Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2003, 12:47
Gatara
Gatara is offline

Stadsdeel Noord heeft geschokt gereageerd op het bericht dat buurtbeheer Noord gratis eten moet uitdelen aan kinderen.

De armoede is in Noord zo groot dat sommige kinderen niet genoeg te eten krijgen. Ook volgens de gemeentelijke politieke partijen is het onaanvaardbaar dat mensen in deze tijd zo arm zijn dat ze hun kinderen niet meer kunnen voeden. Hulpverleners zeggen dat er nog veel meer gebieden zijn, waarde armoede zorgwekkend gestegen is.

De deelraad Noord gaat inventariseren waar de nood het hoogst is, en eventueel de voedseluitdeling betalen.

Bron: AT5 tekst 105
-------------------------------------------

"Nederland kent geen armoede?"

Laatst gewijzigd op 18-02-2003 om 13:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2003, 13:13
aldi - PUNK
aldi - PUNK is offline
als ik niet zo ver weg woonde ging ik er wel gratis soep voor die mensen koken!!a'dam laat van u horen!!!
Oud 18-02-2003, 13:16
Gatara
Gatara is offline
Maar dat komt ook zo zielig over...

mm...

erm.. misschien is het beter om langs rijke mensen te gaan met een collectebus: steun Noord

Ofzo.
Oud 18-02-2003, 13:22
eztah
eztah is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Maar dat komt ook zo zielig over...

mm...

erm.. misschien is het beter om langs rijke mensen te gaan met een collectebus: steun Noord

Ofzo.
Denk je dat dat werkt? Ooit wel eens geld proberen op te halen voor een goed doel in een rijke wijk in Amsterdam? De meeste mensen intresseert het daar geen reet, echt waar, zelf meegemaakt. Als je naar een gewone volksbuurt gaat haal je zo veel meer geld op....
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 13:24
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
eztah schreef:
Denk je dat dat werkt? Ooit wel eens geld proberen op te halen voor een goed doel in een rijke wijk in Amsterdam? De meeste mensen intresseert het daar geen reet, echt waar, zelf meegemaakt. Als je naar een gewone volksbuurt gaat haal je zo veel meer geld op....
Ja... ik weet het.

/me collecteert ook vaker

Maar het leek me wel zo sociaal om bij de rijkeren te gaan bedelen, dan bij de armeren van Amsterdam.
Oud 18-02-2003, 13:28
eztah
eztah is offline
En er wordt verdomme zo veel voesdel weggegooid elke dag weer, wat nog gewoon te eten is, maar er niet meer zo mooi uitziet bijv. Op markten, maar ook in winkels en in restaurants.

Er moet een grote actie komen van mensen die dat eten ophalen en gaan komen, een volkskeuken of zoiets dergelijks.
http://www.foodnotbombs.nl

Deze actie bestaat al, misschien kunnen we het ook af en toe in Noord doen.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 13:30
Gatara
Gatara is offline
Je brengt me op een idee, eztah....

wat als we hotels/restaurants/supermarkten gaan aanschrijven om die mensen in noord te helpen?

(ik was iets te enthousiast met reageren na het lezen van je eerste zin )

Cool,.... food not bombs....
Ik ga ze schrijven.
(na mijn college)
Oud 18-02-2003, 13:34
eztah
eztah is offline
Koel van je
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 13:35
Verwijderd
Eztah, d'r is absoluut geen sprake van een voedseltekort in Nederland. Dus het feit dat d'r voedsel word weggeflikkerd doet d'r eigenlijk helemaal niet toe..

Het probleem is dat d'r mensen schijnbaar zo'n laag inkomen hebben dat fatsoenlijk voedsel ook al geen optie meer is. Daar moet wat aangedaan worden. Mensen gratis voedsel uitdelen vind ik geen oplossing (tuurlijk, als het nodig is moet het gewoon, maar het mag gewoon niet nodig zijn...we leven hier vrdmm in het 'o zo welvarende' nederland.)..
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 13:36
Gatara
Gatara is offline
Ik heb ze net geschreven

Zijn er meer mensen die eventueel mee zouden willen helpen dan?
Oud 18-02-2003, 13:39
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Glow schreef:

Het probleem is dat d'r mensen schijnbaar zo'n laag inkomen hebben dat fatsoenlijk voedsel ook al geen optie meer is. Daar moet wat aangedaan worden.
De oorzaken moeten onderzocht worden en er moet gekeken worden naar wat er al gedaan wordt en wat nog nodig gedaan moet worden!
Oud 18-02-2003, 13:44
eztah
eztah is offline
Glow schreef:
Eztah, d'r is absoluut geen sprake van een voedseltekort in Nederland. Dus het feit dat d'r voedsel word weggeflikkerd doet d'r eigenlijk helemaal niet toe..

>>>Hoor je mij dat zeggen dan?
Ik zeg juist dat er een voedseloverschot is..Er wordt zo veel eten weggepleurd..En dat er mensen honger hebben en dat het eten weggegooid wordt doet er juist wel toe!!!

Het probleem is dat d'r mensen schijnbaar zo'n laag inkomen hebben dat fatsoenlijk voedsel ook al geen optie meer is. Daar moet wat aangedaan worden. Mensen gratis voedsel uitdelen vind ik geen oplossing (tuurlijk, als het nodig is moet het gewoon, maar het mag gewoon niet nodig zijn...we leven hier vrdmm in het 'o zo welvarende' nederland.)..

>>>En dat komt omdat de verhoudingen niet goed verdeeld zijn. Vergeleken andere landen valt het hier nog ontzettend mee..
En als de buurtsuper eten weg gooit en de kinderen om de hoek honger lijden, moet dat niet kunnen?
Natuurlijk het is klote dat het nodig is, maar wel een goede oplossing voor even.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 13:54
Verwijderd
Citaat:
eztah schreef:
Glow schreef:

>>>Hoor je mij dat zeggen dan?
Ik zeg juist dat er een voedseloverschot is..Er wordt zo veel eten weggepleurd..En dat er mensen honger hebben en dat het eten weggegooid wordt doet er juist wel toe!!!

>>>En dat komt omdat de verhoudingen niet goed verdeeld zijn. Vergeleken andere landen valt het hier nog ontzettend mee..
En als de buurtsuper eten weg gooit en de kinderen om de hoek honger lijden, moet dat niet kunnen?
Natuurlijk het is klote dat het nodig is, maar wel een goede oplossing voor even.
Heel lief dat je die mensen wilt helpen door ze eten te geven..maar ik vind het absoluut geen goede oplossing. Puur een noodoplossing die zo snel mogelijk niet meer nodig moet zijn. Inkomens zijn idd flink scheef verdeeld, dat blijkt maar weer als je ziet dat d'r met alle welvaart van nu mensen onder de armoede grens leven.. .

En ik wilde gewoon aangeven dat d'r opzich eten zat is, in overvloed zelfs, dus dat daar het probleem gewoon niet ligt..

Laatst gewijzigd op 18-02-2003 om 13:57.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 13:57
eztah
eztah is offline
Citaat:
Glow schreef:
Heel lief dat je die mensen wilt helpen door ze eten te geven..maar ik vind het absoluut geen goede oplossing. Puur een noodoplossing die zo snel mogelijk niet meer nodig moet zijn. Inkomens zijn idd flink scheef verdeeld, dat blijkt maar weer als je ziet dat d'r met alle welvaart van nu mensen onder de armoede grens leven.. .
Waarom niet?
Je hebt 2 problemen, die combineer je en daarmee krijg je een betere situatie.

En ik zeg niet dat het een oplossing is, maar een creatieve invulling van twee onnodige problemen.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 14:04
Roxy
Roxy is offline
als het zo erg is in noord dan is het opzich een prima oplossing voor dit moment om dat eten wat toch verspild word aan die mensen te geven maar dat is geen structurele oplossing... er moet gekeken worden naar waarom het zown arme buurt is en wat daar aan gedaan kan worden...
Oud 18-02-2003, 15:02
BARON
BARON is offline
goh; ik meen me te herinneren dat hier iemand van de week lovend sprak over de goeie aanpak van problemen in Amsterdan door Job Cohen en dat Leefbaar Rotterdam er in Rotterdam niks van bakte...

nu jij weer NN!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 17:49
aldi - PUNK
aldi - PUNK is offline
nn mis ik wat?
Oud 18-02-2003, 17:52
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
BARON schreef:
goh; ik meen me te herinneren dat hier iemand van de week lovend sprak over de goeie aanpak van problemen in Amsterdan door Job Cohen en dat Leefbaar Rotterdam er in Rotterdam niks van bakte...

nu jij weer NN!
Mm.. denk dat de armoede in Amsterdam-Noord niet iets speciaals voor Amsterdam is, maar dat dit in meer wijken in andere steden het geval is.
Ik denk ook niet dat zozeer de gemeentelijke politiek hieraan schuldig is (gedeeltelijk zeker!) maar ook het landelijke en natuurlijk de economische recessie waarin we ons nu bevinden.

Het zou te simplistisch zijn om de gemeente daarvan de schuld te geven in ieder geval.

(overigens..... tegen wie had je het? )
Oud 18-02-2003, 21:42
drama
drama is offline
Ik denk dat het beter is om het food-not-bombs idee iets te veranderen. Veel mensen gaan niet zo snel buiten op straat eventjes een bord soep opeten. Bij de food not bombs acties momenteel komen ook niet bijster veel eters omdat het een beetje "raar" is. Het weggeven van gewoon groente, brood en andere weggegooide producten is toegankelijker en effectiever.

Je eet toch liever met je familie aan tafel dan in de vrieskou op straat

Maaruhm, is niet al te moeilijk te regelen, zo'n actietje. Groente en fruit enzo is te regelen via restaurants, markten en winkels. Vreten Geen Granaten Amsterdam heeft al een lijst met adressen van winkeliers die mee werken dus... Bakfietsje, paar piepels en uitdelen
Oud 18-02-2003, 21:57
aldi - PUNK
aldi - PUNK is offline
dus......
gaan met die banaan!
Oud 18-02-2003, 22:14
Gatara
Gatara is offline
Wie doet mee?
Oud 18-02-2003, 22:26
Verwijderd
vraag: hoe komt het dat er daar zo'n grote armoede is?

Normaal kan je namelijk wel met een uitkering (+ kinderbijslag bijv.) rondkomen.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 23:23
BARON
BARON is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Mm.. denk dat de armoede in Amsterdam-Noord niet iets speciaals voor Amsterdam is, maar dat dit in meer wijken in andere steden het geval is.
Ik denk ook niet dat zozeer de gemeentelijke politiek hieraan schuldig is (gedeeltelijk zeker!) maar ook het landelijke en natuurlijk de economische recessie waarin we ons nu bevinden.

Het zou te simplistisch zijn om de gemeente daarvan de schuld te geven in ieder geval.

(overigens..... tegen wie had je het? )
tegen NN; hij zat van de week Rotterdam af te kraken en schetste toen een beeld van een soort Walhalla bij Amsterdam.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 02:03
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:

Normaal kan je namelijk wel met een uitkering (+ kinderbijslag bijv.) rondkomen.
Sommige mensen wel, sommigen niet. Het is afhankelijk van een boel factoren.
Reageren

Regels voor berichten