Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2003, 15:18
Sitia
Sitia is offline
Heey..!
Mn zus ligt in het ziekenhuis en moet een ruggenprik. Daarom dus een paar vraagjes om haar *hopelijk* een beetje gerust te stellen.
Heeft iemand hier weleens zon prik gehad? En is het echt zo pijnlijk als iedereen altijd maar vertelt?
Liefs en kus
Sanne
Oud 26-10-2003, 15:22
Verwijderd
Nou, welke bedoel je? Met het woord 'ruggenprik' worden twee soorten injecties aangeduid; de ene is een verdovende, voor bijvoorbeeld vrouwen die uitscheuren bij het bevallen of jongens/mannen die besneden worden of mensen die uitgebreid geopereerd worden aan het been; de prik verdooft dan je gehele onderlichaam. Die is niet echt pijnlijker dan een gewone prik. Waarvoor de andere soort gebruikt wordt weet ik niet meer, maar daar kun je wel vrij veel last van krijgen naderhand.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 15:31
Verwijderd
Citaat:
sarahbressers schreef op 26-10-2003 @ 16:22:
Waarvoor de andere soort gebruikt wordt weet ik niet meer, maar daar kun je wel vrij veel last van krijgen naderhand.
Beenmergpunctie?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 15:33
Verwijderd
Hoi hoi,

Het ligt er idd aan wat voor soort ruggenprik.
Ikzelf heb meerdere malen een LP(limbaalpunctie afnemen van hersenvocht) en BMP(beenmergpunctie afnemen van beenmerg) gehad.

Bij de LP kreeg ik emla(= een zalfje waardoor de huid verdooft wordt) waardoor je natuurlijk nog wel wat voelt maar het doet niet verschrikkelijk veel pijn. Daarbij moest ik ook helemaal krom liggen.

Een BMP schijnt zo zeer te doen dat je dat eigenlijk beter onder een roesje/narcose kan laten doen.

X
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 15:38
X
X is offline
Citaat:
MCH schreef op 26-10-2003 @ 16:33:
Hoi hoi,

Het ligt er idd aan wat voor soort ruggenprik.
Ikzelf heb meerdere malen een LP(limbaalpunctie afnemen van hersenvocht) en BMP(beenmergpunctie afnemen van beenmerg) gehad.

Bij de LP kreeg ik emla(= een zalfje waardoor de huid verdooft wordt) waardoor je natuurlijk nog wel wat voelt maar het doet niet verschrikkelijk veel pijn. Daarbij moest ik ook helemaal krom liggen.

Een BMP schijnt zo zeer te doen dat je dat eigenlijk beter onder een roesje/narcose kan laten doen.

X
Ik had perongeluk onder de naam van mijn broer gepost, het moest eigenlijk onder deze naam. Sorry
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 15:43
Bitchy-Angel
Bitchy-Angel is offline
ik heb er 1 gehad omdat ik aan mijn knieschijf werd geopereerd. ik zelf heb er verder geen verstand van maar ik moest met mijn hoofd tussen mijn benen gaan zitten en toen ging hij allemaal langs me ruggegraat voelen enz totdat hij een juiste plek had gevonden. en het was een hele lange naald en ja het voelt echt niet prettig maar pijnlijk? nee ik vond van niet ik werd alleen wat misselijk omdat ik die naald langs me bot voelde gaan dat voelde echt rot! heel veel mensen zeiden ook dat het kei pijn zou gaan doen enz maar ik vond het echt super meevallen. en het gevoel terug krijgen vond ik rotter dan de prik. mijn benen werden ineens super warm en pikkelde heel erg een brandent gevoel zeg maar.
Oud 26-10-2003, 16:05
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ik heb ook meerdere malen een BMP gehad.. en met emla is het wel tedoen.. De pijn gaat er niet helemaal van weg, maar als het echt zo'n prik is kan het ook onder algehele verdoving.. en soms krijg je ook wel dormicum.. dan ben je daarna alles weer vergeten..
Oud 26-10-2003, 16:07
Verwijderd
Mijn vriend heeft er een gehad om hem te verdoven (voor een kijkoperatie in beide knieën). Volgens hem voel je die naald even in je duwen, maar verder niets. (Ze hebben de plaats waar ze gingen spuiten verdoofd met een zalfje.) Naderhand werd hij een klein beetje misselijk, maar niet erg.

Mijn zus heeft een LP gehad, dan gaan ze ook met een naald in je rug, maar een wat dikkere naald. Ook werd haar huid verdoofd met een zalfje, maar ze voelde er niet veel van. Geen pijn iig, ze vond alleen het idee vervelend.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 16:23
Puta
Puta is offline
ik heb een beenmerpunctie gehad om idd je hersenvocht te chekken, nou ik kan je vertellen dat het absoluut geen pijn deed een prik in je arm doet nog meer pijn. Alleen kreeg ik paar dagen na die prik wel btj ehoofdpijn en rughpijn maarja dan moet je plat gaan liggen
Oud 26-10-2003, 16:25
FrantiC
FrantiC is offline
een LP heb ik ook gehad..
ik kreeg geen zalfje of iets dergelijk zoals ik hier hoor.. het deed bij mij wel pijn, het voelt als of er een normale naald (noujaah, een extra dikke ) in je rug gaat, maar hij gaat dieper en door verschillende lager zeg maar... maar wat extra vervelend is, is dat het voelt alsof iemand heel hard op een verse blauwe plek drukt..

waarom zijn jullie wel verdoofd en ik niet? het moest ook gewoon 3 keer bij mij omdat zo ziek was dat ik lag te rillen / schudden op de onderzoekstafel...
Oud 26-10-2003, 17:10
nl2suzy
nl2suzy is offline
Uhh ik weet niet ..

Ik werd toendertijd behandeld in een kinderziekenhuis.. en daar gebruiken ze "altijd" emla... en dan voel je die prik niet echt meer.. en meestal dat in combinatie met dormicum..
Oud 26-10-2003, 18:16
Auntie M
Auntie M is offline
Ik heb een ruggeprik gehad om een rontgenfoto van mijn ruggegraat te kunnen maken ivm een hernia (zonder verdoving what so ever). Er is toen eerst wat hersenvocht weggehaald (kreeg ik mee in een buisje) en daarna contrastvloeistof ingespoten.

Het punt is als je je niet opfokt en gewoon zo relaxed mogelijk bent je er welhaast niets van voelt. Echt waar!

Wat wel heel vervelend was, was de hoofdpijn de volgende dag. Als ik rechtopzat voelde het aan of iemand met een gietijzerenpan tegen mijn hersens had geslagen en zodra ik ging liggen was dat weg (weird ).

In ieder geval de prik zelf doet absoluut geen pijn alleen de nawerking hangt ff af van waarvoor ze de prik krijgt.
Wens haar in ieder geval sterkte
Oud 26-10-2003, 18:23
Bitchy-Angel
Bitchy-Angel is offline
Citaat:
FrantiC schreef op 26-10-2003 @ 17:25:
een LP heb ik ook gehad..
ik kreeg geen zalfje of iets dergelijk zoals ik hier hoor.. het deed bij mij wel pijn, het voelt als of er een normale naald (noujaah, een extra dikke ) in je rug gaat, maar hij gaat dieper en door verschillende lager zeg maar... maar wat extra vervelend is, is dat het voelt alsof iemand heel hard op een verse blauwe plek drukt..

waarom zijn jullie wel verdoofd en ik niet? het moest ook gewoon 3 keer bij mij omdat zo ziek was dat ik lag te rillen / schudden op de onderzoekstafel...
je beschrijft het +- zoals ik het ook heb meegemaakt.l ik kreeg ook geen verdoving verder hoor! en ook ik lag helemaal te rillen op de operatie tafel maar ze zeiden dat dat ten eerste kwam omdat het super koud was in de operatiekamer, maar ook door zenuwen en nerveusiteit enz...

Laatst gewijzigd op 26-10-2003 om 18:36.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 18:32
Verwijderd
Citaat:
nl2suzy schreef op 26-10-2003 @ 18:10:
Uhh ik weet niet ..

Ik werd toendertijd behandeld in een kinderziekenhuis.. en daar gebruiken ze "altijd" emla... en dan voel je die prik niet echt meer.. en meestal dat in combinatie met dormicum..
Mijn zus heeft er zelf wel op aan moeten dringen, ze wilden het eerst ook zonder verdoving doen..
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 18:35
Bitchy-Angel
Bitchy-Angel is offline
maar ik heb trouwens wel een verdoving op me hand met een zalfje gehad voor infuus ofzow?
Oud 26-10-2003, 20:30
nl2suzy
nl2suzy is offline
die verdoving zal dan wel emla zijn
Oud 26-10-2003, 20:45
herbalpower
herbalpower is offline
3x een lp gehad ik vondt het best pijn doen
helemaal opgerold liggen en dan zo een heeeeeeeeeeeeeeele grote naald in je rug is best wel fucked up
en heel veel last gehad van koppijn

ik heb geen verdoving gehad
maar ik kick wel op een beetje pijn
Oud 26-10-2003, 21:20
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Put@ schreef op 26-10-2003 @ 17:23:
ik heb een beenmerpunctie gehad om idd je hersenvocht te chekken, nou ik kan je vertellen dat het absoluut geen pijn deed een prik in je arm doet nog meer pijn. Alleen kreeg ik paar dagen na die prik wel btj ehoofdpijn en rughpijn maarja dan moet je plat gaan liggen
Een beenmergpunctie voor je hersenvocht?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 21:22
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Zelf nooit gehad overigens, weet wel ongeveer hoe het gaat.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 12:15
Multilot
Multilot is offline
Ik heb 2x een LP gehad.... Nou, ik hoop dat ik dat nooooit weer hoef.... Ik kreeg geen verdoving en ik verging van de pijn. Bovendien was ik doodziek en lag dus te beven en te trillen enzo... Toen ik dit topic las, kreeg ik weer een brok in mn keel ofzo...

Misschien had ik dan niet moeten reageren als het om geruststellen ging...
Oud 27-10-2003, 12:59
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Multilot schreef op 27-10-2003 @ 20:15:
Ik heb 2x een LP gehad.... Nou, ik hoop dat ik dat nooooit weer hoef.... Ik kreeg geen verdoving en ik verging van de pijn. Bovendien was ik doodziek en lag dus te beven en te trillen enzo... Toen ik dit topic las, kreeg ik weer een brok in mn keel ofzo...

Misschien had ik dan niet moeten reageren als het om geruststellen ging...
wha! zo bedoelde ik het dus... zo is het bij mij ook gegaan...
Oud 27-10-2003, 13:34
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
ik werd aan mijn knie geopereerd en ik heb dus ook een ruggenprik gehad en vond het wel een rotgevoel brandend eigenlijk... maar echt vreselijk veel pijn deed het niet (leuk is anders maar had erger verwacht!)
en ik vond narcose eerst erg aantrekkelijk klinken omdat ik bang was om toch iets te voelen vd operatie maar dat was absoluut neit zo en als je dan narcose krijgt heb je kans goed ziek te worden en dat wou ik ook niet
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 19:57
Verwijderd
Citaat:
bloempjuh schreef op 27-10-2003 @ 18:53:
Heb het een keer een ruggenprik voor verdoving gehad, is even vervelend maar meer niet. Zo ook om hersenvocht af te nemen, je voelt het even, maar echt pijn doet het niet. Toen ik een lek in mijn ruggenmerg had en er hersenvocht lekte spoten ze bloed in, dat was wel vervelend omdat ze erg diep moesten ofzo, maar dat verdoofden ze steeds bij, dus daar merkte ik verder ook niet zoveel van.
Wat een herkenbaar verhaal, zo is het bij mij ook gegaan. Bij mij hebben ze een LP uitgevoerd, niet echt prettig, ik krijg rillingen als ik er aan denk, maar ja, dat heeft meer te maken met de gedachte aan de naald die je rug in gaat dan aan die pijn (die heel erg meevalt, die van mij was zonder verdoving)
Vervolgens heb ik een week thuis plat in bed gelegen (het gaatje dat ze met die naald maken wilde bij mij niet vanzelf dichtgroeien) Toen mocht ik dus weer terug naar het ziekenhuis om het gaatje dicht te laten maken. Mij hadden ze een aardig sterke verdoving gegeven, want ik heb niets gemerkt van die prik. Ze moesten me zelfs vasthouden anders was ik van de tafel af gevallen
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten