Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2002, 16:04
dystopia
dystopia is offline
Kvraag me af of je dmv. logisch beredeneren, zonder het gevoel mee te laten spelen, een oplossing kunt bedenken en uitvoeren voor een probleem.

Wat gebeurd er dan precies met je? Wat zijn de gevolgen? Sluit je je dan verder ook af voor je gevoelens die je hebt wanneer dat probleem speelt? Is het mogelijk je af te sluiten voor bepaalde gevoelens?
Oud 06-03-2002, 16:13
agnosticus
agnosticus is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Kvraag me af of je dmv. logisch beredeneren, zonder het gevoel mee te laten spelen, een oplossing kunt bedenken en uitvoeren voor een probleem.
nope, is onmogelijk, er is ooit een mens geweest waarbij het deel van de hersenen dat verantwoordelijk was voor gevoel afgesneden was van zijn rationele geest. deze man
kan wel oplossingen bedenken voor problemen als iemand dat vraagt, maar hij kan zelf onmogelijk kiezen tussen wat dan ook. elke optie/keuze is altijd neutraal voor hem.

Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 17:27
Verwijderd
Citaat:
agnosticus schreef:
nope, is onmogelijk, er is ooit een mens geweest waarbij het deel van de hersenen dat verantwoordelijk was voor gevoel afgesneden was van zijn rationele geest. deze man
kan wel oplossingen bedenken voor problemen als iemand dat vraagt, maar hij kan zelf onmogelijk kiezen tussen wat dan ook. elke optie/keuze is altijd neutraal voor hem.
Ik denk niet dat het onmogelijk is, ik weet zelfs zeker dat het dat niet is. Het is mogelijk je af te sluiten voor (bepaalde) gevoelens. De gevolgen? Tja, dat je soms nogal harde, onvriendelijke, ed beslissingen neemt, waar je later niet altijd meer achter staat.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 17:38
secretgirl
secretgirl is offline
ik denk ook wel dat je gevoelens kan uitsluiten (voor een bepaalde duur) maar het is heel slecht voor je. je kropt die gevoelens namelijk op en op een gegeven moment komt het er allemaal in een keer uit. bovendien, waarom ZOU je ze uitsluiten? gevoelens zeggen iets over een situatie waarin je je bevind en van elke situatie of die nou moeilijk is of niet leer je heel veel.
Oud 06-03-2002, 17:39
secretgirl
secretgirl is offline
slaat misschien niet helemaal op de topic maar wilde t toch ff zeggen.
excuse moi
Oud 06-03-2002, 18:18
mathfreak
mathfreak is offline
Naar mijn idee is het niet mogelijk om door middel van logisch redeneren een oplossing voor een probleem te bedenken en uit te voeren zonder dat daar verder gevoelens een rol bij spelen. Stel dat je een probleem hebt waarvan je in eerste instantie niet weet hoe je het op moet lossen. Door het een tijdje te laten rusten zul je op een gegeven moment plotseling toch een oplossing kunnen formuleren, doordat je onbewust toch bent blijven doorwerken aan het probleem. Op het moment dat je je realiseert hoe het probleem kan worden opgelost geeft dat een gevoel van opwinding. Je wilt dan ook meteen de oplossing van het probleem uitwerken zodat het probleem volledig is opgelost.
Oud 06-03-2002, 19:02
damaetas
damaetas is offline
bedenken wel, uitvoeren weet ik zo nog ni
Oud 06-03-2002, 20:34
Illusive Mask
Illusive Mask is offline
Mentaal alle mogelijkheden aflopen en kijken welke mogelijkheid het effectiefste is. Kan toch ook gewoon zonder subjectiviteit?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 20:41
!!0p3n
!!0p3n is offline
Iets puur logisch benaderen is in principe nix anders dan jezelf compleet beperken tot enkel datgene wat je volledig begrijpt. Maar wat als het antwoord buiten de grenzen van wat jij weet ligt? Zou het dan niet handig zijn als je zoiets had als een instinct of gevoel om op te handelen?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 20:44
Illusive Mask
Illusive Mask is offline
Citaat:
!!0p3n schreef:
Zou het dan niet handig zijn als je zoiets had als een instinct of gevoel om op te handelen?
de vijand van logisch beredeneren

Het is de oplossing die de mens vaak zoekt, maar niet per se de beste. Althans hoogstwaarschijnlijk niet de best mogelijke objectief gezien, enkel subjectief gezien

[Dit bericht is aangepast door Illusive Mask (06-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 20:49
!!0p3n
!!0p3n is offline
Citaat:
Illusive Mask schreef:
de vijand van logisch beredeneren

Het is de oplossing die de mens vaak zoekt, maar niet per se de beste. Althans hoogstwaarschijnlijk niet de best mogelijke objectief gezien, enkel subjectief gezien
Wel eigenlijk, als zoals ik zei logica echt tekort schiet en je over gaat tot een afhandeling op gevoel, is die oplossing de beste, de slechtste, de enigste...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 12:31
Iotje
Iotje is offline
Ik denk dat je je tijdelijk voor gevoelens af kan sluiten en in die tijd een beslissing nemen idd. maar ik twijfel eraan of je gevoelens over dat probleem daarna veranderd zijn. Dat denk ik eigenlijk niet.
Oud 07-03-2002, 12:32
Iotje
Iotje is offline
Citaat:
Iotje schreef:
Ik denk dat je je tijdelijk voor gevoelens af kan sluiten en in die tijd een beslissing nemen idd. maar ik twijfel eraan of je gevoelens over dat probleem daarna veranderd zijn. Dat denk ik eigenlijk niet.
Je kunt je ook niet voor altijd van bepaalde gevoelens afsluiten denk ik.

Oud 11-03-2002, 08:20
truman
truman is offline
een mens kan dat niet.....een computer daarentegen wel
Met citaat reageren
Oud 11-03-2002, 08:48
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
truman schreef:
Oh, het kan wel .. maar of anderen het apprecieren is een andere vraag
Met citaat reageren
Oud 11-03-2002, 08:48
Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
truman schreef:

ook niet echt. Een computer zal een probleem nooit als probleem zien/ervaren, omdat ie geen gevoel heeft. Het zal dus een blokkade oid zijn en geen probleem
Oud 11-03-2002, 09:36
Marcade
Marcade is offline
Mijn visie is, dat gevoel ook gewoon een vorm van logica is. Of anders gezegd, als ik logisch redeneer, is mijn gevoel ook onderverdeelt in 'variablen'.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2002, 12:23
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Naar mijn idee is het niet mogelijk om door middel van logisch redeneren een oplossing voor een probleem te bedenken en uit te voeren zonder dat daar verder gevoelens een rol bij spelen. Stel dat je een probleem hebt waarvan je in eerste instantie niet weet hoe je het op moet lossen. Door het een tijdje te laten rusten zul je op een gegeven moment plotseling toch een oplossing kunnen formuleren, doordat je onbewust toch bent blijven doorwerken aan het probleem. Op het moment dat je je realiseert hoe het probleem kan worden opgelost geeft dat een gevoel van opwinding. Je wilt dan ook meteen de oplossing van het probleem uitwerken zodat het probleem volledig is opgelost.
Dat is idd mogelijk, aar bewust probeer je ook aan dat probleem te werken en op die manier zou ik willen weten of je dmv. logisch beredeneren en gevoelens uitsluiten tot een idee komt dat de oplossing lijkt (en die dan uitvoeren waardoor bewezen wordt dat het de oplossing was).

Je laat duidelijk erken dat er gevoelens meespelen wanneer je aan het oplossen bent, maar kun je misschien dan datgene ook toelichten wanneer je bewust aan dat probleem werkt? Want volgens mij mis je dus een stap in je verhaal, de stap dat je doelbewust aan een probleem werkt.
Oud 11-03-2002, 12:23
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Internationalist schreef:
ook niet echt. Een computer zal een probleem nooit als probleem zien/ervaren, omdat ie geen gevoel heeft. Het zal dus een blokkade oid zijn en geen probleem
Zelfs dat niet. Een computer kan niet denken, een computer kan alleen doen. Je kunt enkel dat denken nabootsen dv. een AI hoewel dat niet gecompliceerd is.
Oud 11-03-2002, 12:27
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Marcade schreef:
Mijn visie is, dat gevoel ook gewoon een vorm van logica is. Of anders gezegd, als ik logisch redeneer, is mijn gevoel ook onderverdeelt in 'variablen'.
en dat doe je bewust of onbewust? Kun je 'ns een voorbeeld geven?
Oud 11-03-2002, 12:45
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
dystopia schreef:
en dat doe je bewust of onbewust? Kun je 'ns een voorbeeld geven?

Ik ben zoiezo al iemand die logisch sterker staat dan gevoelsmatig. Mijn vriendin bijvoorbeeld is het omgekeerde, haar gevoel staat sterker dan haar logica.

Kortom als ik voor een probleem sta, probeer ik mijn gevoel er buiten te laten, *wel* mee te rekenen, maar uiteindelijk tot een logische oplossing te komen.

Een voorbeeld, mm, als ik bijvoorbeeld boos ben, ruzie heb, met bv. mijn vriendin, speelt mijn gevoel teveel mee, *weet* ik van mezelf dat ik niet goed kan redeneren. Ik moet eerst dan afkoelen. Zodra dat gebeurd is ga ik over het probleem (waardoor ik boos ben geworden) nadenken. Ik weet dat ik het opgelost wil hebben, want anders zal ik in de toekomst er gevoelsmatig weer problemen mee krijgen, net als dat ik er problemen mee had als toen ik net boos was.

Ik zal dus niet zeggen van "Ok, ik voel me nu weer goed, we doen het jou weg, ben jij ook blij", maar ik zou zoiets zeggen van, "Ok, hoewel ik me goed voel, wil ik dit niet weer in de toekomst meemaken, *dus* wil ik dit en dit, maar ook dit en dit, en hoop ik dat we daar allebei tevree mee zijn".

.. heu het is een beetje moeilijk uit te leggen, misschien bedoelde je iets anders dan ik dacht dat je bedoelde?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2002, 13:46
Marc S
Marc S is offline
"Welke oplossing is het meest efficient en effectief?"

Oftewel: hoe bereik ik het meeste met zo weinig mogelijk inzet

Gevoel speelt bij mij dus wel degelijk mee, want anders zou ik gewoon volgas geven en mezelf slopen ten einde overal de beste prestaties te halen en oplossingen voor alle mogelijke problemen te zoeken.

Maar mijn gevoel zegt dan: "dit is het niet waard, doe rustig aan, het is jouw probleem eigenlijk niet, dit kan ook anders" ..

Oplossing is dus bij lange na niet altijd logisch. Aan de andere kant denk ik dat het wel mogelijk is, mits iemand genoeg zelfbeheersing (= discipline) heeft.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2002, 19:47
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Dat is idd mogelijk, aar bewust probeer je ook aan dat probleem te werken en op die manier zou ik willen weten of je dmv. logisch beredeneren en gevoelens uitsluiten tot een idee komt dat de oplossing lijkt (en die dan uitvoeren waardoor bewezen wordt dat het de oplossing was).

Je laat duidelijk erken dat er gevoelens meespelen wanneer je aan het oplossen bent, maar kun je misschien dan datgene ook toelichten wanneer je bewust aan dat probleem werkt? Want volgens mij mis je dus een stap in je verhaal, de stap dat je doelbewust aan een probleem werkt.

Als je doelbewust aan het probleem werkt probeer je in eerste instantie iets uit wat op het eerste gezicht aannemelijk is, maar dat gaat volgens mij niet echt gepaard met bepaalde gevoelens, tenzij je het idee hebt dat deze aanpak inderdaad de juiste is. Er ontstaat dan een gevoel van opwinding omdat je ervan uit gaat dat de oplossing dankzij deze aanpak snel gevonden zal worden. Blijkt de aanpak niet de juiste te zijn en weet je zo gauw geen beter alternatief, dan roept dat frustratie op omdat de oplossing op dat moment onbereikbaar lijkt.
Oud 11-03-2002, 19:53
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
logisch redeneren is niet altijd juist. dus het is onmogelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten