Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2003, 14:40
McMotion
McMotion is offline
Stelling: jezelf beter voelen dan anderen is net zo erg als arrogant zijn

en dan bedoel ik dus met arrogantie dat je het uitstraalt en laat merken dat je jezelf beter voelt als anderen
Oud 01-03-2003, 15:40
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
U hebt gezocht op: arrogant

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

ar·ro·´gant (bn.)

1 verwaand => uit de hoogte
ar·ro·´gan·tie (de ~ (v.))

1 aanmatiging

Het is toch eigenlijk ongeveer hetzelfde?
Arrogant -> verwaand -> uit de hoogte doen
Je doet meestal uit de hoogte, als je jezelf beter voelt dan anderen
Of zie ik het nu verkeerd?

Nouja goed, in dit geval vind ik het allebei toch ongeveer hetzelfde. Het hangt ook met elkaar samen, als je jezelf beter vind dan anderen (en je straalt dit uit) dan straal je ook arrogantie uit. En straal je arrogantie uit, dan straal je ook uit dat je jezelf beter vind.
Dus in dat opzicht ben ik het dan met je stelling eens.
Oud 01-03-2003, 15:52
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
McMotion schreef:
Stelling: jezelf beter voelen dan anderen is net zo erg als arrogant zijn

en dan bedoel ik dus met arrogantie dat je het uitstraalt en laat merken dat je jezelf beter voelt als anderen
Dat ligt er maar net aan wat je onder je beter voelen dan anderen verstaat. Als je het bedoelt in de zin van je lichamelijk of psychisch beter voelen gaat het naar mijn idee niet op, maar als je het bedoelt in de zin van jezelf superieur voelen ten opzichte van anderen geef ik je gelijk wat die stelling betreft
Oud 01-03-2003, 16:02
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Ik ben het met mathfreak eens.
Oud 01-03-2003, 16:04
Verwijderd
Citaat:
//ItsJustMe\\ schreef:
Ik ben het met mathfreak eens.
ik eigenlijk ook ja
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 16:08
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Dat ligt er maar net aan wat je onder je beter voelen dan anderen verstaat. Als je het bedoelt in de zin van je lichamelijk of psychisch beter voelen gaat het naar mijn idee niet op, maar als je het bedoelt in de zin van jezelf superieur voelen ten opzichte van anderen geef ik je gelijk wat die stelling betreft
Ja oke dat is waar
Met beter voelen dan anderen, ging ik eigenlijk al uit van jezelf superieur voelen ten opzichte van anderen.
Oud 01-03-2003, 16:22
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
maar als je je physiek en mentaal beter voelt en vindt dat je dat ook echt bent dan is de stap naar superieur voelen natuurlijk ook niet zo heel groot..
Oud 01-03-2003, 16:25
Verwijderd
Citaat:
//ItsJustMe\\ schreef:
maar als je je physiek en mentaal beter voelt en vindt dat je dat ook echt bent dan is de stap naar superieur voelen natuurlijk ook niet zo heel groot..
Die stap hoeft niet groot te zijn, maar soms zijn er gewoon feiten.

Als ik een wedstrijdje hardlopen doe met iemand en diegene verslaat mij elke keer opnieuw. Dan is diegene gewoon beter in hardlopen (een aspect aan fysiek beter zijn). Dan zou het vreemd zijn als diegene dat ging ontkennen want het is een feit.

De stap naar arrogantie zou zijn wanneer diegene zich puur door beter te zijn in hardlopen in het algemeen beter zou gaan voelen dan mij (en dit duidelijk zou laten blijken). Die stap lijkt me toch nog redelijk groot.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 16:43
McMotion
McMotion is offline
wat is het verschil tussen jezelf superieur voelen en jezelf beter voelen dan?
Oud 01-03-2003, 16:51
Verwijderd
Citaat:
McMotion schreef:
wat is het verschil tussen jezelf superieur voelen en jezelf beter voelen dan?
euhm..

persoon is ziek, jij niet.. je voelt jezelf beter
persoon en jij doen test, jij haalt beter cijfer, je vindt jezelf meteen beter dan die persoon = je superieur voelen
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 17:12
Outrageous
Outrageous is offline
Ik ben niet tegen arrogantie, in tegendeel, als iedereen eens wat minder bang is om arrogant over te komen zouden mensen miss eens wat meer zelfvertrouwen krijgen. Mensen denken van mij waarschijnlijk best wel dat ik behoorlijk arrogant ben (miss ben ik dat ook wel ) maar ik heb voor iedereen respect en gedraag me gewoon fatsoenlijk enzow. Als iedereen zichzelf nou eens superieur zou gaan vinden maar wel respect zou hebben voor anderen dan zou het allemaal veel makkelijk zijn denk ik dan...
Oud 01-03-2003, 19:14
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Dan ben ik op de piste extreem arrogant.

Maar dat is omdat ik dan ook de beste ben.

Ik BEN ook de beste skier van Nederland, dus ik mag wel laten merken dat ik goed ben.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 19:40
wicce
wicce is offline
ik denk dat arrogant zijn betekent dat je het ook naar buiten laat komen. Denken dat je beter bent dan andere vind ik niet hetzelfde aangezien dat toch best kan. De ene is weer beter daar in en de ander heeft daar weer talent voor.. dat vind ik niet arrogant, totdat j er een groot punt van gaat maken.
Oud 01-03-2003, 19:48
Bright Halo
Bright Halo is offline
Jezelf beter voelen dan anderen hoeft op zich niet zo erg te zijn, zolang je het voor jezelf houdt en niet neerkijkt op anderen. Dan val je er niemand lastig mee en vindt ook niemand jou arrogant
Oud 01-03-2003, 19:53
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Net zo erg misschien....

- maar ik vind neit dat er iets mis is met arrogantie. - Het biedt een zekere bescherming tegen vervelende dingen die sociaal van aard zijn en het drijft je meer om hoge prestaties neer te zetten (omdat je gewoon beter bent)
Oud 01-03-2003, 20:12
Verwijderd
Ik vind, zoals reeds enkelen gezegd hebben, dat je gerust een bepaalde zelfzekerheid mag hebben over jezelf.
Als je nu echt uitblinkt in wiskunde bv. mag je dat gerust eens zeggen: 'Ik ben goed in wiskunde'. Maar je moet dan niet denken dat je daarom beter bent dan iemand omdat deze zwakker is in wiskunde, je bent gewoon beter in dat stukje...
Als je ergens goed in bent, gebruik dan dat talent om het anderen uit te leggen.
Wees juist een beetje arrogant, maar dan in je binnenste, laat het aan niemand blijken dat je je slimmer/sportiever/vlugger..vind.
Bedenk dat er altijd beteren en mindere (op bepaalde aspecten)zullen zijn dan jou.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 21:03
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
phensic schreef:
Wees juist een beetje arrogant, maar dan in je binnenste, laat het aan niemand blijken dat je je slimmer/sportiever/vlugger..vind.
Bedenk dat er altijd beteren en mindere (op bepaalde aspecten)zullen zijn dan jou.
idd, wees arrogant maar uit het alleen als het je belangen dient.

Er zullen altijd minderen zijn, beteren is voor te vechten. (figuurlijk)
Oud 01-03-2003, 21:45
Kazanka
Kazanka is offline
ik vind 't minder erg.

Arrogantie is naar mijn mening meer uitstralen dat je beter dan de rest bent. Jezelf beter voelen , maar het niet laten zien is weer iets anders....

Als zow denken jouwzelf helpt en anderen niet overmatig lastig valt heb ik er verder ook geen problemen mee
Oud 01-03-2003, 23:57
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
Notorious K.I.M schreef:
Ik ben niet tegen arrogantie, in tegendeel, als iedereen eens wat minder bang is om arrogant over te komen zouden mensen miss eens wat meer zelfvertrouwen krijgen. Mensen denken van mij waarschijnlijk best wel dat ik behoorlijk arrogant ben (miss ben ik dat ook wel ) maar ik heb voor iedereen respect en gedraag me gewoon fatsoenlijk enzow. Als iedereen zichzelf nou eens superieur zou gaan vinden maar wel respect zou hebben voor anderen dan zou het allemaal veel makkelijk zijn denk ik dan...
Ik ben het hier mee eens.
*defensief* -> ik heb nooit gezegd dat arrogant zijn slecht was.

Het is wel irritant als arrogante mensen hele tijd laten merken dat ze ergens goed in zijn bv,
Of er als ze er blindelings vanuit gaan dat ze ergens heel goed in zijn of de beste in zijn. Dat is ook irritant/dom.

Laatst gewijzigd op 02-03-2003 om 00:08.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 00:05
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
phensic schreef:
Ik vind, zoals reeds enkelen gezegd hebben, dat je gerust een bepaalde zelfzekerheid mag hebben over jezelf.
Als je nu echt uitblinkt in wiskunde bv. mag je dat gerust eens zeggen: 'Ik ben goed in wiskunde'. Maar je moet dan niet denken dat je daarom beter bent dan iemand omdat deze zwakker is in wiskunde, je bent gewoon beter in dat stukje...
Als je ergens goed in bent, gebruik dan dat talent om het anderen uit te leggen.
precies, idd,

ik zou zelf ook wel wat zelfverzekerder mogen zijn
Oud 02-03-2003, 11:40
Verwijderd
oneens...
arrogant is je zo gedragen dat je je beter voelt..

jezelf beter voelen is voor sommigen juist goed...zolang ze het niet laten zien is er niks mis mee vind ik..
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 11:56
Unexplained
Unexplained is offline
Je stelt hier eigenlijk een aantal vragen:
  1. Is jezelf beter voelen even erg als arrogant zijn?
  2. In welke context zal dit gelijk zijn?
  3. Hoe erg is het dat je je beter voelt danwel arrogant bent?
Op vraag 1 en 2 kan ik alleen maar antwoorden dat arrogantie en 'beter voelen' (kwa niveau) naar mijn idee inherent aan elkaar zijn. Zowel als bevestiging van het niveau waarop men zichzelf voelt, als de compensatie van het niveaa waarop men zichzelf voelt, zie ik dat deze twee zaken zeer nauw verwant zijn.

Op vraag 3 (de betekenisgeving) van het verhaal kan ik alleen maar antwoorden dat 'beter voelen dan anderen' en 'arrogantie' helemaal niet erg zijn. Er zijn onderzoeken gedaan naar hoe goed/belangrijk mensen zich voelen. 90% van de mensen blijkt zelf te denken dat hij/zij bij de bovenste 50% hoort, dat statistisch natuurlijk helemaal niet kan.
Arrogantie heeft in onze samenleving een negatieve bijklank, maar aan de andere kant leeft het zeer breed en diep binnen de mensen.
Het zou ook helemaal niet binnen de natuur van de mens passen om arrogantie af te keren. Mensen hebben nou eenmaal de neiging om 'tot de beste' te behoren, en te winnen.
Oud 04-03-2003, 00:52
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:
Op vraag 3 (de betekenisgeving) van het verhaal kan ik alleen maar antwoorden dat 'beter voelen dan anderen' en 'arrogantie' helemaal niet erg zijn. Er zijn onderzoeken gedaan naar hoe goed/belangrijk mensen zich voelen. 90% van de mensen blijkt zelf te denken dat hij/zij bij de bovenste 50% hoort, dat statistisch natuurlijk helemaal niet kan.
Arrogantie heeft in onze samenleving een negatieve bijklank, maar aan de andere kant leeft het zeer breed en diep binnen de mensen.
Het zou ook helemaal niet binnen de natuur van de mens passen om arrogantie af te keren. Mensen hebben nou eenmaal de neiging om 'tot de beste' te behoren, en te winnen.
Idd!
Ook: Wat zouden we zonder die competie doen? Als die er niet meer was, was de wereld reeds gevuld met enkele 'couch potato's' (luieriken). Iedereen zou nl. op zijn gemakske zijn é...
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 01:07
MazeMouse
MazeMouse is offline
Ik ben niet arrogant, ik ben de beste

Maar goed.
Arrogant is jezelf superieur voelen zonder daar echt een reden voor te hebben.
Als je er wel een reden voor hebt dan is het verwaand. (maar dat komt tegenover mensen die niet weten wat de reden is dus arrogant over)
Oud 04-03-2003, 08:12
Anne
Anne is offline
Is dat niet hetzelfde?

*nuttige reply*
Oud 04-03-2003, 08:13
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:
Je stelt hier eigenlijk een aantal vragen:
  1. Is jezelf beter voelen even erg als arrogant zijn?
  2. In welke context zal dit gelijk zijn?
  3. Hoe erg is het dat je je beter voelt danwel arrogant bent?
Op vraag 1 en 2 kan ik alleen maar antwoorden dat arrogantie en 'beter voelen' (kwa niveau) naar mijn idee inherent aan elkaar zijn. Zowel als bevestiging van het niveau waarop men zichzelf voelt, als de compensatie van het niveaa waarop men zichzelf voelt, zie ik dat deze twee zaken zeer nauw verwant zijn.

'selfserving bias'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten