Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2003, 17:01
MiniLion
MiniLion is offline
In alle godsdiensten zit wel iets goeds,
al moet ik zeggen dat ik me beter thuisvoel bij de wicca dan bij bv het christendom
maar je hoeft toch niet aan alles mee te doen om wicca te zijn, I mean,
je hoeft toch niet perse een athame te hebbe bv om wicca te zijN?

blessed be
Oud 01-02-2003, 17:03
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
eh...jij voelt je aangetrokken tot wicca? als dat zo is, wil je er eentje zijn? zoja lijkt het mij zelf wel logisch dat je ook alles volgt enz
Oud 01-02-2003, 17:04
MiniLion
MiniLion is offline
Jah okay,
maar bij sommige dingen heb ik zo iets van..."waar is dit goed voor?" dan gaat het me weer net iets te ver.
Ik ben opgegroeid als Christen you see...
Maar ik wil wel een wicca zijn
Oud 01-02-2003, 17:34
butterfly_1
butterfly_1 is offline
hi!
ik heb zelf ook aan wicca gedaan, niet meer zo zeer. maar ik vind
dat je moet doen wat je zelf fijn vind om te doen en niet moet doen waarbij je je niet goed voeld zeg maar. je moet er echt 100% achter staan.

maar wat ik probeer te zeggen dat je alleen de wicca dingen of andere mystiek dingen moet uitproberen wat je zelf wil er is geen limiet ofzo wat zegt van 'dit moet je wel doen en dat niet' doe gewoon waar je zelf achter staad en zelf leuk vind om te doen.
Oud 01-02-2003, 18:16
gothicje
gothicje is offline
mij is vaak genoeg gezegd dat je je niet tot alles aangetrokken hoeft te voelen...
lees zelf veel over wicca maar ben ook in andere godsdiensten geintereseerd weet nog niet echt wat nou het beste bij me past
je moet zelf een beetje bepalen wat je wel en niet wilt...
iedereen die christen is gaat ook zijn eigen weg, en bepaalt toch ook zelf tot hoever die wilt gaan
Oud 01-02-2003, 19:35
Verwijderd
Je kan prima dingen van wicca nemen voor je eigen geloof, maar als je niet alles gelooft enzo, noem je dan alsjeblieft geen wicca. Daarmee krijgen mensen een heel verkeerd beeld van wicca.
Oud 01-02-2003, 19:46
AngelLena
AngelLena is offline
Wicca heeft 1 nadeel ja, al die regeltjes en gedoe. De mensen die zichzelf Wicca noemen en het ook zijn, volgen al die regeltjes en hebben alles wat ze als Wicca moeten hebben.
Als jou dat niet aanstaat, lijkt het me beter om dat het Wicca maar achter je te laten, of aspecten van het Wicca te nemen en die vervolgens te verwerken in jou eigen geloof.
Je kan ook aanverwante geloven bekijken van de Wicca, misschien dat die je juist wel heel erg liggen (was bij mij wel het geval). Wicca is de nieuwe vorm van de traditionele hekserij.

Als je daar bijv. eens wat info over opzoekt, misschien ligt dat je veel beter dan Wicca, maar wat je ook doet, noem jezelf geen heks en geen Wicca als je niet genoeg weet en gelooft en als je gaat voor traditioneel, noem je niet zo tenzij je een opleiding hebt gehad (die je kan krijgen vanaf je 18e). Anders is er kans dat je zoals al gezegd een heel verkeerd beeld van beide stromingen kan geven, buiten jou bewustheid om.
Oud 02-02-2003, 10:18
butterfly_1
butterfly_1 is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Je kan prima dingen van wicca nemen voor je eigen geloof, maar als je niet alles gelooft enzo, noem je dan alsjeblieft geen wicca. Daarmee krijgen mensen een heel verkeerd beeld van wicca.
precies! dat wou'k maar ff zegge!
Oud 02-02-2003, 15:52
Verwijderd
er zijn niet veel regeltjes in de wicca. tenminste, niet veel hoofdregeltjes.
in de koran staat bv dat je geen varkensvlees mag eten en dat soort dingen, dat heb je niet in de wicca.
het is misschien zo dat veel wicca's in reïncarnatie geloven, hoeft niet te betekenen dat als je niet in reïncarnatie geloofd, dat je dan geen wicca kunt zijn.
geloof jij in de natuur en de wetten van de natuur dan kun je een wicca zijn.
je hoeft echt niet al die spulletje te hebben voordat je jezelf een wicca mag noemen. je moet doen wat je gevoel je ingeeft, wat jij denkt dat goed is. je past jou geloof in de natuur aan op jou levenswijze en dan ben je wicca. ik heb ook niet al die spulletje hoor, toch noem ik mijzelf een wicca. ik doe veel met tarot en kruiden en ik ga vaak naar de maan kijken. ik dank de god en godin elke dag en dat is mijn wicca geloof. bij ieder mens is het wicca geloof anders!
Oud 02-02-2003, 19:54
Aissyla
Aissyla is offline
Citaat:
Wicca heeft 1 nadeel ja, al die regeltjes en gedoe. De mensen die zichzelf Wicca noemen en het ook zijn, volgen al die regeltjes en hebben alles wat ze als Wicca moeten hebben.
Als jou dat niet aanstaat, lijkt het me beter om dat het Wicca maar achter je te laten, of aspecten van het Wicca te nemen en die vervolgens te verwerken in jou eigen geloof.
mee eens.
Wicca is ook 'maar' een stroming van paganisme.
Daarom ben ik ook pagan, met sommige dingen uit de wicca ben ik het nu eenmaal niet helemaal mee eens.
Oud 03-02-2003, 15:02
salacia
salacia is offline
je hoeft binnen de wicca niet alles te doen. Maar aan wicca zijn wel meer regeltjes en stucturen verbonden . Hekserij is iets vrijer misschien dat wat voor jouw ??

b*B
Oud 03-02-2003, 18:40
Verwijderd
geloof wat jij gelooft geef het de naam die jij het wil geven en klaar.
Oud 03-02-2003, 19:05
Tio
Tio is offline
Ik dacht niet dat Wicca zo dogmatisch/vol van regels was. Er zijn natuurlijk een hele hoop richtlijnen en standaard dingen enzo voor, maar volgens mij was één van de dingen bij Wicca ook dat je niet alles MOET.
(hoewel Wicca zichzelf op dit punt nog wel eens tegenspreekt volgens mij: "je moet niks, maar dit kan alleen maar op deze manier" etc.)
Wat je het beste kan doen denk ik is gewoon kijken waar jij je goed bij voelt en dan gaan kijken hoe het heet. In plaats van je geloof eerst een etiket op te plakken en er dan naar gaan leven. Zoals eerder gezegd: misschien is hekserij meer iets voor jou.
Oud 06-02-2003, 20:02
MissGreeny
MissGreeny is offline
Is er misschien ergens een goede nederlandse site waar goed staat beschreven wat en waarin ''wicca's'' precies geloven? Wat hun normen en waarden zijn. Wat volgens hen goed is?
Oud 11-02-2003, 21:07
Aissyla
Aissyla is offline
http://www.geocities.com/luna_512/wicca1.html

heksen, pagans, wicca's.
allemaal kort uitgelegt.
Oud 12-02-2003, 00:10
piper_wyatt
piper_wyatt is offline
ik geloof in wicca,s en ik ben gek op de kragten die er zijn ik houd van meer dingen maar ja das niet interesant
Oud 12-02-2003, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Aissyla schreef:
mee eens.
Wicca is ook 'maar' een stroming van paganisme.
Daarom ben ik ook pagan, met sommige dingen uit de wicca ben ik het nu eenmaal niet helemaal mee eens.
Dat klinkt meer net zoals "Ik ben een Europeaan, maar ik hoor bij geen enkel land precies." Kan je eigenlijk wel alleen pagan zijn?
Oud 18-02-2003, 09:36
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Christen schreef:
wicca is slecht, God is toch duidelijk tegen hekserij? als ik tijd heb zal ik wat quotes uit de bijbel zoeken.
zoekt en gij zult vinden

Maarehm, de Bijbel = de waarheid volgens jou?
Oud 18-02-2003, 10:14
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Christen schreef:
ja.
Ook het scheppingsverhaal dus ?
Oud 18-02-2003, 10:16
SpAwNy
SpAwNy is offline
wat izz wicca??... lijkt me iets hekserig ???
Oud 18-02-2003, 10:19
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
SpAwNy schreef:

kijk eens op http://forum.scholieren.com/search.p...by=&sortorder=
vind je vast wel wat tussen, daarna kun je vast wel een betere reply geven...
Oud 18-02-2003, 10:19
Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
SpAwNy schreef:
Het 'izz' idd een vorm van hekserij, grof gezegd. En waarom moet dat nou weer in zo'n irritante kleur..?
Oud 18-02-2003, 10:21
SpAwNy
SpAwNy is offline
hmm ok
Oud 18-02-2003, 10:25
Verwijderd
Citaat:
Christen schreef:
wicca is slecht, God is toch duidelijk tegen hekserij? als ik tijd heb zal ik wat quotes uit de bijbel zoeken.
Moet je wel in god geloven. Jammer dat die niet bestaat...
Oud 18-02-2003, 10:27
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Moet je wel in god geloven. Jammer dat die niet bestaat...
Hij bestaat waarschijnlijk niet
Oud 18-02-2003, 19:16
Vivjahhh
Vivjahhh is offline
Citaat:
Christen schreef:

Waarom zou Wicca slecht zijn?
De Wicca regel : Doe wat je wil,zolang het maar niemand schaad.

Dus als God tegen Wicca is,is Wicca gelijk slecht?
Oud 18-02-2003, 23:49
poesiefox
poesiefox is offline
God is tegen ketterij. En een ketter dat is iedereen die niet Rooms Katholiek is. Sorry christen, dat wordt branden voor jou.

Een heks heeft zijn of haar ziel aan de duivel verkocht. Het was ooit in de dertiende eeuw als theorie bedacht, maar het idee sloeg toen niet echt aan.

Twee eeuwen later was de machtsbasis van de kerk aan het wankelen door de opkomst van de staat. De roomskatholieke dogma's lagen onder vuur van de protestanten, die vonden dat ieder mens zelf met God kon praten zonder tussenkomst van een priester, en zo dreigde de kerk zijn functie te verliezen.

Europa had te leiden onder oorlogen, hongersnood, epidemieen. Een zondebok was nodig. Dat was de heks. Die was de oorzaak van alle ellende. En bovendien, als een heks contact had met de duivel, dan was dat het bewijs voor het bestaan van zowel de duivel als god. En dan was er dus nog reden van bestaan voor de kerk.

Het was een duistere tijd met veel angst, onwetendheid en bijgeloof en rampspoed. Een heks was het tastbare kwaad. Als iets ergs gebeurde, dan is pech of toeval moeilijker te verteren dan een actie van een jaloerse heks. De wil van God was helemaal onacceptabel, want waarom zou god je straffen zonder reden?

Voor middeleeuwers was de wereld vergeven van engelen en demonen, die zich in allerlei gedaantes vermomden en de mens voortdurend bestormden. En de heks werkte met de demonen samen. Men was in die tijd meer bezig met de duivel dan met god.

Het was ook net de tijd dat in het geloof het accent verlegd werd van de zeven hoofdzonden, die bepaalden hoe je was als mens in relatie tot god, naar de tien geboden, die bepaalde hoe je je naar anderen toe, met name de vorst, moest gedragen.

het was ook de tijd van de overgang van een accusatoire naar een inquisitoire rechtsgang. Je werd niet langer aangeklaagd door een benadeelde tegenpartij, maar de staat nam die rol op zich, omdat zijn rechtsorde geschonden was. Inplaats van twee even sterke procespartijen die een geschil uitvochten onder het oog van een onpartijdige rechter, kreeg je een machtige staat die werd vertegenwoordid door een rechter die zelf een actieve rol speelde, en DE waarheid wilde achterhalen.

Dat was niet zo best, want het ultieme bewijs was de bekentenis, en die mocht best door foltering worden afgedwongen. Toen kreeg je dat iemand onder tortuur zijn buren en dorpsgenoten ging beschuldigen, zodra zijn ondervragers dat vroegen. En toen konden de valse beschuldigingen als een lopend vuur om zich heen grijpen.

Dit proces hield pas op toen het wat al te belachelijke vormen aannam, en er bovendien hooggeplaatste personen beschuldigd gingen worden, die hier helemaal geen zin in hadden. Een wat al te actieve scherprechter werd dan gauw de mond gesnoerd.

Dus om wicca nou te beschouwen als de voortzetting van het oude heksengeloof... is het niet meer een new age modeverschijnsel? Beetje interessant lopen doen in een witte soepjurk op blote voeten bij volle maan?
Oud 19-02-2003, 06:41
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
poesiefox schreef:
*verhaal*
helemaal mee eens, hoewel die laatste alinea misschien iets té is
*is benieuwd hoeveel reacties daarop komen*
Oud 19-02-2003, 15:43
Verwijderd
Citaat:
Christen schreef:

poesiefox, dat is allemaal heel fijn en mooi maar de Heere heeft toch duidelijk in de bijbel gezegd dat hekserij een ernstige zonde is. En ik ben het gevoelsmatig met hem eens.
dus jij geloofd alles klakkeloos wat in de bijbel staat/???

okeej met sommige dingen uit de bijbel ben zelfs IK het eens maar ik vind dat wat jij vind net zoiets als hitler tegen de joden..
Oud 19-02-2003, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Vivjahhh schreef:
Waarom zou Wicca slecht zijn?
De Wicca regel : Doe wat je wil,zolang het maar niemand schaad.

Dus als God tegen Wicca is,is Wicca gelijk slecht?
*zucht* Het vervelende van de meeste fluffbunnies is dat ze denken dat dit de énige regel van wicca is, en ze dus maar alles kunnen doen, zich beroepen op deze regel en zich tóch wicca noemen.
Oud 19-02-2003, 18:56
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Christen schreef:
ja, hoezo?
dan weet ik tenminste zeker dat'k je niet meer serieus hoef te nemen
Oud 24-02-2003, 11:09
Aries
Aries is offline
eeh niet voor 't een of ander maar volgens mij is er WEL een verschil tussen wat god vind en wat de kerk vind..
volgens mij heeft de kerk wicca verboden omdat ze mensen in haar macht wilde hebben .. net zoals er kerken zijn die geggen dat je je kinderen niet moet laten inenten of zo .. als er een duivel is dan denk ik dat ie daar te vinden is ..

en over wat god vind.. wat denk je dat die wijzen uit het oosten waren ????

wizzard en witch zijn verbasteringen van wise one
Oud 24-02-2003, 13:29
wicce
wicce is offline
Citaat:
Morgan schreef:
*zucht* Het vervelende van de meeste fluffbunnies is dat ze denken dat dit de énige regel van wicca is, en ze dus maar alles kunnen doen, zich beroepen op deze regel en zich tóch wicca noemen.
+ dat deze wet pas "officieel" bestaat sinds de jaren 50.. toen gardner zijn wicca dus ontworp.. bij de hekserij van vroeger was helemaal geen sprake van deze wet..

ik persoonlijk, denk dat het christendom zo is ontworpen om de mensen zeg maar in toom te houden.. De duivel is dan ook een christelijk iets en reflecteerde eigelijk de maatschappelijke no no's van het leven toen.. Als je dit doet, dan ga je naar de hel enzovoorts.. Het christendom werd steeds groter en de elite kreeg de macht.. Je moest christen zijn, anders was het een zonde.. dus al was je atheist of een heks of een ander soort pagan: je werd toch vervolg.. niet alleen de heksen....

Regels voor berichten