Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2003, 14:45
apekop123
apekop123 is offline
Waar ligt voor jullie de lijn tussen een gebruiker en een verslaafde?

Ik denk dat als je elke dag blowt dat je wel verslaafd bent. Ik heb zelf ook een tijd gehad dat ik bijna elke dag blowde. Ik blow nu normaal alleen nog in het weekend. Tenzij het vakantie is zoals nu dan ook wel door-de-weeks.

Deze topic gaat btw niet alleen over blowen maar ook over de rest. Ik vind dat iemand die dagelijks drinkt ook als een verslaafde gezien kan worden. (ik drink ook alleen in het weekend)
Oud 26-02-2003, 14:54
Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Citaat:
Drexz schreef:
Waar ligt voor jullie de lijn tussen een gebruiker en een verslaafde?

Ik denk dat als je elke dag blowt dat je wel verslaafd bent. Ik heb zelf ook een tijd gehad dat ik bijna elke dag blowde. Ik blow nu normaal alleen nog in het weekend. Tenzij het vakantie is zoals nu dan ook wel door-de-weeks.

Deze topic gaat btw niet alleen over blowen maar ook over de rest. Ik vind dat iemand die dagelijks drinkt ook als een verslaafde gezien kan worden. (ik drink ook alleen in het weekend)
Het woord verslaving geeft het zelf al aan, je bent verslaafd aan een zekere substantie 'x'. Is iemand die elke dag blowt (zoals ik) per definitie dan een verslaafde? Ik heb het gevoel van niet. Zodra je continue de geestelijke drang hebt om naar iets te grijpen - denk bijvoorbeeld maar aan tabak - kan je terecht bestempeld worden als zijnde verslaafde. Als ik deze definitie dan op mezelf betrek, classificeer ik mezelf niet als zo iemand. Het roken van een blowtje 's avonds geeft alleen een extra (positieve) impuls aan de avond. Het is echter niet zo dat ik elke avond die behoefte heb (ik kan met gemak twee weken wietvrij zijn). Ergo, ik ben geen verslaafde.
Oud 26-02-2003, 17:25
Isa
Isa is offline
Hm, ik had iets anders verwacht toen ik de titel las.

Ik vind dat je verslaafd bent als je niet kunt stoppen.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 19:27
Glass Ghost
Glass Ghost is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:

Ik vind dat je verslaafd bent als je niet kunt stoppen.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 19:34
Wasp
Wasp is offline
Citaat:
ver·´slaafd (bn.)

1 lichamelijk of geestelijk afhankelijk van iets door gewenning
Oftewel, ook als je 'gewend' bent om elk weekend een jointje rookt, ben je verslaafd. Maar dan bedoel ik ook echt gewend, net zoals tandenpoetsen als het ware.
Oud 26-02-2003, 19:39
Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Citaat:
Wasp schreef:
Oftewel, ook als je 'gewend' bent om elk weekend een jointje rookt, ben je verslaafd. Maar dan bedoel ik ook echt gewend, net zoals tandenpoetsen als het ware.
Stierenschijt, ik ken weinig mensen die verslaafd zijn aan tandenpoetsen. Gewenning impliceert niet per se verslaving.

Edit; een of twee keer bruin roken leidt in 9 van de 10 gevallen tot verslaving, terwijl hier zeker geen sprake van gewenning is.
Oud 26-02-2003, 19:48
Wasp
Wasp is offline
Citaat:
Uncle_Sam schreef:
Stierenschijt, ik ken weinig mensen die verslaafd zijn aan tandenpoetsen. Gewenning impliceert niet per se verslaving.
Je concludeert dus dat er een fout in het woordenboek staat.

Ik zie het wel anders.. Ik bedoel, ik lig met een minder goed gevoel in bed als ik een keer het tandenpoetsen ben overgeslagen. Dat kun je ook zo zien met blowen. Stel, een persoon rookt élke vrijdagavond een joint. Als hij dat een keer overslaat omwille omstandigheden, en hij ligt in bed met het idee van, hey, shit, ik heb niet geblowt, dan kun je dat IMHO verslaafd noemen.
Oud 26-02-2003, 21:01
Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Citaat:
Wasp schreef:
Je concludeert dus dat er een fout in het woordenboek staat.
In zekere zin, ja. Enfin, drugs en verslaving blijft sowieso een discutabel onderwerp. Volgens mij is er zelfs nog niet definitief consensus bereikt over het verband tussen verslaving en THC (d.w.z., veel tegenstrijdige meningen).

Citaat:
Ik zie het wel anders.. Ik bedoel, ik lig met een minder goed gevoel in bed als ik een keer het tandenpoetsen ben overgeslagen. Dat kun je ook zo zien met blowen. Stel, een persoon rookt élke vrijdagavond een joint. Als hij dat een keer overslaat omwille omstandigheden, en hij ligt in bed met het idee van, hey, shit, ik heb niet geblowt, dan kun je dat IMHO verslaafd noemen. [/B]
Oké, we hebben dus ieder een verschillende interpretatie van 't geheel. Afgezien daarvan, in hoeverre is zo'n blower - die 't alleen op vrijdag - daadwerkelijk verslaafd te noemen als-ie zich louter kut voelt op de vrijdagavond? Er zit een wereld van verschil tussen de kettingroker (die elk uur snakt naar een sigaret) en de 'verslaafde vrijdagavondblower' (die zich op vrijdagavond eventjes rot voelt, maar met vrolijke glimlach de zaterdagmorgen tegemoet treedt).

Get my point?
Oud 26-02-2003, 21:51
Glass Ghost
Glass Ghost is offline
In de zomer rookte ik elke dag wel minstens 1 joint (gemiddeld zon 3 of 4 waarschijnlijk) maar na de vakantie besloot ik een tijdje te stoppen, dus toen heb ik ruim 2 maanden niks gerookt en geen alcohol gedronken. Hieruit concludeer ik dat ik dus niet verslaafd was toen ik elke dag blowde.
Wel kwam ik tot de conclusie dat ik niet voor de rest van mn leven niet zou willen blowen, dan zou je alsnog kunnen zeggen dat ik verslaafd was, maar het is gewoon een keuze...

Lekker duidelijk verhaal weer, maar hopelijk zien jullie de rode draad...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 14:52
apekop123
apekop123 is offline
Citaat:
Glass Ghost schreef:
In de zomer rookte ik elke dag wel minstens 1 joint (gemiddeld zon 3 of 4 waarschijnlijk) maar na de vakantie besloot ik een tijdje te stoppen, dus toen heb ik ruim 2 maanden niks gerookt en geen alcohol gedronken. Hieruit concludeer ik dat ik dus niet verslaafd was toen ik elke dag blowde.
Wel kwam ik tot de conclusie dat ik niet voor de rest van mn leven niet zou willen blowen, dan zou je alsnog kunnen zeggen dat ik verslaafd was, maar het is gewoon een keuze...

Lekker duidelijk verhaal weer, maar hopelijk zien jullie de rode draad...
Ja ik ben het er wel mee eens

Mening beetje bij-gesteld

Je bent verslaafd als je niet meer kunt stoppen. Dus als je elke dag blowt en je denk op een dag "ik ga ff een tijdje stoppen" en je stopt zonder problemen een maandje ofzow. Dan vind ik je niet verslaafd
Oud 27-02-2003, 17:05
bluesboy
bluesboy is offline
elke dag blowen dat vind ik niet normaal, dat vind ik meer een beetje zielig, alsof je niet meer zonder kan. Het is natuurlijk weleens leuk, ben ook weleens 2 weken elke dag knetter geweest maar meestal hou ik het bij het weekend, net zoals met drank, drink ongeveel anderhalf krat per weekend, maar dat varieert, paddoën doe ik niet heel erg vaak, ongeveer 1 keer per seizoen, maar soms ook vaker. Ik denk dat je normaal gebruikt, als je er zonder kan en er niet al je geld in pompt. Iedereen heeft zo z'n grenzen op het gebied van drugs, ik zal namelijk nooit gaan spuiten, dat vind ik echt fout, maar misschien wel een keer coke, maar dan om het te proberen. Ecstasy heb ik ook weleens genomen om het te proberen en daar is het ook bij gebleven ookal denk ik dat ik het misschien nog maar weer eens ga nemen. Ja, en wat normaal is? da's voor iedereen anders...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 17:28
*×*M!§T€€Q*×*
*×*M!§T€€Q*×* is offline
Citaat:
bluesboy schreef:
Ja, en wat normaal is? da's voor iedereen anders...
precies... het is maar net waar je die grens legt...
ik smoke in vakanties meestal elke dag weekends ook.... doordeweekse schooldagen daarintegen bijna niet, kan makkelijk zonder dus vind mezelf niet verslaafd, maar voel me idd wel beter als ik heb gesmoked voor het slapen gaan
Reageren

Regels voor berichten