Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2003, 17:45
alwaysgood
alwaysgood is offline
hallo,
ik wil geneeskunde gaan studeren in nijmegen naar mijn vwo. Hierbij is echter een loting en dan moet je een 2e keus hebben. Dan wou ik biomedische wetenschappen als 2e keus doen, maar daarbij is ook loting dus dat mag niet. Nu ben ik nog op zoek naar een 2e keus. Ik wil alleen in andere stad studeren als het echt niet anders kan. (woon heel dicht bij Nijmegen). Ik zoek een medische biologische studie, dus m.b.t. menselijk lichaam, dus geen plantjes onderzoeken. Heeft iemand ervaring/info over de studies biologie / medische biologie / biomedische wetenschappen. Ik wil later iets doen in de richting van arts, of onderzoeken van ziektes. Weet iemand welke 2e keus ik hiervoor het beste kan kiezen. Alvast bedankt
Oud 11-02-2003, 18:03
Verwijderd
Citaat:
alwaysgood schreef:
hallo,
ik wil geneeskunde gaan studeren in nijmegen naar mijn vwo. Hierbij is echter een loting en dan moet je een 2e keus hebben. Dan wou ik biomedische wetenschappen als 2e keus doen, maar daarbij is ook loting dus dat mag niet.
Je kunt ook als tweede keus biologie gaan doen, het eerste jaar daarvan is (in utrecht) veel gelijk aan biomedische wetenschappen en als je 1 jaar biologie hebt gedaan, mag je het tweede jaar bij biomedische wetenschappen instromen. Dat wilde mijn vriend eerst ook (geneeskunde, uitgeloot, biomedisch, uitgeloot --> biologie) maar die vond biologie zo leuk dat hij het is blijven doen. Hij zit nu in zn tweede jaar en het gaat hartstikke goed.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 18:20
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
Krummeltje schreef:

(geneeskunde, uitgeloot, biomedisch, uitgeloot --> biologie)
Hoe kan dat? Je mag je niet opgeven voor 2 lotingstudies...
Oud 11-02-2003, 18:24
nienna elensar
nienna elensar is offline
mijn zus doet ook mee aan de loting voor geneeskunde. Ze is nu 2 keer uitgeloot, en nu doet ze ondertussen een opleiding medischebiologie/biomedische wetenschappen. Waarom kan zij dat wel doen dan? Je zegt dat dat niet mag vanwegen de loting.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 18:46
Ieke
Ieke is offline
Ik kan je niet helpen, ik zit met hetzelfde probleem. Ik ga daarvoor nog maar eens naar een aantal algemene opendagen.
Verder ga ik kijken bij gezondheidswetenschappen, misschien dat dat dan evt een 2e keus is. (liever doe ik dan biomendische wetenschappen, maar ja)
Oud 12-02-2003, 17:07
Verwijderd
Citaat:
Nuck schreef:
Hoe kan dat? Je mag je niet opgeven voor 2 lotingstudies...
Ik weet het niet precies. Hij was uitgeloot voor geneeskunde, en moest toen ineens een andere studie zoeken. Bij de eerste loting van biomedische wetenschappen was iedereen ingeloot en er waren nog plaatsen over. Dus kwam er een tweede loting, waar hij ook voor uitgeloot werd. Toen issie maar biologie gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2003, 16:40
Miess
Miess is offline
Officieel mag je je inderdaad niet opgeven voor twee lotingsstudies. Bij sommige fixus-opleidingen als HBO-fysiotherapie en dus ook WO-biomedische wetenschappen (waarbij niet alle instellingen een fixus hebben) zijn er bij de eerste loting die plaats vindt meer plaatsen beschikbaar dan het aantal gegadigden, waardoor er dus plaatsen overblijven. Aangezien er bij andere fixus-opleidingen als WO geneeskunde, tandheelkunde en diergeneeskunde nooit plaatsen overblijven, zijn er dus altijd uitgelote kandidaten die bijv. biomedische wetenschappen willen gaan studeren, waardoor er een tweede loting plaatsvindt.
In Utrecht was tot verkort ook een instellingsfixus voor de opleiding biomedische wetenschappen, maar dit instellingsfixus is recentelijk afgeschaft, en dat terwijl biomedische wetenschappen in Utrecht altijd erg populair was. Je zou dus kunnen overwegen, als je wordt uitgeloot voor geneeskunde in Nijmegen, biomedische wetenschappen te gaan studeren in Utrecht. Goed hieraan te weten is dat er een nieuwe mogelijkheid opkomt om alsnog arts te worden, namelijk de medical masters. Dit is een opleiding die bedoeld is voor afgestudeerde biomedische wetenschappers en afgestudeerden in de farmacie (zou je ook kunnen overwegen als tweede keus!, daarbij heb je immers ook patiëntcontact en onderzoek) waarbij je alsnog arts kunt worden. Deze medical master duurt 4 jaar, maar kun je dus alleen volgen na je doctoraal examen in biomedische wetenschappen of farmacie. Zo heb je dus alsnog een kans om arts te worden, mocht je dit heel erg graag willen. Bovendien is het voordeel van biomedische wetenschappen (in tegenstelling tot biologie) dat (uit mijn hoofd) het curriculum in het eerste jaar voor 70% overeenkomt met het curriculum van geneeskunde en dat het dus niet erg moeilijk is om, als je na één of twee jaar alsnog wordt ingeloot voor geneeskunde, in een hoger jaar in te stromen. De medical master-opleiding kun je voorlopig buiten Utrecht volgen in Leiden en Groningen, in de toekomst komen Amsterdam en Maastricht hier ook bij.
Je moet voor jezelf dus de afweging maken tussen wat je interessant vind, je favoriete studiestad en de bijbehorende reistijd en wat je het liefst in de toekomst wilt gaan doen. Dit is iets wat jij alleen zelf kunt beslissen, succes met de afweging maken.

Laatst gewijzigd op 14-02-2003 om 16:43.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 13:04
bloffan
bloffan is offline
Medische biologie in Nijmegen kan ook:

'De studie Medische Biologie vormt deel uit van de cluster 'biologische wetenschappen' binnen de faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica. Dat houdt in dat je de eerste 9 maanden een gezamenlijk programma volgt met studenten biologie en milieu-natuurwetenschappen. Pas daarna kies je of je verder wilt in de medische biologie, of dat je liever doorgaat in de algemene biologie of in de milieu-natuurwetenschappen.'

Dit stukje komt van www.gaanstuderen.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten