Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2003, 15:36
floorzub
floorzub is offline
wie kan mij vertellen wat het motto voor een diepere betekenis heeft en hoe dat in het boek te plaatsen valt? het luidt als volgt:
Es ist ein weisses Pergament
Die Zeit, und jeder schreibt
Mit seinem roten Blut darauf,
Bis ihn der Strom vertreibt.
Gottfried Keller

bvd!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2003, 20:27
Verwijderd
Ik weet de laatste zin niet goed te vertalen, omdat ik ook geen Duits woordenboek heb, maar ik neem aan dat het iets te maken heeft met 'Totdat je in de stroom verdrinkt'. Maar je moet het even goed nakijken.

Het boek heb ik nooit gelezen, dus ik ga nu los vanuit het motto werken. In de eerste twee zinnen krijgen we een beeld van de tijd als een leeg perkament voorgesteld. Ik denk dat we dit wel mogen zien als een metafoor voor het leven. Leeg bij het begin.
Zeker als we lezen dat iedereen met zijn rode bloed (symbool voor leven (leiden?)) daarop 'schrijft', en zo in overdrachtelijke zin zijn 'levensverhaal' doet.
De dood wordt dan voorgesteld als verdrinken in het geschrijf van/over je eigen leven, wat mij er toch meer aan doet denken dat het rode schrijven meer dan leven alleen is, maar eerder een lijdzaam leven. Bloed vloeit bij wonden, en dit figuurlijke bloed vloeit bij mentale wonden; verdriet.

Maar, ik heb het boek niet gelezen en weet de laatste zin niet te vertelen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten