Citaat:
watermannetje schreef:
nou, uhm, ik dacht dat het ook wat met heksen te maken had, maar dat heb ik dan misschien verkeerd gedacht? ik vroeg me af wat heksen dan op die dag deden
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
|
ja heksen vieren de zonnewenden, hoe ze dat doen verschilt natuurlijk van persoon tot persoon, maar ik zal je wat algemene info geven wat er eigenlijk geviers word op die dagen en hoe ongeveer. (even van het internet geplukt hoor, zelf alles uittypen is ook zo'n werk)
Yule (21 of 22 december)
Yule is het eerste zonnefeest, het is de periode van de zonnewende en dit feest wordt altijd gevierd op de avond van de langste nacht, meestal is dit op 21 of 22 december. Dit is het moment van de wedergeboorte van het licht, ook het christendon heeft in veel latere stadium de geboorte van Jezus op deze datum gezet. Dit is de tijd dat de Godin het leven schenkt aan de God. De zon staat nu op zijn laagste punt en vanaf nu zullen de dagen weer langer worden. In huis wordt de kerstboom versiert met lichtjes, dit gebeuren stamt uit het voorchristelijke europa en is door diverse religies ingeburgerd. Het feest moet ons herinneren aan het leven en het licht en daarom wordt in deze periode veel groen in huis gehaald zoals spar en maretak en hulst. Het feest wordt altijd binnen gevierd en op deze manier wordt veel energie en levenskracht in huis gehaald. We branden kaarsen om de wedergeboorte van het licht te vieren. De maretak, die verbonden is aan zijn sterk genezende werking wordt binnen in huis opgehangen en geeft ons de toegang tot de onderwereld.
Litha (21 of 22 juni)
Dit is de dag van de kortste nacht, de nacht van het midzomerfeest. De zon heeft zijn hoogste punt bereikt en manifesteert zich als de levensschenker. Midzomernacht wordt gevierd met grote vreugdevuren. Midzomer is een vruchtbaarheidsfeest, net zo als Beltane. Wanneer op de late avond het vuur is gedoofd springen de paren over de na smeulende resten om zo gezuiverd te worden. Het as wordt vervolgens in huis bewaard op ons te beschermen tegen onweer en bliksem. Midzomer is de meest magische nacht van het jaar.