te bemoeien.
exact
Oud 15-02-2003, 15:51
REIE
REIE is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Absoluut tegen.

Ohja, voordat ik het vergeet. Rusland is een nieuwe oliepijpleiding aan het leggen naar Europa, dat voor de nodige liters olie gaat zorgen. Rusland maakt er geen geheim van liever aan Europa te leveren dan aan Amerika. Probleem opgelost (voor ons).
Ik denk dat de staat beter kan ingrijpen bij noodsituaties zoals een oliecrisis, het individu telt dan maar beter even niet. Ik heb geen flauw idee van hoe de aanbodscurve van olie zal zijn in tijden van olieschaarste. Ik vermoed dat in het begin iedereen fijn rondrijdt op normaalgeprijste olie en dat het na een maand fors duurder wordt als de benzinepompen meer geld denken te krijgen voor de schaarse olie. Hiervan worden natuurlijk automobilisten met een laag inkomen de dupe, terwijl de rijken vrolijk door blijven crossen.

Laten we dan maar hopen op Russische olie. (ooit al eens satalietbeelden van die wingebieden gezien? Pikzwart door de vervuiling...)

REIE
Oud 15-02-2003, 16:37
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
ik denk ook idd dat in zon 'noodsituatie' de overheid moet ingrijpen en bepaalde regels stellen.

maar in rusland en venezuela bijv. heb je toch ook olie
Oud 15-02-2003, 16:58
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
REIE schreef:
Ik denk dat de staat beter kan ingrijpen bij noodsituaties zoals een oliecrisis, het individu telt dan maar beter even niet.
Een noodsituatie is geen argument voor ingrijpen van de overheid. Ook in noodsituaties werkt de marktwerking in combinatie met individuele vrijheid prima.
Citaat:
Ik heb geen flauw idee van hoe de aanbodscurve van olie zal zijn in tijden van olieschaarste. Ik vermoed dat in het begin iedereen fijn rondrijdt op normaalgeprijste olie en dat het na een maand fors duurder wordt als de benzinepompen meer geld denken te krijgen voor de schaarse olie. Hiervan worden natuurlijk automobilisten met een laag inkomen de dupe, terwijl de rijken vrolijk door blijven crossen.
1) Niet alleen de automobilisten met een laag inkomen worden de dupe, maar iedereen. Aangezien er nog steeds niet gediscrimineerd wordt aan de pomp betaalt iedereen dezelfde prijs voor benzine.

2) Autorijden blijft een luxemiddel. Als het te duur wordt, zijn er alternatieven voorhanden zoals bijvoorbeeld de trein.

3) Schaarste zou ook wel eens positieve effecten kunnen hebben. Zo zou carpoolen een mooie impuls kunnen krijgen, waar we natuurlijk allemaal beter van worden.

4) Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen. Irak is niet de enige olieleverancier ter wereld, ze doen maar een klein percentage. Bovendien is de crisis in Venezuela vrijwel opgelost naar ik heb begrepen, en daar ligt nog een bult op voorraad.
Oud 15-02-2003, 17:43
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
2) Autorijden blijft een luxemiddel. Als het te duur wordt, zijn er alternatieven voorhanden zoals bijvoorbeeld de trein.
autorijden is voor veel mensen een luxemiddel, maar voor veel anderen ook niet
mensen op het platteland bijvoorbeeld, of in de regio zo als dat zo mooi heet...

en wat te denken van mensen die veel spullen mee moeten nemen, zoals schilders, bouwvakkers, instalateurs enz enz
Oud 15-02-2003, 19:18
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
chris9 tje schreef:
autorijden is voor veel mensen een luxemiddel, maar voor veel anderen ook niet
mensen op het platteland bijvoorbeeld, of in de regio zo als dat zo mooi heet...
Die mensen wonen daar uit vrije wil hoor. Bovendien is wonen daar goedkoper, en hebben ze dus meer geld beschikbaar voor zaken als vervoer.
Citaat:
en wat te denken van mensen die veel spullen mee moeten nemen, zoals schilders, bouwvakkers, instalateurs enz enz
Die krijgen de benzine toch vanuit het bedrijf waar ze werken. Ik zie het probleem niet.
Oud 15-02-2003, 23:30
chris9 tje
chris9 tje is offline
Niet alle mensen wonen uit vrije wil in de regio... geld idd niet iedereen kan een huis in de randstad veroorloven, en wonen kan in de regio wel goedkoper zijn, maar je moet voor meer dingen verder weg, omdat vrijwel alle bedrijven daar wegtrekkenwegtrekt... uiteindelijk wordt dat veeel duurder als de benzineprijzen nog meer omhoog gaan, want daar heb je het dan over...
owja... en voor het ov is 'in de regio' alles buiten de randstad.

Citaat:
Die krijgen de benzine toch vanuit het bedrijf waar ze werken. Ik zie het probleem niet.
eigen bedrijven? grote bedrijven kunnen dat nog betalen, met moeite, maar kleine ondernemers niet....

bovendien zal de hogere benzineprijs worden doorberekend in de prijzen voor de consument... zal die ook niet echt blij mee zijn

sorry.. t is soms een beetje vaag, maa rik moet ook eigenlijk gaan slapen
Oud 16-02-2003, 02:03
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Die mensen wonen daar uit vrije wil hoor. Bovendien is wonen daar goedkoper, en hebben ze dus meer geld beschikbaar voor zaken als vervoer.
Mag ik het met die stelling even niet eens zijn?
Wij wonen hier in dit dorp vrij afgelegen. Niet bepaald uit vrijwe wil en hebben BIJ LANGE NA NIET meer geld op voorraad. In tegendeel zelfs. We zitten om dit moment op iedere cent en ik zit ook mee te kijken. Dus dat klopt dus even niet. Ik heb absoluut geen geld voor veelvuldig openbaar vervoer gebruik. (ik mag blij zijn als ik 4 keer heen en weer kom naar Den Bosch per maand)
Dus moet ik gebracht worden door mijn ouders die in zo'n geval ook geen mogelijkheden hebben....
Oud 16-02-2003, 10:03
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
chris9 tje schreef:
Niet alle mensen wonen uit vrije wil in de regio... geld idd niet iedereen kan een huis in de randstad veroorloven, en wonen kan in de regio wel goedkoper zijn, maar je moet voor meer dingen verder weg, omdat vrijwel alle bedrijven daar wegtrekken...
De Nederlandse overheid zorgt ervoor dat iedereen een niveau heeft dat je jezelf kunt handhaven. Ook in de randstad zijn, na enig wachten, woningen te huur waarin iedereen zich kant handhaven - zelfs met een uitkering.
Citaat:
uiteindelijk wordt dat veeel duurder als de benzineprijzen nog meer omhoog gaan, want daar heb je het dan over...
Waar praten we over? Een huis 'op het platteland' is tienduizenden Euro's goedkoper, terwijl de benzineprijs in uiterst geval een Euro omhoog gaat (verdubbeling van de prijs). Met de moderne auto's kost dat dus ongeveer zeven Eurocent per kilometer meer. Iets wat voor iedereen binnen bereik ligt naar mijn idee, mits je geen hele kruistochten door het land gaat maken. Vijf kilometer rijden om boodschappen te doen is geen direct knelpunt.
Citaat:
eigen bedrijven? grote bedrijven kunnen dat nog betalen, met moeite, maar kleine ondernemers niet....
Mensen met een eigen bedrijf hebben het doorgaans niet arm.
Citaat:
bovendien zal de hogere benzineprijs worden doorberekend in de prijzen voor de consument... zal die ook niet echt blij mee zijn
Nee, duh, maar de consument zal er ook niet blij mee zijn als de overheid andere maatregelen treft.
Een hogere consumentenprijs is een logisch gevolg van een hogere kostprijs. Dat is de prijs die we voor bepaalde dingen moeten betalen. Zo werkt onze economie.
Citaat:
MazeMouse schreef:
Mag ik het met die stelling even niet eens zijn?
Wij wonen hier in dit dorp vrij afgelegen. Niet bepaald uit vrijwel wil en hebben BIJ LANGE NA NIET meer geld op voorraad. In tegendeel zelfs. We zitten om dit moment op iedere cent en ik zit ook mee te kijken. Dus dat klopt dus even niet.
Misschien moeten jullie eens opzoek naar goedkopere/kleinere woonruimte. Of op andere uitgaven besparen. Zie mijn eerste stukje in deze post.
Citaat:
Ik heb absoluut geen geld voor veelvuldig openbaar vervoer gebruik. (ik mag blij zijn als ik 4 keer heen en weer kom naar Den Bosch per maand)
Er zijn heel veel jongeren met geldtekort. Ik mis even het causale verband tussen jouw geldprobleem en het wonen op het platteland. Misschien moet je een baantje zoeken, dat helpt meestal.
Oud 17-02-2003, 13:01
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Een huis 'op het platteland'
'op het platteland' wonen vooral mensen met een agrarisch bedrijf en die kunnen niet naar de randstad lijkt me. Bovendien moet je als je ook maar iets wil naar de stad of zelfs verder. Dan rijdt je echt wel een bergje kilometers hoor. Je rijdt namelijk niet alleen 5 kilometer om boodschappen te doen, maar ook om naar je werk te gaan (daar hadden we het nl over: mensen die niet met de trein kunnen, omdat ze bijvoorbeeld veel gereedschap mee moeten nemen) en dergelijke.

IN DE REGIO wil bij het ov zoveel zeggen als: buiten de randstad. daar hoeft inderdaad niet iedereen met de auto, maar ook niet iedereen kan met het openbaar vervoer, omdat gewoon lang niet alles te bereiken is, of maar 1 keer in het uur. Dat wil zeggen dat je soms 3 uur onderweg bent om 1 lullig dingetje te doen waar je met de auto hooguit een half uur mee bezig bent. dan kun je zeggen: dat moet je er dan maar voor over hebben, maar dat vind ik eerlijk gezegd een non-argument.

Citaat:
Mensen met een eigen bedrijf hebben het doorgaans niet arm.
niet? en waar haal je dat vandaan? wat voor bedrijven zijn dat?

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

dit is inderdaad een niet erg sterk argument, ik dacht ook eigenlijk dat ik het al uit mn verhaaltje had gehaald

quote:
Ik heb absoluut geen geld voor veelvuldig openbaar vervoer gebruik. (ik mag blij zijn als ik 4 keer heen en weer kom naar Den Bosch per maand)

Citaat:
Er zijn heel veel jongeren met geldtekort. Ik mis even het causale verband tussen jouw geldprobleem en het wonen op het platteland. Misschien moet je een baantje zoeken, dat helpt meestal.
owkeej: je woont op het platteland (vidn ik een stomme term: regio is beter, omdat alles buiten de randstad hetzelfde probleem heeft, maar lang niet allemaal platteland is), je moet dus veel reizen om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. en dat kost een heleboel geld. en dat geld hebben de meeste mensen niet: zoals je al zei: er zijn heel veel jongeren met geldtekort. het gaat er niet om dat je te weinig geld hebt omdat je op het platteland woont, maar dat je niet genoeg geld hebt om te reizen met het openbaar vervoer. en uhm... denk je echt dat baantjes voor het oprapen liggen 'op het platteland'? en dat dat ervoor zorgt dat je 4 keer per maand van beekbergen naar enschede kunt reizen?
Reageren

Regels voor berichten