Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2003, 09:56
Verwijderd
hallo mensen,

ik heb momenteel op mijn pc windows XP draaien, maar omdat mijn pc daar eigenlijk te slecht voor is wil ik terug naar '98.
ik weet dat als ik hem formateer dat ik dan gewoon met schone lei kan beginnen, maar dat wil ik dus NIET.

er staan namelijk nogal veel bestanden op de pc.
is er een mogelijkheid om '98 erover te gooien, en dan XP eraf zonder bestanden te verliezen?

of is enige mogelijkheid, eerst bestanden op CDROM of via netwerk naar andere pc??

bedankt voor de hulp alvast
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2003, 10:00
Verwijderd
Ligt eraan watvoor bestanden,
van veelprogramma'skun je dingen gewoon even naar een andere hdd slepen (of op cd fikken) en latergewoon terugslepen..
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 10:17
Verwijderd
belangrijkste dingen die ik wil houden:
paar filmpjes (circa 5 GB)
muziek (iets meer dan 1 GB)
mijn documenten (is niet extreem veel kan ik wel naar andere pc slepen)

hoe kan ik het beste de films+muziek wegzetten? denk dat via het netwerk naar andere pc, best wel lang duurt...
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 10:44
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
je hoeft toch niet heel je hd leeg te gooie?
onder dos [dosdiskette] ofzo de windows map deleten vervolgens kun je 98 installen
Oud 12-02-2003, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Wazzuuppp schreef:
belangrijkste dingen die ik wil houden:
paar filmpjes (circa 5 GB)
muziek (iets meer dan 1 GB)
mijn documenten (is niet extreem veel kan ik wel naar andere pc slepen)

hoe kan ik het beste de films+muziek wegzetten? denk dat via het netwerk naar andere pc, best wel lang duurt...
Wat is het probleem daarvan,
je kan zelf toch ook wel inzien dat je dat gewoon kunt fikken ;s
Hoe wil je anders in hemelsnaam ooit een backup maken
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 13:03
Verwijderd
Dat kan prima.

Zorg dat XP niet actief is (m.a.w. boot vanaf een diskette/CD-ROM) en vervolgens..

- Laad je SMARTDRV of een ander cacheprogramma (!)
- Verwijder je alle hidden bestanden in de root van C
- Verwijder je /Program Files/
- Verwijder je /WinNT/ of /Windows/ of hoe je XP-dir ook heet

En zie daar; een systeem zónder Windows XP maar mét alle data nog -- Oh, DELTREE zou ik gebruiken voor 't verwijderen. Wel zo makkelijk
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 08:34
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Niet met Doberman eens.
Ik zou wel een backup van de bestanden via het netwerk of een CD rom maken en daarna de HD formateren om helemaal schoon te beginnen.
Nooit rotzooi van een ander besturingssysteem laten staan.
Zonde van de schijfruimte en je weet nooit wat een schone 98 installatie doet met die zooi. Mijn advies: BACKUPPEN
Oud 13-02-2003, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef:
Niet met Doberman eens.
Ik zou wel een backup van de bestanden via het netwerk of een CD rom maken en daarna de HD formateren om helemaal schoon te beginnen.
Nooit rotzooi van een ander besturingssysteem laten staan.
Zonde van de schijfruimte en je weet nooit wat een schone 98 installatie doet met die zooi. Mijn advies: BACKUPPEN
Vertel mij dan eens wat d'r van Windows blijft staan als je mijn methode gebruikt?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 12:27
Puta
Puta is offline
Citaat:
Wazzuuppp schreef:
hallo mensen,

ik heb momenteel op mijn pc windows XP draaien, maar omdat mijn pc daar eigenlijk te slecht voor is wil ik terug naar '98.
ik weet dat als ik hem formateer dat ik dan gewoon met schone lei kan beginnen, maar dat wil ik dus NIET.

er staan namelijk nogal veel bestanden op de pc.
is er een mogelijkheid om '98 erover te gooien, en dan XP eraf zonder bestanden te verliezen?

of is enige mogelijkheid, eerst bestanden op CDROM of via netwerk naar andere pc??

bedankt voor de hulp alvast
even een andere vraag hoe snel is jou pc dan dat ie xp nie kan draaien?
Oud 13-02-2003, 18:21
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Sting schreef:
even een andere vraag hoe snel is jou pc dan dat ie xp nie kan draaien?
Boeiend

En voor antwoord: zie Dobermann
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 22:44
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef:
Vertel mij dan eens wat d'r van Windows blijft staan als je mijn methode gebruikt?
Joehoe?! Ik ben benieuwd, hoor..
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 23:22
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
zorg dat je ergens partition magic vandaan krijgt, maar daarmee een 2e partitie waar alles op past en kopieer het daarnaartoe. vervolgends hele C schijf formateren.
lijkt mij de beste oplossing
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 23:51
Verwijderd
Ja, maar dat werkt dus niet als je je harde schijf voor het grootste gedeelte vol hebt staan.

Bovendien moet je sowieso oppassen met Partition Magic: er wordt nergens gegarandeerd dat het ook goed gaat. Ik heb het ooit gebruikt, en nadat ik m'n PC weer goed draaiend had bleek dat een groot gedeelte van m'n bestanden corrupted was...foutjes in AVI's, MPEG's en MP3's, .EXE's die niet meer wilden starten, etc.

Ik ben zelf laatst van 98 naar XP gegaan zonder te formatteren...je kunt op zich best gewoon booten vanaf je 98-CDROM en dan gewoon de Setup draaien. Dan installeren in \WIN98 i.p.v. \WINDOWS en alle routines afwerken. Als je daarmee klaar bent en gefinetuned hebt kun je je ouwe \WINDOWS gewoon weggooien
Met citaat reageren
Oud 14-02-2003, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Wazzuuppp schreef:
Valt mee, ik heb laatst 13 GB overgezet op een 100Mbit netwerkje. Goed, het duurde dan meer dan een uur, maar wat boeit dat .
Met citaat reageren
Oud 14-02-2003, 15:35
Verwijderd
Citaat:
henri schreef:
Valt mee, ik heb laatst 13 GB overgezet op een 100Mbit netwerkje. Goed, het duurde dan meer dan een uur, maar wat boeit dat .
Doe je daar een UUR over?

Ik heb laatst een aantal van m'n DiVX-films van één naar de andere PC overgezet en heb dat getimed...het waren zes films met een totale grootte van 4.550 Mb, en daar heb ik iets minder dan tien minuten over gedaan, hetgeen neerkomt op een totale overdrachtssnelheid van ongeveer 8 Mb/sec. Dat is helemaal geen onrealistische waarde ook. Ik werk met twee El Cheapo (Realtek RTL8139) 100Mbit kaartjes en een crosscable.

Wat heel veel uitmaakt, is als je tussen twee versies van Windows netwerkt. Toen ik op één van beide PCs nog 98SE had staan, haalde ik nooit meer dan 3-4 Mb/sec. Nu met beide PCs draaiend onder XP zit ik altijd tussen de 7 en 8 Mb/sec. Misschien een reden om over te stappen op XP
Met citaat reageren
Oud 14-02-2003, 16:35
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Doe je daar een UUR over?

Ik heb laatst een aantal van m'n DiVX-films van één naar de andere PC overgezet en heb dat getimed...het waren zes films met een totale grootte van 4.550 Mb, en daar heb ik iets minder dan tien minuten over gedaan, hetgeen neerkomt op een totale overdrachtssnelheid van ongeveer 8 Mb/sec. Dat is helemaal geen onrealistische waarde ook. Ik werk met twee El Cheapo (Realtek RTL8139) 100Mbit kaartjes en een crosscable.

Wat heel veel uitmaakt, is als je tussen twee versies van Windows netwerkt. Toen ik op één van beide PCs nog 98SE had staan, haalde ik nooit meer dan 3-4 Mb/sec. Nu met beide PCs draaiend onder XP zit ik altijd tussen de 7 en 8 Mb/sec. Misschien een reden om over te stappen op XP
Je geeft zelf al de reden aan voor mijn langere overdrachtstijd: mijn PC draait op Windows XP, die van m'n moeder op Windows '98 . Beide PC's zijn overigens voorzien van een El Cheapo RTL8139 kaartje, met een switch ertussen. Reken dan maar uit:

13 GB = 13.312 MB
--> 13.312/ (3*60) = 73,95
--> 13.312/ (4*60) = 55,46
Zit m'n uur toch aardig die richting op .
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 00:56
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef:
Joehoe?! Ik ben benieuwd, hoor..
Nou eh, Rugbuksnuffer of hoe je mag heten, ik vind 't wel een beetje jammer dat de technische onderbouwing voor het schofferen van mijn methode blijft ontbreken. Of is dat misschien vanwege 't feit dat 't een loze opmerking is?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 06:57
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Dat kan prima.

Zorg dat XP niet actief is (m.a.w. boot vanaf een diskette/CD-ROM) en vervolgens..

- Laad je SMARTDRV of een ander cacheprogramma (!)
- Verwijder je alle hidden bestanden in de root van C
- Verwijder je /Program Files/
- Verwijder je /WinNT/ of /Windows/ of hoe je XP-dir ook heet

En zie daar; een systeem zónder Windows XP maar mét alle data nog -- Oh, DELTREE zou ik gebruiken voor 't verwijderen. Wel zo makkelijk
En als ie nou is NTFS gebruikt
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 09:54
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef:
Nou eh, Rugbuksnuffer of hoe je mag heten, ik vind 't wel een beetje jammer dat de technische onderbouwing voor het schofferen van mijn methode blijft ontbreken. Of is dat misschien vanwege 't feit dat 't een loze opmerking is?
Die opmerking van Rugbuksnuffer zit je écht dwars he?

Misschien heeft hij sindsdien het topic wel niet meer geopend... Nee wacht, dat is onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 11:37
LB06
LB06 is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ja, maar dat werkt dus niet als je je harde schijf voor het grootste gedeelte vol hebt staan.

Bovendien moet je sowieso oppassen met Partition Magic: er wordt nergens gegarandeerd dat het ook goed gaat. Ik heb het ooit gebruikt, en nadat ik m'n PC weer goed draaiend had bleek dat een groot gedeelte van m'n bestanden corrupted was...foutjes in AVI's, MPEG's en MP3's, .EXE's die niet meer wilden starten, etc.

Ik ben zelf laatst van 98 naar XP gegaan zonder te formatteren...je kunt op zich best gewoon booten vanaf je 98-CDROM en dan gewoon de Setup draaien. Dan installeren in \WIN98 i.p.v. \WINDOWS en alle routines afwerken. Als je daarmee klaar bent en gefinetuned hebt kun je je ouwe \WINDOWS gewoon weggooien
Kun je je /Program Files net zo goed weggooien, aangezien die progs toch een zooi onmisbare .dll's in je /windows/system zetten. Ik zie trouwens niet in wat er mis is met je docs muziek en films te backuppen en dan te formatteren, afgezien van de praktische onhandigheidjes die je wellicht zal tegenkomen (alles op een stel cdroms fikken is ook niet erg handig). Maar, zoals ik al had gezegd, met NTFS heb je geen keus.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2003, 19:23
Verwijderd
Citaat:
henri schreef:
Die opmerking van Rugbuksnuffer zit je écht dwars he?

Misschien heeft hij sindsdien het topic wel niet meer geopend... Nee wacht, dat is onmogelijk.
Ja; mensen die onjuistheden verkondigen zitten me dwars.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2003, 19:24
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef:
En als ie nou is NTFS gebruikt
Tsja; dan zit d'r niets anders op dan OF betalen voor 3rd-party software die zorgt voor R/W-access voor NTFS-partities in DOS óf 't zooitje via LAN/CDRW/andere partitie backuppen. Daarom pleit ik ook nooit voor NTFS.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten