Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2003, 10:04
joopie
joopie is offline
Mensen hebben bepaalde trekjes wanneer ze liegen, iets met hun ogen, handen, houding, stem...Weet iemand hoe dat precies zit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2003, 10:42
mieltje
mieltje is offline
umh, nou neuh, weet nie ech precies...

maar tis wel opmerkelijk inderdaad, ik merk het echt wel als iemand liegt, maar voor mij is meer een gevoel. Word vast inzeker in werking gezet door onbewuste seintjes naar mn hersenen, die weer worden opgewekt door 'kleine seintjes' die een ander afgeeft... (en naar deze vraag jij ofnie?)

maar zo ongeveer zit het inelkaar...

Ik wel eens gehoord, dat aan je haar ziteen, of met je vingers spelen, een seintje is.. eigleijk geen idee wat ze zijn...

lekker vaag antwoord weer..
Oud 22-02-2003, 10:48
Diddl'tje
Diddl'tje is offline
Veel mensen kijken vaak weg als ze liegen, alsof ze op iemand staan te wachten en steeds overal kijken of ze hem/haar al zien. Ook kijken ze je meestal niet recht aan en als dat al per ongeluk gebeurt weten ze niet hoe snel ze weg moeten kijken.

Maar er zijn ook mensen die dat juist helemaal niet doen, ook niet als ze liegen of mensen die dat ook doen als ze niet liegen, dus zoveel schiet je er niet mee op
Oud 22-02-2003, 11:02
Verwijderd
Ze denken even na voordat ze iets zeggen en kijken je niet recht aan.

Overigens is het wel een fout om te denken dat je aan álle mensen kunt zien of ze liegen. Ik kan bijvoorbeeld glashard liegen, iemand in de ogen kijken en zweren dat ik de waarheid spreek en toch liegen. Goed he?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 11:08
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
nare man schreef:
Overigens is het wel een fout om te denken dat je aan álle mensen kunt zien of ze liegen. Ik kan bijvoorbeeld glashard liegen, iemand in de ogen kijken en zweren dat ik de waarheid spreek en toch liegen. Goed he?
Idd, kan ik ook, zover ik weet...
Oud 22-02-2003, 11:08
Gothic
Gothic is offline
Misschien is het voor jou een idee om eens te zoeken naar lichaamstaal sites, daar staan dat soort dingen vaak ook op, en er zijn boeken over natuurlijk...
Oud 22-02-2003, 12:41
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:

same here.
en heb er wel eens voordeel van (A)
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 13:25
Verwijderd
Als je iets verzint kijk je naar (ik dacht) links, als je je iets herrinnert kijk je naar (ik dacht) rechts. Daar kan je dus wel aan zien of iemand iets zit te verzinnen of dat iemand zich iets echt herinnert. Maar goed, of dat nou altijd op gaat?

Verder zijn er al veel dingen genoemd waar ik ook aan dacht...die hoef ik dus niet meer te noemen. En idd, wat nare man zegt, sommige mensen kunnen glashard liegen als ze willen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 13:29
ShadowWolfie
ShadowWolfie is offline
Je kan het nooit zeker weten natuurlijk. Als iemand je niet aankijkt kan het ook komen omdat hij/zij verlegen is.

Maar goed... als iemand veel aan z'n hoofd zit te frunniken kan dat een teken zijn. Kleine kinderen houden namelijk vaak hun hand voor hun mond om de leugens 'tegen te houden'. Als je ouder wordt worden de gebaren wat kleiner, aan je neus krabben bijvoorbeeld.

Als iemand met z'n vingertoppen over elkaar wrijft is hij/zij bang dat je ontdekt dat het niet waar is wat-ie zegt.

En ik zag een keer op tv dat als iemand naar rechts kijkt het beteknd dat hij iets verzint, als hij naar boven kijkt dat-ie naar woorden zoekt en als hij naar links kijkt dat hij een verhaal naverteld.

Dat zijn maar theorien en je hebt er eigenlijk niks aan
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 13:29
thunder110
thunder110 is offline
Volgens mij was aan je neus krabben er ook eentje.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 13:51
Daangerous
Daangerous is offline
Wie glimlachend probeert te doen alsof er niets aan de hand is, maar ondertussen woedend is over wt er allemaal mis is gelopen, zich er schuldig over voelt of bang is ontmaskerd te worden, toont af en toe in een flits op een deel van zijn gelaat zijn ware emotie. Met een stalen gezicht een klein leugentje vertellen lukt ons wel omdat we daar van jongs af aan voor hebben geoefend. Bovendien hoeven we ons niet echt schuldig te voelen over kleine leugentjes.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 13:55
joopie
joopie is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ik kan bijvoorbeeld glashard liegen, iemand in de ogen kijken en zweren dat ik de waarheid spreek en toch liegen. Goed he?
Wat ben je toch een nare man!
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 14:00
Verwijderd
Misschien al een paar van genoemd, sorry dan.

Als iemand liegt:
-kijkt hij mij niet recht in de ogen
-loopt zijn gezicht rood aan
-klopt zijn mimiek niet bij zijn emoties
-knippert hij meer met zijn ogen
-maakt hij onrustige bewegingen
-reageert hij schrikachtig
-komt hij niet makkelijk uit zijn woorden
-wrijft hij meer aan zijn gezicht
-maakt hij minder ondersteunende gebaren
-praat hij sneller dan normaal

(Toch handig inet, is een hoop op te vinden. )
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 14:36
joopie
joopie is offline
Dank je, handig ja...vooral fora
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 14:44
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ik kan bijvoorbeeld glashard liegen, iemand in de ogen kijken en zweren dat ik de waarheid spreek en toch liegen. Goed he?
En dat wil dan ook nog eens jurist worden...
Oud 22-02-2003, 16:35
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
En dat wil dan ook nog eens jurist worden...
Het is een gave
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 16:54
Miracle
Miracle is offline
oehh, soms kun je het idd zien
zoals laatst in de klas: een meisje was haar schrift vergeten en zei dat ze het huiswerk wél gemaakt had... maar ze kan gewoon niét liegen... echt gaat... maar dat kwam denk ik doordat ze anders praatte [andere toon] en beetje rood werd. dat vink echt geweldig
helaas had m'n leraar het ook meteen door
Oud 22-02-2003, 17:37
Snakeboy
Snakeboy is offline
Je zou maar net een Psycholoog zijn,
Die kunnen dat zo zien..
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 17:47
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Snakeboy schreef:
Je zou maar net een Psycholoog zijn,
Die kunnen dat zo zien..
mja, volgens mij ook niet altijd. okay ze hebben er wel voor geleerd enzow... maar er zijn vast ook psychologen die die gave niet hebben
correct me if i'm wrong
Oud 22-02-2003, 17:48
Iduna
Iduna is offline
Nou ik weet het niet precies, een paar van jullie noemen wegkijken, rood worden en aan bijv je haar zitten. Ik doe dat vaak en dan lieg ik echt niet (dat heeft ook met verlegenheid te maken).
Dus volgens mij zie je niet altijd aan iemand of diegene de waarheid spreekt of niet. Maar toch, de meeste dingen die genoemd zijn kloppen wel bij de meeste mensen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 17:50
Fade of Light
Fade of Light is offline
zoek op kazaa naar keywords als ly test etc....

ik heb hier een pdf bestand gedownload met specifiek trekjes van mensen die liegen e.d. wel aardig om te lezen
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 18:15
Outrageous
Outrageous is offline
Citaat:
nare man schreef:

Goed gelogen
Oud 22-02-2003, 18:55
joopie
joopie is offline
Citaat:
*Juliah* schreef:
Nou ik weet het niet precies, een paar van jullie noemen wegkijken, rood worden en aan bijv je haar zitten. Ik doe dat vaak en dan lieg ik echt niet (dat heeft ook met verlegenheid te maken).
Dus volgens mij zie je niet altijd aan iemand of diegene de waarheid spreekt of niet. Maar toch, de meeste dingen die genoemd zijn kloppen wel bij de meeste mensen.
Daar zat ik idd ook al aan te denken. Mensen kunnen rood of zenuwachtig worden i.v.m. verlegenheid maar ook het idee dat de ander weleens zou kunnen denken dat je liegt. Zo had ik dat vroeger vaak met mijn moeder, ze dacht het altijd te kunnen zien. Omdat mijn moeder bij bepaalde vragen dacht dat ik zou liegen, en ik wist dat ze dat zou denken, dan werd ik een beetje zenuwachtig en dacht ze dat ik aan het liegen was. Erg vervelend
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 20:43
Fantôme
Fantôme is offline
en dan nu ff andersom:
Als iemand NIET liegt:

- raakt ie je vaak even aan (om je er echt van te overtuigen)]
- kan hij/zij zo, zonder te stotteren een verhaal vertellen
- kan hij/zij mensen noemen die erbij waren (die jij overigens ook kent)
- wilt hij/zij je vaak echt overtuigen, dus als diegene het gevoel hebt dat je hem/haar niet geloofd zal diegene er steeds over door gaan.

zo zullen er nog wat dingen zijn...
Oud 25-02-2003, 22:10
Fade of Light
Fade of Light is offline
even uit je droom helpen:
Citaat:
... schreef:

Als iemand NIET liegt:
Citaat:

er zijn veel mensen die geen lichaamscontact zoeken...

Citaat:

er zijn geneog mensen die sneller denken dan praaten, sowieso neit goed uit hun woorden komen (zeker als het emotionele waarde heeft) e.d. ook niet erg daadkrachtig punt dus

Citaat:

1) dan moeten er bij het verhaal maar net mensen zijn die aan die eis voldoen...
2) wil je iedereen gaan vragen of het ook echt zo was ?

Citaat:

- wilt hij/zij je vaak echt overtuigen, dus als diegene het gevoel hebt dat je hem/haar niet geloofd zal diegene er steeds over door gaan.

als het om iets belangrijks gaat, dan wil je (zeker odmat je liegt) er zo zeker mogelijk van zijn dat die ander je gelooft, dus ook dat is geen goed punt, als je het mij vraagt

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2003, 22:32
Verwijderd
ik kan echt niet liegen, toch niet tegenover vrienden en familie.
zeggen dat ik mijn boek vergeten was en daardoor niet kon leren, of dat ik mijn trein miste of zo tegen leerkrachten, geen probleem.
ik heb zelfs een (ja, heel laag van me ) leerkracht wijsgemaakt dat ik in het weekend niet kon leren, omdat mijn opa in de kliniek lag en ik hem gezelschap had gehouden.
(ter info: het is ook mijn peter en geeft nooit aandacht aan me , het is een smeerlap )

over andere zaken kan ik gewoon niet liegen, het komt gewoon zodanig ongeloofwaardig over...
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 00:30
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
-klopt zijn mimiek niet bij zijn emoties

dat is denk ik het belangrijkste kenmerk van onoprecht zijn
liegen dus.

zijn bewegingen en mimiek kloppen dan niet met zijn uitspraak van woorden.
Kan je in kleine details zien van het gezicht ook.
Mini emoties heten ze ofzo?
was ook een keer op discovery
Oud 26-02-2003, 08:45
Iotje
Iotje is offline
je kunt idd aan de hand van kleine emoties zien hoe mensen zich op dat moment voelen enzow...daaruit kun je idd vaak aflezen of mensen liegen of niet. Concrete voorbeelden kan k op het moment niet bedenken...

als ik zelf lieg dan wordt hetvaak niet opgemerkt...soms ook wel....maar dingen zolas liege over hoe je je op het moment voelt en dan een masker opzettten zijn moeilijk te zien bij mensen...behalve als je daar inzicht in hebt en er heel goed op let.
Oud 26-02-2003, 08:51
Verwijderd
Citaat:
... schreef:
en dan nu ff andersom:
Als iemand NIET liegt:

zo zullen er nog wat dingen zijn...
Hm, volgens mij lieg ik dan de hele dag door... Fade of Light heeft al dingen genoemd waarom deze dingen voor een hoop mensen niet op gaan, daar ben ik het dan ook mee eens.

Je moet ook niet alleen af gaan op uiterlijke kenmerken, idd omdat sommige mensen die dingen door zenuwen/verlegenheid/wat dan ook doen. En dat psychologen zo door hebben of iemand liegt of niet is denk ik niet waar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten