Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik dacht niet dat Wicca zo dogmatisch/vol van regels was. Er zijn natuurlijk een hele hoop richtlijnen en standaard dingen enzo voor, maar volgens mij was één van de dingen bij Wicca ook dat je niet alles MOET.
(hoewel Wicca zichzelf op dit punt nog wel eens tegenspreekt volgens mij: "je moet niks, maar dit kan alleen maar op deze manier" etc.) Wat je het beste kan doen denk ik is gewoon kijken waar jij je goed bij voelt en dan gaan kijken hoe het heet. In plaats van je geloof eerst een etiket op te plakken en er dan naar gaan leven. Zoals eerder gezegd: misschien is hekserij meer iets voor jou.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() kijk eens op http://forum.scholieren.com/search.p...by=&sortorder= vind je vast wel wat tussen, daarna kun je vast wel een betere reply geven... ![]()
|
![]() |
God is tegen ketterij. En een ketter dat is iedereen die niet Rooms Katholiek is. Sorry christen, dat wordt branden voor jou.
Een heks heeft zijn of haar ziel aan de duivel verkocht. Het was ooit in de dertiende eeuw als theorie bedacht, maar het idee sloeg toen niet echt aan. Twee eeuwen later was de machtsbasis van de kerk aan het wankelen door de opkomst van de staat. De roomskatholieke dogma's lagen onder vuur van de protestanten, die vonden dat ieder mens zelf met God kon praten zonder tussenkomst van een priester, en zo dreigde de kerk zijn functie te verliezen. Europa had te leiden onder oorlogen, hongersnood, epidemieen. Een zondebok was nodig. Dat was de heks. Die was de oorzaak van alle ellende. En bovendien, als een heks contact had met de duivel, dan was dat het bewijs voor het bestaan van zowel de duivel als god. En dan was er dus nog reden van bestaan voor de kerk. Het was een duistere tijd met veel angst, onwetendheid en bijgeloof en rampspoed. Een heks was het tastbare kwaad. Als iets ergs gebeurde, dan is pech of toeval moeilijker te verteren dan een actie van een jaloerse heks. De wil van God was helemaal onacceptabel, want waarom zou god je straffen zonder reden? Voor middeleeuwers was de wereld vergeven van engelen en demonen, die zich in allerlei gedaantes vermomden en de mens voortdurend bestormden. En de heks werkte met de demonen samen. Men was in die tijd meer bezig met de duivel dan met god. Het was ook net de tijd dat in het geloof het accent verlegd werd van de zeven hoofdzonden, die bepaalden hoe je was als mens in relatie tot god, naar de tien geboden, die bepaalde hoe je je naar anderen toe, met name de vorst, moest gedragen. het was ook de tijd van de overgang van een accusatoire naar een inquisitoire rechtsgang. Je werd niet langer aangeklaagd door een benadeelde tegenpartij, maar de staat nam die rol op zich, omdat zijn rechtsorde geschonden was. Inplaats van twee even sterke procespartijen die een geschil uitvochten onder het oog van een onpartijdige rechter, kreeg je een machtige staat die werd vertegenwoordid door een rechter die zelf een actieve rol speelde, en DE waarheid wilde achterhalen. Dat was niet zo best, want het ultieme bewijs was de bekentenis, en die mocht best door foltering worden afgedwongen. Toen kreeg je dat iemand onder tortuur zijn buren en dorpsgenoten ging beschuldigen, zodra zijn ondervragers dat vroegen. En toen konden de valse beschuldigingen als een lopend vuur om zich heen grijpen. Dit proces hield pas op toen het wat al te belachelijke vormen aannam, en er bovendien hooggeplaatste personen beschuldigd gingen worden, die hier helemaal geen zin in hadden. Een wat al te actieve scherprechter werd dan gauw de mond gesnoerd. Dus om wicca nou te beschouwen als de voortzetting van het oude heksengeloof... is het niet meer een new age modeverschijnsel? Beetje interessant lopen doen in een witte soepjurk op blote voeten bij volle maan?
||
Verwijderd
|
Citaat:
okeej met sommige dingen uit de bijbel ben zelfs IK het eens maar ik vind dat wat jij vind net zoiets als hitler tegen de joden.. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
eeh niet voor 't een of ander maar volgens mij is er WEL een verschil tussen wat god vind en wat de kerk vind..
volgens mij heeft de kerk wicca verboden omdat ze mensen in haar macht wilde hebben .. net zoals er kerken zijn die geggen dat je je kinderen niet moet laten inenten of zo .. als er een duivel is dan denk ik dat ie daar te vinden is .. en over wat god vind.. wat denk je dat die wijzen uit het oosten waren ???? wizzard en witch zijn verbasteringen van wise one |
![]() |
||
Citaat:
ik persoonlijk, denk dat het christendom zo is ontworpen om de mensen zeg maar in toom te houden.. De duivel is dan ook een christelijk iets en reflecteerde eigelijk de maatschappelijke no no's van het leven toen.. Als je dit doet, dan ga je naar de hel enzovoorts.. Het christendom werd steeds groter en de elite kreeg de macht.. Je moest christen zijn, anders was het een zonde.. dus al was je atheist of een heks of een ander soort pagan: je werd toch vervolg.. niet alleen de heksen....
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Schrijf een kwartier en post! flyaway | 94 | 18-03-2009 10:57 | |
Films, TV & Radio |
Charmed #3 Briseïs | 500 | 26-08-2005 10:02 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
wat is hekserij/satanisme/e.a. Hernuel Fan | 46 | 09-08-2005 21:25 | |