Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2003, 15:58
Diovai
Diovai is offline
TWEELINGZIELEN

Vind je ware spirituele partner

Tijdens een meditatie-oefening, vijenderig jaar geleden kreeg Patricia Joudry, auteur van dit boek, opeens een soort visioen. Patricia: "Ik zag ineens in een compleet beeld wat de idee van tweelingzielen inhoudt: het splitsen van de ziel in een mannelijke en een vrouwelijke helft, twee bij elkaar horende helften, de lange weg die ze samen hebben te gaan om zich weer te kunnne verenigen en het alomvattend kosmische plan." Ze begreep dat we zo'n sterk verlangen hebben naar aanvulling van wat ons ontbreekt, doordat we ooit één waren. Als we onze 'wederhelft' hebben teruggevonden, is eeuwig geluk ons deel.
Patricia Joudry en de psychoanalyticus Maurie Pressman leggen uit wat zij onder tweelingzielen verstaan. Aan de orde komen onder meer: het mannelijke en vrouwelijke principe; herkenning van je zielepartner; seksuele relaties tussen tweelingzielen; groepszielen; verhalen van bekende tweelingzielen zoals o.a. het echtpaar Curie.
Tweelingzielen kunnen elkaar alleen maar herkennen als ze beiden een bepaalde geestelijke rijpheid hebben bereikt. Werken aan jezelf is daarvoor volgens de auteurs een noodzakelijke voorwaarde. Een man moet zijn 'vrouwelijke' kant ontwikkelen en een vrouw moet de 'mannelijke' aspecten in zichzelf ontplooien. Door de tekst heen vertellen concrete personen, bij wijze van toelichting, wat hun is overkomen in de 'zoektocht' naar hun wederhelft.

Dit is de achterkant van het boek 'Tweelingzielen' dat ik zojuist bij een spirituele winkel heb gekocht. Ik ben er nog niet in begonnen, maar ik vond het een interessant idee. Wat vinden jullie van de idee van de tweelingzielen, dat twee bepaalde zielen ooit één ziel waren, die gesplitst is in een mannelijk en vrouwelijk deel (of twee mannen of vrouwen van mijn part, de schrijvers geloven misschien niet zozeer in homoseksualiteit als ik)? Zouden zielen ook vaker kunnen splitsen?
Advertentie
Oud 21-02-2003, 17:33
barkrukkie
barkrukkie is offline
Beetje sterk verhaal.
Stel dát het zo is. Dan lijkt het me nog sterk dat je je wederhelft kunt vinden. Als je kijkt hoeveel mensen er zijn en met hoeveel je daarvan uberhaupt in je leven mee in contact komt, is dit toch verwaarloosbaar klein.
Leuk verzonnen, en als het waar zou zijn nog leuker.
Maar ik geloof het niet
Oud 21-02-2003, 18:25
Diovai
Diovai is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
Beetje sterk verhaal.
Stel dát het zo is. Dan lijkt het me nog sterk dat je je wederhelft kunt vinden. Als je kijkt hoeveel mensen er zijn en met hoeveel je daarvan uberhaupt in je leven mee in contact komt, is dit toch verwaarloosbaar klein.
Leuk verzonnen, en als het waar zou zijn nog leuker.
Maar ik geloof het niet
Je vergeet de mogelijkheid dat zielen zelf een leven uitkiezen, waardoor ze automatisch in contact met deze tweelingziel zullen komen. Of waarbij ze denken dat ze daarop de grootste kans hebben.

Het is nu al een goed boek, en ik heb pas vijf pagina's gelezen. Heel intrigerend.
Oud 22-02-2003, 11:22
prulleke
prulleke is offline
Het is al een heeeeeeel oud idee dat we eigenlijk de helft zin vanniets wat ooit 1 was. Mensen zeggen dat die scheiding te zien is aan het symetrische in de mens; je hebt twee helften die verenigbaar zijn met en persoon die aan jou helft aan sluit. Beetje vreemd uitgelegd, maar hier kwam het ongeveer op neer.

Ik geloof wel in die theorie, of we de ander ook vinden is een tweede natuurlijk Het zou een verklaring kunnen zijn waarom we iemand zoeken die veel met ons gemeen heeft, maar toch verschilt waardoor we onszelf en de partner kunnen aanvullen.
Oud 22-02-2003, 12:44
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
prulleke schreef:
Het is al een heeeeeeel oud idee dat we eigenlijk de helft zin vanniets wat ooit 1 was. Mensen zeggen dat die scheiding te zien is aan het symetrische in de mens; je hebt twee helften die verenigbaar zijn met en persoon die aan jou helft aan sluit. Beetje vreemd uitgelegd, maar hier kwam het ongeveer op neer.

Ik geloof wel in die theorie, of we de ander ook vinden is een tweede natuurlijk Het zou een verklaring kunnen zijn waarom we iemand zoeken die veel met ons gemeen heeft, maar toch verschilt waardoor we onszelf en de partner kunnen aanvullen.
dus het is zoiets als "de ware" (als je kijkt naar de liefde)?
Dan geloof ik er niet in, omdat ik niet geloof dat er maar 1 persoon is waar je echt gelukkig mee kunt worden
Oud 22-02-2003, 13:20
Diovai
Diovai is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
dus het is zoiets als "de ware" (als je kijkt naar de liefde)?
Dan geloof ik er niet in, omdat ik niet geloof dat er maar 1 persoon is waar je echt gelukkig mee kunt worden
Maar het is geen liefde, het gaat zoveel dieper
oppervlakkigere mensen zullen sneller iemand vinden met wie ze hun hele leven gelukkig zijn omdat ze geluk anders definieren. Misschien dat echt spiritueel ontwikkelde mensen geluk definieren als het samen zijn met verwante zielen.
Oud 22-02-2003, 16:37
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Diovai schreef:
Maar het is geen liefde, het gaat zoveel dieper
oppervlakkigere mensen zullen sneller iemand vinden met wie ze hun hele leven gelukkig zijn omdat ze geluk anders definieren. Misschien dat echt spiritueel ontwikkelde mensen geluk definieren als het samen zijn met verwante zielen.
Maar mensen die hogere functies hebben bij de grote geloven (christendom en islam) en de mensen die in kloosters zijn getreden zouden dus nooit volmaakt geluk kunnen bereiken?
Oud 22-02-2003, 18:42
Diovai
Diovai is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
Maar mensen die hogere functies hebben bij de grote geloven (christendom en islam) en de mensen die in kloosters zijn getreden zouden dus nooit volmaakt geluk kunnen bereiken?
Nou, ik zeg zelf niet per definitie dat deze mensen er een relatie op na moeten houden, het kan misschien ook wel dmv een vriendschap of familieband!
Oud 22-02-2003, 19:29
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Diovai schreef:
Nou, ik zeg zelf niet per definitie dat deze mensen er een relatie op na moeten houden, het kan misschien ook wel dmv een vriendschap of familieband!
ja oke, ik legde dat verband ook meer door deze reply:

Citaat:
Diovai schreef:
Doordat zij het woord 'partner' gebruikte legde ik het verband met een relatie.
Maar dan zou ik het nog raar vinden dat je maar met 1 persoon dat volmaakte geluk zou kunnen bereiken. Wat is het nut daarvan evolutionair gezien?
Oud 22-02-2003, 22:36
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:

Maar dan zou ik het nog raar vinden dat je maar met 1 persoon dat volmaakte geluk zou kunnen bereiken. Wat is het nut daarvan evolutionair gezien?
Dat je niet met de eerste de beste het bed induikt, maar ten minste op zoek gaat naar iemand die beter bij je past en met wie je 'betere' nakomelingen kan krijgen.

Deze theorie over tweelingzielen lijkt trouwens verdacht veel op het Griekse scheppingsverhaal. Eerst waren er bolvormige mensen zonder geslacht, maar op een gegeven moment hakte Zeus hen in tweeën, zodat man en vrouw ontstonden en ze wanhopig op zoek gingen naar hun verloren wederhelft.
Het lijkt me niet erg waarschijnlijk dat het zo is gegaan; na de eerste generatie kun je immers niet meer spreken van een helft aan wie je ooit hebt vastgezeten.
Ik denk ook niet dat er maar één 'ware' is, één zielsverwant om het zo te noemen. Volgens mij kun je met meerdere mensen naar tevredenheid leven.

Regels voor berichten