Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2002, 21:00
Kandi
Kandi is offline
Ik heb altijd de neiging om mensen te helpen en een goed gevoel over zichzelf te geven, en anderen troosten, en ik voel me goed als ik merk dat mensen me nodig hebben..

Is dat raar?
Oud 19-01-2002, 21:03
Internationalist
Internationalist is offline
.....nee.

Das alleen iets da niet iedereen heeft, niet iedereen die dat zegt heeft dat gevoel ook echt, maar er is ook een grote groep die dat wel heeft. En dat lijd je aan een ziekte waar weinig mensen een prbleem mee hebben, je bent lief!

Het is iig niet raar of vreemd
Oud 19-01-2002, 21:04
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
nope, zeker niet
Oud 19-01-2002, 22:10
Illusive Mask
Illusive Mask is offline
Citaat:
Kandi schreef:
Is dat raar?
Dat is helemaal niet vreemd

Misschien wil je jezelf wel nuttig maken; iets betekenen, omdat de rest van het leven zo inhoudsloos lijkt. Maar goed, dat is wel een veronderstelling van het lotto-gehalte
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 09:17
BlackMystery
BlackMystery is offline
ik denk dat bijna iedreen da wel heeft
ik denk da iedreen graag helpt
en iedreen zich goed voelt als zijn/haar woorden iets hebben uitgehaald
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 10:08
Snufje
Snufje is offline
Absoluut niet. Als jij anderen weet te helpen en beter te voelen, heb je een goede daad verricht. Dan vind je het prettig dat je iemand hebt kunnen helpen, dan heb je in principe een doel bereikt en daardoor voel je je goed
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 15:37
prulleke
prulleke is offline
Nee dit is niet vreemd.

Zolang je er voor zorgt dat de problemen van anderen jouw eigen leven niet in de weg zitten, zal het alleen maar voldoening geven om anderen te helepen.
Maar neem van mij aan dat je op tijd moet stoppen, of aan moet geven wanneer het te veel is, want je gaat er aan onderdoor als je dit niet doet...
Oud 20-01-2002, 16:36
Linda
Linda is offline
Nee, het is juist heel lief van je!
Er zijn veels te veel egoistische mensen op deze wereld... (mja... misschien ben ik er ook wel eentje...)

Kort samen gevat: Heel lief van je! Als er alleen van zulk "soort" mensen op de wereld zouden zijn, zou het waarschijnlijk veel beter zijn!
Oud 20-01-2002, 17:21
Verwijderd
Ik heb ongeveer hetzelfde. Je bent dan gewoon erg altruïstisch (onbaatzuchtig) ingesteld. Ik doe heel graag dingen voor mensen, ik ga soms zelfs zo ver dat ik zelf nadeel wil ondergaan om iemand anders voordeel te laten behalen.

Het nadeel van zo'n instelling is dat je vrij gauw 'gebruikt' kunt worden...sommige mensen bespeuren heel goed dat je snel dingen voor ze doet en die maken daar misbruik van.

Verder kun je er ook nog over twisten of het wel helemaal onzelfzuchtig is. Een vriend van me en ik hebben er wel eens over gediscussieerd, dat 'echte' naastenliefde eigenlijk niet bestaat. Want als jij iemand helpt, die persoon voelt zich beter en die persoon uit zijn dank naar jou, dan krijg je zelf ook een goed gevoel...en als je het je júist om dát gevoel ging, ook al heb je die ander geholpen, dan ben je éigenlijk weer egoïstisch bezig.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 17:59
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ik heb ongeveer hetzelfde. Je bent dan gewoon erg altruïstisch (onbaatzuchtig) ingesteld. Ik doe heel graag dingen voor mensen, ik ga soms zelfs zo ver dat ik zelf nadeel wil ondergaan om iemand anders voordeel te laten behalen.

>> Ja dit heb ik ook..

Het nadeel van zo'n instelling is dat je vrij gauw 'gebruikt' kunt worden...sommige mensen bespeuren heel goed dat je snel dingen voor ze doet en die maken daar misbruik van.

>>Daar heb je ook gelijk in..

Verder kun je er ook nog over twisten of het wel helemaal onzelfzuchtig is. Een vriend van me en ik hebben er wel eens over gediscussieerd, dat 'echte' naastenliefde eigenlijk niet bestaat. Want als jij iemand helpt, die persoon voelt zich beter en die persoon uit zijn dank naar jou, dan krijg je zelf ook een goed gevoel...en als je het je júist om dát gevoel ging, ook al heb je die ander geholpen, dan ben je éigenlijk weer egoïstisch bezig.

>>Ik ben dan misschien wel egoïstisch bezig, maar als mijn vriendin zich blij en goed voelt dan voel ik me ook blij en goed..

>>En ik denk dat iedereen dat wel heeft, dat ie zich goed voelt als ie anderen een goed gevoel kan geven..
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 18:01
Verwijderd
Inderdaad. Het was ook niet echt om te bewijzen dat ware naastenliefde niet zo bestaan of iets dergelijks maar gewoon om eens te filosoferen over de redenen waaróm mensen belangeloos iets voor een ander doen (want in feite is de enige neiging van de mens het streven naar zelfbehoud).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten