Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2003, 20:06
PieterP
PieterP is offline
Hellow scholiertjes, ik moet een PO maken met als onderwerp electriciteit in huis, nu kan ik de meeste onderwerpen gemakkelijk afhandellen want er is veel over te vinden. Ik heb opwekking van electriciteit, apparaten en de kosten/verbruik/groene energie etc etc de hele reutemeteut al behandeld. Enige wat ik nog moet doen is hoe het nou in huis allemaal precies werkt, best simpel dacht ik want ik heb dat in 2atheneum allemaal gehad bij techniek, maar nu 3 jaar later herinner ik me daar niet zoveel meer van. Dus ik naar google en kan ik pvd geen website vinden over hoe het electriciteits systeem in huis werkt, dus aardlek schakelaar meterkast stopcontacten etc. kan wel winkels vinden en uit welke onderdelen het allemaal bestaat maar geen uitleg erbij.

Kan iemand mij uitleggen hoe het systeem in huis werkt ongeveer (uitleggen ik vraag niet dat je mijn huiswerkt maakt dus doe het rustig in eigenwoorden) of een link geven naar een website met info daarover, en het moet wel nederlands zijn dus niet hoe het in america werkt.'

Als jullie me helpen (ik mag om hulp vragen dus het is helemaal "legaal") ben ik jullie heel erg dankbaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2003, 21:06
Kipsie
Kipsie is offline
Hey!!!
Vervelend he!? Maar weetje.. heb je misschien een techniek boek/schrift, of kan je niet een techniek leraar vragen! Die weet het vast wel! Ik zou het namelijk ook niet weten!!! Hmmm... succes!!
Liefs kippie

Laatst gewijzigd op 09-02-2003 om 21:09.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 22:10
Tampert
Tampert is offline
de aard van deze vraag is dermateexact dat ik hem naar exacte vakken verplaats

ik kan zelf niet zoveel met je vraag

ik zal een paar dingen behandelen.

1. zekering
de zekering zit in de stoppenkast om ervor te zorgen dat het net in je huis niet overspannen is. Als er te veel stroom door de zekering gaat knapt hij (of gaat er een schakelaartje om).

2. aardlekschakelaar
de aardlekschakelaar meet het verschil tussen de stroom die het huis inkomt en de stroom die het huis uit gaat. Als dat te veel is lekt er dus ergens stroom en dat is gevaarlijk. De aardlekschakelaar zet dan het hele huis uit.
Oud 10-02-2003, 19:05
Verwijderd
Zou je misschien iets pcieser kunnen zijn wat je wil weten?

In het lichtnet in je huis zijn een aantal draden te vinden, als alles goed is aangesloten heb je de blauwe draad, dit is de o-draad en hierop staat geen stroom, deze draad loopt naar je stoppenkast toe. Deze geeft vervolgens een lading mee aan de draad, die er bruin uitkomt, dat is de fasedraad, hierop staat stroom, niet handig om aan te raken dus. Als je in het stopcontact een stekker stopt, gaat er vervolgens dus stroom lopen als in een stroom kring. Op het stopcontact staat een wisselspanning van 50Hz. Verder is er dus nog een groengele draad, dat is de aarde, deze zorgt dat alle stroom de aarde in loopt en niet door jou (zit voornamelijk in apparaten). Als laatste is er de zwarte draad, dit is de schakeldraad, en komt bij verbindnen tussen lampen en schakelaars voor, ipv de blauwe of bruine draad, het beste is als deze de bruine draad vervangt.

Er kunnen wat foutjes inzitten maar ut zal in grote lijnen wel kloppen
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 19:28
PieterP
PieterP is offline
Ja ik weet zelf ook wel dat je een meterkast hebt overal drie draaden, aarde draad als beveiliging, blauwedraad (nuldraad) om stroomkring af te sluiten, bruinedraad (fasedraad) waar de 230v op staan die dus de voeding levert. Er zijn 3 beveiligingen, de zekeringen per groep die zorgen dat I niet te hoog is, aardlek schakelaar die de I op de fase en nul draad vergelijkt en bij lek de stroomkring onderbreekt. Maar wie kan me vertellen wat er buiten de aarlekschakelaar, groepenkast, kWh meter en zekeringen nog meer in de meterkast zit? En zit er een travo in de meterkast of komt de stroom gewoon op 230V binnen en hoeveel ampére wordt er maximaal geleverd, of is dat een domme vraag?

Hier is wat ik heb: http://62.131.130.127/werkstuk.txt dat is ff mijn begin. Moet je dus vooral naar het stuk "Het systeem" kijken de rest komt wel in orde. Let vooral niet op taal fouten enzo dat is voor later .
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 19:32
Verwijderd
in de meter kast zit geen travo, er zit een travo in het elektriciteitshuisje bij jou in de buurt. En ik d8 dat er op die dikke kabels die onderin de meterkast uitkomen iets van 16A staat.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 20:41
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
in de meter kast zit geen travo, er zit een travo in het elektriciteitshuisje bij jou in de buurt. En ik d8 dat er op die dikke kabels die onderin de meterkast uitkomen iets van 16A staat.
de heftigste stoppen die ik ken zijn dan ook voor 16A (niet echt lekker als je dat door je heen rijgt trouwens)
Oud 23-02-2003, 20:02
PieterP
PieterP is offline
Okeej, staan alle apparaten in huis in serie of parallel geschakeld tenopzichte van elkaar?
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 20:39
Verwijderd
Citaat:
PieterP schreef:
Okeej, staan alle apparaten in huis in serie of parallel geschakeld tenopzichte van elkaar?
alle apparaten staan parallel aan elkaar.
Zou een beetje vervelend zijn als ze in serie stonden, want dan zou je bijvoorbeeld, als je je was wil drogen, eerst je computer op moeten starten en alle lampen, je radio, je vaatwasser en de wasmachine aan moeten zetten
ook de zekeringen ed. zijn parallel, want anders zou je hele huis meteen zonder stroom zitten als een zekering gesprongen is

Laatst gewijzigd op 23-02-2003 om 20:41.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 17:34
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Tampert schreef:
de heftigste stoppen die ik ken zijn dan ook voor 16A (niet echt lekker als je dat door je heen rijgt trouwens)
Voor industriële doeleinden worden zelfs stoppen gebruikt die voor maximaal 35 A geschikt zijn.
Oud 25-02-2003, 11:08
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Voor industriële doeleinden worden zelfs stoppen gebruikt die voor maximaal 35 A geschikt zijn.
ja, weet ik. Is mooi om te zien als ze zo'n ding verwisselen
(mag alleen nuon doen trouwens)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten