Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2002, 14:38
Verwijderd
doe je in een reflex altijd 't "goede"?
en als dat zo is: ben je in een reflex "slimmer" dan normaal?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2002, 15:03
Drizzt
Drizzt is offline
Een reflex is slechts een (automatische) reactie op een stimulus. Kun je misschien je vraagstelling herformuleren, het is zo niet echt heel erg duidelijk (ook al denk ik wel te begrijpen wat je bedoelt) ]

[Dit bericht is aangepast door Drizzt (12-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 12-02-2002, 15:50
Verwijderd
hm, ik weet niet echt hoe ik 't duidelijker uit moet leggen.

en nu ik over een voorbeeld heb nagedacht: volgens mij bestaat er geen voorbeeld
volgens mij snap ik 't nu.

een reflex is gewoon een hele snelle reactie

alleen, vaak weet ik helemaal niet wat ik doe of wat er gebeurt op dat moment. en doe ik dingen, waarover ik normaal wel even goed na zou moeten denken, omdat ik 't anders niet weet.

hier een vaag voorbeeld:

eens zeilde ik, wat er precies aan de hand was boeit niet, maar inelkgeval stond mijn bootje op te punt om om te kieperen. dat ging heel snel, en door een snelle reactie wist ik dit nog te voorkomen. maar achteraf zeggen anderen dus: goed dat je dat en dat hebt gedaan.. maar in feite wist ik op 't moment zelf eigenlijk niet wat ik deed. als je me achteraf de situatie had voorgelegd en gevraagd: wat moet je doen? had ik 't niet geweten

maar nu denk ik dus: misschien had ik 't toch wel geweten, dat weet je maar nooit.

maar... een reflex is bedoeld om iets "goed"te doen. als je valt bijv. dus 't zou wel dom zijn als je in een reflex iets doms (verkeerds dus ) doet, want dan heb je het reflex voor niks.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2002, 21:08
atuna
atuna is offline
In een reflex denk ik altijd wel veel duidelijker en sneller na, net alsof ik alles opeens veel beter kan overzien. Maar ik denk niet dat ik echt 'slimmer' ben, hooguit helderder.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2002, 21:15
laydee
laydee is offline
Dan is je vraag dus eigenlijk of een mens "goed" is van zichzelf.
Zo ja, dan zijn reflexen goed, zo nee dan kunnen reflexen dus fout zijn.
Eerts dus maar beginnen met "goed" en "fout" definieren. En daarna of mensen van nature "goed" zijn.
Ik zelf denk dat instinctieve reflexen goed zijn, in ieder geval voor de persoon zelf.

[Dit bericht is aangepast door laydee (16-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 16-02-2002, 21:18
QuietNoise
QuietNoise is offline
als alles verkeerd gaat en er moet snel gehandeld worden, doe ik meestal de goeie dingen terwijl ik normaal best veel blunders maak...
Oud 16-02-2002, 22:20
Oen
Oen is offline
Nou er stond laatst een artikel over in de kijk, dat ging over de reflecs bij spionnen en die wordt veroorzaakt door een bepaald deel van de hersenen wat je niet uit kan zetten en dat somt heel lastig kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 08:11
SlipKnoT_FaN
SlipKnoT_FaN is offline
dat was een keer toen ik ging paardrijden en toen ging dat paard door zijn poot en net zoals jij al zegt vantevoren weet je niet wat je moet doen maar goed toen maakte ik een of andere gekke sprong en stond ik met beide veoten op de grond (toendertijd zat ik ook op turnen dus)
Oud 17-02-2002, 08:20
BlackMystery
BlackMystery is offline
ik heb een weirde reflex dat ik niet kan dat iemand me aanraakt als ik het niet weet
dus als we aan een tafel zitten en er botst iemand met zijn knie tegen die van mij dan gaat er een schok door me heen en trek ik bruuks weg
maar of dat nu echt "goed" of "intelligent" is
dat weet ik nog niet zo
Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 10:48
SlipKnoT_FaN
SlipKnoT_FaN is offline
Citaat:
BlackMystery schreef:
ik heb een weirde reflex dat ik niet kan dat iemand me aanraakt als ik het niet weet
dus als we aan een tafel zitten en er botst iemand met zijn knie tegen die van mij dan gaat er een schok door me heen en trek ik bruuks weg
maar of dat nu echt "goed" of "intelligent" is
dat weet ik nog niet zo

eeeej dat hebbik ook altijd...echt alsof je er zo van schrikt
Reageren

Regels voor berichten