Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2003, 17:06
Wasteland
Wasteland is offline
Ik ga dit jaar met het vliegtuig naar spanje! Ik weet niet hoe het komt heel raar maar sinds ik het geboekt heb heb ik veel last van vlieg angst. Hoewel ik al 2 keer eerder heb gevlogen zonder enige problemen... Zijn er mensen die mij kunnen vertellen hoe ik er het beste mee om kan gaan? Zijn er mensen met tips en/of eigen ervaringen?

Let me now!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2003, 17:25
Upior
Upior is offline
Het vervelendste is het opstijgen voor de eerste keer, maar daar ben je zo vanaf. Gewoon in het midden gaan zitten, en strak voor je uitkijken ofzo..
Oud 14-02-2003, 18:21
Verwijderd
k weet t niet, nog nooit gevlogen...
mjah 1 keer heel lang geleden, in helicopter...
nix engs aan (vond ik toen tenminste)
Met citaat reageren
Oud 15-02-2003, 09:32
Miss Helena
Miss Helena is offline
als je de eerste x vliegt, kijk dan niet naar buiten, maar vooruit. tis n raar gevoel, vooral int begin, maar ik vond t super... suc6!
Oud 16-02-2003, 18:47
Wasteland
Wasteland is offline
Mensen, dank voor de reacties. Ik denk dat het gewoon aan mezelf ligt dat ik er gewoon zo moeilijk over doe!

Als er nog mensen met reacties zijn............
Met citaat reageren
Oud 16-02-2003, 18:53
dromerig elfje
dromerig elfje is offline
Citaat:
Miss Helena schreef:
als je de eerste x vliegt, kijk dan niet naar buiten, maar vooruit. tis n raar gevoel, vooral int begin, maar ik vond t super... suc6!
Ik ga binnenkort voor de 1e keer vliegen, maar ik wil wel bij het raampje zitten hoor...

Maar Wasteland..., ik denk idd dat je het beste ergens in het midden kan gaan zitten, en zo min mogelijk naar buiten kijken...
En bedenk je; er is een minimale kans, dat er iets gebeurd met een vliegtuig...

Oud 16-02-2003, 19:19
Wasteland
Wasteland is offline
Citaat:
dromerig elfje schreef:
Ik ga binnenkort voor de 1e keer vliegen, maar ik wil wel bij het raampje zitten hoor...

Maar Wasteland..., ik denk idd dat je het beste ergens in het midden kan gaan zitten, en zo min mogelijk naar buiten kijken...
En bedenk je; er is een minimale kans, dat er iets gebeurd met een vliegtuig...

Ja, dank je voor de tip! En voor je reactie!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2003, 19:21
wissie
wissie is offline
Toen ik vorig jaar voor het eerst met het vliegtuig op vakantie ging, was ik heel erg bang.

Niet eens voor een eventueel ongeluk, maar ik zag er tegenop.
Het vliegen viel 100% mee, maar ik voelde me niet echt op mijn gemak.

Ik weet ook niet wat je er aan kunt doen, iig succes ermee.

Wat een nutteloze post
Met citaat reageren
Oud 16-02-2003, 21:18
Fantôme
Fantôme is offline
het schijnt dat een vliegtuig veiliger is dan een auto/boot/trein... ookal lijkt het niet zo? Tja, als je bronnen wilt, ik weet niet meer waar ik dat heb gelezen.... sorry
Oud 17-02-2003, 09:01
Verwijderd
Ik zou bij het raam gaan zitten. In het midden zitten zou ik echt doodziek van worden (eigenlijk in alles wat zich beweegt waar ik niet van zie waar het heen gaat of wat er gebeurt).

Daarnaast heb je met een beetje geluk een mooi uitzicht. Afleiding is

En statistisch gezien is het vliegtuig het veiligste verkeersmiddel. Al zou ik, toegegeven, niet voor de lol gaan vliegen (oftewel: niet voor vakanties enzo, alleen als het zou moeten voor mijn werk).
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 09:44
Diovai
Diovai is offline
Dat ligt eraan of je angst hebt om neer te storten, of angst om te vliegen zelf. Angst om neer te storten is niet irreëel, daarom ga ik ook niet met het vliegtuig, alsmede wegens de kans op trombose.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 17:09
Verwijderd
ja...m'n ouders willen naar Thailand op vakantie en ik durf niet met het vliegtuig. Je moet er dan ook best lang in zitten...
Ik ben 1x met het vliegtuig naar Londen geweest en dat vond ik ook al doodeng.
Ik weet niet wat je eraan kunt doen...sorry.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 17:31
Diovai
Diovai is offline
Gewoon niet gaan.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 17:31
Diovai
Diovai is offline
Als je toegeeft bang voor de dood te zijn, is vliegangst een zeer reele angst!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 17:58
wissie
wissie is offline
Citaat:
Diovai schreef:
Als je toegeeft bang voor de dood te zijn, is vliegangst een zeer reele angst!
Als je over straat loopt/fietst/rijd kun je ook doodgereden worden. Zoals al eerder gezegd is vliegen relatief veilig.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 18:23
LoeLoe
LoeLoe is offline
Jah nou zie ik dit topic en nou moet ik wel een beetje lachen want hier had ik het vandaag nog over met klasgenoten. Halverwege september (en dat lijkt nog heel ver weg) ga ik een week naar Roemenie..met je raad het al: een vliegtuig.

Fiijn dat hier wat tips geplaatst zijn want ik heb nooit eerder gevlogen en stiekem vind ik het toch wel eng dat de boel neerstort ofzo. Maar ik weet ook weer wel dat je eerder een ongeluk kan krijgen als je op de fiets zit.

Ik denk dat zo'n vliegtuig je afschrikt omdat, wanneer er eente neerstort, er veel mensen sterven, en omdat je het ongeluk niet zelf in de hand hebt. Ik bedoel als je op de autoweg in een slip raakt ofzo kan je nog altijd de andere kant opsturen om een botsing te voorkomen. Maar als er iets met een vliegtuig kan je niks meer dan alleen afwachten.

Maar misschien dat muziek je af kan leiden (als je een discman of iets dergelijks dfat vliegtuig wel in mag)? Tenminste ik denk dat dat heel veel baat bij mij zal hebben.

Ik weet niet maar valt het gevoel van opstijgen/landen een beetje te vergelijken met een simulator op de kermis ofzo?
Oud 17-02-2003, 19:40
Upior
Upior is offline
Citaat:
wissie schreef:
Als je over straat loopt/fietst/rijd kun je ook doodgereden worden. Zoals al eerder gezegd is vliegen relatief veilig.
Klopt. In het dagelijkse verkeer zijn er VÉÉL meer slachtoffers van met vliegtuigen. Alleen, ÁLS het een keer gebeurt, wordt dat veel meer in de media gezet.. Puur om het feit dat het niet vaak gebeurt.
Oud 17-02-2003, 23:27
Verwijderd
Citaat:
Wasteland schreef:
Ik ga dit jaar met het vliegtuig naar spanje! Ik weet niet hoe het komt heel raar maar sinds ik het geboekt heb heb ik veel last van vlieg angst. Hoewel ik al 2 keer eerder heb gevlogen zonder enige problemen... Zijn er mensen die mij kunnen vertellen hoe ik er het beste mee om kan gaan? Zijn er mensen met tips en/of eigen ervaringen?

Let me now!
De boel relativeren. Bijvoorbeeld: de kans dat je in een auto verongelukt is groter. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden te bedenken.

[edit]overigens geeft iedereen min of meer die tip, dus excuses voor de, inmiddels, overbodige informatie [/edit]
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 09:34
Wasteland
Wasteland is offline
Goh mensen, bedankt voor de grote hoeveelheid reacties. Zoals ik wel een beetje uit al de verhalen op kan maken is dat de kans dat je neerstort zo minimaal is. Zeker wat er gezegd werd in combinatie met de angst voor de dood. Wat ik ook zie is dat ik zeker niet de enigste ben met angst om te gaan vliegen. Trouwens, ik weet niet of ik dat al vermeld had, ik ga toch gewoon op vakantie met het vliegtuig! Lijkt me tenminste wel het beste besluit hoewel ik wel de gedachte heb dat ik mijn doodvonnis heb getekend.

Zou die angst ook een gevolg kunnen zijn van de gebeurtenissen van 11 september?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 17:27
Vini-Vidi-Vici
Vini-Vidi-Vici is offline
Als je echt bang bent kun je ook een soort anti vliegangst cursus doen, tenminste bij ons op het vliegveld, Maastricht ( vliegveld Maastricht Aachen airport) is dat zo. Maar dat is dus eigenlijk alleen nuttig als je alst hebt van claustrofobie of zoiets dergelijks.
En door de aanslagen zou het het heel goed mogelijk zijn, dat je bang bent dat er kapers oid in je toestel zitten. Maar wees maar gerust, de beveiling is echt zeer aangescherpt, dus maak je geen zorgen hoor! Vlieg ze
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 18:57
Sysy
Sysy is offline
mmm hier had ik een tijdje geleden nog een college over. Je moet het gewoon relativeren, je hebt dus al door dat de kans dat het vliegtuig neerstort zeer klein is. En het opstijgen en dalen is het ergste. Gewoon goed blijven ademen.. altijd een tip. Als je echt een paniek aanval krijgt dan zou je eigenlijk iemand bij je moeten hebben die rustig tegen je praat en zorgt dat je even wat water drinkt. Dan wordt het vaak al minder. Eén ding iig, niet zomaar opgeven van ik kan het niet ik wil eruit en dan er echt uit gaan (tja moet dan nog in het begin zijn) want dan wordt het alleen maar erger als je de volgende keer wilt vliegen. En als je uiteindelijk bent aangekomen zal de angst waarschijnlijk ook al veel minder zijn..
Oud 19-02-2003, 15:47
REIE
REIE is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:

Ik ben 1x met het vliegtuig naar Londen geweest en dat vond ik ook al doodeng.
Lang leve de de hoge-snelheids-trein dan! Veilig, over de grond, milieuvriendelijker dan een vliegtuig.
Zelf hou ik ook niet van vliegen, al heb ik het wel een paar keer gedaan. Ik vind voorak de gedachte onprettig dat de motoren zouden uitvallen hoog boven de grond. Bij het raam zitten helpt, zoals ******** al zei, het leidt de aandacht af.

REIE

*zet Kraftwerk - Trans Europe Express op in het kader van elegantie en sneilheid op rails*
Oud 19-02-2003, 18:56
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik vind het ook doodeng. Ik had altijd zoiets, ik ga nooit van me leven in zo'n ding, was bang dat het neerstortte en ik heb hoogtevrees, dat is nog het ergste eigenlijk. Het idee alleen al dat je op 10km hoogte vliegt, echt belachelijk hoog. Ik vraag me ook af waarom dat perse zo hoog moet, hoewel ik ook wel weet dat als je van 5km neerstort je even dood bent als van 10km.

Maar goed, toen wilden we vorig jaar op vakantie naar Spanje en toen had ik zoiets van, ik wil eigenlijk wel mee. Zat ik erin, echt helemaal gespannen, (niet bij het raam ) en toen gingen die motoren aan, keihard, ik vroeg me af of er wat mis zou zijn, maar nee, en toen heel hard rijden en omhoog. En toen kreeg ik ruzie met m'n zusje omdat ik bij het raampje wou zitten

Ik dacht dat ik van m'n vliegangst af was, maar de terugreis was heel eng, toen maakte hij vlak na de start een bocht in de lucht en dat hele ding hing scheef en ik werd helemaal duizelig, vond het echt eng en ik dacht, als ik hier levend uit kom, ga ik noooit meer vliegen.

Maarja, a.s. zaterdag gaan we naar Spanje (madrid) en ja, vliegen natuurlijk. En weer won m'n drang om mee te gaan het van m'n angst. Maar ik vind het nog steeds doodeng en vind het echt geen leuk vooruitzicht.

Ik denk dat de enige manier om je angst te overwinnen is, gewoon wel vliegen. Niet denken, ik durf niet en dan ook niet gaan. Waarschijnlijk vind je het na een tijdje niet zo eng meer en merk je ook dat de kans dat er iets gebeurt heel klein is. Alleen die hoogte, die blijft
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 21:27
Verwijderd
moet je niet naast mij gaan zitten.
ik ben dan ook nog zo een sadist om te gaan zeggen "vind je neit die vleugel wel erg wiebelt? ( terwijl dat normaal is, maar neit iedereen weet dat)
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 15:51
Rutger
Rutger is offline
gewoon gaan met die banaan! was vorig jaar ook m'n eerste keer vliegen (naar spanje) en het was gaaf!!! en vooral NIET vergeten naar buiten te kijken! mooi hoor!!
Oud 20-02-2003, 16:47
Skydancer
Skydancer is offline
Indd kans is heel erg klein dat er iets gebeurt...en ookal valt er een motor af ...als die andere het nog blijft doen is er niets aan het handje

www.turbulentie.nl

Leuke site met o.a. info over vliegangst en een crash risco index per maatschappij.
Oud 21-02-2003, 08:26
Wasteland
Wasteland is offline
Citaat:
Skydancer schreef:
Indd kans is heel erg klein dat er iets gebeurt...en ookal valt er een motor af ...als die andere het nog blijft doen is er niets aan het handje

www.turbulentie.nl

Leuke site met o.a. info over vliegangst en een crash risco index per maatschappij.
Inderdaad een mooie link, ik heb der even op rond geneust en der staat inderdaad best wel veel op! Zoals ik kan concluderen uit alles is dat er inderdaad eigenlijk niks kan gebeuren met het vliegtuig en dat het een zeer veilige manier van reizen is. Ook de angst die daarbij komt kijken is niet relatief. Dus wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de angst om te vliegen echt iets irrationeels is. Dus eigenlijk iets waar je helemaal niet bang voor hoeft te zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 11:28
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
"De beste bestrijding van angst gaat via ervaring. Zien dat er niks vreselijks gebeurt als je doet waar je bant voor bent."
Oud 22-02-2003, 23:16
Orsino*
Orsino* is offline
Succes in ieder geval Ik denk dat het het waard is.
Maar geniet gewoon van die vliegtuigtocht, het is zo mooi! En als het vliegtuig in het begin snel gaat, zie het als een adrenalinekick ofzo, ik vind het altijd gaaf.. Geniet van het uitzicht! Wees blij dat je het kunt betalen
Dat soort dingen.. Komt wel goed.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten