Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2003, 12:49
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
kan ik met windows 98 partities maken zonder een apart programma te instaleren? ik dacht zelf dat fat32 standaard in win98 zat maar ik weet het niet zeker en als dat wel is hoe kan ik dat dan opstarten? en hoe kan ik daar dan mee werken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2003, 13:02
bam
bam is offline
Fat32 is een indeling van de harde schijf en niet een programma

Wat was je precies van plan met partities?
Oud 06-02-2003, 13:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
In C:\WINDOWS\COMMAND staat het bestand fdisk.exe, hiermee kun je partities maken, maar alleen in DOS-mode!

Dus ga naar Start > Afsluiten > Opnieuw opstarten in MS-DOS modus en type daar:
C:\WINDOWS\COMMAND\FDISK.EXE

en Reboot (CONTROL ALT DELETE) nadat je klaar bent en het programma afgesloten hebt.

Let erop dat als je in fdisk iets verkeerds doet, je al je bestanden kwijt kunt raken op de partities. Alhoewel je die met undelete van Partition Magic wel weer kunt recoveren.
Oud 06-02-2003, 14:31
Talon
Talon is offline
Citaat:
bambix schreef:
Fat32 is een indeling van de harde schijf en niet een programma

Wat was je precies van plan met partities?
een besturingssysteem moet wel met het type partitie overweg kunnen... dat bedoelde hij waarschijnlijk
Oud 06-02-2003, 14:57
bam
bam is offline
Citaat:
Talon schreef:
een besturingssysteem moet wel met het type partitie overweg kunnen... dat bedoelde hij waarschijnlijk
Weet ik.
Maar wat ik uit de vraag kan halen is

Citaat:
dat hij partities wil maken. met het programma fat32 wat in Windows zit.
en of iemand uitleg kan geven over het programma.
Oud 06-02-2003, 16:29
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
bambix schreef:
Weet ik.
Maar wat ik uit de vraag kan halen is
maar je snapt wel wat ik bedoel maar ik wist niet meer hoe fdsik heette en toen dacht ik van laat ik het dan maar zo zeggen want er zijn altijd mensen die het wel weten
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 16:47
foolish_games
foolish_games is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
In C:\WINDOWS\COMMAND staat het bestand fdisk.exe, hiermee kun je partities maken, maar alleen in DOS-mode!

Dus ga naar Start > Afsluiten > Opnieuw opstarten in MS-DOS modus en type daar:
C:\WINDOWS\COMMAND\FDISK.EXE

en Reboot (CONTROL ALT DELETE) nadat je klaar bent en het programma afgesloten hebt.

Let erop dat als je in fdisk iets verkeerds doet, je al je bestanden kwijt kunt raken op de partities. Alhoewel je die met undelete van Partition Magic wel weer kunt recoveren.
Met windows 98 hoef je echt niet eerst naar dos te gaan. En de methode die jij gebruikt laad eerst nog een hoop drivers. Dat je exit kan typen en dan terug komt in windows zegt al genoeg.

Maar als je partities wilt wijzigen oid, heb je toch echt 3rd party software nodig. Tenzij je nog open ruimte hebt, dan kan je met fdisk die wel toewijzen aan een nieuwe partitie.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 17:03
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Ik vind het erg link als je niet weet hoe Fdisk werkt om in bestaande partities te gaan knoeien. Je kunt beter Partition Magic van Powerquest installeren. Daar zie je tenminste beter wat je doet. Met Fdisk ben je zo al je gegevens kwijt.
Oud 06-02-2003, 17:07
Talon
Talon is offline
gewoon overal schijt aan hebben, alles backuppen, en tjakka fdisk! klooi maar een eind heen, op een gegeven moment krijg je het wel werkend
Oud 06-02-2003, 17:13
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
het is ook niet voor mij maar mijn stagebegeleider (systeembeheerder) wilde weten of je met windows partities kon maken. ik wist dat het wel kon alleen niet hoe ik het op moet starten.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 17:18
foolish_games
foolish_games is offline
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef:
Ik vind het erg link als je niet weet hoe Fdisk werkt om in bestaande partities te gaan knoeien. Je kunt beter Partition Magic van Powerquest installeren. Daar zie je tenminste beter wat je doet. Met Fdisk ben je zo al je gegevens kwijt.
Met Partition Magic kan het anders net zo hard fout gaan. Ik vind dat je iig moet weten wat je aan het doen bent als je met je partities zit te kloten.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 17:30
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
foolish_games schreef:
Met Partition Magic kan het anders net zo hard fout gaan. Ik vind dat je iig moet weten wat je aan het doen bent als je met je partities zit te kloten.
ik weet ook wat ik aan het doen ben heb ik op school ook al gedaan met fdisk en we gaan ook een oude HD daarvoor gebruiken dan
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 19:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
LamMuH_EiKoL schreef:
het is ook niet voor mij maar mijn stagebegeleider (systeembeheerder) wilde weten of je met windows partities kon maken. ik wist dat het wel kon alleen niet hoe ik het op moet starten.
LOL en die "systeembeheerder" weet niet hoe je partities moet maken????

Verlicht hem eens met de woorden "FDISK" en "Partition Magic"
Oud 06-02-2003, 19:31
Talon
Talon is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:

of de woorden... monsterboard en uitzendbureau

want het lijkt me niet iemand voor dat werk
Oud 06-02-2003, 22:10
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:

het is eigenlijk maar een leraar met een beetje verstand van computers maar daar op school noemen ze hem systeembeheerder

hij kende partition magic wel maar heeft er nooit mee gewerkt en fdisk kon ik niet op de naam komen maar dat kent hij waarschijnlijk ook niet
Met citaat reageren
Oud 06-02-2003, 22:15
bam
bam is offline
Citaat:
LamMuH_EiKoL schreef:
het is eigenlijk maar een leraar met een beetje verstand van computers maar daar op school noemen ze hem systeembeheerder

hij kende partition magic wel maar heeft er nooit mee gewerkt en fdisk kon ik niet op de naam komen maar dat kent hij waarschijnlijk ook niet
OMG

ontsla hem!
hoe kan met 'dat' een 'systeembeheerder' noemen.

Ik noem dat een pa die een computerboek gelezen heeft
Oud 06-02-2003, 22:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
bambix schreef:
OMG

ontsla hem!

Computer Idee

Maaruhh, ik denk dat je het makkelijkst Partition Magic kunt gebruiken. In windows, visueel, en wat ehh gebruiksvriendelijker. Fijn programma.

Alhoewel NTFS 3.1 (XP) partities maken niet goed lukte: Windows XP herkende de partitie niet.
Oud 06-02-2003, 22:31
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
bambix schreef:
OMG

ontsla hem!

ik kan hem niet ontslaan

maar zoiets is het wel alleen hij weet van sommige dingen iets meer dan mij maar meetsla weet ik meer dan hem
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 16:38
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
nog een vraagje. als ik dan met fdisk partitie's ga maken wordt dan automatisch alles wat op de HD staat geformateerd?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 12:13
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
LamMuH_EiKoL schreef:
nog een vraagje. als ik dan met fdisk partitie's ga maken wordt dan automatisch alles wat op de HD staat geformateerd?
Nee, dat moet je zelf doen. Na het partitioneren moet je opnieuw opstarten en daarna formatteren.
Oud 09-02-2003, 13:36
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Nee, dat moet je zelf doen. Na het partitioneren moet je opnieuw opstarten en daarna formatteren.
Door:

format c:

of

format d:

etc.

Om te controlleren wat op die schijven staat, moet je naar die betreffende schijf gaan en dan intypen: dir
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 14:19
JJzD
JJzD is offline
ik ben van mening dat een systeembeheerder een tijd moet hebben aangekloot met linux voordat je je systeembeheerder kan noemen
linux is veel meer echt instellen en leer je je pc echt kennen en probleemen oplossen
Oud 09-02-2003, 16:21
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
ik bedoel het eigenlijk anders. als ik een HD heb waar al vanalles op staat en ik ga er met fdsik partities op zetten, wordt dan allesvan de HD afgehaald? dus moet je perse formateren als je partities maakt?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 16:25
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
LamMuH_EiKoL schreef:
ik bedoel het eigenlijk anders. als ik een HD heb waar al vanalles op staat en ik ga er met fdsik partities op zetten, wordt dan allesvan de HD afgehaald? dus moet je perse formateren als je partities maakt?
Nee. Maar er worden dan partities gemaakt mbv de overige vrije ruimte.

(als ik het goed heb )
Oud 09-02-2003, 16:31
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Nee. Maar er worden dan partities gemaakt mbv de overige vrije ruimte.

(als ik het goed heb )
ooooooooh ok dan snap ik het wel

dankjewel allemaal
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2003, 18:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
LamMuH_EiKoL schreef:
Volgens mij begrijp je er niet veel van. Een harde schijf kun je pas gebruiken als je partities hebt gemaakt en daarna hebt geformatteerd. Dan pas kun je er gegevens op zetten en dan pas heb je een drive letter (C, D, etc.).

Jouw/zijn harde schijf is al gepartitioneerd, als je wilt herpartitioneren, verwijder je dus de partities (waardoor je al je data kwijtraakt) en daarna maak je nieuwe partities, en daarna formatteer je.

Dus je raakt hierdoor alle gegevens op de harde schijf kwijt.
Oud 10-02-2003, 16:52
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Volgens mij begrijp je er niet veel van. Een harde schijf kun je pas gebruiken als je partities hebt gemaakt en daarna hebt geformatteerd. Dan pas kun je er gegevens op zetten en dan pas heb je een drive letter (C, D, etc.).

Jouw/zijn harde schijf is al gepartitioneerd, als je wilt herpartitioneren, verwijder je dus de partities (waardoor je al je data kwijtraakt) en daarna maak je nieuwe partities, en daarna formatteer je.

Dus je raakt hierdoor alle gegevens op de harde schijf kwijt.
vind je het gek dat ik het nu ff niet meer snap? iedereen zegt iets anders

maar ik dacht zelf dat je eerste je partities moet weg halen met fdisk dan nieuwe maken en dan formateren? maar dat wist ik niet zeker en dan vraag ik het dus maar voor de zekerheid
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 17:12
Flexx
Flexx is offline
Je kunt het 't beste op safe spelen en Partition Magic downloaden. Zo te zien heb je er nl. niet verschrikkelijk veel verstand van. In partition magic zit een uitgebreid hulp programma. Heel gemakkelijk en veilig.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 18:21
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
Flexx schreef:
Je kunt het 't beste op safe spelen en Partition Magic downloaden. Zo te zien heb je er nl. niet verschrikkelijk veel verstand van. In partition magic zit een uitgebreid hulp programma. Heel gemakkelijk en veilig.
als je het hele topic leest hebje gezien dat ik stage loop en niet met illegaal gedownloade software aan kan komen
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 22:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dan wens ik je veel succes.

fdisk kun je snel foute dingen doen, en is niet zo heel makkelijk, als je alleen Windows gewend bent. Maar ook weer niet overdrijven.. hij vraagt het heel duidelijk als je een partitie wilt verwijderen. Dat moet je dus ook doen want er staan nog partities op je harde schijf. Maar nogmaals, dan ben je wel alles kwijt op die harde schijf.
Oud 11-02-2003, 06:45
Flexx
Flexx is offline
Citaat:
LamMuH_EiKoL schreef:
als je het hele topic leest hebje gezien dat ik stage loop en niet met illegaal gedownloade software aan kan komen
Oh sorry, ik geef toe, ik maak me schuldig aan het maar half doorlezen van topics
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 08:23
sharkyshark
sharkyshark is offline
Wat heeft die "systeembeheerder" wel gedaan bij jullie op school???

de computers aangezet????

de stekker in het stopcontact gestopt

dit is wel heel ernstig.......
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten