Advertentie | |
|
![]() |
|
Als je een keer iets wilt zeggen, maar je durft ut niet, vraag jezelf dan gewoon af: En wat als ik het zeg????? Het zal nooit vreselijke gevolgen hebben!!!
Ik denk dat het ook heel veel te maken heeft met faalangst! En dat is gewoon kut, daar moet je heel sterk voor in je schoenen staan, wil je daar vanaf komen... Veel suc6 iig
||
![]() |
Citaat:
![]() Denk dat je je zowieso beter voelt wanneer je jezelf kunt zijn tegenover je klasgenoten. Kan best zijn dat sommige denken danwel zeggen van: "wtf heeft die? is die op z'n achterhoofd gevallen?" maar in hoeverre maakt dat uit wanneer jij je dan prettig voelt, en op die manier jezelf bent? Nu accepteren mensen jou als iemand die je eigelijk niet helemaal 'bent' omdat je je niet volledig uit. Wie weet reageert men positief, bijv. iets als "jeetje, die heeft lef!" of "daar ben ik het eigelijk wel mee eens". Hoe dan ook, jij bent jezelf ![]() ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Heb vandaag dus zoiets gehad hè [edit](op school in klasje dus)[/edit], en het lukte me om te zeggen..maarja het was een beetje heel erg dom en ik zette mezelf dik voor lul. De keren dat ik het dus probeer gebeurd dit
![]() Dat is echt kut gewoon, maargoed ![]() thnx anywayzz [Dit bericht is aangepast door halve banaan (16-01-2002).] |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Als ik met mensen ben die ik ken enz. heb ik het helemaal niet. Ik zit dus in verschillende klassen hè, door profielgedoe enz. enz. En in die klassen heb ik het vooral, bij de mensen die ik minder ken. Toch blijft het naar, dan zeg je eindelijk wat (ik was helemaal blij ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wow!
Dat heb ik ook heel erg! In de klas, wanneer ze aan het discusiëren zijn, heb ik altijd een onwijs duidelijke en onderbouwde mening, maar zeggen zal ik hem nooit. Dat lukt me gewoon niet! Bij mijn vriend ben ik helemaal niet verlegen, maar tegen zijn ouders wél. Ook tegen zijn vrienden, omdat ik ze gewoon niet ken. Dat is heel erg, ik ga altijd met tegenzin naar de bioscoop wanneer er vrienden van hem mee gaan, omdat ik weet dat ik weer eens NIETS ga zeggen, terwijl ik overloop van gespreksonderwerpen en eigenlijk de heletijd wil kleppen... Heel verrot... Ik wil er ook heel graag vanaf, maar ik kan geen oorzaak vinden. Ik ben echt al vanaf de basisschool héél verlegen (toen zei ik dus écht niets in de klas, ook niet als ik me niet lekker voelde of wanneer ik héél nodig naar de wc moest). Nu is het wel iets minder geworden, maar ik merk dat ik sociaal gewoon héél moeilijk contact leg. Wanneer ik dan eindelijk een beetje contact heb gelegd, duurt het ook nog heel lang voor ik me op mijn gemak voel. Ik bedoel, bij FAMILIE heb ik zelfs nog problemen met het spreken.... [edit] Vaak áls ik eindelijk wat zeg, zeg ik eerst twee woorden. Vervolgens begin ik afschuwelijk te stotteren, sla ik me voor mijn hoofd, word ik compleet rood en zeg ik:'Laat maar...' ![]() Echt afschuwelijk... Bestaan er geen medicijnen voor ofzo? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bij mij dus exact hetzelfde ![]() En als er medicijnen voor bestaan wil ik gelijk een container vol hebben. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hmm... Ik denk dat het training vereist, gewoon telkens proberen iets te zeggen wanneer je dat wil. Wanneer het niet lukt: maakt niet uit, volgende keer beter... (zo denk ik dus al twee jaar... helpt bij mij geen donder, misschien bij jou wel) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
zo denk ik dus ook, ik ben alleen sinds de basischool wat vooruitgegaan, daarna niet meer... Nja het helpt gewoon niet, laatst zei iemand tegen me dat ik moest gaan toneelspelen, dan kom je er echt van af. Maar of ik mij nou op een toneel zie huppelen, ik vind het verder wel leuk om naar te kijken enz. ![]() ![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Op mijn veertiende ben ik op toneel gegaan, omdat mijn zus me had verteld dat dat zou helpen.
Maar ik voelde me daar zo verrot!! Ik was echt telkens het buitenbeentje, iedereen was heet druk en actief, ik juist niet. Het toneelspelen ging wel, maar met hele erge tegenzin. Op het laatst voelde ik me zó kut dat ik er nooit meer naartoe ben gegaan... Mij heeft dat dus écht niet geholpen... misschien dat wanneer ik nú toneel zou gaan spelen, het beter zou gaan - ik was toen 14, erg jong, de rest was 16 of 17 - maar ik durf gewoon écht niet. Laatst zei een vage bekende - ik zit bij de schoolkrant, die persoon ook - tegen me dat ik, volgens die persoon, heel leuk en vrolijk ben. Dat heeft me wel wat geholpen, ik kan nu bij vage bekenden er wel gewoon dingen uitflappen... Maar nog steeds zal ik nooit zomaar iets zeggen in de klas, of mensen die ik niet ken aanspreken zonder een bepaald doel als de weg vragen. Misschien dat het komt omdat ik me heel erg snel schaam voor dingen? Of is dat schamen juist mijn verlegenheid? Zie je, ik kan zelf geen antwoord geven op de vraag waarom ik verlegen ben. Ik wil er alleen dolgraag vanaf!! |
![]() |
|
![]() |
TIPS van een kenner
![]() * zoek een baan waarbij je met veel mensen en met verantwoordelijkheid geconfronteerd wordt (verkoper, of zo ![]() * gooi jezelf 's in het diepe: ga een week zonder ouders op vakantie, maar met vrienden of zo! * als je op stap bent, ga gewoon eens een keer met iemand praten die je nog niet kent: STAP over die drempel heen! Het helpt echt! Twee jaar geleden was ik ook zo verlegen, en nu kan ik mijn klep niet meer houden ![]()
|
yo, ik heb dat probleem duss ook, en ik wil het heel graag veranderen en het is al iets beter als vorig jaar, maarr als ik met iemand wil praten of iemand iets aan mij vraagt weet ik nooit wat ik moet zeggen, mn kop zit altijd vol met ideeën en met vrienden kan ik zo lang lullen als ik wil maar als ik dan met iemand wil praten of iemand zegt iets tegen mij sta ik altijd met mn mond vol tanden, en ik kan ik alleen maar dom lachen en ja zegge
![]()
|
Verwijderd
|
Hmmz ja dan zal het bij mij ook wel niet werken, alles wat jij namelijk zegt herken ik namelijk precies. Schamen heeft denk ik veel met "ons" probleem te maken...Leuk trouwens dat je bij een schoolkrant zit
![]() En om op die tips in te gaan, baan als verkoper...dat soort werk probeer ik juist te ontwijken, nja wel nuttig dus eigenlijk ![]() Dat op vakantie zonder ouders heb ik al gedaan, en dat was erg leuk. Ik was echter niet degene die met iedereen ging lullen dat dede vrienden van mij en ik volgde...en dat laatste zou ik helemaal niet durven, moe tik dan maar eens proberen ![]() ![]() In ieder geval bedankt. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Overigens:
Ik pas op een meisje van bijna 9 jaar en ik merk dat ik met haar heel goed op kan schieten. Met alle kinderen eigenlijk wel. Verder: Ik ben vorig jaar voor het eerst een weekje op vakantie geweest zonder mijn ouders, maar samen met mijn vriend. Dat ging wel aardig, maar liever ga ik een keer helemaal alleen op vakantie ergens in het buitenland. Dat trekt me wel, niet omdat ik dan alleen ben, maar juist omdat ik dan onafhankelijk ben en dingen zal moeten vragen. In een andere taal ben ik altijd minder verlegen dan in het Nederlands.. wel vreem eigenlijk. Maar ja, ik ga in ieder geval actief proberen non-verlegen te worden ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maarja ik wens jou succes, en mijzelf ook ![]() We can do it ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
bij mij is het juist andersom, werd erger toen ik in de brugklas zat. vroeger was ik echt ontzettend eigenwijs (nu nog natuurlijk, maar merken maar weinig mensen) maar omdat ik in de brugklas nogal buiten de klas viel vanwege mijn vaak tegenover gestelde meningen ben ik veel stiller geworden. het wordt nu wel iets beter, dat ik bij bekenden wel makkelijk durf te praten, maar zet mij niet op een feest. ik weet absoluut niet wat ik moet zeggen. als mensen tegen mij gaan praten gaat t trouwens beter, maar ik kan zelf geen gesprke beginnen. uitgaan doe ik dus ook niet, wel bios enzo, maar niet naar een cafe, wil wel, maar het probleem is dat de meiden met wie ik het meest omga er ook last van hebben
![]() ![]() ![]() maar heb nu dus het probleem dat ik zoooo verlegen ben... begrijp dus wel goed wat je bedoeld, heb hetzelfde als jij in de klas ![]() ![]() iemand zei ooit eens tegen mij dat ik risicos moet nemen omdat dat uiteindelijk vaak goede dingen oplevert, ookal is het soms '2 stappen voor uit en dan weer een stap terug'. ik geloof daar wel in maar tis wel heel moeilijk. wat ook belangrijk is, is dat je het niet alleen hoeft te doen. zoek iemand in je naaste omgeving die het ook heeft of heeft gehad, dat helpt wel denk ik ![]() succes ermee, van een collega ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik heb er dus ook last van, vooral in de klas zeg ik dus niets. Het is net of niemand me lijkt te begrijpen dat ik zo ben.
Een tijdje geleden zei iemand tegen me in de klas van 'alé, zegt ook eens iets' en ne andere van mijn klas zei derop van 'nee, ze is bang dat ze haar stem gaat forceren' alé zeg, ik heb er al zulke grote problemen mee dat ik zo ben en dan zeggen ze nog zulke dingen... Ik heb nog maar 1 vriendje gehad en het is ook uitgeraakt omdat we niet met mekaar konden praten omdat ik te stil was. Ik haat gewoon mezelf, waarom ben ik toch zo?? Ik wil mezelf wel veranderen maarja... En ook, mocht ik nu eens mezelf zijn en onozel doen en zeveren, dan zou iedereen van m'n klas denken dat ik ziek ben ofzo... dus jah. Ik bedoel gewoon iedereen kent mij als een stil meiske, en opeens zomaar veranderen dat gaat toch niet ?? Ik wil gewoon mezelf kunnen zijn want ik haaat het om altijd dat stille meiske te blijven spelen !! |
![]() |
|
![]() |
Je moet gaan werken achter de kassa in een supermarkt ofzo. Echt het helpt, ik ben ook vrij verlegen (tis nu wel wat minder, mede dankzij dat werk) en toen ging ik bij de appie heijn werken achter de kassa en je lult zoveel met mensen en je wordt af en toe behoorlijk afgezeken maar het helpt echt, je gaat meer voor jezelf opkomen en niet alleen op het werk, maar daardoor ook op school.
Maar je verhaal is wel heel herkenbaar, op een een of andere manier ben ik vooral verlegen in de klas bij mensen die ik vaag ken. Bij mensen die ik helemaal niet ken of bij mn vrienden ben ik helemaal niet zo verlegen. Maar volgend jaar ga ik alleen naar Australie, ik denk dat dat wel heel goed voor me is. naja in ieder geval veel succes ermee |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Eej halfe
ik las je topic door een link op onzin en dit is precies wat ik ook heb! ![]() ![]() komt bij mij denk ik omdat ik rete-onzeker ben over mezelf, over mn uiterlijk enzo.. ------------------ http://members1.chello.nl/~j.demeij [Dit bericht is aangepast door Cybernetic Joosie (16-02-2002).]
|
![]() |
hoi hoi! ik heb daar zelf ook last van... vraag me soms ook af waarom!! bij mij is het vooral bij mensen die ik niet ken of niet zo goed! ik zit er ook erg mee! ook heel raar, bij m'n beste vrienden ben ik helemaal niet verlegen...
ik ben ook best onzeker, dus dat zal er ook wel mee te maken hebben... terwijl ik van anderen hoor dat ik dat helemaal niet hoef te zijn! tja wat kan je er aan doen... moeilijke vraag, ik vraag het mezelf ook vaak af! ik denk meer zelfverzekerd worden en niet veel aantrekken van anderen! trouwens, eigenijk is verlegenheid niet zo'n slechte eigenschap... denk ik dan! natuurlijk wil je het veranderen, suc6 daarbij! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Maarja ik denk dat met veel mensen werken wel de oplossing is. |
![]() |
|
.....heb ik ook wel last van.... denk ik teminste
![]() ![]() ![]()
|
![]() |
Al deze dingen komen mij allemaal ook vrij bekend voor.
Met discussies enzo in de klas sta ik vaak te popelen om mn mening te geven maar iets weerhoudt me. Ik weet niet waarom.. vreemd eigenlijk. Naja de laatste tijd heb ik er wel minder last van.. Bij vrienden heb ik er totaal geen last van, heb ik van alles te vertellen. Maar als ik met wat onbekende mensen praat ben ik altijd toch wat "voorzichtiger". Wat meer kat-uit-de-boom-kijken enzo. Nou over dat anti-verlegenheids medicijn, zo te zien in deze en andere topics zullen veel mensen wel een lading van die pillen willen hebben ![]() Kijk hier eens ![]() [Dit bericht is aangepast door Requiem II (22-02-2002).] |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Verlegenheid Verwijderd | 58 | 13-02-2010 19:42 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Functie van verlegenheid? Bloedpropje | 38 | 10-05-2004 17:37 | |