Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2004, 15:45
CSN
CSN is offline
Ik weet, hier zijn (neem ik aan) geen geschreven regels voor, maar wanneer vind je dat iemand een psycholoog moet zoeken? Hoe bepaal je zoiets? En kan een psycholoog ook mensen weigeren?
Oud 15-10-2004, 16:04
Gothic
Gothic is offline
psychiater mag medicijnen voorschrijven, het is namelijk een arts... medicijnen krijg je (hopelijk) niet zomaar. Dus als je depressief bent om wat voor reden dan ook...

psycholoog kan je heen gaan voor heel veel redenen. JE voelt je kut omdat je vriend het heeft uigemaakt, je zit niet lekker in je vel, het gaat thuis vervelend en je kunt je niet uiten, of je hebt gewoon iemand nodig om mee te praten...
Oud 15-10-2004, 18:07
phensicske
phensicske is offline
Persoonlijk heb ik het niet echt voor psychiaters, psychologen daarentegen kunnen volgens mij wel hulp bieden. Als je echt niemand hebt waar je goed je problemen mee kunt bespreken, zou het wel es verstandig kunnen zijn hulp te zoeken. Gewoon als je het gevoel hebt dat je er onder door gaat, je nergens goed voelt, je het niet meer (alleen) aankan. Maar daarom niet per se een psychiater. Een psychiater kan best wel zwaar depressieve mensen helpen, die echt medicijnen nodig hebben of mensen die schizofrenie hebben of zo. Je kan ook beginnen met gewoon es te spreken met je titularis, schoolbegeleider, dokter...

Laatst gewijzigd op 15-10-2004 om 18:10.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 19:21
Quiana
Quiana is offline
Ik denk dat een psycholoog wel mensen kan weigeren (en/of
doorsturen naar anderen oid), omdat mensen het niet nodig
hebben, de hulp die hij/zij kan bieden niet de juiste is of wat
dan ook.

Weigeren omdat je niet 'erg' genoeg bent, zal minder gebeuren
denk ik (oa ook omdat je vaak een doorverwijzing nodig hebt,
en je toch niet zomaar zonder reden naar een psych toe stapt
lijkt me), maar het kán vast wel. Lijkt me.

Verder; op het moment dat iemand zodanig in de knoop met
zichzelf zit dat hij/zij er niet alleen uit kan komen, is hulp (in
wat voor vorm dan ook) welkom, lijkt me.

Als je niet zeker weet of je naar een psycholoog/psychiater
moet of wat dan ook; ga dan naar bijv de huisarts toe, zou ik
zeggen, die kan inschatten of het wel/niet nodig is...
Oud 15-10-2004, 19:54
evanescence
evanescence is offline
wanneer iemand met zichzelf in de knoop ligt
Oud 15-10-2004, 20:02
CSN
CSN is offline
Ja oké .. maar wanneer is iets dan een depressie, en wanneer een gewoon dipje?
Oud 15-10-2004, 20:06
metallica
metallica is offline
Hmm, ik denk dat ze bij het riagg iedereen wel aannemen en ze zullen ook altijd bij iedereen wel wat vinden

Kzeg niet dat ik het daar mee eens ben.... Absoluut niet.

Maarja, ik denk dat het nodig is hulp te zoeken als je het zelf gewoon niet red en/of als je met problemen zit en niemand hebt om er over te praten. Maar dan heb ik het eerder over huis tuin en keuken gevallen. Als jij echt zwaar suicidaal bent of thuis mishandelt word kan je nog wel praten met je vrienden, maar zullen deze je waarschijnlijk niet echt kunnen helpen alleen maar steunen. Dan is proffessionele hulp erg nuttig.
Oud 16-10-2004, 15:20
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
CSN schreef op 15-10-2004 @ 21:02 :
Ja oké .. maar wanneer is iets dan een depressie, en wanneer een gewoon dipje?
Een gewoon dipje is je slecht voelen en soms ook wel door en door mislukt voelen, maar het is tijdelijk en je weet waardoor het komt (ruzie, overlijden, hormonen, stress...)

Als je een depressie hebt zie je niets meer zitten, het is dus niet tijdelijk. Je ziet het zwarter en zwarter is en volgens jou is het niet meer mogelijk uit die slechte situatie te geraken. Je bent je interesse verloren in je hobby's, sociaal leven, school/werk...en uiteindelijk ga je minder tot gewoon niet meer.
Je blijft langer in je bed liggen, komt er soms zelfs niet meer uit.
Vooral overdag voelt een depressieve persoon zicht barslecht. 's Avonds kan dat gevoel wat wegebben, maar toch blijft het altijd sluimeren. Meestal kan de persoon niet goed inslapen ofwel slaapt hij/zij onrustig.
Alles lijkt zo nutteloos en de persoon zelf voelt zich dan ook zo. Hij/zij gelooft dat ze helemaal alleen op de wereld staan en dat niemand iets om hen geeft. Soms overweegt de persoon om uit het leven te stappen, vooral naarmate de depressie zwaarder wordt. Niet omdat hij/zij dood wil, gewoon om te kunnen ontsnappen aan het ondraaglijke leven dat hij/zij nu 'lijdt'.
Depressieve personen geloven ook niet meer in zichzelf, in anderen, in het leven en daarom worden nogal achterdochtig.

Een depressie overkomt een aantal onder ons, bij sommige evolueert het tot het ergste, anderen raken er zelf wel uit.
Maar als de depressie te zwaar wordt om er alleen uit te geraken en/of met hulp van vrienden, dan is het verstandig om een psycholoog/psychiater op te zoeken. Een pscyholoog kan helpen om de last die de persoon draagt (meestal zijn zwarte gedachten en gevoelens) te verlichten en te relativeren. Een psychiater kan medicijnen voorschrijven passend bij de depressie om zo bepaalde stoffen in het lichaam te doen aanmaken, waardoor men zich beter voelt.

Aangezien je veertien bent ga ik er van uit dat je te maken hebt met een dipje en wat stemmingswisselingen, maar ik ken je niet, dus moet je dit voor jezelf uitmaken.

(Of had je het niet over jezelf?)

Dit is mijn visie op een depressie, als iemand aanvullingen of verbeteringen heeft mag die dat altijd weten te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 16:03
CSN
CSN is offline
Citaat:
phensicske schreef op 16-10-2004 @ 16:20 :

Aangezien je veertien bent ga ik er van uit dat je te maken hebt met een dipje en wat stemmingswisselingen, maar ik ken je niet, dus moet je dit voor jezelf uitmaken.

(Of had je het niet over jezelf?)

Het was inderdaad meer een algemene vraag. Heel erg bedanktvoor je duidelijke reactie .
Reageren

Regels voor berichten