Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2001, 12:09
watermannetje
watermannetje is offline
wie kan mij hier meer over vertellen?
xxxxxxxxx
Advertentie
Oud 21-12-2001, 19:49
Sunlight
Sunlight is offline
sorry maar IK heb geen idee wat dat is/zijn
Oud 21-12-2001, 20:52
watermannetje
watermannetje is offline
kweet het dus ook niet precies, maar het is normaal in engeland bij de stonehengs ofzo, en dan komen heksen uit de hele wereld bij mekaar toch?
Oud 21-12-2001, 21:47
TearSong
TearSong is offline
De winterzonnewende is de kortste dag (oftewel de langste nacht) van het jaar, het keerpunt wanneer de dagen langer worden en de winter overgaat in de komende lente. (rond 21 dec)

De zonerzonnewende is dus de langste dan van het jaar, daarna worden de dagen weer korter en de nachten weer langer (rond 21 juni)

wat wil je er precies over weten verder?
Oud 25-12-2001, 11:52
watermannetje
watermannetje is offline
nou, uhm, ik dacht dat het ook wat met heksen te maken had, maar dat heb ik dan misschien verkeerd gedacht? ik vroeg me af wat heksen dan op die dag deden
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Oud 26-12-2001, 10:24
TearSong
TearSong is offline
Citaat:
watermannetje schreef:
nou, uhm, ik dacht dat het ook wat met heksen te maken had, maar dat heb ik dan misschien verkeerd gedacht? ik vroeg me af wat heksen dan op die dag deden
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
ja heksen vieren de zonnewenden, hoe ze dat doen verschilt natuurlijk van persoon tot persoon, maar ik zal je wat algemene info geven wat er eigenlijk geviers word op die dagen en hoe ongeveer. (even van het internet geplukt hoor, zelf alles uittypen is ook zo'n werk)

Yule (21 of 22 december)
Yule is het eerste zonnefeest, het is de periode van de zonnewende en dit feest wordt altijd gevierd op de avond van de langste nacht, meestal is dit op 21 of 22 december. Dit is het moment van de wedergeboorte van het licht, ook het christendon heeft in veel latere stadium de geboorte van Jezus op deze datum gezet. Dit is de tijd dat de Godin het leven schenkt aan de God. De zon staat nu op zijn laagste punt en vanaf nu zullen de dagen weer langer worden. In huis wordt de kerstboom versiert met lichtjes, dit gebeuren stamt uit het voorchristelijke europa en is door diverse religies ingeburgerd. Het feest moet ons herinneren aan het leven en het licht en daarom wordt in deze periode veel groen in huis gehaald zoals spar en maretak en hulst. Het feest wordt altijd binnen gevierd en op deze manier wordt veel energie en levenskracht in huis gehaald. We branden kaarsen om de wedergeboorte van het licht te vieren. De maretak, die verbonden is aan zijn sterk genezende werking wordt binnen in huis opgehangen en geeft ons de toegang tot de onderwereld.

Litha (21 of 22 juni)
Dit is de dag van de kortste nacht, de nacht van het midzomerfeest. De zon heeft zijn hoogste punt bereikt en manifesteert zich als de levensschenker. Midzomernacht wordt gevierd met grote vreugdevuren. Midzomer is een vruchtbaarheidsfeest, net zo als Beltane. Wanneer op de late avond het vuur is gedoofd springen de paren over de na smeulende resten om zo gezuiverd te worden. Het as wordt vervolgens in huis bewaard op ons te beschermen tegen onweer en bliksem. Midzomer is de meest magische nacht van het jaar.

Oud 26-12-2001, 19:00
watermannetje
watermannetje is offline
thnx
xxxxxxxxxxxxx
Advertentie

Regels voor berichten