Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2002, 18:58
Black Reina
Black Reina is offline
zijn er hier mensen die dat hebben?
er zijn mensen die zeggen dattik het ook heb waar weet niet wat het precies inhoudt, behalve dan dat ik er films afdraaien als k mn ogen sluit en soms met ondertiteling diek nie kan leze en de films kan k niet stopzetten
xxx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2002, 19:48
Smartiesguy
Smartiesguy is offline
Iedereen heeft een fotografisch geheugen, maar het is niet bij iedereen even ver ontwikkeld.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 20:58
Illusive Mask
Illusive Mask is offline
Citaat:
Smartiesguy schreef:
Iedereen heeft een fotografisch geheugen, maar het is niet bij iedereen even ver ontwikkeld.
Fout.

Iedereen heeft weliswaar (vermoedelijk gezien de anatomie) een fotografisch geheugen, maar lang niet iedereen heeft de vaardigheid ontwikkeld om de 'opgeslagen gegevens' terug te lezen
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 21:22
Smartiesguy
Smartiesguy is offline
Je hebt gelijk, maar het ligt er ook maar aan wat je onder een fotografisch geheugen bestaat. Iedereen heeft een voorstellingsvermogen, maar bij sommige is deze beter, denk maar blind-dammen en schaken
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 12:06
stb
stb is offline
dat heb ik nou ook, maar het vervelende is dat ik ook aan de coke ben dus dan haal ik alles helemaal door elkaar.
was het nou mij geheugen ogf niet.
what ver ik krig er nu hulp mee.
maar voor dat ik aan die shit was had ik ik een fotografische gegeugen.
soms is het handig en soms klote,
maar ja,
Citaat:
Black Reina schreef:
zijn er hier mensen die dat hebben?
er zijn mensen die zeggen dattik het ook heb waar weet niet wat het precies inhoudt, behalve dan dat ik er films afdraaien als k mn ogen sluit en soms met ondertiteling diek nie kan leze en de films kan k niet stopzetten
xxx
Oud 20-01-2002, 16:13
hijskraantjuh
hijskraantjuh is offline

ik kan die foto beschrijven na een keer zonder er naar te kijken wat er allemaal op te zien is in de kleine datail toe is da dan fotografisch ?
Oud 20-01-2002, 20:31
Doc
Doc is offline
Van mij hebben ze gezegd dat ik een fotografisch geheugen heb, maar in hoeverre je dat zelf kunt toetsen en in hoeverre 't waar is, weet ik niet....maar 't boeit me eigenlijk ook niet echt of ik alles kan onthouden wat ik zie...

Er zijn veel belangrijkere dingen voor mij
Oud 21-01-2002, 13:31
Verwijderd
ik kan heek goed een gesprek onthouden dat ik ooit hebt gevoerd. Het kan van een dag tot een paar jaar zijn dat ik die dialogen nog kan herrineren...

Maar vreemd genoeg onthou ik het verhaal van een leraar NIET..
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 15:05
angel4
angel4 is offline
als ik films zie kan ik bepaalde plaatjes
onthouden en als die fil dan jaren later
nog een keer zie weet meteen welke film
het is
Oud 21-01-2002, 16:03
lateralis
lateralis is offline
ik schijn een audiografisch geheugen te zeggen. als een leraar wat heeft uitgelegt, en ik er dan een repetitie van krijgen herinner ik alles precies tot in details wat hij heeft gezegt, ook al leer ik er niks aan ofzo. errug handig =)
Oud 21-01-2002, 16:10
Verwijderd
ik onthou heel goed namen. Als ik ze 1x hoor, weet ik ze vaak jaren later nog. Hetzelfde met dingen die ooit gezegd zijn enzow. maar of dit nou fotografisch is
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 17:08
Eva*
Eva* is offline
Citaat:
Mortischa schreef:
ik kan heek goed een gesprek onthouden dat ik ooit hebt gevoerd. Het kan van een dag tot een paar jaar zijn dat ik die dialogen nog kan herrineren...

Ik heb precies hetzelfde.
Maar ik denk niet dat het met een fotografisch geheugen te maken heeft.

Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 14:26
Kore
Kore is offline
sommige dingen kan ik nog horen, alle films die ik ooit heb gezien kan ik herinneren als ik ze weer (klein stukje) zie. foto's herken ik na een korte blik, maar ik weet niet meer wat er op staat als je het me zo vraagt, en ook kan ik hele verhalen van leraren herinneren als me specifieke vragen worden gesteld, maar niet zo van: vertel maar...

ik dnek dat heel veel mensen dit kunnen.
fotografisch geheugen leek me altijd dat als je 1 keer een seconde een boom zag, je later de blaadjes kon gaan tellen. of ooit een bladzijde kort gezien die je later kon lezen. maar misschien is dat wel een extreme vorm.
Oud 22-01-2002, 15:07
Trebbor
Trebbor is offline
ik dacht dat fotografisch geheugen was dat je en blz van een boek een keer moest lezen en em dan letterlijk kon navertellen. hetzelfde geldt voor woordjes leren oid.
imo heet het onthouden van beelden uit een film anders.
Oud 22-01-2002, 17:07
Joseph
Joseph is offline
Een fotografisch geheugen is iets anders dan een herinnering.

Bij een ontwikkeld fotografisch geheugen kan je hele bladzijdes van een boek weer voor je zien. Er zijn cursussen voor die je dat kunnen leren, zodat je snel dingen opslaat die van belang kunnen zijn.

Het is dus eigenlijk niet zo uitzonderlijk, omdat iedereen het kan.
Maar een herinnering aan een film is iets anders dan een fotografisch geheugen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 19:29
stb
stb is offline
Citaat:
hijskraantjuh schreef:

ik kan die foto beschrijven na een keer zonder er naar te kijken wat er allemaal op te zien is in de kleine datail toe is da dan fotografisch ?

nou, de is dit jou foto?
what ever, dit zal ik ooit nooit vergeten.
ik heb het opgeslagen in mijn geheugen, nou gaat vanzaelf.
but what ever, gozer op foto is wel lekker.
Oud 25-01-2002, 20:15
Marc S
Marc S is offline
Vreemd... waarom trek ik het mij altijd zo aan als mensen val alles beweren over hun zogenaamde verborgen talenten... hmm...
Met citaat reageren
Oud 27-01-2002, 00:21
ent00045
ent00045 is offline
pi=3,14159265358979323846264338327950288419716939937510582097494459230 7816406208998628034825342117067982148086513282306647093884509660582231 7253594081284811174502

dit is het getal pi in 160 decimalen
leerde ik 6 jaar geleden es in 30 minuten uit mn hoofd uit pure verveling en ben het nooit meer vergeten
Oud 27-01-2002, 00:24
Doc
Doc is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Vreemd... waarom trek ik het mij altijd zo aan als mensen val alles beweren over hun zogenaamde verborgen talenten... hmm...

Daar heb ik nou ook last van

Als je die talenten hebt, dan ga je er toch niet te koop mee lopen??? Maar dan gebruik je ze...althans zo denk ik erover
Oud 29-01-2002, 18:32
dinky@17
dinky@17 is offline
Citaat:
Mortischa schreef:

dit herken ik en ik weet ook waardoor het komt....
het boeid je gewoon simpel weg niet!
tenminste dat is het bij mij!
Oud 29-01-2002, 18:35
dinky@17
dinky@17 is offline
Citaat:
Doc schreef:
Citaat:
Marc S schreef:

Daar heb ik nou ook last van

Als je die talenten hebt, dan ga je er toch niet te koop mee lopen??? Maar dan gebruik je ze...althans zo denk ik erover
vind ik ook!!!!!!!!!
Oud 29-01-2002, 18:36
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Doc schreef:
Beter nog: het is leuker als anderen het niet van je weten
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 19:26
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
Citaat:
Mortischa schreef:

goh daar heb ik nou ook last van

Oud 31-01-2002, 17:58
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Citaat:
ent00045 schreef:
pi=3,14159265358979323846264338327950288419716939937510582097494459230 7816406208998628034825342117067982148086513282306647093884509660582231 7253594081284811174502

dit is het getal pi in 160 decimalen
leerde ik 6 jaar geleden es in 30 minuten uit mn hoofd uit pure verveling en ben het nooit meer vergeten
160 da's veel Dan heb je wle een fotografisch geheugen nodig, hoewel... als je dat hebt doe je er toch geen 30 minuten over om dit te leren?
Oud 31-01-2002, 18:07
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Smiley_Knorretje schreef:
160 da's veel Dan heb je wle een fotografisch geheugen nodig, hoewel... als je dat hebt doe je er toch geen 30 minuten over om dit te leren?
Hoezo naief?

Ik ken pi echt uit mijn hoofd, maar kom niet verder dan 3.1415926536. Heb het nooit geleerd, bleef me gewoon ff bij. Op school hanteren ze meestal maar 7 decimalen, zijnde 3.1415927

Als je pi in een spreadsheet opvraagt en je het veld op genoeg decimalen zet, kun je pi in z'n volle glorie bewonderen

Dus elke idioot kan dit hier plaatsen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2002, 19:49
Kore
Kore is offline
hadden ze pi niet al eens tot een miljoenste decimaal uitgerekent? (and counting)

ik heb extreem veel verborgen talenten (meeste slaan nergens op ), maar verborgen talenten zijn niet leuk tenzij je er mensen totaal mee kunt verbazen.
Oud 31-01-2002, 19:58
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Kore schreef:
hadden ze pi niet al eens tot een miljoenste decimaal uitgerekent? (and counting)
In principe is PI alleen maar een benadering
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 21:00
Kore
Kore is offline
Citaat:
Marc S schreef:
In principe is PI alleen maar een benadering

behoorlijk goeie benadering, dat wel

Oud 31-01-2002, 21:09
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Kore schreef:
behoorlijk goeie benadering, dat wel
Een behoorlijk goeie benadering is nog steeds geen berekening
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 22:42
DarkCat
DarkCat is offline
Tis wel verrot handig met repetities duits (die ik had in de derde) de rijtjes letterlijk in je hoofd op te slaan (kwestie van ernaar kijken) en dat gebruiken op de repetitie terwijl je bij god nog steeds niet weet HOE die grammatica nu in elkaar zit
Oud 01-02-2002, 08:15
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
DarkCat schreef:
Tis wel verrot handig met repetities duits (die ik had in de derde) de rijtjes letterlijk in je hoofd op te slaan (kwestie van ernaar kijken) en dat gebruiken op de repetitie terwijl je bij god nog steeds niet weet HOE die grammatica nu in elkaar zit
Dan haal je waarschijnlijk nog steeds een onvoldoende

Ik kan wel snel dingen uit mijn hoofd leren, maar kan niet beweren dat ik een fotografisch geheugen heb

Een woordjeslijst van ongeveer 100 woorden in het Engels was meestal een kwestie van 3 keer doorlezen. Zelfs bij een rotvak als geschiedenis was dit het geval. Ik las gewoon het hoofdstuk een aantal keren door en dat was genoeg voor een 7

Probleem was echter wel dat ik vaak te lui was om het ueberhaupt wel goed door te lezen
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 13:30
Señora
Señora is offline
Citaat:
Marc S schreef:

Ik kan wel snel dingen uit mijn hoofd leren, maar kan niet beweren dat ik een fotografisch geheugen heb

Een woordjeslijst van ongeveer 100 woorden in het Engels was meestal een kwestie van 3 keer doorlezen. Zelfs bij een rotvak als geschiedenis was dit het geval. Ik las gewoon het hoofdstuk een aantal keren door en dat was genoeg voor een 7

Probleem was echter wel dat ik vaak te lui was om het ueberhaupt wel goed door te lezen

goh, dat herken ik...

Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 13:58
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Señora schreef:
goh, dat herken ik...
De luiheid zeker
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 15:58
Señora
Señora is offline
Haha, ja die ook... ....
Maar de rest toch ook wel, ondanks die luiheid..
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 16:41
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Ik heb vandaag n tentamen gehad over 200 bladzijdes. Was een kwestie van één keer doorlezen en opslaan. Ik onthou altijd de bladzijde waar het staat, etc. Ik 'blader' tijdens een toets altijd door het boek in mijn hoofd. Ik heb m niet geweldig gemaakt, maar dat kwam hoogstwaarschijnlijk omdat ik twee hoofdstukken totaal niet gelezen heb
Oud 01-02-2002, 18:06
Kapee
Kapee is offline
Ik heb het ook, ik ben erop getest bij het Riagg. Daar kwamen ze inderdaad tot de conclusie dat ik min of meer een fotografisch geheugen heb(ben daar ook getest op hoogbegaafdheid en dat ben ik dus ook is daar gebleken). En als ik iets 1 keer gezien heb, bijvoorbeeld een serie, hoef ik die niet weer te zien. Ik kan alles soms tot op het woord precies omhoog halen. Maar als ik het echt nodig heb, zoals met woordjes leren dan werkt het niet. Maar een film kan ik soms helemaal in mijn eentje naspelen zowat. En een 10-cijferige cijfercode is ook geen probleem na hem 4 keer te hebben bekeken... Maar zoals ik al zei, is dit vooral cijfers, echt woordjes onthouden is voor mij moeilijker(nou leer ik die nog steeds vrij snel...) En als iemand iets tegen mij zeg kan ik dat weken later nog tot op de letter precies nazeggen...

Volgens mij is een groot nadeel van het fotografische geheugen dat je leert waar bijvoorbeeld iets staat, en niet echt wat er staat. Dat vind ik tenminste. Ik onthou meer de volgorde van woordjes als ik die moet leren. Dan kan ik de volgorde van de woordjes opdreunen en niet de betekenis Maar aan de andere kant kan ik soms een hele berekening in een boek voor me zien en dan weer opratelen...
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 18:13
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
DarkCat schreef:
Ik onthou altijd de bladzijde waar het staat, etc. Ik 'blader' tijdens een toets altijd door het boek in mijn hoofd. Ik heb m niet geweldig gemaakt, maar dat kwam hoogstwaarschijnlijk omdat ik twee hoofdstukken totaal niet gelezen heb
Bij mij werkt dat dus anders. Ik onthou gewoon echt wat er staat (inhoudelijk dus). Ik leer begrijpend, niet letterlijk.

Bij woordjeslijsten associeer ik de vreemde benaming altijd met iets wat ik al ken, waardoor ik voor mezelf kan verklaren 'waarom' de benaming als zodanig luidt. En dan onthou ik hem ook gemakkelijk

De volgorde ben ik meestal helemaal kwijt. Zelfs nu kan ik nog steeds niet perfect rekentafels opzeggen maar ik weet wel alle antwoorden op het moment dat je de vragen door elkaar stelt...

Daarmee viel ik al vroeg op de basisschool op, omdat ik het 'begreep' en niet uit mijn hoofd had geleerd.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 20:48
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
Marc S schreef:

Zelfs bij een rotvak als geschiedenis was dit het geval. Ik las gewoon het hoofdstuk een aantal keren door en dat was genoeg voor een 7
dat heb ik ook (en hoger dan 7 over t algemeen), maar ik vind geschiedenis ook makkelijk en leuk. Woordjes leren kan ik dus helemaal niet, haalde ik als het boven de 200 zat gegarandeerd een 1 op. Ik leer inderdaad begrijpend en kan dus niet dingen letterlijk leren zoals je woordjes moet leren. Vaak weet ik trouwens nog wel waar het woordje op het blad stond maar de betekenis niet meer. Nee ik heb absoluut geen fotografisch geheugen

Reageren

Regels voor berichten