Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Als je een depressie hebt zie je niets meer zitten, het is dus niet tijdelijk. Je ziet het zwarter en zwarter is en volgens jou is het niet meer mogelijk uit die slechte situatie te geraken. Je bent je interesse verloren in je hobby's, sociaal leven, school/werk...en uiteindelijk ga je minder tot gewoon niet meer. Je blijft langer in je bed liggen, komt er soms zelfs niet meer uit. Vooral overdag voelt een depressieve persoon zicht barslecht. 's Avonds kan dat gevoel wat wegebben, maar toch blijft het altijd sluimeren. Meestal kan de persoon niet goed inslapen ofwel slaapt hij/zij onrustig. Alles lijkt zo nutteloos en de persoon zelf voelt zich dan ook zo. Hij/zij gelooft dat ze helemaal alleen op de wereld staan en dat niemand iets om hen geeft. Soms overweegt de persoon om uit het leven te stappen, vooral naarmate de depressie zwaarder wordt. Niet omdat hij/zij dood wil, gewoon om te kunnen ontsnappen aan het ondraaglijke leven dat hij/zij nu 'lijdt'. Depressieve personen geloven ook niet meer in zichzelf, in anderen, in het leven en daarom worden nogal achterdochtig. Een depressie overkomt een aantal onder ons, bij sommige evolueert het tot het ergste, anderen raken er zelf wel uit. Maar als de depressie te zwaar wordt om er alleen uit te geraken en/of met hulp van vrienden, dan is het verstandig om een psycholoog/psychiater op te zoeken. Een pscyholoog kan helpen om de last die de persoon draagt (meestal zijn zwarte gedachten en gevoelens) te verlichten en te relativeren. Een psychiater kan medicijnen voorschrijven passend bij de depressie om zo bepaalde stoffen in het lichaam te doen aanmaken, waardoor men zich beter voelt. Aangezien je veertien bent ga ik er van uit dat je te maken hebt met een dipje en wat stemmingswisselingen, maar ik ken je niet, dus moet je dit voor jezelf uitmaken. (Of had je het niet over jezelf?) Dit is mijn visie op een depressie, als iemand aanvullingen of verbeteringen heeft mag die dat altijd weten te zeggen. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|